Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 01:12

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 02:44

Is het acceptabel om paard te rijden als je 88 kilo bent zonder kleren?
Wil graag weer gaan rijden, heb best goed gereden dus weet prima hoe ik netjes stil moet zitten enzo, maar t is al wel weer een paar jaar geleden..
Dus mn hoofd weet prima hoe het moet, mn lijf heeft op dit moment die controle niet

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 03:42

Ligt er aan op wat voor paard.
Een groot stevig getraind paard zonder overgewicht zou het moeten kunnen dragen met de 15% regel in acht nemend.

Let op dat kleding en tuig ook echt nog wat toevoegen.

Ik vond het zelf geen eerlijk idee om met dat gewicht op een paard te gaan. Dus ik heb besloten eerst 10kg af te vallen.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 07:58

Mkango schreef:
Indy_Mouse_9 schreef:
Waarom worden vliegtuigen bij het boarden niet consequent van achter naar voren geladen? Dus eerst de mensen van de achterste rij(en), dan die daarvoor, enzovoorts tot de eerste rij als laatste instapt. Het lijkt zo veel efficiënter?
Het lijkt efficiënter, maar is het niet. Sterker nog, het is verreweg de langzaamste methode: https://www.skyparksecure.com/blog/fast ... g-methods/

En hier met een filmpje met uitleg: https://www.core77.com/posts/83873/A-Gr ... est-Method

Fascinerend, dank je!

gomir

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:07

Interessant Mkango!

Leef ik in een enorme bubbel dat ik verbaasd was over een bericht op het ANP nieuws dat ik net op weg naar huis hoorde over een totaal overspoeld Chinees zorgstelsel door een of ander coronavirus? Ik dacht echt even dat ik een flashback had, maar het schijnt dat de afgelopen maand het aantal besmettingen tgv omikron volledig uit de hand gelopen is. Cijfers worden niet meer vrijgegeven, maar de informatie die beschikbaar komt schetst een situatie die onhoudbaar is. Experts zeggen dat het westen niets te vrezen heeft, omdat wij wel immuniteit hebben opgebouwd en betere vaccins ter beschikking hadden (+betere vaccinatiegraad). De voorzichtige schattingen o.b.v. Hongkong gaan uit van 2 miljoen doden in China de komende periode. Het verbaast me dat dit echt volledig langs me heen gegaan is de afgelopen weken, maar ik heb er echt helemaal niets over gehoord of gezien. Ik kruip voor de zekerheid maar gewoon even terug onder mijn steen, want ik wil hier echt niet over nadenken :+

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:26

fleurtjeuh schreef:
Wil graag weer gaan rijden, heb best goed gereden dus weet prima hoe ik netjes stil moet zitten enzo, maar t is al wel weer een paar jaar geleden..
Dus mn hoofd weet prima hoe het moet, mn lijf heeft op dit moment die controle niet

Dat hangt er denk ik vooral vanaf waar die 88 kilo uit bestaat.
Er zijn maar weinig gezonde fitte mannen van boven de 1.85 die onder dat gewicht zitten en die mogen toch ook gewoon op paarden zitten? Als je lang en gespierd bent zie ik die kilo's niet als een issue. Spier beweegt goed mee. Als je daarintegen een klein vrouwtje bent met vooral veel vet dan word het een ander verhaal. Vet beweegt achter de beweging aan. Ik zou me niet zo dood staren op de absolute kilo's en meer op de vraag welk percentage van die kilo's vet is. Uiteraard op een paard die de absolute kilo's wel kan dragen en zelf niet ook te zwaar is.
En op een zadel passend bij je gewicht.

Ik zie veel te veel vrouwen met veel te dikke billen op de lepels van zadels zitten. Er hoort een vlakke hand achter je billen te passen als je zit. Anders graaf je de kussens in de rug van je paard in.
En dan zoeken ze ook nog een fjordje uit "want die zijn zo lekker stevig" die laten ze dan 100 kilo te vet worden. Rekenen met het ideaalgewicht van de pony + die 100 kilo vet voor hun 15% maximale belasting. Komen vervolgens in de problemen want er past maar een 16.5 zadel op en gaan daardoor met hun dikke reet op een 17 zadel die al te lang is voor de pony maar te kort voor hun eigen gewicht, vol op de lepel zitten en zijn verbaasd als de pony in kwestie niet meer vooruit te branden is.

Sorry fleurtjeuh, ik denk niet dat dit laatste voor jou geld. Maar mijn frustratie moest er even uit.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:28

Sas_Mon schreef:
fleurtjeuh schreef:

Dat hangt er denk ik vooral vanaf waar die 88 kilo uit bestaat.
Er zijn maar weinig gezonde fitte mannen van boven de 1.85 die onder dat gewicht zitten en die mogen toch ook gewoon op paarden zitten? Als je lang en gespierd bent zie ik die kilo's niet als een issue. Spier beweegt goed mee. Als je daarintegen een klein vrouwtje bent met vooral veel vet dan word het een ander verhaal. Vet beweegt achter de beweging aan. Ik zou me niet zo dood staren op de absolute kilo's en meer op de vraag welk percentage van die kilo's vet is. Uiteraard op een paard die de absolute kilo's wel kan dragen en zelf niet ook te zwaar is.
En op een zadel passend bij je gewicht.

Ik zie veel te veel vrouwen met veel te dikke billen op de lepels van zadels zitten. Er hoort een vlakke hand achter je billen te passen als je zit. Anders graaf je de kussens in de rug van je paard in.
En dan zoeken ze ook nog een fjordje uit "want die zijn zo lekker stevig" die laten ze dan 100 kilo te vet worden. Rekenen met het ideaalgewicht van de pony + die 100 kilo vet voor hun 15% maximale belasting. Komen vervolgens in de problemen want er past maar een 16.5 zadel op en gaan daardoor met hun dikke reet op een 17 zadel die al te lang is voor de pony maar te kort voor hun eigen gewicht, vol op de lepel zitten en zijn verbaasd als de pony in kwestie niet meer vooruit te branden is.

Sorry fleurtjeuh, ik denk niet dat dit laatste voor jou geld. Maar mijn frustratie moest er even uit.

Ga je lekker? :')

Daarnaast maakt het voor het paard niet uit of het 100kg is met vooral spieren of 100kg met ook vet.
100kg is 100kg. En natuurlijk komt dan het verhaaltje dat "een gespierd iemand die goed mee zit minder zwaar is dan iemand met vet die achter de beweging aan zit." Daar zit een kern van waarheid in. Feit blijft wel dat het 100kg blijft in de basis. En dat is voor veel paarden te zwaar. Zeker als daar nog kleding en tuig bij komt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:31

Nou, ga je lekker vind ik niet zo van toepassing. Het voorbeeld wat Sas_mon geeft zie ik ook gebeuren. Ik moet er zelf ook goed op blijven letten, dat mijn 10 kilo er af sinds deze zomer er ook echt af blijft. Dus vanaf vandaag, 2 januari, weer aan de slag met matig eten en veel bewegen.
Sas_mon verwoord het scherp, maar het is wel hoe het gaat in de praktijk.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:35

Ik zie het ook vaak maar om dan maar te verkondigen dat mensen met hun "dikke reet" op hun paard gaan zitten... Tsja. :=

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:48

gomir schreef:
Interessant Mkango!

Leef ik in een enorme bubbel dat ik verbaasd was over een bericht op het ANP nieuws dat ik net op weg naar huis hoorde over een totaal overspoeld Chinees zorgstelsel door een of ander coronavirus? Ik dacht echt even dat ik een flashback had, maar het schijnt dat de afgelopen maand het aantal besmettingen tgv omikron volledig uit de hand gelopen is. Cijfers worden niet meer vrijgegeven, maar de informatie die beschikbaar komt schetst een situatie die onhoudbaar is. Experts zeggen dat het westen niets te vrezen heeft, omdat wij wel immuniteit hebben opgebouwd en betere vaccins ter beschikking hadden (+betere vaccinatiegraad). De voorzichtige schattingen o.b.v. Hongkong gaan uit van 2 miljoen doden in China de komende periode. Het verbaast me dat dit echt volledig langs me heen gegaan is de afgelopen weken, maar ik heb er echt helemaal niets over gehoord of gezien. Ik kruip voor de zekerheid maar gewoon even terug onder mijn steen, want ik wil hier echt niet over nadenken :+

Is ook compleet langs mij gegaan!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:52

Ik ben ook te zwaar, die 88 haal ik niet maar kom wel in de buurt
Maar er past dan wel weer een vlakke hand achter mijn 17.5 inch zadel, wat op beide mijn tinker in lengte ook past.
Dus het is nogal kort door de bocht wat daar geschreven word.
Ja ik ben het er zeker mee eens dat iemand in een zadel hoort te passen, maar het is niet perse zo dat dat bij overgewicht ook meteen niet meer is

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:54

Captain schreef:
Ik zie het ook vaak maar om dan maar te verkondigen dat mensen met hun "dikke reet" op hun paard gaan zitten... Tsja. :=

Nou ja, ze verwoordt het niet zo subtiel maar het is gewoon wel wat het is. Dit zie je echt heel veel. Als jurylid heb ik ook veel van dit combinaties voorbij zien komen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:56

DuoPenotti schreef:
Ik ben ook te zwaar, die 88 haal ik niet maar kom wel in de buurt
Maar er past dan wel weer een vlakke hand achter mijn 17.5 inch zadel, wat op beide mijn tinker in lengte ook past.
Dus het is nogal kort door de bocht wat daar geschreven word.
Ja ik ben het er zeker mee eens dat iemand in een zadel hoort te passen, maar het is niet perse zo dat dat bij overgewicht ook meteen niet meer is

Precies, men kan het gewicht ook bovenin hebben en niet in de kont/benen dan passen mensen nog prima in een 16.5 of 17 inch.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 10:58

fleurtjeuh schreef:

Vaker met dit gewicht gereden en paarden lopen er over het algemeen goed mee, ook met springen nooit kunnen merken dat ze het zwaar hadden met die gekke afstanden die ze soms pakken :o Wel gewone grote paarden, sportgefokte KWPN types etc, en uiteraard ook met fatsoenlijke conditie en bespiering.

Als je gewicht wel in overgewicht zit ipv lengte zou ik wel goed kijken of je billen nog goed in standaard 17.5 inch zadel passen, dat kan een dingetje zijn. En van tevoren met betreffende manege overleggen of ze een geschikt groot rijpaard voor je hebben. Ze kunnen tegenwoordig vaak moeilijk aan grotere paarden komen waardoor ze vooral pony's en kleinere spanjaarden inzetten, niet zo handig als je wat zwaarder bent.

Ik herken het verhaal van Sas_mon wel heel erg van heel veel pensionstallen :') IMO heeft niemand met dit gewicht wat op een pony te zoeken, of je het nou een dikke reet noemt of niet := en ook niet als het de allerstevigste haflinger of fjord van de wereld is.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:00

fjordjes schreef:
Ik moest even googelen wat afhalen betekende in deze context.

Maar de sperziebonen zijn tegenwoordig 'draadloos' (nee ze hebben geen wifi :') ) net zoals dat je pitloze druiven hebt. Ze worden nog wel machinaal gedopt.

Nou daar merk ik in de praktijk weinig van :')

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:01

Kookaburra schreef:
gomir schreef:
Interessant Mkango!

Is ook compleet langs mij gegaan!

Ik weet niet of je dan in een bubbel leeft. Maar een paar weken terug was er veel onrust in China over de maatregelen, mensen opgesloten in fabrieken omdat ze niet meer naar huis mochten en meer van dat soort maatregelen. Er waren zelfs demonstraties, Chinezen met witte A4-tjes op straat omdat ze niet mogen zeggen wat ze denken - heb je misschien wel uit een ooghoek voorbij zien komen? Daarna is er toch vrij stevig ingegrepen, er is zelfs een BBC-journalist opgepakt, maar daarna zijn - geheel ongerelateerd, natuurlijk - toch de meeste maatregelen losgelaten. En nu is het een bende. In één keer van zero covid naar zoek het zelf maar uit, terwijl de vaccinatiegraad laag is en het Chinese vaccin het niet zo goed doet met covid, dat heeft teveel effect voor de gezondheidszorg.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:26

fleurtjeuh schreef:

Bij een sterker paard, kan dat. Wel een paard zoeken, die goed in conditie is.

Ik ben 1,85, dus zit ook rond het gewicht wat je noemt. Ik rij een (breed gebouwde) draver van 1,72.
Enige foto die ik kan vinden, dat ik er op zit.
Afbeelding

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:35

Picopico schreef:
fjordjes schreef:
Ik moest even googelen wat afhalen betekende in deze context.

Maar de sperziebonen zijn tegenwoordig 'draadloos' (nee ze hebben geen wifi :') ) net zoals dat je pitloze druiven hebt. Ze worden nog wel machinaal gedopt.

Nou daar merk ik in de praktijk weinig van :')

Nee idd, was het maar waar :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:43

Wbt ruitergewicht: het gaat niet alleen om de rug van het dier, maar ook om de druk op de gewrichten in de benen. Voor een paard dat z’n lichaam correct gebruikt en een goede conditie heeft, hoeft het gewicht op de rug niet zo’n probleem te zijn, maar het is toch wel bijna 100kg extra die de benen moeten opvangen, hoe stil of in balans je ook zit.

gomir schreef:
Interessant Mkango!

Ik denk zomaar dat dat niet aan jou ligt, maar aan de Chinese propagandamachine. Ik las hier wel vorige week dat ze wilden invoeren dat reizigers uit China verplicht moesten testen voor vertrek en vroeg me al af waarom dat was, maar dit verklaart een hoop.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-01-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:48

Ik had hem wel meegekregen maar dat komt omdat een kennis van mij daar woont.
Ik denk dat daar nu een een groot probleem is dat er veel oudere zijn door het 1 kind beleid dat er eerder was.
Oudere zijn zwakker, daar is alles de laatste 2 jaar echt streng in lockdown geweest, dus nu worden ze alsnog ziek. En ja met de vele oudere een hoog sterftecijfer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:53

DuoPenotti schreef:
Ik denk dat daar nu een een groot probleem is dat er veel oudere zijn door het 1 kind beleid dat er eerder was.
Oudere zijn zwakker, daar is alles de laatste 2 jaar echt streng in lockdown geweest, dus nu worden ze alsnog ziek. En ja met de vele oudere een hoog sterftecijfer.

Dat hoge aantal ouderen lijkt best wel mee te vallen als je kijkt naar de bevolkingspiramide: https://www.populationpyramid.net/china/2020/
Het is allemaal vrij gelijkmatig verdeeld.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:59

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:10

DuoPenotti schreef:
Dat is niet wat mijn kennis zegt en ook niet volgens dit artikel
https://www.tijd.be/politiek-economie/i ... 05164.html
Ik kan het artikel niet lezen. :P Maar als ik in dit artikel kijk, lijkt het erop dat er op dit moment nog niet disproportioneel veel ouderen zijn, maar dat dat er in de komende twee decennia wel aan zit te komen (grafieken hebben dezelfde vorm als de piramide). Vanuit economisch oogpunt is dat waarom ze nu al de noodklok luiden, want je hebt er natuurlijk niet in een jaar tijd genoeg kinderen bijgemaakt die ook meteen oud genoeg zijn om aan het werk te gaan, al dan niet in de zorg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:11

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat hoge aantal ouderen lijkt best wel mee te vallen als je kijkt naar de bevolkingspiramide: https://www.populationpyramid.net/china/2020/
Het is allemaal vrij gelijkmatig verdeeld.

Het is bubbelvormig. De bevolkingspiramide is normaal gesproken piramide vorming, hence de naam. Gelijkmatig tot bubbel vormig is dus veel ouderen

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:16

Ik zie niet staan dat het premium is, dus maar even de tekst
Citaat:
NIEUWS POLITIEK & ECONOMIE INTERNATIONAAL AZIË
ANALYSE
Vergrijzing zadelt China met explosief probleem op

11 mei 2021 21:15
Als China zijn steile economische ambities wil halen, moet het dringend de vergrijzing aanpakken. Nieuwe cijfers wijzen op een vertraging van de bevolkingsgroei.

Eens in de tien jaar publiceert het statistische bureau van de Chinese overheid de resultaten van een volkstelling. Het jongste demografische rapport - het zevende sinds de start van de tellingen in 1953 - verscheen dinsdag. De statistieken zijn gebaseerd op de tellingen door 7 miljoen medewerkers die eind vorig jaar in het hele land van deur tot deur trokken.

Sinds de vorige telling in 2010 dikte het aantal Chinezen aan tot 1,412 miljard, een stijging van 72 miljoen of 5,38 procent. Dat is een pak minder dan de 5,7 procent groei die in de periode 2000-2010 werd opgetekend. Er werden vorig jaar 12 miljoen baby's geboren, een daling met 18 procent tegenover 2019. Het is onduidelijk of de corona-epidemie de doorslag gaf voor de forse krimp.

1,3
FERTILITEITSGRAAD
In China is de fertiliteitsgraad - die aangeeft hoeveel kinderen een vrouw gemiddeld krijgt - gezakt tot 1,3. In België ligt die op 1,62.
Het geboortecijfer zit al jaren in dalende lijn. Pogingen van de autoriteiten om die tendens te keren leverden weinig op. Zo schrapten ze in 2015 het omstreden eenkindbeleid. Koppels mogen sindsdien twee kinderen krijgen. Maar volgens de volkstelling zakte de fertiliteitsgraad - het gemiddelde aantal geboren kinderen per vrouw - tot 1,3. In België ligt die op 1,62.

Ommekeer
Van een daling van de Chinese bevolking is nog geen sprake, al kan dat sneller gebeuren dan verwacht. Volgens experts kan de ommekeer dit of volgend jaar al plaatsvinden. Een onderzoeksbureau verbonden aan de regering had onlangs becijferd dat het bevolkingsaantal in 2027 een piek van 1,417 miljard zou bereiken. Dat was al enkele jaren vroeger dan de officiële prognoses.

De Chinese bevolking vergrijst snel, leren de jongste cijfers. Vorig jaar was 18,7 procent van de Chinezen ouder dan 60, tegenover 13,3 procent tien jaar eerder. Het aandeel van de beroepsbevolking - van 15 tot 59 jaar - ging het afgelopen decennium de omgekeerde richting uit: van 70,1 naar 63,4 procent. Die dalende trend dreigt de komende jaren nog te versnellen.

Een krimpende beroepsbevolking kan China 's ambities fnuiken om 's werelds grootste economie te worden.
Door de vergrijzing zijn er steeds minder jongeren om gepensioneerden te vervangen. De krimpende beroepsbevolking kan, in combinatie met een vertraging van de productiviteitsgroei, de ambities fnuiken om van China 's werelds grootste economie te maken. President Xi Jinping hoopt snel de Verenigde Staten van de eerste plaats te stoten.

Zelfs als China de VS als grootste economie overvleugelt, zal dat door de demografische ontwikkeling tijdelijk zijn. De VS doen een beroep op immigranten om de beroepsbevolking op peil te houden. China heeft geen ervaring met buitenlandse werkkrachten. Er waren genoeg binnenlandse migranten, die van het platteland naar de industriecentra verhuisden.

Pensioenpot leeg
De vergrijzing dreigt de plannen van het regime te verstoren om een economie uit te bouwen die gedreven wordt door binnenlandse consumptie in plaats van export. Ouderen potten nu al hun spaargeld op na berichten dat de financiering van het pensioenstelsel onder zware druk staat. Recent onderzoek waarschuwde dat de pensioenpot in 2035 leeg is.

In sommige industriële regio's hadden de lokale autoriteiten de afgelopen jaren al geen geld meer om de pensioenen uit te betalen. Die gebieden worden geplaagd door een alarmerend lage fertiliteitsgraad van amper 0,55 en het vertrek van vooral jongeren. De centrale regering in Peking kon de boel redden door geld uit rijkere regio's door te sluizen.

Recent onderzoek waarschuwde dat de pensioenpot in 2035 leeg is.
De demografische uitdagingen stonden lang onderaan op de prioriteitenlijst van de Chinese autoriteiten. Zij hoopten het probleem op te lossen door het eenkindbeleid af te schaffen. Dat mislukte omdat ze het quotum gewoon schrapten zonder sociale maatregelen te nemen om gezinnen met twee kinderen aantrekkelijk te maken. Zo is er nauwelijks betaalbare kinderopvang.

Technologie
De regering beweert graag dat technologie de oplossing is om de krimpende beroepsbevolking op te vangen. Maar afgelopen maart waarschuwden onderzoekers van de centrale bank dat die visie te optimistisch is. 'We moeten vaststellen dat opleiding en technologische vooruitgang de terugval van de bevolking nauwelijks kunnen compenseren.'

Premier Li Keqiang kondigde onlangs aan dat zijn regering werk maakt van het 'stimuleren van een gematigde vruchtbaarheid' om op die manier 'een gepaste geboortegraad' te bereiken. Belangrijker was zijn aankondiging dat de pensioenleeftijd geleidelijk wordt opgekrikt. Die ligt al decennia vast op 55 jaar voor vrouwen en 60 voor mannen.

Het jongste demografische rapport is een waarschuwing voor het regime van Xi Jinping. Met een lage fertiliteitsgraad en een snel verouderende bevolking vertoont groeiland China steeds meer kenmerken van rijke landen, zoals Japan en Zuid-Korea. Met het cruciale verschil dat China nog lang niet hun welvaartsniveau heeft bereikt. En dat maakt de situatie extra explosief.