Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:00

bigone schreef:
SusanH schreef:
Ik ben wel geweest. Met mondkapje. Kon prima ademen. Maar voelde me desondanks wel opgelaten, want alleen winkel personeel droeg een mondkapje. Welgeteld 10 andere klanten met kapje gezien, en ben in een supermarkt, de Action, de Hema, en 2 schoenen winkels geweest, waar toch best wat volk liep. Ik voelde me vooral in de Action aardig bekeken.

De volgende keer zijn het er 20, gewoon doen.

Heb hem ook stug opgehouden hoor. En morgen gaat hij gewoon weer op :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:01

Sheran schreef:
Kun je me laten zien waar dit kan? Ik vind alleen maar daadwerkelijk onbetaalbare... als je ze vaak moet wisselen is dat nogal vervelend, dan gaat mijn hele loon eraan op :P (advies van bedrijfsarts om hier even naar te kijken, vandaar)

Ok, ik snap wat je bedoelt. De standaard Kruidvat-maskers of bv https://www.bol.com/nl/p/4-laags-mondka ... 004842965/ worden verkocht als niet-medisch en zonder keurmerk, terwijl ik denk dat ze rechtstreeks uit dezelfde fabrieken komen als het spul dat ze in ziekenhuizen hebben liggen.
En als je dan naar officiele gaat kijken kom je uit bij hele dure.

Ffp2-maskers zijn altijd een stuk duurder. Hier vind ik er een aantal. Note: degene met ventiel zijn alleen voor het werken met schadelijke stoffen / stoffige ruimten, maar zouden wel kunnen maken dat jij anderen juist sneller besmet dan zonder masker. Dat lijkt me niet de bedoeling.
https://stofmasker-shop.nl/stofmaskers-ffp2.html

Maar eh, is het niet de bedoeling dat de bedrijfsarts en de werkgever zorgen voor de veilige werkplek, niet jijzelf?

Sheran

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:04

Dank je Shadow! Daar liep ik inderdaad ook een beetje tegenaan.
En ja uiteraard heb je gelijk, maar scholen zijn wat bijzonder momenteel _O-

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:04

@sheran kunnen jullie wel niet medische mondkapjes krijgen ? Wij wel namelijk. Voor personeel en leerlingen.

Ik houd het bij de stoffen mondkapjes wat een milieuramp al dat afval van die andere mondkapjes.
Wel is op school m’n mondkapjes vergeten dan gebruik ik een weg werp van school.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:06

Morrie schreef:
Nee want in tegenstelling tot wat anderen ervaren, krijg ik het wel stikbenauwd met zo’n ding op m’n snuit. Dan blijf ik liever thuis, dan kan ik nog “gewoon “ ademen. En wie wil er nu naar buiten met dit vreselijke weer?

't Weer is inderdaad wel weer treurig. Maar met COPD is het ook wel erg goed om te blijven bewegen en om frisse lucht in te blijven ademen... een familielid van me met COPD bleef erg veel zitten en dat ging best wel achteruit. En toen dat familielid een tijdje in een situatie was dat er veel meer kleine dingetjes moesten qua beweging, werd het een stuk beter en voelde die persoon zich ook een stuk beter.
Dus dat is ook wel iets om in de gaten te houden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:11

Popstra schreef:
Zag ik ook in Duitsland. Dat de meeste onder de neus gingen. Maar toch grotendeels houd zich daar netjes aan de regel en als je vergeet dan word je er gelijk op aangesproken.

Dat zag je hier in het ov ook, ik vind dat echt aanstelgedrag.

Net als er nu in een winkel geen een dragen. Ik vind dat veel aanstelleriger, dommer, onzekerder overkomen dan er wel een opzetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:17

Net even eten afgehaald. Mondkapje op bij binnenkomst. Vond het niet echt zo'n groot probleem.
Morgen boodschappen doen met kapje op

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:19

lenaa_tje schreef:
@sheran kunnen jullie wel niet medische mondkapjes krijgen ? Wij wel namelijk. Voor personeel en leerlingen.

Ik houd het bij de stoffen mondkapjes wat een milieuramp al dat afval van die andere mondkapjes.
Wel is op school m’n mondkapjes vergeten dan gebruik ik een weg werp van school.

We kunnen ze vast krijgen als we erom vragen :j. Vind het hartstikke goed van je dat je herbruikbare gebruikt. Dat zou ik ook het liefst doen, maar wil juist mezelf beschermen, niet alleen anderen. Dan voldoen ze helaas niet. (tenminste, er zijn geen FFP2-filters ofzo toch?)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:28

Sheran schreef:
lenaa_tje schreef:

We kunnen ze vast krijgen als we erom vragen :j. Vind het hartstikke goed van je dat je herbruikbare gebruikt. Dat zou ik ook het liefst doen, maar wil juist mezelf beschermen, niet alleen anderen. Dan voldoen ze helaas niet. (tenminste, er zijn geen FFP2-filters ofzo toch?)

Dat denk ik niet. Ik sta er wat anders in. Ik werk niet met risicogroepen of mensen die besmet zijn. Etc. Dus die mondkapjes zijn voor die groep die ze nodig hebben.

Als ik ziek wordt dan is dat helaas maar zo. Zal er natuurlijk aan werken om niet ziek worden maar de medische gaan mij een stap te ver.
Ik heb er ook te veel nodig in de week.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:32

Er praten denk ik niet zo veel Belgen mee hier? Wij zijn al van in de zomer (juli geloof ik) mondmaskers aan het dragen in winkels, horeca, op het openbaar vervoer, in openbare ruimte in stadskernen, en bij alle werk wat niet op 1,5 m van een ander kan plaatsvinden.
Van hier uit best apart om de politieke discussie in NL nu te volgen. Hier zitten we al vrij lang in een soort aanvaarding. Gewoon doen.. de discussie over al de details, de zin er van, welke maskers enz.. is al lang over.
Dit zal even moeten tot er betere (medische) oplossingen zijn.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:34

Zebrastreep schreef:
Ik denk maar met de mondkapjes: een beter wereld begint bij jezelf :j

Natuurlijk zit ik niet te wachten op negatieve reacties maar die ga ik gewoon negeren of lekker van die droge opmerkingen maken.

Mijn ervaring is dat die reacties nogal meevallen. Zoals gezegd draag ik al een mondkapje sinds maart. Ik heb één keer meegemaakt dat een vrouw begon te giechelen toen ze me zag, en dat was in maart. De enige reactie die ik verder krijg is dat sommige mensen met een boog om mij heen lopen. Nou prima, dat is nou precies de bedoeling ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:34

Net onverwachts een gezellig gesprek gehad met een dame uit Engeland. Die nog pogingen doet een winkel overeind te houden. Zij werken al maanden met mondkapjes en ontsmetten ontsmetten en ontsmetten. Waar zij woont geen chaos maar wel veel zieken.maar wat me vooral verbaasde weinig mensen die lacherig doen kennelijk over het virus. Het lijkt dat het waar zij woont en werkt het over het algemeen veel serieuzer wordt genomen en mensen de mondkapjes ook gewoon gebruiken. Omdat het moet en verstandig is. Weinig gemiep en gezaag erover kennelijk. Is dat dan toch een mentaliteitskwestie?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:36

tienus63 schreef:
Dank je wel eleeke

An sich gaat het goed!
Het gemis is groot. Vooral in de kleine dingen.
Dankbaarheid dat we eigenlijk alles mee hebben kunnen maken tussen ziekenhuisopname en overlijden en de tijd samen thuis is groot.
Fotoalbum van de uitvaart wordt regelmatig bekeken.
Mijn moeder woont naast ons, net als voorheen loop ik daar bijna alle dagen wel naar binnen.
Spoor mijn moeder wel aan om dingen alleen te ondernemen.
Merk dat ze dat het wel moeilijk vindt om alleen ergens op bezoek te gaan.
Maar zolang ze ze fysiek en mentaal daartoe in staat is, moet ze dat doen van mij.
We sporten wel 2x per week samen.
Vanwege lichte verkoudsheidsklachten bij mij, slaan we morgen over.
Ze heeft sinds twee maanden tamme vogels in huis. Daar heeft ze ook afleiding aan. En onze hond is ook wel veel bij haar.
Ze krijgt gelukkig ook bezoek.
Gisteren heb ik mijn vaders fiets naar de kringloop gebracht.
Vond zij moeilijker dan ik.
Ding staat al jaren ongebruikt bij ons in de schuur.
Mijn man is aan het opruimen en mijn vader zou ook gezegd hebben als dat ding in pad staat, weg ermee.
Zijn elektrische fiets staat nog gewoon in de garage. Met zijn jas erop.
Mijn broers missen onze vader ook best wel. Iedereen gaat er op zijn eigen manier mee om.

Kan me zo voorstellen dat het nog wel een hele tijd heel verdrieitig blijft. Maar de liefdevolle manier waarmee je over je en jullie verdriet schrijft geeft me het beeld dat jullie in ieder geval elkaar hebben en op een goede manier ermee om kunnen gaan.
Sterkte

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:46

karuna schreef:
Net onverwachts een gezellig gesprek gehad met een dame uit Engeland. Die nog pogingen doet een winkel overeind te houden. Zij werken al maanden met mondkapjes en ontsmetten ontsmetten en ontsmetten. Waar zij woont geen chaos maar wel veel zieken.maar wat me vooral verbaasde weinig mensen die lacherig doen kennelijk over het virus. Het lijkt dat het waar zij woont en werkt het over het algemeen veel serieuzer wordt genomen en mensen de mondkapjes ook gewoon gebruiken. Omdat het moet en verstandig is. Weinig gemiep en gezaag erover kennelijk. Is dat dan toch een mentaliteitskwestie?

Precies als hier in Spanje, totaal geen gezeur. Mensen dragen ze gewoon.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:47

Ik snap ook niet zo goed waarom mensen er zo moeilijk over doen. Het zou denk ik helpen als het kabinet er ook niet zo moeilijk over zou doen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:54

ik las vandaag een interview met een arts, Duitser van origine, maar werkzaam in Nederland, o.a. over de mondkapjes. Hij omschreef het mentaliteitsverschil tussen Duitsers en Nederlanders heel simpel:
Als je zegt: "spring" dan zegt een Duitser: "hoe hoog?" en een Nederlander "waarom?"

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:55

Einder: hier nederbelg...
Wat voor mij ook verschil maakte in het mondmaskerproces was dat wij al best vroeg na bekendmaking van gemeente 2 stoffen mm kregen (die bepaalde doe het zelf groepen in opdracht van ... hadden gemaakt) & vervolgens dus ook nog die vh landelijke.
Ben toch “zuinige hollander” maar ja, nu viel natuurlijk 1 excuus al af om te protesteren :j
En wellicht ben ik dan toch verder al bietje verbelst want ik kan me dus echt niet druk maken over wel / niet verplicht! Is kleine moeite mi...
En ok, de stoffen zijn wel wat benauwder dan de papieren :oo

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:57

Einder schreef:
Er praten denk ik niet zo veel Belgen mee hier? Wij zijn al van in de zomer (juli geloof ik) mondmaskers aan het dragen in winkels, horeca, op het openbaar vervoer, in openbare ruimte in stadskernen, en bij alle werk wat niet op 1,5 m van een ander kan plaatsvinden.
Van hier uit best apart om de politieke discussie in NL nu te volgen. Hier zitten we al vrij lang in een soort aanvaarding. Gewoon doen.. de discussie over al de details, de zin er van, welke maskers enz.. is al lang over.
Dit zal even moeten tot er betere (medische) oplossingen zijn.

Klopt ja :D
En wij gaan nog steeds goed :Y)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 18:59

MoniqueT schreef:
karuna schreef:

Precies als hier in Spanje, totaal geen gezeur. Mensen dragen ze gewoon.

Vanmorgen zoon voor zijn studie aan de uni in Linares daar afgezet.
Lunch is de locale eettent op het industerrein.
De tafels zó uit elkaar dat de (bezette) stoelen op ruim 1.5 m. afstand staan.
Dit reduceert de capaciteit met meer dan 50%.
In beide eetzalen (capaciteit nu ca. 30 stoelen) twee grote mobiele ventilatoren met filters om de lucht te zuiveren.
Tussen tafelbezettingen werde tafel en stoelen gedesinfecteerd.
De gasten stonden keurig met masker en onderlinge afstand bij de ingang te wachten tot een tafel aangewezen werd.
IEDEREEN verder OVERAL ook buiten met masker.

Dit is typerend.
Helaas ook typerend de restaurantprijzen gemiddeld 25% hoger.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 01-10-20 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:00

Morrie: ik vind dat benadrukken van de verschillen in de zogenaamd 'volksaard' maar een vreemd beeld, maar volgens mij heeft men ook in Nederland laten zien dat de meeste mensen zich vrij makkelijk aan duidelijke regels houden. En als je een goede onderbouwing hebt op die 'waarom' al helemaal.

Alleen... dan moet je dat dus wel doen. Het is in Nederland vanaf het begin af aan actief ontmoedigd op werkelijk alle mogelijke manieren. En er is ook maandenlang platform gegeven aan mensen die het beleid bewust saboteren (de viruswaanzinwappies) zonder beter in gesprek te gaan met ons als land, of zonder het beleid aan te passen.

Ik zou haast zeggen: zelfs nu, nu het alleen maar een 'dringend advies' is in een context van chaos, doen veel mensen het gewoon. Wat nou niet volgzaam? Waren we maar wat minder volgzaam, en legden de verpleegkundigen en de mensen in het onderwijs het werk gewoon zoveel mogelijk neer om een beter beleid te eisen... maar daar zijn veel mensen juist veel te braaf en meewerkend voor.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:04

Het lijkt me sterk dat bijv. Spanjaarden allemaal zo braaf zijn anders zou het nu niet zo uit de klauwen lopen daar, toch?
Zo zijn ook niet alle Duitsers braaf en ook niet alle Nederlanders dwars.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:06

Inderdaad, eerst waren de mondkapjes onzin, en het hielp niet, vanuit het rivm en nu blijkbaar wel, terwijl in het buitenland overal mondkapjes werden gedragen. Dan is het toch niet gek dat mensen gaan twijfelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:06

Echwel schreef:
Morrie schreef:
Nee want in tegenstelling tot wat anderen ervaren, krijg ik het wel stikbenauwd met zo’n ding op m’n snuit. Dan blijf ik liever thuis, dan kan ik nog “gewoon “ ademen. En wie wil er nu naar buiten met dit vreselijke weer?

Ik
Gewoon lekker het bos in, buiten hoef ik geen kapje op, dus zuurstof snuiven.
En zelfs met beperkte longinhoud kom ik beneden, pak fiets, gooi kapje af en probeer te genieten.

Ik zou ook niet de hele dag binnen kunnen zitten, dan word ik echt gek en heel erg ongelukkig. Gelukkig zijn we allemaal verschillend. Dus Echwel ik geef je groot gelijk. +:)+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:07

Shadow bij jou wel veel mensen met mondkapjes dan? Want ik was echt bijna de enige.

Einder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 19:11

Shadow0 schreef:
Morrie: ik vind dat benadrukken van de verschillen in de zogenaamd 'volksaard' maar een vreemd beeld, maar volgens mij heeft men ook in Nederland laten zien dat de meeste mensen zich vrij makkelijk aan duidelijke regels houden.

Ja, vanuit BE gezien..ik zeg maar iets, het verkeer! totaal anders in NL, en echt veeeel gedisciplineerder. Misschien wel omdat het niet anders kan, met boetes enz, maar ok, de Nederlanders doen dat gewoon, en over de grens is het gemiddeld toch wel meer far west op de weg.

Zou het geen gebrek aan duidelijke info zijn wat nu speelt? of aan betrouwbare infokanalen, want wat is de impact van sociale media? of gebrek aan duidelijk leiderschap? Ik denk ook niet dat het de 'volksaard' is.