Dingen die je je afvraagt deel 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:15

APCIII schreef:
Floriske schreef:
Wat is goedkoper: een spaarlamp branden of kaarsen branden? (en dan bij de lamp alle kosten, zowel aanschaf als de elektriciteit die de lamp verbruikt en bij kaarsen heb ik het over kaarsen met 60+ branduren, geen waxinelichtjes)

Ik zou zeggen reken het uit. :P

Kaars kost x euro, voor y branduren --> ... euro per uur.
Lamp kost x euro, voor y branduren (levensduur van lamp) ---> ...euro per uur + stroomverbruik per uur

(al kun je in deze tijd van het jaar de warmte van de kaars goed gebruiken, en zou je dat weer met je uitgespaarde gasverbruik moeten verrekenen)

Dan moet je ook de hoeveelheid licht die ze uitzenden meerekenen en dan berekenen hoeveel kaarsen je nodig hebt voor hetzelfde licht als een lamp

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 22:21

rosslover schreef:
geerte schreef:
Hoe lang doet een MacBook pro normaal over updaten? Die van mij is nu al 3 uur bezig.

Vannacht ging hij bij mij uit het niets voor het eerst in 4 jaar opeens updaten en duurde t een half uur

Hij is bij mij nu al 4 uur bezig, tips hoe ik dat moet oplossen. Of gewoon blijven wachten.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-17 23:52

Kuggur schreef:
Floriske schreef:
Wat is goedkoper: een spaarlamp branden of kaarsen branden? (en dan bij de lamp alle kosten, zowel aanschaf als de elektriciteit die de lamp verbruikt en bij kaarsen heb ik het over kaarsen met 60+ branduren, geen waxinelichtjes)

Spaarlamp, geen twijfel.

Hangt helemaal van je doel af. Een theepot of ovenschaal warmhouden lukt nauwelijks op een spaarlamp, maar gaat prima op wat simpele waxinelichtjes van een paar centen.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 01:31

dees_daan schreef:
Avelienvd schreef:
Hoog bedrag valt ook wel mee €50 voor pechhulp buiten je woonplaats en rond een 90 voor alles erop en eraan in heel Nederland.
Per maand dus nog geen €10

Bij mij was het meer, geen €50 per jaar in ieder geval want dat is inderdaad niet heel duur, misschien dat het komt omdat ik toen geen auto op naam had of iets dergelijks maar ik was meer kwijt, dat weet ik zeker. Ik zou van een jongerenpas naar het gewone lidmaatschap gaan, omdat ik dat bedrag te hoog vond hen ik het lidmaatschap stop gezet.
Hoog bedrag slaat ook op de verzekering, als daar een verschil van €20 per maand in zit vind ik dat te hoog.
Ieder zijn keuze natuurlijk maar ik snap niet dat een bedrijf zo kan groeien als de prijzen zo verschillend zijn.

Vaak is een volledig pakket een stuk voordeliger, en ze hebben wel een grote naam natuurlijk he! Ik weet dat een vriend van mij bij Allsecur zat (gratis tot je pech hebt). Die moest eerst even 150,- neerleggen voordat ze uberhaupt kwamen... Tsja had ie op dat moment even niet, sta je mooi... Dan liever ANWB! Niet dat ik daar lid ben, wij krijgen het als gratis service van de garage, bij elk (jaarlijks) beurtje, word die verlengt voor een jaar!

(Ik krijg meteen reclame van de ANWB :+)

Mizora

Re: Dingen die je je afvraagt deel 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 02:23

Hier ook ANWB. Wij hebben in onze familie daar erg goede ervaringen mee en helaas zelf ook al een aantal keer nodig gehad (2x voor hetzelfde probleem, alleen vonden ze het de 1e keer niet en viel mijn auto toen uit op de snelweg. Bleek kabelbreuk in de kabelboom te zijn. Ze zijn 2 uur bezig geweest; 1x voor een lekke band op de snelweg; 1x omdat mijn auto angstaanjagend begon te trillen en niet harder meer dan 80 wilde op de snelweg, bleek een aanlopende handrem te zijn). Alle keren zijn ontzettend goed bevallen, zover je daarvan kan spreken bij pech. Plus dat ik graag in hun winkels koop en alleen daarmee zo ongeveer mijn abbonement met ledenkorting eruit heb.

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 08:57

Lienie_F schreef:
Floriske schreef:

Ik zou zeggen reken het uit. :P

Kaars kost x euro, voor y branduren --> ... euro per uur.
Lamp kost x euro, voor y branduren (levensduur van lamp) ---> ...euro per uur + stroomverbruik per uur

(al kun je in deze tijd van het jaar de warmte van de kaars goed gebruiken, en zou je dat weer met je uitgespaarde gasverbruik moeten verrekenen)

Dan moet je ook de hoeveelheid licht die ze uitzenden meerekenen en dan berekenen hoeveel kaarsen je nodig hebt voor hetzelfde licht als een lamp[/quote]
Daarom kon ik het niet zelf berekenen :p dat eerste nog wel maar hoe je moet uitrekenen hoeveel licht ze uitzenden??

Het gaat me dan idd even over het licht dat het geeft, als we ook de warmte mee gaan nemen wordt t wel een hele moeilijke som denk ik :Y)

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 09:51

Ik vraag mij af waarom de autoreclames op tv zo ‘nutteloos’ zijn.
Gaat over mensen ontmoeten, zwemmen in zee, zoon bij kinderfeestje ophalen.

Hoeveel deuren heeft de auto, hoe hard kan hij, hoeveel kofferbakruimte, hoeveel zitplaatsen, airco, abs dat vind ik punten om een auto op uit te zoeken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:14

luuntje schreef:
Ik vraag mij af waarom de autoreclames op tv zo ‘nutteloos’ zijn.
Gaat over mensen ontmoeten, zwemmen in zee, zoon bij kinderfeestje ophalen.

Hoeveel deuren heeft de auto, hoe hard kan hij, hoeveel kofferbakruimte, hoeveel zitplaatsen, airco, abs dat vind ik punten om een auto op uit te zoeken.

Omdat je hierdoor onbewust fijne dingen met de auto gaat associëren en daardoor eerder voor het merk gaat. Dat is iig de theorie.

Zoals dit:
Kerst=geluk, gezellig, enz
Coca cola=neutraal
Dit combineren in reclame: coca cola=geluk, gezellig.

Gaat niet zo letterlijk of bewust, maar je maakt iig positieve associaties.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 10:28

Citaat:
Eh - ik ben lid omdat ik het een goede organisatie vind.
Bijvoorbeeld de bewegwijzering doen ze.
Er is een test Kees (...die term gebruikt de fietsersbond, waar ik "helaas" ook lid van ben, want de anwb concentreert zich erg op koekblikken) en er is een reisbureau en nog een hele serie zaken waar je je voordeel mee kunt doen (van een creditcard tot een winkel met wandelschoenen)
...en oh ja: ze hebben ook nog de wegenwacht.

Ik vind dat lidmaatschap niet duur.

En ik reken doorgaans niet compleet naar "haal ik het er uit", bij mijn ziektekosten ben ik ook blij als ik meer betaal dan kost. _/-\o_

Maar als je echt niet bij de club wil horen: even goede vrienden, er is een soort 'stand alone wegenwacht' buiten de anwb.

Citaat:
Ik wil echt niet bij de club horen :')
Ik hoef geen creditcard, geen dure wandelschoenen enz.. dus ik heb wegenwacht via de bank, net als de autoverzekering.
Ik vind het belachelijk dat je een hoog bedrag moet betalen en dat dat dan niet geldig is binnen je woonplaats, en dat je flink wat extra mag betalen als je wél hulp in je woonplaats wil. Daarnaast vind ik €20 per maand duurder zijn met een verzekering ook heel bijzonder, als ik dat geld elke maand opzij leg heb ik de volledige wandelschoenen na een paar maanden ook wel bij elkaar gespaard..
De bedragen zijn voor mij te hoog om te denken ' maar het is wel een goede organisatie'..

Even goede vrienden...
Maar het gaat dus niet over dure superdeluxe wandelschoenen.
En die ene keer dat het koekblik geen centimeter van zijn plaats ging was er ook geen sprake van bijbetalen.
;) ;) ;) Doe jij aan bijbetalen ivm bewegwijzering...??

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:01

dees_daan schreef:
Ik denk het wel :j

Ik vraag me af waarom er zoveel mensen lid zijn van de ANWB terwijl ze echt hartstikke duur zijn en het veel goedkoper kan.. de ANWB echtparen daargelaten die voor de kortingsbonnen op de appeltaart gaan maar ik kan er echt niet bij dat ze zo groot zijn en dan nog zo prijzig zijn..

Ik heb echt geen goedkoper alternatief gevonden :) ik hoefde trouwens ook niet extra te betalen voor woonplaatsservice. (Al heb ik dat niet nodig dus dan als nog voor gekozen)
Ik vind het erg prettig dat ik, ook in het noorden, snel geholpen wordt wanneer ik pech heb. Daarbij heb ik een goedkope autoverzekering van de Hema (grote auto, geen schadevrije jaren ) maar hun bereikbaarheid schijnt minder te zijn bij dingen die geen spoed zijn daarom anwb lid. De korting op m’n outdoor laarzen was mooi meegenomen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 11:24

Ik vind het ook een fijn idee dat ik word geholpen, mocht ik met pech komen te staan.
Mijn autoverzekering heb ik niet via ANWB want die vind ik wel onnodig duur t.o.v. andere verzekeraars.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 12:02

ANWB heeft natuurlijk ook een hoop auto's om rijdend te houden en persoon wat ze getraind moeten houden (met alle nieuwe foefjes die erbij komen)

Ik verwacht even dat de winkel zichzelf wel in stand houdt. Of de verzekering echt duurder is ligt wat er in zit. Ik ken het niet, maar je kunt het niet één op één vergelijken. Zo is mijn opstal niet de goedkoopste, maar zit er weg een degelijke vergoeding achter.

En dat zie je bijvoorbeeld ook bij Allsecure. Als je de 150 kunt ophoesten is het vast goedkoper dan de ANWB. Ergens moeten ze toch hun geld vandaan halen.

Maar je voor jezelf dus goed bepalen wat bij je past.

Ik heb toen ik D kwam wonen goed uitgezocht qua wegenwacht. Je hebt hier de ADAC als duitse tegenhanger van de ANWB. Ik zit zelf bij de ACE. Die sturen een garage in de buurt als je hulp nodig hebt. Dus soms moet je wat langer wachten, maar de service is altijd prima. Net zoals de 100 andere diensten die ze leveren. En omdat ze geen auto's op de weg hoeven houden zijn ze goedkoper dan de ADAC. Ik betaal ergens rond de 70 per jaar.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 13:59

Nou ik heb de kosten voor de anwb er al weer uit. Vond ze niet duur a 12 euro per maand

En heb 2 keer pech gehad. Goed geregeld. Vriendelijke mannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 15:47

Janneke2 schreef:
Even goede vrienden...
En die ene keer dat het koekblik geen centimeter van zijn plaats ging was er ook geen sprake van bijbetalen.

Ik betaal ook niet bij nu, gewoon een vast bedrag per maand voor hulp bij pech, waar dan ook in Nederland. alleen niet bij de ANWB.
Waarom zou ik bijbetalen voor bewegwijzering?

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 20:58

Floriske schreef:
[...]
Daarom kon ik het niet zelf berekenen :p dat eerste nog wel maar hoe je moet uitrekenen hoeveel licht ze uitzenden??

Het gaat me dan idd even over het licht dat het geeft, als we ook de warmte mee gaan nemen wordt t wel een hele moeilijke som denk ik :Y)

Dat eerste hoef je niet te berekenen: gewoon vergelijken.

Zoek een plekje waar je zowel de kaars als de lamp zou kunnen plaatsen/testen.

Doe de kaars aan, en daarna alle lampen in de kamer uit. Ga opzoek naar een detail wat nog precies zichtbaar is, en markeer ook de plek waar je zelf op dat moment staat.

Doe nu de lamp aan, en blaas de kaars uit. Zie je het detail nu beter, dan geeft de lamp meer licht dan de kaars.

Indien de lamp "veel meer licht geeft" dan neem je gewoon 2 kaars = 1 lamp als eerste startpunt voor de berekening.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-17 23:50

dees_daan schreef:
Janneke2 schreef:
Even goede vrienden...

Ik betaal ook niet bij nu, gewoon een vast bedrag per maand voor hulp bij pech, waar dan ook in Nederland. alleen niet bij de ANWB.
Waarom zou ik bijbetalen voor bewegwijzering?

;) ;) ;) Omdat automobilisten doorgaans gebruik maken van de bewegwijzering van de anbw, ook als ze geen lid zijn.
Net als werknemers die geen lid van de vakbond zijn wel baat hebben bij de Cao-onderhandelingen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 00:10

Janneke2 schreef:
;) ;) ;) Omdat automobilisten doorgaans gebruik maken van de bewegwijzering van de anbw, ook als ze geen lid zijn.
Net als werknemers die geen lid van de vakbond zijn wel baat hebben bij de Cao-onderhandelingen.

Je zegt zelf al dat ze die bewegwijzering ook plaatsen voor niet-leden. Dan is het dus om gebruik te maken van de bewegwijzering ook niet nodig om lid te zijn.

Uiteraard mag je best lid worden om zo ook de bewegwijzering voor al die profiteurs mee te financieren, maar daarvoor hoef je je dan echt niet per se op de borst te kloppen.

*Edit: sinds 2014 doet de ANWB überhaupt geen bewegwijzering meer in Nederland. https://www.anwb.nl/over-anwb/verenigin ... gwijzering

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:38

Ik zag vorige week online een paar leuke schoenen. De winkel die ze verkoopt zit dichtbij dus ik dacht ik haal ze even op. Maar ze konden ze niet vinden. Ik zo het staat op de website, maar zij zeiden dat ze ze niet meer hebben en van de website zouden halen. Normaal is voorraadgekoppeld aan de website werd er gezegd, maardit was kennelijk een foutje.
Nu zijn we een week verder en staat het produkt nog steeds op de website. Zal ik ze dan maar online bestellen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 09:57

germie schreef:
Ik zag vorige week online een paar leuke schoenen. De winkel die ze verkoopt zit dichtbij dus ik dacht ik haal ze even op. Maar ze konden ze niet vinden. Ik zo het staat op de website, maar zij zeiden dat ze ze niet meer hebben en van de website zouden halen. Normaal is voorraadgekoppeld aan de website werd er gezegd, maardit was kennelijk een foutje.
Nu zijn we een week verder en staat het produkt nog steeds op de website. Zal ik ze dan maar online bestellen?

proberen kan altijd!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:22

Als wij de maan overdag zien, is die dan aan de andere kant van de wereld (waar het dus nacht is) wel zichtbaar?

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 10:23

germie schreef:

Kunnen ze m niet naar de winkel leten halen vanuit de webshop? Ik weet dat Vanharen dit wel doet. Niet in de winkel? Kosteliis naar je huis verzenden vanuit n ander filiaal of de webshop.
Misschien zit het magazijn voor de winkel wel ergens anders, kunnen ze m daar naartoe opsturen!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 12:33

iirrssjjee schreef:
germie schreef:

Kunnen ze m niet naar de winkel leten halen vanuit de webshop? Ik weet dat Vanharen dit wel doet. Niet in de winkel? Kosteliis naar je huis verzenden vanuit n ander filiaal of de webshop.
Misschien zit het magazijn voor de winkel wel ergens anders, kunnen ze m daar naartoe opsturen!!

Nee, dit is een winkel met 1 vestiging. Maar ik denk dat ik degokga wagen als het vrijdag nog online staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:03

Ik ben mijn CV aan het bijwerken voor mijn stage, maar hoe noem je schoolopdrachten die je tijdens de opleiding hebt gedaan voor externe opdrachtgevers? Gewoon opdrachten, of projecten o.i.d.?

SavannahNx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:49

[***] schreef:
Ik ben mijn CV aan het bijwerken voor mijn stage, maar hoe noem je schoolopdrachten die je tijdens de opleiding hebt gedaan voor externe opdrachtgevers? Gewoon opdrachten, of projecten o.i.d.?

Ik zou projecten doen. Externe projecten voor school.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 18:43

Citaat:
Je zegt zelf al dat ze die bewegwijzering ook plaatsen voor niet-leden. Dan is het dus om gebruik te maken van de bewegwijzering ook niet nodig om lid te zijn.
_/-\o_
Nee - kunnen lezen is voldoende...!
(Daar ging het uiteraard niet over, maar altijd leuk die draai die jij er aan geeft!)