Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:30

Ik zou ook graag de lokale winkeliers steunen, maar heb hier nog geen initiatieven voor langs zien komen :(

Wat een cijfers weer... ik had toch ergens -tegen beter weten in- gehoopt dat het toch af zou nemen.
Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond, zijn dit de mensen die mogelijk door carnavalsgangers besmet zijn?

Anoniem

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:31

Wij bestellen een a twee keer per week eten bij restaurants die nu niet open kunnen gaan hier in de regio. Onze favo griek had het nu zo druk, zo hartverwarmend!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:32

corine1981 schreef:
Ik zou ook graag de lokale winkeliers steunen, maar heb hier nog geen initiatieven voor langs zien komen :(

Misschien is het een idee om het bij je gemeente aan te kaarten? Hier is het door de marketingafdeling van de stad opgezet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:34

corine1981 schreef:

Wat een cijfers weer... ik had toch ergens -tegen beter weten in- gehoopt dat het toch af zou nemen.
Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond, zijn dit de mensen die mogelijk door carnavalsgangers besmet zijn?

Wintersporters , zorg, bedrijven die toch doormoeten, mensen die gewoon doorgingen met leven en niet aan de maatregelen hielden , je weet het niet. Maar laten we hopen dat het na komend weekend wat afneemt .

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:34

PSvanLot schreef:
Echwel schreef:
Is het raar als ik nu dan denk om de zomervakantie in te korten naar bv 4 weken
En ook een andere vakantie korter.

Dat gaat niet gebeuren. Je zit met geboekte vakanties en andere dingen die al vast staan.

En daarbij is dit geen vakantie hè. Ik maak heel veel meer uren nu dan dat ik normaal voor de klas sta en mijn werk doe.

Nou dit..
Als of wij dan geen recht hebben op vakantie want we zitten nu thuis. Ik werk normaal 4 dagen momenteel 5 en sta bijna de gehele week aan voor leerlingen en ouders. Normaal neem ik een moeder op zaterdagavond niet op maar die zat er zo door heen dat ik dat maar wel heb gedaan. Het zijn voor iedereen uitzonderlijke weken. -O-

Of stel je dit dan voor het gehele land voor?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:36

Net boodschappen gedaan bij de plaatselijke Jumbo en dat praatje van gisteren heeft toch echt wel geholpen. Stuk rustiger op straat. In de winkel heel rustig. Iedereen hield afstand, als je even in de weg stond werd er gewacht, zodat er niet te dicht gepasseerd hoefde te worden. ook hadden ze aan het eind van de paden schappen gezet, zodat er gedwongen eenrichtingsverkeer was tussen de rekken. Werkte perfect!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:37

Dat treintje idee in de supermarkt zou ik echt niet fijn vinden. Ik loop nu al 10x kriskras door de supermarkt heen, als ik straks een bepaalde route moet volgen, dan ben ik nog véél langer bezig :+

Ik loop vaak eerst een rondje langs het groeten fruit, vlees en zuivel om te kijken of er nog ergens 50% stikkers op zitten, aan de hand daarvan bepaal ik wat ik ga eten.

Zelfs als ik een boodschappen lijstje heb gemaakt, komt het voor dat er bijvoorbeeld één ingrediënt van een maaltijd niet is, waardoor plannen gewijzigd moeten worden en ik het rondje supermarkt weer van voor af aan kan beginnen.

Als je nog maar één richtingsverkeer hebt, zal ik ben ik bang pas na 7 rondjes supermarkt klaar zijn _O-

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:37

Jolien87 schreef:
Echwel schreef:

Ja, dat is raar. Het is nu ook geen vakantie.
Voor de kinderen niet en voor mensen in het onderwijs ook niet.
Er wordt gewoon gewerkt.

Ik vind het helemaal niet raar. Bij ons op de opleiding is dit in het begin al als suggestie genoemd en aangeraden in het begin van juli geen vakanties te boeken. Als ik mijn studievertraging kan inkorten door in de zomervakantie door te gaan doe ik dat graag.
Laatst bijgewerkt door xIrlijn op 24-03-20 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:40

Chocopasta schreef:
63 mensen overleden gister.. (rivm)

Vreselijk weer.. Y;(

Het is best een gek moment dagelijks rond 14 uur weer dat nieuws

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:42

Ik vind de zomervakantie inkorten niet eens zo'n gek idee. Niet-leraren hebben ook maar 3 weken vakantie. Of is dat te kort door de bocht? Qua vakanties kunnen ze dan misschien voor de rest van het jaar wat soepeler zijn met verlofdagen voor de kinderen.

Wij hebben onze vakantie half juni naar Italië ook alvast geannuleerd, ik verwacht niet dat we dan al lekker de grens over kunnen. Bovendien konden we nu nog gratis annuleren.

Bij onze plaatstelijke supermarkt hebben ze het goed voor elkaar:

- Buiten staat een wastafel met zeep en papieren handdoekjes
- Winkelwagentje was al verplicht, die worden voortdurend schoongemaakt
- Binnen hangt nog een desinfectie dispenser
- Bij het inleveren van het zelfscanapparaat werd deze meteen gedesinfecteerd

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:51

Albert Heijn had het hier goed voor elkaar. Bij de mandjes/karretjes en handscanners flessen schoonmaakspray en tork rollen. En ze hebben bij mij vorige werkgever schoonmaakpersoneel ingehuurd om de karretjes en mandjes tussendoor schoon te maken. Op het vakantiepark is toch geen werk meer nu die gesloten is.

Lidl was een ander verhaal, alleen strepen op de vloer bij de kassa, verder niets. Had zelf gelukkig doekjes mee.

Heel fijn dat ze de limieten voor contactloos betalen verhoogd hebben. Scheelt weer pincodes intypen bij de grote boodschappen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:52

Het zijn schrikbarende cijfers vandaag. Opeens heel veel nieuwe gevallen.

mooney

Niwla schreef:
Ik vind de zomervakantie inkorten niet eens zo'n gek idee. Niet-leraren hebben ook maar 3 weken vakantie. Of is dat te kort door de bocht? Qua vakanties kunnen ze dan misschien voor de rest van het jaar wat soepeler zijn met verlofdagen voor de kinderen.

Wij hebben onze vakantie half juni naar Italië ook alvast geannuleerd, ik verwacht niet dat we dan al lekker de grens over kunnen. Bovendien konden we nu nog gratis annuleren.

Leraren werken alleen per werkdag meer uren, netto kom je qua uren hetzelfde uit als de niet-leraren qua vakanties en werk.
Ik werk nu keihard om te zorgen dat mijn leerlingen hun gewone werk kunnen maken en snappen, ook buiten mijn standaard uren om. Mijn leerlingen (de meeste) steken er ook veel energie in om het nieuwe systeem onder de knie te krijgen en met dit nieuwe gevoel van zelfstandigheid om te kunnen gaan.
Dus ja, ik vind het wel een gek idee om de vakantie in te korten. Kinderen en leerkrachten/docenten hebben nu ook geen vakantie, dan heb ik het idee dat de vakantie is omdat ouders even kindvrij willen zijn. Niet omdat het nuttig of wenselijk is voor de kinderen zelf.

lenaa_tje

Niwla schreef:

Dan wil ik de uren die wij normaal overwerken voor onze vakantie wel terug zien op mijn loon strookje. Maar dat is een hele andere discussie. En nu ook gelukkig nog niet aan de orde.

Hier doet de supermarkt dat ook! Maar ik vind het kraantje wat je dicht moet draaien een beetje gek.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 15:53

"Das Kölner Unternehmen Klosterfrau spendet in der Coronakrise Desinfektionsmittel. Das kündigte NRW-Ministerpräsident Armin Laschet in einer Sondersitzung des Landtags an. Schon kommende Woche wolle das Unternehmen 150.000 Flaschen Handdesinfektionsmittel bereitstellen. Insgesamt gebe Klosterfrau 500.000 Flaschen. Auch Jägermeister beteiligt sich: Der Spirituosenhersteller aus Wolfenbüttel stellt dem Klinikum Braunschweig 50.000 Liter Ethanol zur Herstellung von Desinfektionsmittel zur Verfügung."

Ach ja, in plaats van ethanol voor Jägermeister gebruiken, kan het nu voor desinfectiemiddel gebruikt worden. Ik ken redelijk wat mensen die in klinieken in Braunschweig werken, die zullen wel blij zijn dat ze nu zelf desinfectiemiddel kunnen maken :) Ook top van het bedrijf uit Keulen dat 500,000 flessen desinfectiemiddel doneert. Klosterfrau is overigens een Pharma-bedrijf.

Edit: en nog even terugkomend op de Italiaanse patiënten die naar Duitsland zijn gevlogen. Het gaat om 2 patiënten in kritische toestand, ze liggen aan de beademing in Leipzig. Ik vraag me nu toch af of die patiënten überhaupt een kans hadden gehad in de overvolle ziekenhuizen in Italië. Vandaag worden er nog meer patiënten vanuit Italië naar Sachsen gevlogen, wat ik begreep uit de liveblog sowieso nog zes.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:00

Destination schreef:
"Das Kölner Unternehmen Klosterfrau spendet in der Coronakrise Desinfektionsmittel. Das kündigte NRW-Ministerpräsident Armin Laschet in einer Sondersitzung des Landtags an. Schon kommende Woche wolle das Unternehmen 150.000 Flaschen Handdesinfektionsmittel bereitstellen. Insgesamt gebe Klosterfrau 500.000 Flaschen. Auch Jägermeister beteiligt sich: Der Spirituosenhersteller aus Wolfenbüttel stellt dem Klinikum Braunschweig 50.000 Liter Ethanol zur Herstellung von Desinfektionsmittel zur Verfügung."

Ach ja, in plaats van ethanol voor Jägermeister gebruiken, kan het nu voor desinfectiemiddel gebruikt worden. Ik ken redelijk wat mensen die in klinieken in Braunschweig werken, die zullen wel blij zijn dat ze nu zelf desinfectiemiddel kunnen maken :) Ook top van het bedrijf uit Keulen dat 500,000 flessen desinfectiemiddel doneert. Klosterfrau is overigens een Pharma-bedrijf.

Edit: en nog even terugkomend op de Italiaanse patiënten die naar Duitsland zijn gevlogen. Het gaat om 2 patiënten in kritische toestand, ze liggen aan de beademing in Leipzig. Ik vraag me nu toch af of die patiënten überhaupt een kans hadden gehad in de overvolle ziekenhuizen in Italië. Vandaag worden er nog meer patiënten vanuit Italië naar Sachsen gevlogen, wat ik begreep uit de liveblog sowieso nog zes.

DSM heeft in Nederland 130.000 dus 260,000 flacons desinfectie middel gratis geproduceerd en geschonken aan Nederland .

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:05

bigone schreef:
DSM heeft in Nederland 130.000 dus 260,000 flacons desinfectie middel gratis geproduceerd en geschonken aan Nederland .

Wat super! Hoe veel hebben ze nu geschonken? 130,000 of 260,000 flacons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:05

Ik denk 130.000 liter dus 260.000 flacons.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:06

Emmaa_ schreef:
Ik denk 130.000 liter dus 260.000 flacons.

Ah zo, duidelijk :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:11

Destination schreef:
bigone schreef:

Wat super! Hoe veel hebben ze nu geschonken? 130,000 of 260,000 flacons?

130.000 liter in halve liter flacons, begin vorige week al.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:24

PSvanLot schreef:
Echwel schreef:

Dat gaat niet gebeuren. Je zit met geboekte vakanties en andere dingen die al vast staan.

En daarbij is dit geen vakantie hè. Ik maak heel veel meer uren nu dan dat ik normaal voor de klas sta en mijn werk doe.

Nou inderdaad, heb nog nooit zoveel uren gedraaid als de afgelopen dagen. De kids doen het super met hun ouders, ik ben trots op ze!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:31

elnienjo schreef:
Oscar schreef:
Ik begrijp het ook wel, natuurlijk is dat een extra belasting/risico. Maar ik ga m'n hulpbehoevende vader van 82 niet ziek en alleen thuis laten zitten met het risico (of nee: de zekerheid) dat ik hem na de lockdown dood terug ga vinden. Dat is dan mijn overweging en dat doe ik niet uit egoisme maar omdat ik van hem houd.

Ik leef zelf heel geisoleerd en onthoud me van sociale contacten zodat ik mijn bejaarde moeder wel regelmatig kan bezoeken en van boodschappen kan voorzien.

Dat doe je goed :j
Ik zou dat ook heel graag willen, maar zowel mijn vader als ikzelf moeten helaas vaak in het ziekenhuis zijn voor noodzakelijke behandelingen. Verder proberen we inderdaad ook zo geisoleerd mogelijk te leven.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:35

mvdende schreef:
Dat treintje idee in de supermarkt zou ik echt niet fijn vinden. Ik loop nu al 10x kriskras door de supermarkt heen, als ik straks een bepaalde route moet volgen, dan ben ik nog véél langer bezig :+

Ik loop vaak eerst een rondje langs het groeten fruit, vlees en zuivel om te kijken of er nog ergens 50% stikkers op zitten, aan de hand daarvan bepaal ik wat ik ga eten.

Zelfs als ik een boodschappen lijstje heb gemaakt, komt het voor dat er bijvoorbeeld één ingrediënt van een maaltijd niet is, waardoor plannen gewijzigd moeten worden en ik het rondje supermarkt weer van voor af aan kan beginnen.

Als je nog maar één richtingsverkeer hebt, zal ik ben ik bang pas na 7 rondjes supermarkt klaar zijn _O-

Als je nu gewoon eens een boodschappenlijstje thuis maakt en een keer niet naar de stickers kijkt. Jij bent een van degene die overal moeilijk over doet. Iedereen doet aanpassingen op dit moment.

Ik heb net een kapitaal betaald voor verse groenten en fruit, maar steun hiermee wel een lokale ondernemer. Ik heb al zoveel egoposten van je gezien, kom op, we staan hier met zijn allen in.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:38

Tja als je op de centen moet letten dan heb je geen keus toch?

Zeker in deze tijd, ik maak weleens lijstjes maar soms zijn er dingen gewoon niet meer.. Dan moet je ter plekke bedenken wat je ervoor in de plaats gaat kopen. Dan kun je moeilijk als een trijntje de supermarkt door hoor..

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 16:39

Ik ben vanaf vandaag begonnen met Hello Fresh!
Zo hoef ik zelf minder lang in de supermarkt te lopen, ookal werk ik er 32 uur per week. :')

Even off-topic: al er meer mensen geïnteresseerd zijn in een HelloFresh box, heb ik een kortingscode waardoor je €25,- korting krijgt op je eerste box.