Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:12

Sizzle schreef:
Het lijkt me sterk dat bijv. Spanjaarden allemaal zo braaf zijn anders zou het nu niet zo uit de klauwen lopen daar, toch?.

Meid dan geloof je het toch niet.

Verder loopt het hier niet uit de klauwen nu. Alleen in Madrid is er een probleem en dat heeft een politieke oorzaak.

Wat voor de continue verspreiding zorgt is vooral een uitvloeisel van het sociale gedrag in familie-verband en vriedenkring wat hier VEEL belangrijker is dan in het noorden (en Zwitserland).
Een ander onderliggend probleem is de totaal andere opvatting over persoonlijke ruimte dan n het noorden (en Zwitserland).
Deze twee samen zijn een probleem wat érg lastig aan te pakken is. De enige oplossing is het in quaraintaine zetten van wijken, dorpen, regios en dat gebeurt SNÉL; ingang per dezelfde dag als cijfers dat aangeven.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:14

Zo ‘braaf’ zijn ze in andere landen nou ook weer niet de anti lockdown demonstraties waren in het buitenland veel groter. Met als voorbeeld Berlijn.
Dan vind ik het beetje kritiek op mondkapjes wel meevallen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:14

nynke55 schreef:
Inderdaad, eerst waren de mondkapjes onzin, en het hielp niet, vanuit het rivm en nu blijkbaar wel, terwijl in het buitenland overal mondkapjes werden gedragen. Dan is het toch niet gek dat mensen gaan twijfelen.

Dat hadden wij hier ook in Belgie :D Eerst werd gezegd dat ze niet hielpen, toen werden ze verplicht :Y)
Voortschrijdend inzicht noemen ze zoiets omdat ondertussen ook veel meer over het virus bekend is.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:15

Krijg het dus ook behoorlijk benauwd met mondkapje. Maar bij de opdrachtgever is het nu vanaf heden verplicht. Ben wel benieuwd hoe het straks met rondes lopen gaat. :=

Ergste geval kunnen ze mij van de grond rapen terwijl ik altijd afstand probeer te houden.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:17

Huertecilla schreef:
Wat voor de continue verspreiding zorgt is vooral een uitvloeisel van het sociale gedrag in familie-verband en vriedenkring wat hier VEEL belangrijker is dan in het noorden (en Zwitserland).

Dat is in België ook de angel, niet het openbaar leven in het algemeen. Familietradities en vriendengroepen.
Maar zoals iemand hierboven al zei, tot nu toe lukt het hier wel met de maatregelen die we momenteel hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:19

HC, wat geloof ik niet?
Mensen zijn mensen en afgezien van wat culturele invloed zijn er brave mensen, opstandige mensen, onverschillige mensen, domme mensen, betweters.....etc
Dat is overal ongeveer hetzelfde.
Niet aan de afstand houden is niet „braaf“, ongeacht je culturele achtergrond. Voor de een is dat meer in een familie setting, voor de ander met studiegenoten en weer anderen in de disco.

En inderdaad in dat brave Duitsland stonden ze wel met ruim 100.000 te protesteren in April. Ik vind Duitsers sowieso niet perse braaf, zelfs vaak een tik onbeleefd. Zwitsers zijn ook niet braaf, wel afstandelijker. Het is maar net wie je treft.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 01-10-20 19:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:21

SusanH schreef:
Shadow bij jou wel veel mensen met mondkapjes dan? Want ik was echt bijna de enige.

Ik ben de afgelopen dagen niet buiten geweest dus ik heb het verschil niet kunnen zien, maar daarvoor waren er toch ook al wel wat mensen die het gebruikten, en ik vind dat iedereen zich hier behoorlijk snel schikte naar iedere verandering. Bij de bushaltes stond men over het algemeen ook gewoon netjes klaar. Ik verwacht dus dat het vrij snel geaccepteerd wordt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:33

Pandora2 schreef:
nynke55 schreef:
Inderdaad, eerst waren de mondkapjes onzin, en het hielp niet, vanuit het rivm en nu blijkbaar wel, terwijl in het buitenland overal mondkapjes werden gedragen. Dan is het toch niet gek dat mensen gaan twijfelen.

Dat hadden wij hier ook in Belgie :D Eerst werd gezegd dat ze niet hielpen, toen werden ze verplicht :Y)
Voortschrijdend inzicht noemen ze zoiets omdat ondertussen ook veel meer over het virus bekend is.

Voortschrijdend inzicht geloof ik in dit geval niet zo in. Binnen 1 week is het beleid hierin veranderd, terwijl me toch een half jaar kon bekijken hoe dit in het buitenland ging. In veel landen zag men het belang van mondkapjes in, gelijk in het begin van het virus, terwijl het hier in alle toonaarden ontkend werd. Nog steeds aarzelt men met een verplichting.
Het voortschrijdend inzicht betreft meer het ziektebeeld, de medicatie en behandeling.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:35

Morrie schreef:
ik las vandaag een interview met een arts, Duitser van origine, maar werkzaam in Nederland, o.a. over de mondkapjes. Hij omschreef het mentaliteitsverschil tussen Duitsers en Nederlanders heel simpel:
Als je zegt: "spring" dan zegt een Duitser: "hoe hoog?" en een Nederlander "waarom?"

https://www.gelderlander.nl/binnenland/ ... ~a7fe09ec/

Dat is dit artikel

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:40

Sizzle schreef:
Het lijkt me sterk dat bijv. Spanjaarden allemaal zo braaf zijn anders zou het nu niet zo uit de klauwen lopen daar, toch?
Zo zijn ook niet alle Duitsers braaf en ook niet alle Nederlanders dwars.

Nou inderdaad
Ja het is verplicht bij ons en een boete van 250 euro is gewoon veel geld en een rede om ze op te zetten
Maar ik ken echt veel meer mensen die ze niet zouden opzetten als het niet verplicht zou zijn dan mensen die ze wel zouden opzetten indien niet verplicht

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:40

Terwijl het verschil volgens mij vooral is dat Merkel corona wil stoppen, terwijl wij een regering hebben die niks wil en zeker ook niet met visie wil handelen. De discussies zijn daarvan de uitkomst, niet de oorzaak.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:42

Shadow0 schreef:
Terwijl het verschil volgens mij vooral is dat Merkel corona wil stoppen, terwijl wij een regering hebben die niks wil en zeker ook niet met visie wil handelen. De discussies zijn daarvan de uitkomst, niet de oorzaak.

Het is niet mijn keuze die regering, maar dit is natuurlijk ook een beetje overdreven.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:42

Ik snap best dat veel Nederlanders het gedraai van het kabinet raar vinden en nu denken, bekijk het maar, ik zet zo’n ding niet op.
Misschien ligt het aan de leeftijd maar ik heb dan zoiets, wanneer het KAN helpen doe je dat toch gewoon wel ?
Misschien is onze maatschappij wel een beetje teveel ikke ikke geworden de laatste tijd.
Ik ben het type die vrolijk hoi zegt tegen een wildvreemde die mij vriendelijk aankijkt , misschien ligt het daaraan.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:44

nynke55 schreef:

Dat was bij ons ook ..de virologen waren in maart en april nog openlijk aan het lachen met enkelingen die een mm droegen ..maar er waren er ook geen op voorraad natuurlijk en toen er een grote voorraad was werden ze verplicht

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:45

Besita, 5000-10.000 frank is nog veel meer geld maar toch zijn er steeds weer mensen die zich niet aan quarantaine houden na een positieve test of in afwachting op het resultaat. Dwarse mensen zijn overal. Als mensen zich tegen lieten houden door boetes dan rijd er niemand te hard en steekt niemand naast de zebra over.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:49

Sizzle schreef:
Besita, 5000-10.000 frank is nog veel meer geld maar toch zijn er steeds weer mensen die zich niet aan quarantaine houden na een positieve test of in afwachting op het resultaat. Dwarse mensen zijn overal. Als mensen zich tegen lieten houden door boetes dan rijd er niemand te hard en steekt niemand naast de zebra over.

Vind ik niet te vergelijken ..er werd echt heel hard gehandhaafd op het dragen van mm ..de pakkans was erg groot want het is erg zichtbaar

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:55

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:58

nynke55 schreef:
Voortschrijdend inzicht geloof ik in dit geval niet zo in. Binnen 1 week is het beleid hierin veranderd, terwijl me toch een half jaar kon bekijken hoe dit in het buitenland ging. In veel landen zag men het belang van mondkapjes in, gelijk in het begin van het virus, terwijl het hier in alle toonaarden ontkend werd. Nog steeds aarzelt men met een verplichting.
Het voortschrijdend inzicht betreft meer het ziektebeeld, de medicatie en behandeling.

En hoe het virus zich verspreidt. Dat is ook voortschrijdend inzicht :j

Wipher

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:03

Ik was blij verrast te zien dat ik lang niet de enige met een mm was vandaag! Fijn!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:06

besita schreef:
Sizzle schreef:

Vind ik niet te vergelijken ..er werd echt heel hard gehandhaafd op het dragen van mm ..de pakkans was erg groot want het is erg zichtbaar

Het gaat me helemaal niet om vergelijken. Het is bekend dat boetes niet alles oplossen.

Een fors aantal (o.a Duitse en Zwitserse) artsen gaven trouwens nep medische verklaringen af voor het niet hoeven dragen van mondkapjes. Ook zoiets mafs. Zo zie je ook duidelijk dat ieder hard verbod automatisch voor een nieuw aanbod aan illegale zaken zorgt.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:11

Pandora2 schreef:
nynke55 schreef:

En hoe het virus zich verspreidt. Dat is ook voortschrijdend inzicht :j

Ja, dat ook. Hoewel al in het begin wel vrij duidelijk was dat het zich door de lucht verspreid.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:12

bigone schreef:
https://safe-save.nl/

Leuke mondkapjes, voor diegene die in Nederland gemaakte spullen wil kopen.

Is dat neopreen niet erg benauwd? Ik moet steeds denken aan de singel van mijn zadel, kan me niet voorstellen dat ik daar door kan ademen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:16

Geen idee, zal het wel zien. Heb er vandaag wat besteld dus zal volgende week wel verslag doen .
Zo draag ik in ieder geval niet bij aan de afvalberg .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:29

Neoprene is idd de slechtste stof voor je huid ..sluit helemaal af en kan je huidirritatie van krijgen
Het beste is nog steeds katoen :j

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 20:34

bigone schreef:
https://safe-save.nl/

Leuke mondkapjes, voor diegene die in Nederland gemaakte spullen wil kopen.

He grappig, wist niet dat het in NL gemaakt was. Ik heb ze via bol, wel van dit merk :j . Zitten fijn. Helemaal niet benauwd.