Wat heb jij vandaag op te biechten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:18

Waarom moet het zaligmakend zijn? :)

En waarom moet je van boeken lezen iets leren. Volgens mij gaat het ook heel erg om goed Nederlands leren, verder heb ik niks geleerd van hoogstaande literatuur te lezen :o het zegt verder niks over ‘niveau van diepere betekenis’ want mijn niveau is ook gewoon master. Zonder dat ik van literatuur per se houdt. Wel heel erg van lezen overigens.

Dat sommige pubers het wel leuk vinden doet daar volgens mij niets aan af. In mijn klas vond nagenoeg iedereen de verplichte lijst een verschrikking omdat de lijst ook erg smal was zodat het maar bij een heel select aantal personen in de smaak viel.

Maar goed, misschien is dit mijn persoonlijke trauma van hoe mijn plezier in lezen volledig de das om werd gedaan doordat ik alleen boeken zoals knielen op een bed violen mocht lezen :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:19

Duhelo schreef:
Preacher (die kok is) die meldt dat hij over de middag even een paar uur weg is voor een judo-achtige les.
Ohja, dus de bar zit vol met mensen die gaan eten en de kok is over de middag weg. Juist ... :+

Ik biecht op dat die Preacher gewoon een lekker ding is. En die mag gewoon doen wat ie wil...als ie er maar lekker uitziet :D

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:21

Biegt:
Ik vind de meeste boeken die bestempeld worden als literatuur bizar slecht. Het doorzeuren over niet altijd bestaande diepere betekenissen door leerkrachten nog erger. Het vaststellen van de beoordeling "literatuur" is extreem subjectief en naar mijn idee een bekrompen kijk op boeken in het algemeen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:30

Soepblik schreef:
MarlindeRooz schreef:
Mwah in “die kringen” is het wel echt not done om zulke boeken te lezen. Dan moet je allemaal literaire werken en dichtbundels in je vrije tijd lezen. Doen ook veel mensen. :=

Ik vind dat dus best wel jammer. Er lezen zo ontzettend veel jongeren niet, terwijl het zo belangrijk is en vooral ook leuk en fijn is. Als dat is door een boek te lezen wat in die kringen "not done" is, dan zou dat juist gestimuleerd moeten worden ipv afgekraakt. Als boeken die als troep worden bestempeld worden de weg zijn naar meer lezen, dan zij dat zo, lijkt mij. Ik denk dat juist dat elitaire beeld wat in die kringen heerst veel jonge lezers afschrikt.

Ik vind het dus vooral gewoon heel fijn om te lezen wanneer iemand uit "die kringen" ook gewoon een lekkere thriller leest. :j Wat wil je voor marketing gaan doen? Uitgeverij of meer copy? :)

Toch snap ik het wel. Mijn zoon wilde wel lezen, maar niet de standaard deprimerende boeken van de boekenlijst. Hij had hele interessante filosofische boeken, bijvoorbeeld. Of mijn thrillers (Karin Slaughter en consorten). Maar dat mocht helaas niet. Bij één leerkracht mocht het wel, alleen telde het cijfer niet mee. Dat was dus opnieuw niet motiverend. Dat is de reden dat mijn zoon het lezen niet meer interessant vond. Ik denk dat meer kinderen om die reden niet gemotiveerd kunnen worden. De lijsten mogen wat dat betreft wel wat gemoderniseerd worden.

Sky_As

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:35

Biecht van mij:

om vroeger mijn boekverslagen te kunnen maken, heb ik enkel verslagen gelezen van scholieren.com (toentertijd kon je daar volgens mij zo de verslagen vanaf halen).

En nee, ik haalde de verslagen er niet letterlijk vanaf, maar in mijn ogen, is de samenvatting van ieder boek wel hetzelfde (als in: Pietje gaat dood, Jantje koopt een nieuwe rode auto, de poes heeft een relatie met de hond). Dat zijn dan altijd de dingen die terug komen in ieder verslag.
Dus aan de hand van de verslagen, schreef ik een eigen verslag. Altijd ruim voldoendes gehaald, en geen boek gelezen......

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:35

mariettek schreef:
Biegt:
Ik vind de meeste boeken die bestempeld worden als literatuur bizar slecht. Het doorzeuren over niet altijd bestaande diepere betekenissen door leerkrachten nog erger. Het vaststellen van de beoordeling "literatuur" is extreem subjectief en naar mijn idee een bekrompen kijk op boeken in het algemeen.

Ha ha, ik kreeg een keer van een collega de tip om Umberto Eco (De slinger van Foucault) te lezen. Zou geweldig zijn, volgens hem. Echt.... er gebeurde gewoon niets. Ik hoefde mijn hersens niet aan het werk te zetten, zo saai. Hij snapte dat niet. :D

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:50

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 12:57

Sky_As schreef:
Biecht van mij:

om vroeger mijn boekverslagen te kunnen maken, heb ik enkel verslagen gelezen van scholieren.com (toentertijd kon je daar volgens mij zo de verslagen vanaf halen).

En nee, ik haalde de verslagen er niet letterlijk vanaf, maar in mijn ogen, is de samenvatting van ieder boek wel hetzelfde (als in: Pietje gaat dood, Jantje koopt een nieuwe rode auto, de poes heeft een relatie met de hond). Dat zijn dan altijd de dingen die terug komen in ieder verslag.
Dus aan de hand van de verslagen, schreef ik een eigen verslag. Altijd ruim voldoendes gehaald, en geen boek gelezen......

Hierop inhakend;
Mijn moeder liet ik het boek lezen (die vond lezen leuk) en ik keek dan de film ervan! (even 2 voorbeelden die ik uit mijn hoofd weet; Boy in the striped pyjama's & Twee vrouwen). En dan maakten we samen de samenvattingen :o . Ik had echt een hekel aan lezen, vooral veel boeken die dan op zo'n lijst stonden... Bleeeeh.

Ik kan lezen nu wel waarderen, als in; ik kies een boek wat me leuk lijkt en dat lees ik dan! En dat zijn veel leukere boeken dan die van de boekenlijst op de middelbare :Y)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:11

Ik ben zelf altijd een heel langzame lezer geweest. Kan wel snel typen, maar lees mijn teksten op de PC ook niet altijd terug, omdat dat te lang duurt. Mijn moeder hielp vroeger dan ook mee met boeken lezen en schreef er voor mij een korte samenvatting bij, welke ze ook mondeling aan mij uitlegde. De leerkracht van Nederlands wist dat ik nooit in zo'n korte tijd zoveel boeken kon lezen en zeker niet die van 5 sterren (waren teveel pagina's, dus moest ik noodgedwongen de simpele, doch ook prima boekjes lezen). Tot ik een mondeling kreeg van Kruistocht in Spijkerbroek. Hij stelde een vraag die je alleen kon weten als je het boek gelezen had, namelijk welke kleur het krijtje van de hoofdpersoon was. Ik zakte dus door de mand (zelfs mijn moeder wist niet meer of die nu wit of geel was). Toch nog een 6 gekregen voor de moeite. :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:11

Tova schreef:
Zijn er boeken van?! Dan wordt het hoog tijd voor een nieuwe e-reader *\o/*

Maar een stuk of 20 :D :Y) .
Ze zijn verhaaltechnisch in de serie pas bij boek 2 of 3, maar daarna gaan de boeken verder met verhalen over andere inwoners van het dorp.
Rode draad blijft wel hetzelfde in ieder boek :') .

N_B_N

Re: Wat heb jij vandaag op te biechten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:30

Ik ben nu de boeken aan het lezen en ik vind het heerlijk! Maar kan er dan weer niet tegen dat ze niet overeenkomen met de serie. Die vind ik trouwens ook heerlijk!
Ik ga goed op de boeken en series waarbij ik niet hoef na te denken <3

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 13:31

Kinke schreef:
Duhelo schreef:
Preacher (die kok is) die meldt dat hij over de middag even een paar uur weg is voor een judo-achtige les.
Ohja, dus de bar zit vol met mensen die gaan eten en de kok is over de middag weg. Juist ... :+

Ik biecht op dat die Preacher gewoon een lekker ding is. En die mag gewoon doen wat ie wil...als ie er maar lekker uitziet :D

haha, Preacher is wel lekker ja.
Voor de rest mis ik daar wel en beetje hotness als ik eerlijk ben...

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:02

Sky_As schreef:
Biecht van mij:

Biecht dit deed ik ook :')
Ik heb nog nooit een boek gelezen voor school heb alle verslagen daarvandaan en besprekingen op die manier aan elkaar gepraat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:04

Ik lees alleen simpele trillers.

Ik heb dyslexie, maar lezen gaat mij goed af mits het gewoon een lekker verhaal is.

Op school las ik ook wel boeken, ik verslond ze echt. Maar een samenvatting maken was drama.
Dus ik plukte de verslagen ook gewoon van internet en veranderde het een en het ander.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 14:12

Ik wil even een verwarring voorkomen. Ik doe GEEN lerarenopleiding. Dus dat bij mij op de opleiding literatuur lezen als standaard wordt gezien heeft GEEN invloed op het onderwijs. De speciale lerarenopleiding Nederlands (ik heb op 2 gezeten) die stuurt JUIST op het lezen van leuke boeken en op leesplezier. Daar is een enorme kanteling gaande waarbij leesplezier boven literaire werken wordt gezet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:53

Mijn docenten vroegen steeds details uit de boeken en bij mondelinge bespreking vroegen ze bij iedereen wat anders. Dingen die je alleen kon weten als je het gelezen had, net omdat ze scholieren.com ook kenden. Gelukkig mochten wij ook wel zelf boeken voorstellen die niet op de lijst stonden. Zo heb ik Modoc indertijd mogen lezen en bespreken. Gaat over een jongetje dat opgroeit samen met een circusolifant.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 15:56

MarlindeRooz schreef:
Ik wil even een verwarring voorkomen. Ik doe GEEN lerarenopleiding. Dus dat bij mij op de opleiding literatuur lezen als standaard wordt gezien heeft GEEN invloed op het onderwijs. De speciale lerarenopleiding Nederlands (ik heb op 2 gezeten) die stuurt JUIST op het lezen van leuke boeken en op leesplezier. Daar is een enorme kanteling gaande waarbij leesplezier boven literaire werken wordt gezet.

Ooh goed dat je het zegt. Ik ben gerustgesteld. :D
In mijn tijd hadden de docenten Nederlands Nederlandse taal en letterkunde gestudeerd dus ik dacht dat dat nu nog hetzelfde was.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:09

Josien_ schreef:
black_kelpie schreef:
Dit! En het wordt ook steeds erger :')

Ik vind het irritant dat de serie zo veel afwijkt van de boeken en dat Charmaine al 4 seizoenen zwanger is :+ .
Maar ik blijf toch kijken *\o/* .

Is het gebaseerd op boeken? Dat wist ik niet eens.
Ja dat Charmaine nog steeds niet bevallen is viel me ook al op, hoe langzaam gaat de tijd daar terwijl er wel allerlei andere dingen gebeuren? 8)7 Volgens mij klopt die hele tijdlijn niet.

Kana schreef:
BaileyMix schreef:
Hahaha omg ja! Ik heb eigenlijk ook een hekel aan alle personages :') En niemand lijkt daar ooit te moeten werken ofzo, iedereen heeft altijd maar tijd midden op de dag om uren te gaan hiken en ergens op een brug levensadvies uit te delen. Eigenlijk is iedereen heel de serie lang elkaar aan het vertellen wat ze zouden moeten doen en hoe het leven werkt :))

Maar het kijkt zo lekker weg haha.

De twee hoofdpersonen hebben ook gewoon echt nul comma nul chemie met elkaar. Ze kijken vaak vooral erg moeilijk naar elkaar alsof ze moeten poepen.

Toch wacht ik op het volgende seizoen.

Ja! Precies dit allemaal. _O-

En inderdaad een gebrek aan interessante personages. Alleen Preacher vind ik dan wel leuk. Maar ook hoe ze praten met elkaar, het is zo geforceerd, nep en ongemakkelijk allemaal.

Wel heerlijk dat ik zoveel heb losgemaakt met mijn biecht :')
Laatst bijgewerkt door Suliko op 10-08-22 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:12

verootjoo schreef:
Dat precies bedoelde ik met dat ik hoopte dat ze docent zou worden :')

Ik hield ontzettend van lezen en las alles wat los en vast zat tot de verschrikkelijke literatuurlijst op het vwo. Daarna was ik er zo klaar mee dat ik jarenlang mijn plezier in lezen kwijt was.
Nu vind ik het weer leuk gelukkig.

Waarom niet lekker pubers laten lezen wat ze willen ipv die verschrikkelijke hoogstaande literaire werken. Sommige mensen hoeven geen diepere betekenis achter een verhaal te zoeken maar lezen gewoon omdat het leuk is :)
Ik vind het wel belangrijk dat je wat literatuurgeschiedenis meekrijgt in het onderwijs, maar de manier waarop het werd vormgegeven toen ik op school zat (met die ziek irritante verslagen :') )... vreselijk. Laat leerlingen gewoon lekker boeken lezen die ze willen lezen, en lees dan klassikaal fragmenten uit werken uit diverse tijdsperiodes. Zo was mijn vak Italiaanse letterkunde vormgegeven op de uni, en ik heb daar zó erg van genoten, juist doordat je niet meteen vast zat aan 200-300 pagina's kwelling. Had je iets met een auteur, dan trok je een boek uit de UB en ging je dat lezen, had je wat minder met een auteur, las je de fragmenten, volgde je het college en c'est ça.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:22

Ik houd erg van lezen maar de verplichte literatuur van school vond ik niks. Mijn dochter gaat nu naar 4 VWO dus ze komen binnenkort weer voorbij. Ik heb nog wat verslagen liggen van vroeger dus die kan ze mooi gebruiken.

Ik vind Virgin River zo lekker ontspannend. Preacher vind ik helemaal niks trouwens, iehk nee.
Kijkt zo lekker weg, wel voorspelbaar en zoetsappig. Altijd maar I’m sorry, I’m sorry. No I am sorry, you did nothing wrong, it’s me…
Maar goed, wel lekker voor de avond voor het naar bed gaan.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 16:28

verootjoo schreef:
MarlindeRooz schreef:

Ooh goed dat je het zegt. Ik ben gerustgesteld. :D
In mijn tijd hadden de docenten Nederlands Nederlandse taal en letterkunde gestudeerd dus ik dacht dat dat nu nog hetzelfde was.

Bovenbouw VWO / havo docenten hebben vaak die opleiding gedaan. Maar het hoeft niet. :D Net als dat 90% van de studenten van mijn opleiding geen docent worden haha.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:04

verootjoo schreef:
En waarom moet je van boeken lezen iets leren. Volgens mij gaat het ook heel erg om goed Nederlands leren, verder heb ik niks geleerd van hoogstaande literatuur te lezen :o

En het zegt verder niks over ‘niveau van diepere betekenis’ want mijn niveau is ook gewoon master. Zonder dat ik van literatuur per se houdt. Wel heel erg van lezen overigens.

Ik ga ervan uit dat goed Nederlands in zekere mate vanzelf gaat als je in Nederland opgroeit :P
Focus op taalbeheersing, leesplezier, begrijpend lezen dat lijkt me allemaal ook meer iets voor de basisschool. Op basis daarvan kun je wel wat verder gaan, het hele stukje van onderliggende concepten en thema's onthullen, geconfronteerd worden met complexe abstracte ideeen , relativeren van je ervaringen en hoe je het ook wilt noemen. Ik ben namelijk geen literatuurwetenschapper en Nederlands komt niet eens in de buurt van mijn moedertaal ;)

Het heeft overigens niets te maken met wel of niet hoogopgeleid zijn hé. Als je zegt dat je er allemaal geen plezier aan beleeft, die verborgen betekenissen en whatnot eruit plukken, dan snap ik het wel, dat heb ik met hogere wiskunde bijvoorbeeld := maar het maakt bepaalde voordelen van literatuur ten opzichte van popcorn lit niet minder echt.

Maar goed, al in al is mijn biecht blijkbaar dat ik van enorm saaie boeken hou, waar vaak vrij weinig gebeurt behalve dat er mensen verdrietig lopen te doen :j Ik zat ook jarenlang poezie voor de lol te lezen, da's pas erg :P

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:13

Nou dan raad ik je eens aan “De dood in Venetië” eens te lezen. Is er ook in het Duits (originele taal). Erg naar boek. Maar wel prachtig. :j

Biecht ik heb net ongevraagd kritiek geleverd op de kledingvoorschriften van mijn werk. Ik moest het controleren op grammatica maar heb inhoudelijk kritiek lopen geven. Je gaat toch niet voor een tattoo of piercing toestemming vragen bij HR. Leuk als je een Prince Albert wil ofzo. }:)

Momo94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:21

MarlindeRooz schreef:
Suliko schreef:
De drama en onwaarschijnlijkheid van gebeurtenissen neemt toe met de aflevering. Dus het wordt wel minder saai ja! :')

Ja het is een soort van wiskundige formule. Het neemt exponentieel toe elke aflevering. Heerlijk!!!

Mijn biecht: Ik studeer Nederlandse letterkunde op de universiteit, dus ik lees allemaal hele literaire en zware kost. Maar eigenlijk lees ik het liefst thrillers. Ik ben dol op de Zeven Zussen serie. En ik kijk het liefst series en films van het niveau van Virgin River. Moeilijker moet het niet worden. :')

Mijn biecht is.. bedenken wat in hemelsnaam kan je uit eindelijk met zo'n opleiding? :')
En ik zit al de hele tijd naar de snoepschuimpjes te kijken bij de winkel hier tegen over. Dat ik ze toch maar heb gekocht om iets lekkers te snoepen, alleen na 4 schuimpjes ben ik al misselijk. :o

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-22 17:40

Fly_high schreef:
verootjoo schreef:
En waarom moet je van boeken lezen iets leren. Volgens mij gaat het ook heel erg om goed Nederlands leren, verder heb ik niks geleerd van hoogstaande literatuur te lezen :o

En het zegt verder niks over ‘niveau van diepere betekenis’ want mijn niveau is ook gewoon master. Zonder dat ik van literatuur per se houdt. Wel heel erg van lezen overigens.

Ik ga ervan uit dat goed Nederlands in zekere mate vanzelf gaat als je in Nederland opgroeit :P

Daar zou ik niet van uit gaan :')
Wat ik hoor op straat en hoeveel d-t fouten ik zie ik officiële teksten… tenenkrommend.

Voor de rest wel eens :P