[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:39

Dat zijn inderdaad verschrikkelijk schrijnende situaties ;( waar is de omgeving en hulpverlening.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:50

Sintara schreef:
Ja, laatst nog van een vrouw gehoord die al in elk geval 5 kinderen heeft gehad, allemaal uit huis geplaatst. Maar ze fokt door want ze heeft de hoop dat ze er uiteindelijk wel eentje mag houden..

Tegen zulk soort mensen kan je dus niks beginnen maar het is zeker niet goed.
Bij zwaardere gevallen is dat toch iets makkelijker

Zo iemand zou meteen aan de prikpil moeten. Dit kan gewoon echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:53

Sinds deze week weet ik welk argument de huisarts/gyn echt niet omheen kan... mijn vriend kan geen kots opruimen. Dan gaat hij zelf over zijn nek. En dit is maar van de kat. Ik ga echt niet alle kots en poep ruimen van zo'n koter, omdat meneer daar niet tegen kan hoor! Het is dan toch verdorie ook zijn parasiet -O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:55

En de eerste tijd kots jij ook als je zwanger bent := Zal je dan ook niet happig op zijn en dan is t wurm er nog niet eens :P

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:58

Er zijn overigens biologische situaties waardoor je wel 'een beetje' Down kunt hebben, maar dat is wel heel zeldzaam. Dan gaat er in het vroege embryonale stadium met delen iets mis i.p.v. vanuit de ei- of zaadcel.

Ik denk overigens dat er behalve "toerekeningsvatbaarheid" nog veel meer dingen -ook fysiek- kunnen zijn waardoor iemand eigenlijk geen ouder zou moeten zijn. Ik ben heel blij dat ik daar niks over hoef te besluiten of beleid voor hoef te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:59

Hilli schreef:
Er zijn overigens biologische situaties waardoor je wel 'een beetje' Down kunt hebben, maar dat is wel heel zeldzaam. Dan gaat er in het vroege embryonale stadium met delen iets mis i.p.v. vanuit de ei- of zaadcel.

Ik denk overigens dat er behalve "toerekeningsvatbaarheid" nog veel meer dingen -ook fysiek- kunnen zijn waardoor iemand eigenlijk geen ouder zou moeten zijn. Ik ben heel blij dat ik daar niks over hoef te besluiten of beleid voor hoef te maken.

En vooral de oliebol ervan niet op hoeft te ruimen... Daar ben ik ook blij van :D.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:59

Mars schreef:
En de eerste tijd kots jij ook als je zwanger bent := Zal je dan ook niet happig op zijn en dan is t wurm er nog niet eens :P

Horror inderdaad.. nee laat maar!

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:18

Hilli schreef:

Oh dat is interessant zeg, nooit eerder gehoord of gelezen. Bedankt voor het delen. :)

Oef nee ben je straks verantwoordelijk voor dubbel braaksel, zou alleen al argument genoeg mogen zijn. :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:38

Leo schreef:
Mensen met een zodanige beperking dat zij niet wilsbekwaam zijn, zullen in zeer veel gevallen geen kinderen krijgen. Het risico is groter in een doelgroep waar wel sprake is van zekere zelfstandigheid, die echter niet inhoudt dat mensen voor een kind kunnen zorgen laat staan opvoeden. En dat is zo schrijnend en ethisch ontzettend ingewikkeld.

Dit is niet helemaal waar hoor, best veel mensen met een beperking die niet wilsbekwaam zijn maar wel enige mate van zelfstandigheid hebben, bijvoorbeeld mensen in een woongroep die ook samen koken, hun eigen slaapkamer hebben en zichzelf kunnen douchen/aankleden. Veel van die mensen hebben wel een seksdrive maar je kunt ze moeilijk een kuisheidsgordel omdoen :+
Ik denk eigenlijk dat de ouders / bewindvoerders in zo'n situatie zelf de beste keuze kunnen maken voor prikpil/sterilisatie. We gaan heel erg offtopic zo, maar er zijn ook veel van die vrouwen die niet echt in staat zijn hun grenzen goed aan te geven (en andersom voor mannen ook), en om die te herkennen bij anderen. Alleen al daarom zou het verstandig zijn. Dan gebeurt er zoiets ergs maar dan blijft het tenminste daarbij.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:38

Ik zat even te prakkeseren.

En dan kom ik uit bij drie pijlers: mentale, fysieke en financiële gezondheid.

Als er bij jezelf iets ontbreekt, maar je kunt het anders invullen door bijv. Hulp partner vind ik dat helemaal prima. Niemand hoeft perfect te zijn.

Zaken regelen vind ik toch ook een vorm van verantwoordelijkheid. En als je die kan nemen dan vind ik alles best. Maar zoals het verhaal van hierboven, daar zijn die kinderen toch ook niet mee geholpen?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:41

Magrathea schreef:
Leo schreef:
Mensen met een zodanige beperking dat zij niet wilsbekwaam zijn, zullen in zeer veel gevallen geen kinderen krijgen. Het risico is groter in een doelgroep waar wel sprake is van zekere zelfstandigheid, die echter niet inhoudt dat mensen voor een kind kunnen zorgen laat staan opvoeden. En dat is zo schrijnend en ethisch ontzettend ingewikkeld.

Dit is niet helemaal waar hoor, best veel mensen met een beperking die niet wilsbekwaam zijn maar wel enige mate van zelfstandigheid hebben, bijvoorbeeld mensen in een woongroep die ook samen koken, hun eigen slaapkamer hebben en zichzelf kunnen douchen/aankleden. Veel van die mensen hebben wel een seksdrive maar je kunt ze moeilijk een kuisheidsgordel omdoen :+
Ik denk eigenlijk dat de ouders / bewindvoerders in zo'n situatie zelf de beste keuze kunnen maken voor prikpil/sterilisatie. We gaan heel erg offtopic zo, maar er zijn ook veel van die vrouwen die niet echt in staat zijn hun grenzen goed aan te geven (en andersom voor mannen ook), en om die te herkennen bij anderen. Alleen al daarom zou het verstandig zijn. Dan gebeurt er zoiets ergs maar dan blijft het tenminste daarbij.

Ja klopt hoor, heb je helemaal gelijk in. Ik zocht een wat beknopte omschrijving maar die was niet volledig. Het is echt heel complex en niet vanachter een computerscherm in te schatten of te beoordelen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 22:51

elnienjo schreef:
Wat raar dat homo's verplicht gesteriliseerd werden. Dáár komt tenslotte geen kind van.

Ze werden ook niet gecastreerd omdat er gevaar van voortplanten was.

Volgens mij komt die verplichte geboortebeperking voornamelijk voor excessen waarbij geen grijs gebied is.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:18

He ik was jullie kwijt!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 23:40

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:08

elnienjo schreef:
Wat raar dat homo's verplicht gesteriliseerd werden. Dáár komt tenslotte geen kind van.

Verder ben ik voor verplicht steriliseren van voornamelijk vrouwen die ongeschikt zijn door psychische afwijkingen. Heb wel 'ns gelezen dat downies gewoon een kind mogen krijgen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders van een geestelijk gehandicapt kind om te zorgen dat er nooit ongelukjes kunnen gebeuren.

Homoseksualiteit is heel lang verboden geweest en in sommige Westerse landen is het pas sinds kort legaal. In de VS is het pas sinds 2003 officieel in alle staten toegestaan! Met bijvoorbeeld chemische castratie probeerde men ook de homoseksuele gevoelens te remmen. Met name homoseksualiteit onder mannen werd vaker als probleem gezien, deels ook uit geloofsovertuigingen. Gek genoeg werd op veel plekken lesbiennes minder als een probleem gezien.

Het verplicht stellen van anticonceptie bij mensen die iets mankeren zal gewoon heel lastig zijn. Iemand die dusdanig beperkt is, dat diegene niet een enigszins normaal leven kan leven, dat lijkt mij een redelijk logisch geval. Maar het gaat dus inderdaad om mensen die wel op een redelijk niveau functioneren (eventueel met wat ondersteuning), mensen die een psychische stoornis hebben (waar ze wel mee kunnen functioneren), mensen met een ziekte, dat kan dus iets zijn dat vererfbaar is, maar ook gewoon waar iemand nu last van heeft of chronisch ziek is. Dat zijn hele lastige zaken.

Want ik lees/hoor vaak genoeg dat vrouwen met een chronische ziekte toch aan kinderen beginnen. En dan bedoel ik nog geen eens diabetis, maar bijvoorbeeld met chronische vermoeidheidsziekten, waardoor ze heel beperkt zijn in hun energie/mogelijkheden. Wat doe je daar dan mee?

Mijn persoonlijke mening daargelaten, maar hoe ga je zoiets als wetgever benaderen? Want je loopt het risico dat je dan bepaalde groepen moet gaan uitsluiten? Moet je dan verplicht getest worden op erfelijke aandoeningen? Een test of je geschikt bent voor het ouderschap?

Zelf vind ik dat je er niet aan moet beginnen als je de zaken mentaal, fysiek en financieel niet op orde hebt. Maar dat ben ik, dat is geen wet.

Ik vind de term downie zelf heel naar klinken. Maar dat is omdat ik vind dat mensen iets hebben en niet iets zijn. Net zoals je werkt als dit of dat, en het niet bent. Nou ja, behalve voor mensen voor wie hun werk/hobby echt een deel van hun identiteit is, die zijn dan echt datgene. :D
Laatst bijgewerkt door KarenQ op 29-10-20 10:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:10

Ik denk eigenlijk dat meer openheid over hoe zwaar ouderschap nu echt is daar aan bij kan dragen.

Als jij CVS hebt en denkt "kan wel toch" maar op het internet leest dat gezonde vrouwen het al moeilijk hebben soms, dan denk je er misschien wel 2x over na. (En dat betekent niet dat iemand er vanaf ziet maar bijvoorbeeld kiest om te stoppen met werken.)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:11

Ja of zeggen "als ik een meisje krijg, dan heeft die maar 25% kans op deze nare ziekte. Maar ik ben er zelf heel gelukkig mee dus mijn wondertje is dat dan vast ook" 8)7

En ik snap ook niet, waarom je met een uitkering thuis omdat je niet kan werken. Maar dat je dan wel een kind kan opvoeden. :')

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:25

MarlindeRooz schreef:
En ik snap ook niet, waarom je met een uitkering thuis omdat je niet kan werken. Maar dat je dan wel een kind kan opvoeden. :')

Dit inderdaad. Laatst ook nog zoiets gehoord.
Iemand van rond de 40 zit al 15 jaar in de ziektewet wegens cvs maar ze hebben wel 4 kinderen.
Dan denk ik echt hoe dan?? :? :')

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:26

Magrathea schreef:
Ik denk eigenlijk dat meer openheid over hoe zwaar ouderschap nu echt is daar aan bij kan dragen.

Als jij CVS hebt en denkt "kan wel toch" maar op het internet leest dat gezonde vrouwen het al moeilijk hebben soms, dan denk je er misschien wel 2x over na. (En dat betekent niet dat iemand er vanaf ziet maar bijvoorbeeld kiest om te stoppen met werken.)

Ik vraag me af bij hoeveel mense rationeel denken sterker is dan de rammelende eierstokken (al dan niet icm sociale druk)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:28

MarlindeRooz schreef:
Ja of zeggen "als ik een meisje krijg, dan heeft die maar 25% kans op deze nare ziekte. Maar ik ben er zelf heel gelukkig mee dus mijn wondertje is dat dan vast ook" 8)7

Oh god inderdaad, daar was een tijd geleden toch ook een topic over? En dan ook niet testen..
Onbegrijpelijk vind ik dat.

Ook weleens een tv programma gezien waar ze mensen met borstkanker volgden. En dan gewoon voortplanten.. Ik snap dat gewoon niet. Als je weet dat je zoiets heftigs door gaat geven.. Waarom WAAROM doe je dat je kindje aan? Dan ben je gewoon te egoïstisch..

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:33

Niet elke ziekte geef je door. Borstkanker heeft inderdaad een versie die erfelijk is. Maar vaak genoeg is het gewoon pech.
Ik ken wel iemand en zij en haar man hebben geen kinderen. Haar man heeft diabetis en wilde niet het risico lopen het door te geven. En zij had niet perse een sterke kinderwens. Ze zijn er dus niet aan begonnen én nog altijd samen (beiden nu rond de 60).

Maar ja, over het algemeen is het zo dat de wens voor een kind niet rationeel is, en voor velen is de wens voor geen kind ook niet rationeel.

Net als wat iemand zegt over waarom er nu mensen zijn die voor een kind gaan. Als je het vraagt dan zeggen de meesten, dat er altijd wel iets zou zijn waarom het niet ideaal is. Nu is het corona, voorheen misschien terrorisme-risico, Zika, algemene wereldinstabiliteit, of persoonlijke zaken zoals woning, werk, geld, mentale gesteldheid... Als ze daar rekening mee zouden moeten houden, zouden er nul kinderen geboren worden.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:33

Niet ale vormen van borstkanker zijn genetisch toch. Het is ook regelmatig vette pech. Als je dat huppeldepup-gen (weet even de naam niet meer) dan vind ik het ook idioot om kinderen te krijgen

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:43

Ik vermoed dat er borstkanker bedoeld wordt waarvan bekend is dat het genetisch is :j

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 10:45

Qimm schreef:
Niet ale vormen van borstkanker zijn genetisch toch. Het is ook regelmatig vette pech. Als je dat huppeldepup-gen (weet even de naam niet meer) dan vind ik het ook idioot om kinderen te krijgen

BRCA2 gen. Drager hier. Ik zal dan ook nooit op de natuurlijke manier een kindje laten komen. Mocht er ooit wel een kinderwens komen, ga ik de 50/50 gok echt niet nemen.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 11:05

__Sannne schreef:
Qimm schreef:

BRCA2 gen. Drager hier. Ik zal dan ook nooit op de natuurlijke manier een kindje laten komen. Mocht er ooit wel een kinderwens komen, ga ik de 50/50 gok echt niet nemen.

Stel he, stel je krijgt wel die wens én de mogelijkheid zou er zijn om zeker te weten dat een jongen zou zijn, zou je zoiets dan wel acceptabel vinden. Zo'n geslachtsselectie wat met embryo's kan?
Heel hypothetisch natuurlijk, want de wens is er nog niet. Ik kan mij voorstellen dat je als drager er toch anders over denkt.