https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ntent=free

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laurora schreef:Sintara schreef:Hoezo alleen de vrouwen? Gewoon alle mensen met deze kwalen/afwijkingen aub
Ben ik het ook wel mee eens.
Het is vreemd dat de "schuld" van kinderen altijd op vrouwen word afgeschoven puur en alleen omdat zij degene zijn die het kind dragen.
Alsof er niet eerst een man voor nodig is.
Sizzle schreef:Mijn moeder wilde graag een soort combinatie verjaardag en keuken-reveal (nieuwe keuken) party doen en dan in 3 personen takt over meerdere dagen. Ze heeft er toch maar vanaf gezien.
KarenQ schreef:maar waar leg je de grens...
Dammie schreef:HopeMyDay schreef:Ben ik de enige die het raar vind dat mensen bewust zwanger worden in een pandemie? Dat mensen het risico willen lopen op een besmetting tijdens de zwangerschap, risico op geen plek in het ziekenhuis etc.
Nee, je bent niet de enige.
HopeMyDay schreef:Ben ik de enige die het raar vind dat mensen bewust zwanger worden in een pandemie? Dat mensen het risico willen lopen op een besmetting tijdens de zwangerschap, risico op geen plek in het ziekenhuis etc.
oomens schreef:Heel simpel: als vooraf duidelijk is dat de staat voor een eventueel kind moet gaan zorgen omdat de moeder/ouders ongeschikt zijn, dan zou de staat daarmee misschien ook zeggenschap moeten krijgen over de vraag óf het kind er wel komt.
Als iemand persoonlijk niet in staat is om de gevolgen van een keuze te overzien, is het dan überhaupt wel eerlijk om diegene daarin de volledig vrije keuze te geven?
En, wanneer steeds wordt gehamerd op zelfbeschikkingsrecht: is er wel (alleen) sprake van zelfbeschikking wanneer een keuze ook tot gevolg heeft dat er een ander ontstaat?
KarenQ schreef:Ik vind het vooral storend dat er naar vrouwen gekeken wordt, terwijl er natuurlijk genoeg mannen zijn die totaal niet geschikt zijn als vader.
Redenen dat de focus ligt bij vrouwen:
- Anti-conceptie voor mannen is niet tot nauwelijks beschikbaar (behalve sterilisatie/condooms). Er is vanuit de pharmacie ook weinig interesse.
- Vrouwen worden toch vaak als verantwoordelijke gehouden voor het al of niet zwanger worden.
- En blijkbaar is het wel oké om een vrouw te dwingen.
Er zijn trouwens ook initiatieven waarbij organisaties in gesprek gaan met vrouwen met een probleem en de mogelijkheden voor anti-conceptie aanbieden. Het is laagdrempelig en vrijwillige maar het schijnt wel zijn vruchten af te werpen.
Natuurlijk is dit niet geschikt voor alle vrouwen. Maar ik heb een onprettig gevoel bij het verplichten hiervan. In het verleden zijn er ook periodes geweest waarbij vrouwen op last van de rechter werden gesteriliseerd, omdat ze ongeschikt zouden zijn (bv gewoon arm). Of dat mannen die homo waren, chemisch gecastreerd werden of gesteriliseerd. Natuurlijk is een prikpil minder heftig dan dat, maar waar leg je de grens...
elnienjo schreef:Wat raar dat homo's verplicht gesteriliseerd werden. Dáár komt tenslotte geen kind van.
Verder ben ik voor verplicht steriliseren van voornamelijk vrouwen die ongeschikt zijn door psychische afwijkingen. Heb wel 'ns gelezen dat downies gewoon een kind mogen krijgen. Ik vind het de verantwoordelijkheid van de ouders van een geestelijk gehandicapt kind om te zorgen dat er nooit ongelukjes kunnen gebeuren.