Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Sintara schreef:Ja, laatst nog van een vrouw gehoord die al in elk geval 5 kinderen heeft gehad, allemaal uit huis geplaatst. Maar ze fokt door want ze heeft de hoop dat ze er uiteindelijk wel eentje mag houden..
Tegen zulk soort mensen kan je dus niks beginnen maar het is zeker niet goed.
Bij zwaardere gevallen is dat toch iets makkelijker
Hilli schreef:Er zijn overigens biologische situaties waardoor je wel 'een beetje' Down kunt hebben, maar dat is wel heel zeldzaam. Dan gaat er in het vroege embryonale stadium met delen iets mis i.p.v. vanuit de ei- of zaadcel.
Ik denk overigens dat er behalve "toerekeningsvatbaarheid" nog veel meer dingen -ook fysiek- kunnen zijn waardoor iemand eigenlijk geen ouder zou moeten zijn. Ik ben heel blij dat ik daar niks over hoef te besluiten of beleid voor hoef te maken.
Hilli schreef:Er zijn overigens biologische situaties waardoor je wel 'een beetje' Down kunt hebben, maar dat is wel heel zeldzaam. Dan gaat er in het vroege embryonale stadium met delen iets mis i.p.v. vanuit de ei- of zaadcel.
Leo schreef:Mensen met een zodanige beperking dat zij niet wilsbekwaam zijn, zullen in zeer veel gevallen geen kinderen krijgen. Het risico is groter in een doelgroep waar wel sprake is van zekere zelfstandigheid, die echter niet inhoudt dat mensen voor een kind kunnen zorgen laat staan opvoeden. En dat is zo schrijnend en ethisch ontzettend ingewikkeld.
Magrathea schreef:Leo schreef:Mensen met een zodanige beperking dat zij niet wilsbekwaam zijn, zullen in zeer veel gevallen geen kinderen krijgen. Het risico is groter in een doelgroep waar wel sprake is van zekere zelfstandigheid, die echter niet inhoudt dat mensen voor een kind kunnen zorgen laat staan opvoeden. En dat is zo schrijnend en ethisch ontzettend ingewikkeld.
Dit is niet helemaal waar hoor, best veel mensen met een beperking die niet wilsbekwaam zijn maar wel enige mate van zelfstandigheid hebben, bijvoorbeeld mensen in een woongroep die ook samen koken, hun eigen slaapkamer hebben en zichzelf kunnen douchen/aankleden. Veel van die mensen hebben wel een seksdrive maar je kunt ze moeilijk een kuisheidsgordel omdoen![]()
Ik denk eigenlijk dat de ouders / bewindvoerders in zo'n situatie zelf de beste keuze kunnen maken voor prikpil/sterilisatie. We gaan heel erg offtopic zo, maar er zijn ook veel van die vrouwen die niet echt in staat zijn hun grenzen goed aan te geven (en andersom voor mannen ook), en om die te herkennen bij anderen. Alleen al daarom zou het verstandig zijn. Dan gebeurt er zoiets ergs maar dan blijft het tenminste daarbij.
Smallheal schreef:Vind downies ook niet heel vriendelijk klinken.
elnienjo schreef:Wat raar dat homo's verplicht gesteriliseerd werden. Dáár komt tenslotte geen kind van.
Verder ben ik voor verplicht steriliseren van voornamelijk vrouwen die ongeschikt zijn door psychische afwijkingen. Heb wel 'ns gelezen dat downies gewoon een kind mogen krijgen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders van een geestelijk gehandicapt kind om te zorgen dat er nooit ongelukjes kunnen gebeuren.
MarlindeRooz schreef:En ik snap ook niet, waarom je met een uitkering thuis omdat je niet kan werken. Maar dat je dan wel een kind kan opvoeden.
Magrathea schreef:Ik denk eigenlijk dat meer openheid over hoe zwaar ouderschap nu echt is daar aan bij kan dragen.
Als jij CVS hebt en denkt "kan wel toch" maar op het internet leest dat gezonde vrouwen het al moeilijk hebben soms, dan denk je er misschien wel 2x over na. (En dat betekent niet dat iemand er vanaf ziet maar bijvoorbeeld kiest om te stoppen met werken.)
MarlindeRooz schreef:Ja of zeggen "als ik een meisje krijg, dan heeft die maar 25% kans op deze nare ziekte. Maar ik ben er zelf heel gelukkig mee dus mijn wondertje is dat dan vast ook"
En ik snap ook niet, waarom je met een uitkering thuis omdat je niet kan werken. Maar dat je dan wel een kind kan opvoeden.
Qimm schreef:Niet ale vormen van borstkanker zijn genetisch toch. Het is ook regelmatig vette pech. Als je dat huppeldepup-gen (weet even de naam niet meer) dan vind ik het ook idioot om kinderen te krijgen
__Sannne schreef:Qimm schreef:Niet ale vormen van borstkanker zijn genetisch toch. Het is ook regelmatig vette pech. Als je dat huppeldepup-gen (weet even de naam niet meer) dan vind ik het ook idioot om kinderen te krijgen
BRCA2 gen. Drager hier. Ik zal dan ook nooit op de natuurlijke manier een kindje laten komen. Mocht er ooit wel een kinderwens komen, ga ik de 50/50 gok echt niet nemen.