Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:17

Mizora schreef:
Mkango schreef:
Dat hoge aantal ouderen lijkt best wel mee te vallen als je kijkt naar de bevolkingspiramide: https://www.populationpyramid.net/china/2020/
Het is allemaal vrij gelijkmatig verdeeld.

Het is bubbelvormig. De bevolkingspiramide is normaal gesproken piramide vorming, hence de naam. Gelijkmatig tot bubbel vormig is dus veel ouderen
Maar in het geval van China niet extreem. Tot aan de leeftijdscategorie 50-54 is hij immers wel piramidevormig, dus de echte golf van vergrijzing zit er nog aan te komen, maar dat is niet nu op dit moment.

Thanks, DP!

Prrrr

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:21

In het artikel wordt ook nadruk gelegd op het niet gelijkmatig zijn van de bevolkingsopbouw in de verschillende regio's. Als je kinderen wegtrekken naar de plekken waar beter werk is, blijven de ouderen zonder pensioen achter. Dan krijg je ellende voor de achterblijvende regio's, en kan het in delen van China dus wel extreem worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:22

Vergeet niet dat de mensen daar een minder hoge levensverwachting hebben dan hier 76.05
Nederland 81,72
Dus ben je daar "eerder" oud en denk ik ook eerder vatbaar

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:24

Komt het niet mede door hogere sterfte van kinderen? Dat kan levensverwachting in veel (ontwikkelings)landen namelijk flink vertekenen.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:28

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:50

Zelfdoding komt volgens mij wel veel voor in China (al zijn de officiele cijfers raadselachtig). Maar relatief veel zelfdoding geldt ook voor de buurlanden. Ik heb niet gekeken hoe de demografie er bij die landen uit ziet.

goldyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:05

Zelfdoding is in China inderdaad wel een probleem, maar hoeveel precies is niet bekend want de Chinese overheid is niet zo betrouwbaar als het op cijfermateriaal aankomt. Het komt ook veel voor in het buurland Zuid-Korea en ligt vermoedelijk voornamelijk aan de hoge druk die op jongeren gelegd wordt. Jongeren moeten namelijk slagen voor een eindexamen aan het einde van de eerste graad middelbaar (na 3 jaar middelbaar dus) en opnieuw aan het einde van het middelbaar. Afhankelijk van dat eerste examen, mogen ze naar een goede of minder goede school voor het tweede deel van het middelbaar. Hoe beter de school, hoe beter ze op hun echte eindexamen zullen presteren. Afhankelijk van het eindexamen, mogen ze naar een goede of minder goede universiteit en naar een richting van keuze (of niet). Een vriend van me is Chinees (nu hier op uitwisseling); hij moest verschillende universiteiten war hij heen wou en 5 richtingen invullen en werd dan op basis van zijn punten 'ingedeeld'. Hij zat op de universiteit van zijn keuze, maar niet in de richting van zijn keuze. Maar er zijn dus ook mensen die het slecht doen op hun eindexamen en dan aan een derderangs hogeschool komen. Het slecht doen op je examen, wil zeggen een slechtere vervolgopleiding en dus ook minder kans op een goede baan later. Bovendien maak je je familie ten schande als je het écht heel slecht doet. Op de kinderen wordt dus heel veel druk gelegd om het goed te doen. Veel kinderen moeten verplicht voor- en naschoolse lessen volgen van de ouders om hen zoveel mogelijk dingen aan te leren zodat ze het zo goed mogelijk doen op die examens. Middelbare scholieren die elke dag van 7 's ochtends tot 10 's avonds aan de gang zijn, zijn geen uitzondering. De regering probeert daar nu wel wat aan te doen door buitenschoolse (bij)lessen te verbieden.

Ook in het werk wordt er echter veel druk op de werknemers gelegd; bij overheidsbedrijven is het geloof ik vrij oké geregeld (ik weet niet precies hoe het zit, maar het is alleszins wat minder zwaar dan de 'normale' 996) maar bij niet-overheidsbedrijven geldt over het algemeen de 996-week. Dat wil zeggen: van 9 tot 9, 6 dagen in de week. Tel daar een nogal gebrekkig sociaal systeem bij op en je hebt een maatschappij waarin er heel veel druk op de werkende mensen gelegd wordt.

China kampt inderdaad met een groot vergrijzingsprobleem, ook al is een groot deel van de bevolking relatief jong. Door de 1-kind politiek (die inmiddels alweer een poos afgeschaft is, trouwens), was er natuurlijk een dip in het aantal geboorten. Los daarvan zijn er heel veel kinderen gestorven in de hongersnoden van de vorige eeuw. De bevolking heeft zich natuurlijk wel hersteld, maar in combinatie met het eenkindsbeleid ziet men nu inderdaad dat er in de (nabije) toekomst te weinig werknemers zullen zijn om alle benodigde banen in China in te nemen. Daarbij komt dat China een heel groot bevolkingsaantal heeft, dat wil zeggen dat je absoluut ook gewoon meer mensen hebt aan wie je pensioen zal moeten uitkeren. Daar is gewoon veel geld voor nodig en dus ook een goed draaiende economie, maar die economie komt door verschillende redenen steeds meer in het gedrang.

Een ervan is - op korte termijn - de coronacrisis, en dat is volgens mij een van de hoofdredenen dat China nu het coronabeleid zo plots terug schroeft: ze hebben het nodig om de economie aan te proberen zwengelen. Omdat er de afgelopen jaren zo goed als geen corona was in China en omdat veel mensen geen vertrouwen hadden in het Chinese vaccin, zijn er relatief weinig mensen ingeënt in China. Dat is een van de redenen dat het coronavirus nu zo hard toeslaat daar - er is nagenoeg geen immuniteit. Het Chinese vaccin schijnt ook niet heel goed te werken tegen Omnikron, maar in hoeverre dat waar is, weet ik niet. De ziekenhuizen worden niet zomaar overspoeld omdat er opeens zo weinig werknemers zijn of zoveel vergrijzing is; er is gewoon te weinig capaciteit. China heeft veel minder bedden per inwoners dan zo ongeveer elk Westers land. Er is ook minder verplegend personeel, er zijn ook minder dokters. Het klopt dat het platteland op veel gebieden achterstaat tov de steden, maar net in grootsteden zoals Shanghai zijn er echt veel te weinig bedden voor het aantal inwoners. Het is dus eerder een landelijk probleem. Het was wel een soort van algemeen bekend dat de zorg in China een coronagolf niet aankon, wat wellicht de reden is dat China alles zo lang op slot gehouden heeft. Dat gebrek in capaciteit is niet iets nieuws of recent zeg maar. In normale omstandigheden hebben ze genoeg bedden, maar voor een epidemie belang na niet.

(Ik ben sinologe in opleiding en haal deze informatie uit mijn colleges over Chinese maatschappij en actualiteit, heb er niet direct een bron van behalve mijn cursus en enkele Chinese krantenartikels die ik voor mijn lessen Modern Chinees moest lezen, maar ik mag hopen dat mijn proffen de waarheid vertellen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:36

Daarnaast is de omikronvariant niet milder dan de klassieke variant. Hij is enkel milder dan de deltavariant (welke agressiever was dan de klassieke variant). Het is dus nog altijd geen onschuldig virusje.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:52

Waarom vergeten katten hun tong na het wassen?

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:11

Welke buienapp geeft er nog wel meldingen als het gaat regenen? Ik had altijd buienalarm, maar die geeft geen meldingen meer en buienradar doet het ook niet blijkbaar.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 15:27

Veulen84 schreef:
Welke buienapp geeft er nog wel meldingen als het gaat regenen? Ik had altijd buienalarm, maar die geeft geen meldingen meer en buienradar doet het ook niet blijkbaar.

Mijn buienalarm geeft nog gewoon melding. Te vaak zelfs, maar daar kan de app niks aan doen :+

Heb je de locatie wel goed gezet? Dat was laatst bij mij het probleem

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 16:49

De locatie beweegt mee. Dus dat zou gewoon moeten werken. Op mijn tablet heb ik de locatie vast staan, maar ook daar doet ie het niet.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:13

Welke site is momenteel het beste als ik een vliegreis (La Palma-Bordeaux) in elkaar wil knutselen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 19:22

Palmera schreef:
Welke site is momenteel het beste als ik een vliegreis (La Palma-Bordeaux) in elkaar wil knutselen?
Skyscanner. :P

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 10:30

Palmera schreef:

Skyscanner is IMO het handigste om uit te pluizen wat er uberhaupt vliegt en waar je kunt overstappen etc. maar wat prijzen betreft komt Trip meestal goedkoper uit :) En Google Flights kan ook handig zijn

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 12:10

rien10 schreef:
Nou, ga je lekker vind ik niet zo van toepassing. Het voorbeeld wat Sas_mon geeft zie ik ook gebeuren. Ik moet er zelf ook goed op blijven letten, dat mijn 10 kilo er af sinds deze zomer er ook echt af blijft. Dus vanaf vandaag, 2 januari, weer aan de slag met matig eten en veel bewegen.
Sas_mon verwoord het scherp, maar het is wel hoe het gaat in de praktijk.

Ik ben het er ook mee eens, en heb geen moeite met hoe Sas het verwoordt. Ik vind het niet nodig om alles altijd wollig en tactisch te verpakken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:03

Helaas ben ik maar 1.70 dus heb wel degelijk overgewicht :(
Eerst maar eens aan mezelf werken dus. Dat dacht ik al wel, maar vroeg me af of ik misschien te voorzichtig was. Maar nee dus, beter eerst afvallen voor ik er weer op kruip

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:06

Als je uitgaat van 88 zonder kleren, zeg 100 kilo alles, dan moet je een paard zoeken dat daarbij past. Een paard dat, bij 15%, zonder overgewicht tegen de 700 kilo weegt. Kortom: een goedgebouwde KWPN-er van 1m75. Kan dus best, maar kies dat zorgvuldig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:15

De 15% was in principe voor bloot gewicht de richtlijn, 18-20% is voor met harnachement en kleding. Uitgaande van 1-2 uur rijden met passend zadel en geen beginnende ruiter.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 13:21

Met een geschikt paard moet dat dus gewoon kunnen, bij dit gewicht - en uiteraard passend harnachement.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:04

Mij is de berekening even ontgaan. Hoe gaat die precies? 15% van wat?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:07

Nikass schreef:
Mij is de berekening even ontgaan. Hoe gaat die precies? 15% van wat?

15% van ideaalgewicht van het paard is het gewicht van de ruiter s ochtends (na het toilet, voor het eten en aankleden. Dus laagste gewicht) gewogen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:15

Okee, dus bij een paard van 500 kg weegt de ruiter max 75?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:16

Ja

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 14:18

Wie heeft de richtlijn bedacht? Ik denk dat het als richtlijn goed is, maar in heel erg veel gevallen niet klopt.
Ik bedoel dat er niet aan voldaan wordt.