[HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 21:04

Tiggs schreef:
Huh, maar je praat toch met je kind of luistert in ieder geval in plaats van in je eigen wereldje te gaan zitten (lopen)?

Je kunt prima tégen een kind praten met oordoppen in? :') Ze zeggen toch niks terug.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 23:25

Captain schreef:
Tiggs schreef:
Huh, maar je praat toch met je kind of luistert in ieder geval in plaats van in je eigen wereldje te gaan zitten (lopen)?

Je kunt prima tégen een kind praten met oordoppen in? :') Ze zeggen toch niks terug.

Maar wil je het verkeer rondom je niet horen?

Misschien was het een jankerd en kon ze het niet meer aanhoren :j

Captain

Re: [HK]Geen geklier, veel plezier hier is kindervrij #4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 06:42

Wellicht liep ze in het bos? In een park? Op een voetpad? Gewoon rechts houden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 06:54

Ik luisterde zo vaak muziek of podcast als ik met de wagen liep. Baby's slapen zoveel, dan kan ik ook wel iets anders doen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:40

Dat kan ik dus niet, ik wil echt wel het verkeer om me heen horen. In de auto staat de radio dan weer regelmatig flink hard en zit ik (immens vals) mee te blèren, al scheelt het dat je daar spiegels hebt om extra om je heen te kunnen kijken.

Toen ik gisteren van stal naar huis reed een flink ongeluk gepasseerd. Politie was er al bij dus voorzichtig langs gereden, maar er stond aardig wat volk omheen, waarop een groepje kinderen, wat auto's en nog wat mensen. Er lag een fietser op de grond en die zag er niet goed uit wat ik in de flits kon zien. In eerste instantie vroeg ik me oprecht af waarom ze die kinderen daarbij lieten staan.
Nadien thuis op de dorps-FB gezien dat de fietser omwille van die groep kinderen was aangereden. Ze wilden oversteken door rood, begeleider die erbij was moet nog geroepen hebben maar ze liepen toch door, fietser moest uitwijken en vol geschept door een auto.
De reacties eronder, gewoon.... Wauw. Had het vermeden kunnen worden? Ja. Is het erg dat dit is gebeurd? Ja. Maar ik werd oprecht misselijk van de kritiek en commentaar die er geplaatst is, zowel naar de kinderen als naar de fietser. Want jawel, er is een hele bende die het "terecht verdiend" vindt want hij had maar moeten kunnen stoppen, ook al had hij groen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 07:48

Ik fiets altijd met mijn oortjes in en noise cancelling koptelefoon op. Dat heeft trouwens een reden hoor. Maar het is gewoon een kwestie van extra goed kijken. Zeker als je het gewend bent is dat echt niet gevaarlijk. Of mogen dove mensen dan ook niet meer fietsen / lopen? :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:01

Ik fiets ook met noise cancelling.. Maar blijf wel altijd rechts en inderdaad gewoon extra goed kijken bij afslaan/oversteken.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 08:53

Mijn noise cancelling heeft ook een functie "hear trough" waarbij die een deel van het geluid doorlaat en een functie waarbij die gewoon alle geluid doorlaat.

@Varekaj, dat is weel heel triest. Hopelijk houdt de fietser geen nare dingen over van deze aanrijding.
Ongelukken gebeuren helaas en fietser heeft waarschijnlijk ook in een reflex gehandeld om geen voetgangers/kinderen aan te rijden. Het geeft absoluut geen pas om daar nare opmerkingen over te maken. Toetsenbord-tokkies.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 09:14

Roodvos schreef:
Mijn noise cancelling heeft ook een functie "hear trough" waarbij die een deel van het geluid doorlaat en een functie waarbij die gewoon alle geluid doorlaat.

Dit heb ik ook inderdaad, maar hear trough op de fiets is echt verschrikkelijk. Dan hoor je de wind zo hard er doorheen. Dus ik heb meestal gewoon de noise cancelling aan staan.

Jeetje Varekaj; wat triest inderdaad...

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:20

Oh ik vind het zelf heel naar op de fiets met oortjes in. Meestal doe ik er dan maar 1 in. De eerste keer dat ik met 2 wegfietste ontdekte hoeveel ik vertrouw op mijn gehoor. Niets voor mij iig.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:16

Mensen met oordoppen op de fiets vind ik echt levensgevaarlijk. Jullie zeggen misschien extra alert te zijn of 3xtra uit te kijken, maar dat is naar mijn idee slechts 0.001% van de muziekfietsers.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:17

Tancreda4 schreef:
Mensen met oordoppen op de fiets vind ik echt levensgevaarlijk. Jullie zeggen misschien extra alert te zijn of 3xtra uit te kijken, maar dat is naar mijn idee slechts 0.001% van de muziekfietsers.

Ik kan met minder prikkels beter opletten. Dus voor mij voelt het veiliger. :D

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:15

Tancreda4 schreef:

Scheelt misschien wel dat ik niet midden in Amsterdam fiets? Dat zou wel wat onverantwoorderdelijk zijn.. Maar op de fietspaden naast de 80km wegen is er echt geen probleem hoor. ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:37

Captain schreef:
Tancreda4 schreef:

Scheelt misschien wel dat ik niet midden in Amsterdam fiets? Dat zou wel wat onverantwoorderdelijk zijn.. Maar op de fietspaden naast de 80km wegen is er echt geen probleem hoor. ;)

Dan idd niet. Maar in een stad tussen het gewone verkeer is dit echt een grote ergenis. En ondertussen staan de kranten bol dat er zoveel meer gewonden met fietsers vallen. Ik weet wel waar dat vandaan komt... Combi elektrische fietsen en veelte snel, en volledig afgezonderd van de wereld met muziek.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:31

Vergeet fietsen met je mobiel in de hand niet.

Ik heb snel last van mijn oren, zeker wanneer het kouder wordt, maar niet koud genoeg voor een muts. Dus ik fiets met oordopjes in, maar zonder dat het draadje vast zit.

Daarom kan ik ook niet overstappen op boneconducting hoofdtelefoons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:36

Tancreda4 schreef:
Dan idd niet. Maar in een stad tussen het gewone verkeer is dit echt een grote ergenis. En ondertussen staan de kranten bol dat er zoveel meer gewonden met fietsers vallen. Ik weet wel waar dat vandaan komt... Combi elektrische fietsen en veelte snel, en volledig afgezonderd van de wereld met muziek.
Dat is de reden dat ik, toen ik in Londen woonde, een open-back koptelefoon gekocht heb. Ik voelde me inderdaad niet veilig als ik het verkeer niet kon horen en zolang ik niet in de metro zat, was open back voldoende om de prikkels een beetje te verminderen, maar nog wel te kunnen horen wat er om me heen gebeurde.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:50

MarlindeRooz schreef:
Ik fiets altijd met mijn oortjes in en noise cancelling koptelefoon op. Dat heeft trouwens een reden hoor. Maar het is gewoon een kwestie van extra goed kijken. Zeker als je het gewend bent is dat echt niet gevaarlijk. Of mogen dove mensen dan ook niet meer fietsen / lopen? :D

Oef, is dat niet gevaarlijk?

Ik vraag het, omdat ik met mijn scooter heel vaak fietsers passeer die zich een ongeluk schrikken als ik hen voorbij rij. En ik hou zoveel mogelijk afstand als mogelijk hoor, het is niet zo dat ik hen bij wijze van spreke in de nek vlieg.

Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat dit meestal tieners zijn. Koptelefoon op, vaak telefoon in de handen. Zij zijn helemaal niet bezig met hun omgeving/het verkeer, en schrikken dan vaak hard genoeg om hun stuur per ongeluk een zwiep te geven.

Ik vraag me altijd af: wat nou als ik er zo eentje per ongeluk toch raak? Omdat die schrikt en uitwijkt net op het moment dat ik er naast rij?
Ik zou het absoluut niet fair vinden als de fout dan bij mij zou te komen te liggen en ik financieel voor de andere partij zou moeten opdraaien.. Ik let tenslotte op, ik ben niet degene die zich met een koptelefoon op het hoofd in het verkeer begeeft.

Maar dan lees ik je laatste opmerking - of dove mensen niet mogen lopen/fietsen.
En dan denk ik: ja, natuurlijk wel!

Wat is dan het verschil, voor mijzelf?
Waarschijnlijk dat iemand die doof is, daar aan gewend is en compenseert met andere zintuigen. Iemand die doof is en zich in het verkeer begeeft, zal heel erg opletten met de ogen - denk ik, ik kan ook fout zijn hoor.
En dat mis ik bij de fietsende tieners hier heel erg - wel een koptelefoon, maar dat niet compenseren door visueel extra op te letten. Zich dan rot schrikken als ik "plots" passeer - wat niet zo heel plots is, als je een beetje oplet zie/hoor je mij aankomen, maar als je natuurlijk niet oplet en mij niet hoort, en niet de moeite neemt het verkeer achter je in de gaten te houden, ja dan schrikken ze zich rot. En daarbij komt dan die reflex kijken waarmee aan het stuur getrokken wordt. Je zal op die manier maar iemand aanrijden...

Daarmee bedoel ik niet dat jij niet extra oplet met andere zintuigen wanneer je een koptelefoon draagt!
Maar het is iets wat ik hier bijna dagelijks tijdens de schoolperiodes meemaak. Ik moet vaak het fietspad op met mijn scooter, en ik wéét gewoon dat het op een dag mis zal gaan met die fietsers. Ze zetten niet zozeer alleen maar een koptelefoon op, maar storten zich daar ook volledig op, en sluiten zich compleet af voor de buitenwereld/de omgeving/het verkeer. Dat is wat mij stoort. Ze brengen daarmee zichzelf en mij in gevaar.

Ik heb zelf ook een tijdje dagelijks de fiets moeten nemen, en luisterde ondertussen ook graag naar een audioboek. Maar altijd maar 1 oortje, en altijd het rechtse, zodat ik links nog wel het verkeer meekreeg.

Wat gebeurt er als ik iemand onder mijn wielen krijg, omdat die persoon niet oplet doordat hij/zij meer met de muziek (of wat dan ook) bezig is dan met het verkeer?

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:19

Dove mensen hebben doorgaans zo'n bordje achterop de fiets

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:36

Qimm schreef:
Dove mensen hebben doorgaans zo'n bordje achterop de fiets

Vele ook niet. Want willen niet anders zijn.

Maar die zijn het inderdaad gewend. Altijd.
Geen vergelijk met ons horende die ons even tijdelijk "doof" maken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:09

Ik heb een beperking waardoor ik hypergevoelig ben voor alle prikkels. Dus zonder koptelefoon raak ik overprikkeld en krijg ik dus niks meer mee omdat het te veel wordt. Dus met koptelefoon is veel prettiger en veiliger.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 19:06

Ja jij wel.
Maar een groot deel heeft juist herrie op staan. En maakt zich daarmee "doof"

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:15

MarlindeRooz schreef:
Ik heb een beperking waardoor ik hypergevoelig ben voor alle prikkels. Dus zonder koptelefoon raak ik overprikkeld en krijg ik dus niks meer mee omdat het te veel wordt. Dus met koptelefoon is veel prettiger en veiliger.

Ja dat snap ik wel hoor!
En ik ga er vanuit dat jij verder nog wel oplet. In tegenstelling tot de gemiddelde fietser, die enkel nog oor heeft voor de muziek, en blind wordt voor het verkeer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 15:02

Ik fiets altijd met muziek in, maar ik heb prima door wat er om me heen speelt. Zijn ook maar kleine vrijwel autovrije stukken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:57

Afbeelding

Ik moet hier iedere keer weer om lachen :)).

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 11:26

:)) Die is goed San!