Nikass schreef:Wie heeft de richtlijn bedacht? Ik denk dat het als richtlijn goed is, maar in heel erg veel gevallen niet klopt.
Ik bedoel dat er niet aan voldaan wordt.
https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... te-rijden/
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Nikass schreef:Wie heeft de richtlijn bedacht? Ik denk dat het als richtlijn goed is, maar in heel erg veel gevallen niet klopt.
gomir schreef:Eenvoudigste oplossing is niet alleen de voordeur, maar ook de poort open laten zetten voor de hulpdiensten. De ambulance komt alleen als er gebeld is dus diegene die belt moet dan ook zorgen dat ze binnen kunnen komen.
DuoPenotti schreef:Ik weet dat er bij diverse gebouwen een sleutelkluis is voor de brandweer. Maar deze werkt samen met de brandmeld centrale.
Met een ambulance zal
een ander de deur moeten openen lijkt mij.
Daar bestaan ook kluisjes voor bij de voordeur.
Betreft brandweer ook iets voor jullie om nader te bekijken
Sheran schreef:De voordeur kunnen ze als ze willen wel forceren denk ik. De poort niet.
Als ik voel dat het echt mis gaat en ik iemand moet bellen, dan bel ik denk ik de ambulance, niet een buurvrouw die al dan niet thuis is (als elke seconde telt enzo). Dan heb je ook niets met aan een eventuele intercom.
Qua brand hebben we wel vluchtroutes met sleutels en dan kunnen we zelf de poort eventueel open doen. Van buitenaf in de nacht kan dat inderdaad niet.
Die kastjes vinden de eigenaren een eng idee, maar er zijn inderdaad vast goede en slechte kastjes!
Prrrr schreef:Nikass schreef:Wie heeft de richtlijn bedacht? Ik denk dat het als richtlijn goed is, maar in heel erg veel gevallen niet klopt.
Prrrr schreef:Nikass schreef:Wie heeft de richtlijn bedacht? Ik denk dat het als richtlijn goed is, maar in heel erg veel gevallen niet klopt.
gomir schreef:Ik bedoelde uiteraard nadat degene de ambulance heeft gebeld. Er vanuitgaande dat die persoon na het ophangen met 112 nog bij bewustzijn is en de batterij van de telefoon niet net leeg is etc.
Want het is echt handiger om indien mogelijk een van de buren proberen te bellen om een deur open te doen dan om de politie de boel te laten forceren.
Het aantal zeer spoedeisende medische situaties waarbij je op de grond ligt en niet kan bewegen, maar wel in staat bent om zelf 112 te bellen is overigens vrij beperkt. De kans is reëler dat je of in staat bent om de deur open te (laten) doen of überhaupt niet in staat bent om hulp in te roepen.
axel_1997 schreef:Ik denk dat die horizontale rug hun ook in hun voordeel werkt, mits voldoende buikspieren. Als ik op handen en knieën ga zitten met een gewicht op m'n rug en ik span m'n buikspieren aan, draagt dat toch een stuk lekkerder dan wanneer ik rechtop sta. Ongeacht hoeveel ik m'n core laat werken, het gewicht drukt hoe dan ook je ruggengraat in elkaar.Toen ik me een keer die vraag stelde of de paarden mij wel konden dragen heb ik een keer een rugzak van in mijn geval 16.5 kg (20%) op m'n rug gehangen. En later was ik nog een keer in de situatie dat ik ook echt 16 kg spullen voor veldonderzoek mee moest nemen.
Een mens is natuurlijk slecht met een paard te vergelijken. Want een paard is twee benen in het voordeel en een horizontale rug in het nadeel. Maar het is zo dichtbij als ik kan komen. En het was ook alleen om een keer te ervaren wat ik nou van een paard vraag en hoe 20% van mijn lichaamsgewicht aanvoelt.
Mijn conclusie: Het is niet niks. Ik zou dat gewicht niet graag in een slappe schoolrugzak willen dragen. Je moet echt wel even je best doen om het op je rug te hijsen. Maar het is ook geen zorgwekkend gewicht. En met een stevige wandelrugzak kan ik prima een paar uur met dat gewicht rondlopen. En ik zou er denk ik ook prima mee kunnen backpacken.
Wat ik echt indrukwekkend vind is dat een paard er 40 km/h mee haalt en over 80 cm springt. Maar dat is dus waar een paard niet met een mens te vergelijken is.
Fly_high schreef:In dit artikel wordt eigenlijk een andere richtlijn voorgesteld, 15-20%. Volgens mij bleek het uit onderzoek dat pas 25% en hoger problematisch was, maar of het nou 15 of 17 mag zijn is weinig nuttigs over te vinden.
88kg + tuig erbij is volgens knhs / fnrs richtlijnen nog goed te doen voor een groot rijpaard. Maar dat blijft uiteraard een persoonlijke keuze om met dit gewicht wel of niet op een paard te stappen.
Veulen84 schreef:Ja.Fly_high schreef:In dit artikel wordt eigenlijk een andere richtlijn voorgesteld, 15-20%. Volgens mij bleek het uit onderzoek dat pas 25% en hoger problematisch was, maar of het nou 15 of 17 mag zijn is weinig nuttigs over te vinden.
88kg + tuig erbij is volgens knhs / fnrs richtlijnen nog goed te doen voor een groot rijpaard. Maar dat blijft uiteraard een persoonlijke keuze om met dit gewicht wel of niet op een paard te stappen.
De onderzoeken zeggen inderdaad bijna allemaal 24%/25%. Eerder heeft de knhs al eens aangegeven een ruime marge aan te houden. Beetje issue vind ik nu dat er al maneges zijn die 80 kg aanhouden. Dat is 90 incl tuig. Dat is wel een enorm grote marge om aan te houden. Wanneer is het paard bescherming en wanneer is het te veel?
De meeste maneges hebben echt wel paarden van meer dan 450/500 kg.