Certificatie erbij enz, enz. Nou, alles goed en wel, ik een koper gevonden, hij komt hem hier ophalen. Op dat moment is het certificaat nergens te vinden (feestje gehad in het weekeind ervoor en te goed opgeborgen) maar, mazzel die ik had, gelukkig wel een foto ervan.
De beste man keek niet eens naar de foto van het certificaat, alleen naar de ring, stopt hem in zijn zak, stelt verder geen vragen en ik heb afgesproken dat ik het certificaat zou nasturen zodra gevonden.

Krijg ik 3 dagen later ineens een hysterische vrouw aan de lijn, de stenen zouden nep zijn, geen donder waard en ik moest de ring maar terugnemen.
Euh, hallo? Niet echt? Ik heb een certificaat van echtheid waarop staat dat er 8 echte diamanten inzitten, dus als je nu zegt van niet, dan hebben jullie ze misschien wel verwisseld! Ik heb de ring pas laten controleren en de stenen zijn met zo'n speciaal diamantapparaatje getest.
Man op de achtergrond dreigen met politie enz.. Nou, die heb ik zelf ook even gebeld, garantie tot aan de deur zeiden de 2 agenten die ik sprak. Hij heeft zelf geen onderzoek gedaan en ik heb ter goede trouw gehandeld ( ik kan alleen uitgaan wat er op het certificaat staat ) dus meneer had geen poot om op te staan.
En dat is met de meneer van het sjabrak ook zo, koper heeft onderzoeksplicht. Voldoe je daar niet aan, eigen schuld, dikke bult.
Uiteraard vind ik het wel heel vervelend voor de koper van de ring, maar dan nog neem ik hem niet terug, er kunnen inmiddels wel glazen steentjes inzitten! Dat risico kan ik niet nemen en dat hoeft ook niet volgens de wet, hij is hem zelf op komen halen en zag dus wat hij kocht.