[HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:48

Sintara

Re: [HK] Kindervrij & oh zo blij! #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:52

Hoezo alleen de vrouwen? Gewoon alle mensen met deze kwalen/afwijkingen aub

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 14:55

Sintara schreef:

Ben ik het ook wel mee eens.
Het is vreemd dat de "schuld" van kinderen altijd op vrouwen word afgeschoven puur en alleen omdat zij degene zijn die het kind dragen.
Alsof er niet eerst een man voor nodig is.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:00

Dank voor dat artikel!

Het is iets dat ik met vrijwel dezelfde argumenten af en toe ook tegen mensen zeg!

Mooi om het in een artikel te zien staan.

Brandpunt aarde is meen ik van dezelfde bioloog, staat ook bij mij in de kast.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:12

Laurora schreef:
Sintara schreef:

Ben ik het ook wel mee eens.
Het is vreemd dat de "schuld" van kinderen altijd op vrouwen word afgeschoven puur en alleen omdat zij degene zijn die het kind dragen.
Alsof er niet eerst een man voor nodig is.

De man helpen is efficiënter ook nog eens.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:18

Sintara schreef:

Dit ja! :?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 15:59

Sizzle schreef:
Mijn moeder wilde graag een soort combinatie verjaardag en keuken-reveal (nieuwe keuken) party doen en dan in 3 personen takt over meerdere dagen. Ze heeft er toch maar vanaf gezien.

Keuken reveal :') :')

Ik snap best dat je iets wil doen rondom je zwangerschap maar er is genoeg creatiefs te bedenken om dat covid-proof te doen denk ik. Een leuk filmpje opnemen ofzo.
Vergelijkbaar zag ik ook een artikel van een jochie dat voor zijn verjaardag met een aanhangwagen met slingers rond ging rijden om stukjes taart af te leveren bij familie :j prima verantwoord en iets wat je niet snel zal vergeten :D

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 16:45

Ik vind het vooral storend dat er naar vrouwen gekeken wordt, terwijl er natuurlijk genoeg mannen zijn die totaal niet geschikt zijn als vader.

Redenen dat de focus ligt bij vrouwen:
- Anti-conceptie voor mannen is niet tot nauwelijks beschikbaar (behalve sterilisatie/condooms). Er is vanuit de pharmacie ook weinig interesse.
- Vrouwen worden toch vaak als verantwoordelijke gehouden voor het al of niet zwanger worden.
- En blijkbaar is het wel oké om een vrouw te dwingen.

Er zijn trouwens ook initiatieven waarbij organisaties in gesprek gaan met vrouwen met een probleem en de mogelijkheden voor anti-conceptie aanbieden. Het is laagdrempelig en vrijwillige maar het schijnt wel zijn vruchten af te werpen.

Natuurlijk is dit niet geschikt voor alle vrouwen. Maar ik heb een onprettig gevoel bij het verplichten hiervan. In het verleden zijn er ook periodes geweest waarbij vrouwen op last van de rechter werden gesteriliseerd, omdat ze ongeschikt zouden zijn (bv gewoon arm). Of dat mannen die homo waren, chemisch gecastreerd werden of gesteriliseerd. Natuurlijk is een prikpil minder heftig dan dat, maar waar leg je de grens...

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 17:34

KarenQ schreef:
maar waar leg je de grens...

Puur rationeel bekeken is dat heel makkelijk. Als het tegen de eigen wil is (daar ga ik even vanuit), maar er toch gegronde redenen zijn om dat te overwegen (lees artikel). Dan kies je toch voor een tijdelijke variant?

Steriliseren en chemisch castreren zijn in principe voor altijd, condooms en pil moet je zelf aan denken. Blijft er nog een hoop over.

Weet ook van een meisje met o.a. Ernstige vorm van down. Heeft zelf 24/7 begeleiding nodig. Die krijgt de prikpil.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:38

Heel simpel: als vooraf duidelijk is dat de staat voor een eventueel kind moet gaan zorgen omdat de moeder/ouders ongeschikt zijn, dan zou de staat daarmee misschien ook zeggenschap moeten krijgen over de vraag óf het kind er wel komt.

Als iemand persoonlijk niet in staat is om de gevolgen van een keuze te overzien, is het dan überhaupt wel eerlijk om diegene daarin de volledig vrije keuze te geven?
En, wanneer steeds wordt gehamerd op zelfbeschikkingsrecht: is er wel (alleen) sprake van zelfbeschikking wanneer een keuze ook tot gevolg heeft dat er een ander ontstaat?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:45

Ben ik de enige die het raar vind dat mensen bewust zwanger worden in een pandemie? Dat mensen het risico willen lopen op een besmetting tijdens de zwangerschap, risico op geen plek in het ziekenhuis etc.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 19:58

HopeMyDay schreef:
Ben ik de enige die het raar vind dat mensen bewust zwanger worden in een pandemie? Dat mensen het risico willen lopen op een besmetting tijdens de zwangerschap, risico op geen plek in het ziekenhuis etc.

Nee, je bent niet de enige.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:07

Dammie schreef:
HopeMyDay schreef:

Nee, je bent niet de enige.

Bedankt, ik vroeg me al af of ik mijn eigen graf moest gaan graven.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:14

Nee hoor, ik vind het ook echt te dom voor woorden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:17

HopeMyDay schreef:

Ja, ik snap het ook niet. Of je moet echt aan het einde van je houdbaarheidsdatum zitten en dat het nu of nooit is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:19

oomens schreef:
Heel simpel: als vooraf duidelijk is dat de staat voor een eventueel kind moet gaan zorgen omdat de moeder/ouders ongeschikt zijn, dan zou de staat daarmee misschien ook zeggenschap moeten krijgen over de vraag óf het kind er wel komt.

Als iemand persoonlijk niet in staat is om de gevolgen van een keuze te overzien, is het dan überhaupt wel eerlijk om diegene daarin de volledig vrije keuze te geven?
En, wanneer steeds wordt gehamerd op zelfbeschikkingsrecht: is er wel (alleen) sprake van zelfbeschikking wanneer een keuze ook tot gevolg heeft dat er een ander ontstaat?

*komt onder steen vandaan* sorry, maar ik vind dit een hele interessante discussie :D
Je tweede alinea, dat is toch al zo in NL?
Als iemand de keuze niet overziet noemen we dat toch gewoon wilsonbekwaam en mag zo iemand via de WZD wetgeving eventueel tot een keuze gedwongen worden, mits je de voorwaarden die bij de wetgeving horen ook netjes volgt?
Ik snap daarom het pleidooi niet zo goed rondom alle voorbeelden waarbij de vrouw duidelijk wilsonbekwaam is, behalve dat het in de praktijk wat moeilijk uitvoerbaar is bij sommige mensen, maar dat verandert niet met een rechterlijke machtiging.

Rondom wilsbekwame vrouwen met hepatitis of HIV bijvoorbeeld (die worden ook in dit pleidooi meegenomen) vind ik het beangstigend, dat een andere partij (de staat) mag bepalen bij welke ziektes ik als vrouw niet meer over mijn eigen lijf mag beschikken. Nu gaat het om zwanger worden, maar naar mijn idee is dat wel een hele glijdende schaal... wat als het zou keren over 50 jaar en je in een soort maidens tail terecht komt waarbij je een gedwongen fokproduct moet worden als je juist wel gezond bent?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:24

Ik zie net een topictitel voorbij komen waar ik erg om moet lachen...

Beetje fout, ik weet het. Maar toch :-D

Citaat:
Jongere kind met zweep? Ja of nee?

Wat mij betreft: ga je gang... en niet alleen het jongere kind.... :') }:)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:54

KarenQ schreef:
Ik vind het vooral storend dat er naar vrouwen gekeken wordt, terwijl er natuurlijk genoeg mannen zijn die totaal niet geschikt zijn als vader.

Redenen dat de focus ligt bij vrouwen:
- Anti-conceptie voor mannen is niet tot nauwelijks beschikbaar (behalve sterilisatie/condooms). Er is vanuit de pharmacie ook weinig interesse.
- Vrouwen worden toch vaak als verantwoordelijke gehouden voor het al of niet zwanger worden.
- En blijkbaar is het wel oké om een vrouw te dwingen.

Er zijn trouwens ook initiatieven waarbij organisaties in gesprek gaan met vrouwen met een probleem en de mogelijkheden voor anti-conceptie aanbieden. Het is laagdrempelig en vrijwillige maar het schijnt wel zijn vruchten af te werpen.

Natuurlijk is dit niet geschikt voor alle vrouwen. Maar ik heb een onprettig gevoel bij het verplichten hiervan. In het verleden zijn er ook periodes geweest waarbij vrouwen op last van de rechter werden gesteriliseerd, omdat ze ongeschikt zouden zijn (bv gewoon arm). Of dat mannen die homo waren, chemisch gecastreerd werden of gesteriliseerd. Natuurlijk is een prikpil minder heftig dan dat, maar waar leg je de grens...

Wat raar dat homo's verplicht gesteriliseerd werden. Dáár komt tenslotte geen kind van.

Verder ben ik voor verplicht steriliseren van voornamelijk vrouwen die ongeschikt zijn door psychische afwijkingen. Heb wel 'ns gelezen dat downies gewoon een kind mogen krijgen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders van een geestelijk gehandicapt kind om te zorgen dat er nooit ongelukjes kunnen gebeuren.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:54

:D :P
Afbeelding

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 20:58

elnienjo schreef:
Wat raar dat homo's verplicht gesteriliseerd werden. Dáár komt tenslotte geen kind van.

Verder ben ik voor verplicht steriliseren van voornamelijk vrouwen die ongeschikt zijn door psychische afwijkingen. Heb wel 'ns gelezen dat downies gewoon een kind mogen krijgen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders van een geestelijk gehandicapt kind om te zorgen dat er nooit ongelukjes kunnen gebeuren.

Downies is wel een beetje een denigrerend woord.

Meestal zijn mensen die geestelijk gehandicapt zijn (afhankelijk van de zwaarte) aan de prikpil, zij zullen dus ook niet zomaar kinderen krijgen. En eerlijk is eerlijk, ik vind dat goed.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:01

Downies is de term die door John de Mol in zijn tv-programma wordt gebruikt. Zal dus wel politiek correct zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:02

Laat ik het anders verwoorden. Downies is wel een beetje een denigrerend woord, vind ik.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:21

Vind downies ook niet heel vriendelijk klinken.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:28

En daar sluit ik me bij aan. Het zijn mensen met het Syndroom van Down. Deze mensen zíjn niet het Syndroom. Tevens hebben ze het niet ernstig of een beetje: Down heb je of heb je niet. De mate van de beperking verschilt van persoon op persoon. Maar goed, dat terzijde.

Mensen met een zodanige beperking dat zij niet wilsbekwaam zijn, zullen in zeer veel gevallen geen kinderen krijgen. Het risico is groter in een doelgroep waar wel sprake is van zekere zelfstandigheid, die echter niet inhoudt dat mensen voor een kind kunnen zorgen laat staan opvoeden. En dat is zo schrijnend en ethisch ontzettend ingewikkeld.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-20 21:35

Ja, laatst nog van een vrouw gehoord die al in elk geval 5 kinderen heeft gehad, allemaal uit huis geplaatst. Maar ze fokt door want ze heeft de hoop dat ze er uiteindelijk wel eentje mag houden..

Tegen zulk soort mensen kan je dus niks beginnen maar het is zeker niet goed.
Bij zwaardere gevallen is dat toch iets makkelijker