Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:50

Soms zijn mannen gewoon geschikter voor een functie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:51

Sheran schreef:

Zoals? Behalve professioneel zaadonor kan ik niks bedenken wat vrouwen niet kunnen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:55

MarlindeRooz schreef:
Sheran schreef:

Zoals? Behalve professioneel zaadonor kan ik niks bedenken wat vrouwen niet kunnen.

Klopt. Maar met vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie heb je altijd een reeële kans dat je ze een tijdje kwijt raakt en daarna onder eenzijdig overeengekomen geheel andere voorwaarden weer terug krijgt.

Nee, daar zit niet ieder bedrijf op te wachten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 15:58

MarlindeRooz schreef:
Sheran schreef:

Penismodel. <<)

Ik bedoel een man. Kies gewoon de beste kandidaat en geen vrouw omdat er zo nodig vrouwen in het bedrijf moeten zitten.
Laatst bijgewerkt door Sheran op 27-12-19 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:00

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ik bedoel een man. Kies gewoon de beste kandidaat en geen vrouw omdat er zo nodig vrouwen in het bedrijf moeten zitten.

Helemaal mee eens. De beste kandidaat moet de baan krijgen, niet de beste weigeren omdat dat toevallig een man is. Of een vrouw.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:00

Sheran schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ja, mee eens.
Ik zou zelf ook niet de voorkeur willen krijgen waar mijn geslacht zwaar meeweegt, alleen op basis van kunnen.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:08

Maar bij sommige beroepen worden de kwaliteiten van vrouwen nog niet naar waarde geschat en daarom ten onrecht beschouwd als minder kwaliteitsvol. Vb voor leiderschapsposities, in het zakenleven etc...
=> Het is niet zo omdat het altijd mannen waren die die positie bekleedden, dat zij de meest geschikte kandidaten zijn, maar toch wordt dit vaak zo gezien, omdat men niet anders kent.

Palmera, een man kan toch ook voor onbepaalde tijd ziek worden, voor zijn kinderen zorgen, minder willen gaan werken enz...?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:10

Klopt, maar daar werkt volgens mij een vrouwenquotum niet voor. Dat heeft ook niet meer respect naar de vrouwen toe. Anonieme sollicitaties zouden dan beter werken.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:11

Palmera schreef:
Klopt. Maar met vrouwen in een bepaalde leeftijdscategorie heb je altijd een reeële kans dat je ze een tijdje kwijt raakt en daarna onder eenzijdig overeengekomen geheel andere voorwaarden weer terug krijgt.

Nee, daar zit niet ieder bedrijf op te wachten.

Doet me denken aan een collega van m'n vader. Ze kreeg haar vaste aanstelling en het eerste wat ze zei was: "Fijn, nu kan ik eindelijk zwanger worden."

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:11

Anonieme sollicitaties zouden inderdaad ook een optie zijn. Maar dat werkt niet meer vanaf men op gesprek moet komen...

Edit: ook in de andere richting ben ik voor sommige beroepen voorstander van het beroep promoten voor mannen. Bijvoorbeeld in het onderwijs (lager/middelbaar onderwijs dan, in de universiteit zijn er dan weer te veel mannen).
Laatst bijgewerkt door Schemerdier op 27-12-19 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:13

Een zwangerschap is geen ziekte. Ziek worden is dus iets heel anders dan iets wat je zelf in de hand hebt.

Ja, een man kan zelf voor de kinderen willen zorgen. Maar laten we eerlijk zijn, het zijn doorgaans vooral de vrouwen die halsoverkop thuis willem blijven omdat koter ziek is.

En dat maakt ze dus minder geschikt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:16

Aan de andere kant is het werk er voor de mens, en niet de mens voor het werk..

Al denk ik dat veel mannen denken dat ze het zich niet kunnen permitteren om thuis te blijven voor hun kind, omdat hun baas ze geen minder uren wil geven , sociale druk van vb collega's/omgeving , omdat ze denken dat ze de hoofdkostwinner van het huishouden moeten zijn,...

Maar goed, ik ken jouw mening Palmera, dus ik denk niet dat iemand jou ooit een rooskleuriger beeld over vrouwen op de werkvloer kan bijbrengen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:22

Schemerdier schreef:
Maar goed, ik ken jouw mening Palmera, dus ik denk niet dat iemand jou ooit een rooskleuriger beeld over vrouwen op de werkvloer kan bijbrengen.

Jawel hoor! Door aan te tonen dat ik ongelijk heb. ;)

En jij noemt minder uren voor mannen. Ja hoor, maar dan krijgen ze vast ook minder betaald. En dat komt dan waarschijnlijk niet zo goed uit. :)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:24

Schemerdier schreef:
Wat is er mis met vrouwenquota?

Iemand moet op een bepaalde plek zitten omdat hij/zij daar het meest geschikt voor is, niet omdat het een man/vrouw is.

Als er nu een man en een vrouw solliciteren, en de man is beter geschikt, vind ik het écht bullshit om de functie dan aan de vrouw te geven omdat ze vrouw is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:25

Ja zo is mijn vader wel eens afgewezen voor een functie. Hij was erg geschikt maar helaas wilden ze een vrouw. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:36

MarlindeRooz schreef:
Sheran schreef:

Mwah, bij zwaar fysiek werk is het toch zo dat mannen vaak geschikter zijn. Er zijn wel vrouwen die het aankunnen natuurlijk maar ik kan best wat banen bedenken waar ik niet geschikt voor zou zijn puur op basis van bouw.

Vrouwenquota vind ik ook onzin, ze horen gewoon degene die het meest geschikt is te kunnen kiezen zonder naar afkomst of geslacht te kijken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:38

Ik vind mannen voor bepaalde functies gewoon geschikter en vrouwen voor weer andere functies. Is niks mis mee, je bent verschillend. Wel gelijk maar niet hetzelfde.
Snap ook niet dat daar zo spastisch over gedaan moet worden.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:52

Ik wil geen kinderen, dat schijnt voor sommige mensen toch best lastig te zijn. Gelukkig hoor ik het wel steeds vaker om me heen, dus ik geloof dat het steeds minder 'unpopular' is.

Daarnaast vind ik alle milieubeschermende maatregelen hier in NL kul en denk ik dat we de wereld alleen kunnen redden door de bevolkingsgroei te remmen/terug te brengen. Ik vind de mens de grootste vervuiler op aarde.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 16:56

Ik ben juist absoluut voor vrouwenquota. Ondanks het feit dat de verplichting om naar een bepaald percentage vrouwen in RvC's en RvB's te streven er is, gebeurt het gewoon niet. Dus dan maar een verplichting.

Ik kan hier een hele monoloog gaan houden, maar ik vind dat onder anderen Marry de Gaay Fortman hier erg goede dingen over zegt.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:08

Zullen we ook maar een vrouwenquota in de (uitvoerende) bouw doen. Of willen we alleen overbetaalde topfuncties? Ik werk trouwens wel voor een bedrijf met redelijk wat vrouwen in de directie- en managementlagen, maar wel op eigen houtje en niet 'omdat we een vrouw zoeken'.

Mannenquota in het basisonderwijs lijkt me ook wel een goede trouwens.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:09

Tiggs: dus als een man beter gekwalificeerd is voor een bepaalde functie, moet er toch een vrouw op die stoel?

Ik vind overigens ook de hele #metoo kwestie volledig uit z’n verband getrokken....

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:15

Resistance schreef:
Impopulaire mening gebaseerd op harde feiten: kernenergie is de veiligste en meest groene vorm van energie.

Dat is een feit, geen mening.

Omdat kernenergie de veiligste en meest groene vorm van energie is vind ik dat we er meer gebruik van moeten maken. Dat is een mening gebaseerd op een feit.

Beetje jammer dat het afval niet zo milieuvriendelijk is, tho :7.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:19

En iedereen die Chernobyl gezien heeft er ook niet meer zo'n veilig gevoel bij heeft :+

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:20

Daarover gesproken. Ik vind dus het gebruiken, het doorontwikkelen van de toepassingen van kernenergie en het gebruik ervan een heel goed idee. Nu nog een oplossing voor het afval, en wat mij betreft gooien we er nog wat centrales bij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-19 17:24

Schemerdier schreef:
En iedereen die Chernobyl gezien heeft er ook niet meer zo'n veilig gevoel bij heeft :+

Dat is wat er kan gebeuren als je zonder voorbereiding opeens moet gaan testen of een generator bij uitvallen van de reactor nog voldoende vermogen heeft om tot 60 seconden te koelen.

Daarnaast is het bijna 33 jaar geleden, ontwikkelingen staan niet stil.