Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:41

Pandora2 schreef:
Jawel, want er begint zo'n groot personeelstekort te komen in de ziekenhuizen en dat zal er de komende maanden niet meteen beter op worden. Personeel valt uit, gaat naar een andere sector of zoekt een andere baan in de zorg.
Ze moeten nu al best wat bedden op de IC ' leeg ' laten omdat er geen handen meer aan het bed zijn.

En dan gaan ze ook nog even bezuinigen op de zorg. en wij moeten ons maar naar maatregelen blijven schikken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:42

Suzanne F. schreef:
Anna79 schreef:
@Sizzle, in welk land woon jij ook alweer?

Er staat dat ze in Zwitserland woont.

Ja, dat klopt.

Maar vanuit een post is dat niet altijd gelijk helder dus op zich is dat geen rare vraag.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:43

Popstra schreef:
Loretta schreef:
En het ergste is nog wel dat alles er tot nu toe op lijkt dat de Omikron variant een stuk milder is. Toch gaan ze gewoon verder met het invoeren van draconische maatregelen.

Dat is wat ik ook zo krom vind.
Als het ziekte beeld mild verloopt dan gaat de zorg toch niet overlopen door deze variant?

Omikron lijkt besmettelijker te zijn. Dus ook al beland een kleiner percentage in het ziekenhuis, als de besmette groep een stuk groter is, is de druk op de zorg nog net zo groot.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:43

Popstra Ik deel je mening volledig :j
Maar dit grote structurele probleem in de zorg wordt op dit moment dankbaar ' weggestopt ' onder het mom van veel besmettingen.
Alles dicht wegens te veel besmettingen klinkt nog altijd veel beter dan alles dicht wegens veel te weinig personeel :+

Echwel

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:44

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:45

Popstra schreef:
Loretta schreef:
En het ergste is nog wel dat alles er tot nu toe op lijkt dat de Omikron variant een stuk milder is. Toch gaan ze gewoon verder met het invoeren van draconische maatregelen.

Dat is wat ik ook zo krom vind.
Als het ziekte beeld mild verloopt dan gaat de zorg toch niet overlopen door deze variant?

De ziekte blijkt vele male besmettelijker te zijn als de Delta variant, dus vele male meer mensen raken besmet en ook al komen verhoudinsgewijs minder mensen in het ziekenhuis cq IC afdeling, omdat de aantallen zieken zo hoog is, stijgt dus toch de ziekenhuis opnamen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:47

Popstra schreef:
Maar ook voor die rede kun je de maatschappij niet lam blijven leggen

Nou op zich vind ik dat een plausibele reden want momenteel krijgen al best heel lang niet alle mensen de zorg die nodig is. Dat is enorm schrijnend en helpt ook niet mee met het aantal burnouts verminderen. Het is echt enorm heftig werken in de zorg nu.

Laat staan wat er gebeurt als er een ramp uitbreekt, dan zijn helemaal de rapen gaar, want dat kunnen we nu al zo’n twee jaar niet aan.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:51

verootjoo schreef:
Popstra schreef:
Maar ook voor die rede kun je de maatschappij niet lam blijven leggen

Nou op zich vind ik dat een plausibele reden want momenteel krijgen al best heel lang niet alle mensen de zorg die nodig is. Dat is enorm schrijnend en helpt ook niet mee met het aantal burnouts verminderen. Het is echt enorm heftig werken in de zorg nu.

Laat staan wat er gebeurt als er een ramp uitbreekt, dan zijn helemaal de rapen gaar, want dat kunnen we nu al zo’n twee jaar niet aan.

Dan hebben ze er weer eens een mooie puinhoop van gemaakt. De hele zorg kapot bezuinigd en daarvoor moet nu de hele economie kapot. Ondertussen blijven de partijen die deze ellende veroorzaakt hebben maar populair. Als je echt kijkt wat er aan de hand is dan zijn het gewoon de gevolgen van structueel wanbeleid.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:53

Huertecilla schreef:
Anna79 schreef:
@Sizzle, in welk land woon jij ook alweer?

Ben jij leesblind?

Moet dat nou?

@Sizzle dank je.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 10:56

Ik denk dat je straks zonder 4 prikken Duitsland niet meer in mag:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20211222_95112154

Op dit tempo kun je trouwens nooit meer naar het buitenland als je nu niet gevaccineerd bent. Welke logica daar nou achter zit :? Iemand die net 2 weken gevaccineerd is, is beter beschermd dan iemand met een booster van 3 maanden oud.

Zelf hebben we vorig jaar ivm quarantaine voor kinderen onze vakantie naar Duitsland omgeboekt naar 2022, maar ik sta er niet van te kijken als ik die vakantie beter aan m'n ouders weg kan geven. Die nemen én geen kind mee, én ze zijn als eersten aan de beurt bij extra vaccinaties.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:00

Maar zelfs al komen er heel veel meer besmettingen maar het ziekteverloop is heel mild dan komen er toch minder in het ziekenhuis en al helemaal niet op IC terecht
Ontslag is toch ook al veel korter dan oorspronkelijke variant ?
Gisteren ook op het nieuws dat de ZA variant de eetlust remt ipv geur en smaakverlies *\o/*

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:00

Douce schreef:
Ik denk dat je straks zonder 4 prikken Duitsland niet meer in mag:

https://www.limburger.nl/cnt/dmf20211222_95112154

Op dit tempo kun je trouwens nooit meer naar het buitenland als je nu niet gevaccineerd bent. Welke logica daar nou achter zit :? Iemand die net 2 weken gevaccineerd is, is beter beschermd dan iemand met een booster van 3 maanden oud.

Zelf hebben we vorig jaar ivm quarantaine voor kinderen onze vakantie naar Duitsland omgeboekt naar 2022, maar ik sta er niet van te kijken als ik die vakantie beter aan m'n ouders weg kan geven. Die nemen én geen kind mee, én ze zijn als eersten aan de beurt bij extra vaccinaties.

Natuurlijk moet je heel binnenkort weer voor een vierde prik heen. Dan kom er namelijk een versie op de markt die tegen Omikron beschermd. Deze booster wordt immers ook alleen maar gegeven bij gebrek aan iets beters.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:02

Loretta schreef:
Natuurlijk moet je heel binnenkort weer voor een vierde prik heen. Dan kom er namelijk een versie op de markt die tegen Omikron beschermd. Deze booster wordt immers ook alleen maar gegeven bij gebrek aan iets beters.

En dat is precies de reden waarom ik twijfel of ik de booster wil. Heb al een prikangst, en dan zal ik mij laten prikken voor iets dat amper werkt. Meh.... Als het niet nodig is, dan wacht ik liever op de omikron-prik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:05

besita schreef:
Maar zelfs al komen er heel veel meer besmettingen maar het ziekteverloop is heel mild dan komen er toch minder in het ziekenhuis en al helemaal niet op IC terecht
Gisteren ook op het nieuws dat de ZA variant de eetlust remt ipv geur en smaakverlies *\o/*

1000 keer delta en 1 opname
Of 10.000 keer omikron en 5 opnames .
Dus de helft minder opnames maar 10 keer zoveel besmettingen. Voorbeeld !!! Om het even simpel uit te leggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:11

Needje schreef:
Ik gok dat 2g hier meteen ingezet wordt als er weer iets open kan.

Ja. Want begin januari zal het nieuwe kabinet er zitten. Dan hebben ze een meerderheid weer dus dan is dat allemaal geen probleem.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:14

besita schreef:

:')

Ik las ook in de rapte vanmorgen dat de Z-Afrikaanse variant zich in elk geval niet gedraagt zoals ze hadden verwacht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:20

Het aantal besmettingen blijft mij niets zeggen. Besmet zijn betekend nog niet ziek zijn en al helemaal niet ernstig ziek zijn!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:21

besita schreef:

Dat kunnen we heel goed gebruiken in de strijd tegen overgewicht.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:23

Loretta schreef:
besita schreef:

Dat kunnen we heel goed gebruiken in de strijd tegen overgewicht.

Dan is long covid een voordeel!

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:31

bigone schreef:
besita schreef:

Dus de helft minder opnames maar 10 keer zoveel besmettingen. Voorbeeld !!! Om het even simpel uit te leggen.

Neen want met enkel verkoudheidsklachten gaan mensen niet of amper naar het zh laat staan ic

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:34

bigone schreef:
besita schreef:

Voilà dat is de uitleg in cijfertjes dat mijn verhaal illustreert. Duidelijk en bedankt.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:43

Neen dat vind ik niet
Geen koorts, geen smaak reuk verlies en geen hoestbuien
Enkel loopneus , keelpijn en hoofdpijn
Dan neem ik de typische verkoudheidsmedicatie en ga ik niet naar het zh

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:47

pien_2010 schreef:
bigone schreef:

Voilà dat is de uitleg in cijfertjes dat mijn verhaal illustreert. Duidelijk en bedankt.

:x

Verder is het door de mildere symptomen nu een vage situatie van griep x omicron waardoor er verhoudingsgewijs minder getest wordt en meer besmet.

Ook helpt het niet dat door economische noodzaak er bij besmetting minder/korter in quarantaine gegaan kán worden.
Had ik ook al voorgerekend.
De maatschappij kan zich simpleweg de quarantaines niet meer veroorloven nu het teveel mensen betreft die bovendien niet tot nauwelijks ziek zijn. Snotterig? Maakt niet uit waardoor, maar de ´werkvloer´ kán niet leeg lopen.

Ok, een potentieel probleem voor de zorg weer, ook al is dat niet overal in Europa hetzelfde, maar een piek in besmettingen is wél *\%/* om uít deze situatie te komen en niet nóg een winter dicht te moeten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:52

@Besita; Huh? Het gaat erom dat dus meer mensen van die verkoudheidslachten hebben en niet naar het ziekenhuis hoeven. Bijvoorbeeld maar 1 van de 1000. Terwijl daar met Delta 10 van de 1000 zijn. Maar als omikron veel besmettelijker is komen er alsnog meer mensen in het ziekenhuis.

Mijn cijfers slaan nergens op, die zijn ter illustratie.

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-21 11:55

Loretta schreef:
Pandora2 schreef:
Jawel, want er begint zo'n groot personeelstekort te komen in de ziekenhuizen en dat zal er de komende maanden niet meteen beter op worden. Personeel valt uit, gaat naar een andere sector of zoekt een andere baan in de zorg.
Ze moeten nu al best wat bedden op de IC ' leeg ' laten omdat er geen handen meer aan het bed zijn.

En dan gaan ze ook nog even bezuinigen op de zorg. en wij moeten ons maar naar maatregelen blijven schikken.

Er wordt niet bezuinigd op de zorg, dat is populistisch geroep zonder naar de feiten/cijfers te kijken.