Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:11

ruitje schreef:
Ik ben het dus met je eens Cer. Ik vind het hebben van een bonuskaart of het delen van dingen hier op Bokt daar niet mee te vergelijken. En ik vind het neerzetten van mijn zorgen daarover als lachwekkend of iemand neerzetten als negatief denken ook niet zoveel bijdrage aan een discussie, beetje op de man ipv op de bal Relaxed.

Want het is nou niet dat er niet meerdere voorbeelden zijn van de afgelopen tijd waaruit blijkt dat misbruiken van je gegevens gewoon gebeurd door de overheid:

Je hebt de toeslagenaffaire als voorbeeld. Maar ook de politie die afluistersystemen/gezichtsherkenningsystemen gewoon niet gebruikt volgens de wet( sterker nog, dat mag niet ingezet worden en gebeurd gewoon wel). De sleepwet die juridisch niet goed in elkaar zit.

Daarnaast is de overheid een kei in datalekken :+

Citaat:
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) kreeg 23.976 datalekmeldingen binnen in 2020 en ruim een vijfde daarvan kwam bij de overheid vandaan. Het betekent een stijging van 13 procent ten opzichte van het jaar ervoor. De AP meet verder een ‘explosieve toename van het aantal hacks’ en luidt de noodklok.

Dan deze bron nog:
https://www.bitsoffreedom.nl/2020/12/16 ... e-normaal/

De conclusie uit dat verslag van 2020( dus dat is nog geen onderzoek naar de laatste maatregelen) is dat er gewoon niet goed gekeken word naar wat er verzameld word en wie daar bij kan betreft de coronainfo die verzameld word door de overheid. Overigens word daarin ook aangestipt dat het niet alleen geld voor de overheid, maar ook voor de ontwikkelaars van bepaalde apps :)

Dit zijn dus allemaal feiten uit het verleden.

Ik wil ook nog wel iets aanstippen wat niet feitelijk is ( of eigenlijk ook wel, als je kijkt naar WO2) : Zelfs als jij zoiets hebt nu met de toeslagenaffaire en de politie/AIVD die zich niet aan wetten houd: Oh maar ik vertrouw deze overheid wel. ( want dat mag natuurlijk, iedereen mag daar zijn eigen keuze in maken :) ) :

Weet jij veel wie er over 5 of 10 jaar aan de macht is en wat er dan over je geregistreerd staat. Misschien is het Thierry Baudet wel, dan heb ik liever nergens geregistreerd staan dat ik gevaccineerd ben :') ( klein grapje tussendoor om een voorbeeld te geven moet kunnen hoop ik :') )

Waarom ik het dan vervelend vind dat het gele boekje niet mag is dus dat wanneer je je wel laat vaccineren uit solidair oogpunt, of voor jezelf: je dus verplicht word dingen te delen met de overheid wil je meedoen aan het normale leven. Dat is toch een 'bijvangst' die helemaal niet nodig is?

Het is onvoorstelbaar naïef om te denken dan de overheid er voor het volk, de burgers is. Dat hebben we nu met de belangen van staat en grootfarma versus die van de individuele burger duidelijk genoeg gezien.

Hier in Spanje is door de US homeland security een telefoonnet afluistersysteem geïmplementeerd. Voor élke telefoon/mobiel. Illegaal en zogenaamd voor de Spaanse overheid om terrorisme te bestrijden. Wel via de US computers/databases...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:14

Spenk schreef:
Kijk dat mensen kritisch zijn over gegevens dat is prima. Maar als je dat niet wil tja dan moet je stoppen met deelnemen eraan.

Mijn hemel, ben jij echt zo naïef?? Je kán er helemaal niet, niet aan deelnemen. Elk boek wat je bij de bibliotheek leent is via de BVD in de US database geregistreerd. Dit onder de vlag van de NATO samenwerking. Het is met goede reden dat de EU wat meer afstand wil van de US ´bondgenoten´.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:16

Relaxed schreef:
Ik vind vooral dat je enorm overdrijft, word je er nu echt gelukkiger van om zo somber en negatief te denken?

Ten eerste, dat mag jij vinden. Ten tweede lees je selectief want ik denk niet perse somber en negatief. Ik denk wel ná over dingen.. dat is wezenlijk iets anders.
Er staat notabene dat ik bij kwaadwilligheid of iets anders, als eerste de sjaak ben, want ik let nergens op qua digitale informatie. Maar lees daar gerust overheen :j

Citaat:
Track en trace, het is toch geen PostNL wat je werkgever met je gegevens kan?
Werkgevers zijn behoorlijk gebonden door AVG en al die ongein, daarin ben je als werknemer behoorlijk beschermd, dus nee ik geloof niet in T&T door de werkgever..

Wat is dat eigenlijk over die zorgmedewerkers die moeten aantonen of ze gevaccineerd zijn, dat artikel wat even terug staat?

Of, in sommige landen, dat de werkgever mag weten of je wel of niet gevaccineerd ben. Ja, als dat het is, is het nog tot daar aan toe, want pandemie als reden. Maar welke situatie gaat zich over een paar jaar voordoen, waarbij andere dingen ineens geoorloofd te gaan worden..?

Nogmaals, ik ben niet depressief, negatief of achterdochtig.. maar .. ik denk daar zo af en toe wel over na :j

Ik heb geen blind vertrouwen in de overheid trouwens... lijkt me ook niet helemaal terecht als je dat zou hebben.

Citaat:
Zoals die ggd gegevens, ja die mensen kunnen overal werken. Maar wat is jouw idee om dat te voorkomen? Die coronapas is wel het minst erge om uit te lekken, andere gegevens zou veel erger zijn. Instanties en bedrijven mogen ook niet zomaar alle gegevens vragen en opslaan die ze willen.

Ik weet niet hoe je dat moet voorkomen, ik word niet betaald om dat te bedenken.. ik word wel verplicht om gegevens af te geven :j de mensen die dat van mij vragen, moeten nadenken over hoe ze dat gaan beveiligen..

De coronapas is idd het minst erg, stel je voor dat het met andere zaken dus wel gebeurd.. :j

Overheid mag niks met social media (maar doen ze wel misschien... ), was er laatst ook niet iets met politie die stadscamera's veel vaker gebruikte dan nodig? (weet je waar ze ook stadscamera's gebruiken om mensen op te zoeken en op te sluiten.... ? ;-) ) Nee, dat gebeurt hier nu niet, en gelukkig maar (en ik maak me er hier ook niet druk om) maar, nogmaals ik denk er wel over na :j Dat is het minste wat je kunt doen

En zomaar zeggen "oh er kan niks gebeuren, stel je niet aan" vind ik wel echt heel naief.. :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:18

Ik deel je zorgen Cer, juist omdat bij ons afgelopen voorjaar nog een enorm schandaal was met een online vaccinatie platform waar werkelijk alle gegevens op staat lagen.
Ik heb deze week met weerzin mijn certificaat gedownload. Daar krijg je dan zo‘n mooie waarschuwing bij: hierbij geef je toestemming om je gegevens met de overheid te delen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:18

Huertecilla schreef:
Spenk schreef:
Kijk dat mensen kritisch zijn over gegevens dat is prima. Maar als je dat niet wil tja dan moet je stoppen met deelnemen eraan.

Mijn hemel, ben jij echt zo naïef?? Je kán er helemaal niet, niet aan deelnemen. Elk boek wat je bij de bibliotheek leent is via de BVD in de US database geregistreerd. Dit onder de vlag van de NATO samenwerking. Het is met goede reden dat de EU wat meer afstand wil van de US ´bondgenoten´.

Dat bedoel ik dus ook dat kan dus niet. Nee ik ben niet naief ik denk dat je naief bent om te denken dat je al je privacy bij je kan houden en dat je dus maar moet accepteren dat het geregistreerd wordt.

Mij persoonlijk maakt het niet uit dat de overheid mijn gegevens weet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:21

Sizzle schreef:
Ik deel je zorgen Cer, juist omdat bij ons afgelopen voorjaar nog een enorm schandaal was met een online vaccinatie platform waar werkelijk alle gegevens op staat lagen.
Ik heb deze week met weerzin mijn certificaat gedownload. Daar krijg je dan zo‘n mooie waarschuwing bij: hierbij geef je toestemming om je gegevens met de overheid te delen.

Sizzle... je moe niet zo negatief denken, en je niet zo aanstellen...
overheid en gegevens op straat... dat kán helemaal niet.... ;-) (sarcasmemodus uit)

Citaat:
ik denk dat je naief bent om te denken dat je al je privacy bij je kan houden en dat je dus maar moet accepteren dat het geregistreerd wordt.

Kijk, en dat is het gewoon.. er is geen keus meer :) Dat is een eerlijker antwoord dan 'oh nee de overheid is zo betrouwbaar, wat denk je nou zelf....
ik neem ook een risico, dat weet ik.
Als ik hier wil leven (en dat wil ik) moet ik meedoen. Ik ben nog blij dat het hier is en niet in een ander land. En ik heb geen kinderen, dus hoe het in de toekomst gaat zal mij aan de spreekwoordelijke reet roesten..
maar het gemak waarmee sommige zeggen 'ah joh geen probleem, doe gewoon.. ' en zelfs mensen die er wat voorzichtig mee zijn wegzetten als 'achterdochtig', dat verbaast me wel :j

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:24

Maar waar ben je bang voor dat op straat ligt? Dat iemand weet welk vaccin je gehad hebt? Of in het verlengde van medische gegevens dat mensen weten wat voor medicatie je gebruikt?

ID fraude is wat anders maar daar zit het gevaar meer in op een onveilige manier het delen van een kopie van je ID bijvoorbeeld.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:25

Dat ben ik echt wel met je eens, Cer. Vandaar dat ik zei dat het geven van die gegevens mij niet uitmaakt. Maar dat er veel meer naar beveiliging gekeken moet worden. Ik vind het makkelijk en fijn, maar beveiliging moet beter en blijven ontwikkelen. Stel hackers aannemen maar :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:27

Spenk schreef:
Maar waar ben je bang voor dat op straat ligt? Dat iemand weet welk vaccin je gehad hebt? Of in het verlengde van medische gegevens dat mensen weten wat voor medicatie je gebruikt?
ID fraude is wat anders maar daar zit het gevaar meer in op een onveilige manier het delen van een kopie van je ID bijvoorbeeld.

Of in het verlengde daarvan... en dan kan je van alles verzinnen :j
En uiteindelijk kan je alles aan elkaar koppelen... OV, reistickets, tankpassen, abonnementen, boodschappen.. maak er maar een goeie thriller over ;)

Als we mensen zonder vaccin van de IC willen weren... etc etc etc...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:38

Maar jullie beseffen toch wel dat het in Nederland echt vele malen beter is geregeld dan in andere landen? In China, Rusland en Korea kennen ze het woord privacy niet eens en zoveel andere (ook Europese) landen zijn nog lang niet op het niveau van ICT en bewaking als wij hier hebben.. Hier mogen bedrijven amper iets onder de noemer AVG..

En de overheid, tja, die weet toch alles al. Kan er geen seconde van wakker liggen :')

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:41

Cer schreef:
Spenk schreef:

Of in het verlengde daarvan... en dan kan je van alles verzinnen :j
En uiteindelijk kan je alles aan elkaar koppelen... OV, reistickets, tankpassen, abonnementen, boodschappen.. maak er maar een goeie thriller over ;)

Maar ik denk dat als je dat scenario al geloofwaardig vind, daar een QR-code niet noodzakelijk voor is. Zodra je via je bankrekening betaalt is alles al te koppelen: waar je winkelt, waar je lid van bent, waar je werkt. Je adres is bekend, je post kan gescand en bijgehouden worden via de PostNL app, de precieze boodschappen kunnen worden bijgehouden op je Bonuskaart, waar je heen reist wordt bijgehouden met kentekencamera's of via je OV-chipkaart, tickets staan op naam. Wil je trackless leven (wat echt extreem moeilijk is in de huidige maatschappij) moet je in ieder geval overgaan op alles contant doen, geen online aankopen meer doen, niet meer met de auto reizen (of alleen maar auto's lenen zodat het kenteken niet aan jouw identiteit gekoppeld kan worden), overgaan op anonieme OV-chipkaart, geen gebruik maken van memberships of bonuskaarten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:44

Relaxed schreef:
Maar jullie beseffen toch wel dat het in Nederland echt vele malen beter is geregeld dan in andere landen?

Roep je dat ook als er in NL iemand verkracht wordt? Dat ze niet moet zeuren, want in Nigeria...

Het gaat om schenden van rechten, om of de overheid in NL, in de EU, te vertrouwen is in het kader van certificaten en controle.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:45

Sizzle schreef:

In Frankrijk toevallig ook gebeurd is vandaag naar buiten gekomen.

https://tweakers.net/nieuws/186924/crim ... tolen.html

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:46

Focussed schreef:
Maar ik denk dat als je dat scenario al geloofwaardig vind, daar een QR-code niet noodzakelijk voor is. Zodra je via je bankrekening betaalt is alles al te koppelen: waar je winkelt, waar je lid van bent, waar je werkt. Je adres is bekend, je post kan gescand en bijgehouden worden via de PostNL app, de precieze boodschappen kunnen worden bijgehouden op je Bonuskaart, waar je heen reist wordt bijgehouden met kentekencamera's of via je OV-chipkaart, tickets staan op naam. Wil je trackless leven (wat echt extreem moeilijk is in de huidige maatschappij) moet je in ieder geval overgaan op alles contant doen, geen online aankopen meer doen, niet meer met de auto reizen (of alleen maar auto's lenen zodat het kenteken niet aan jouw identiteit gekoppeld kan worden), overgaan op anonieme OV-chipkaart, geen gebruik maken van memberships of bonuskaarten.

Tataaaa en daar is weer een verstrengeld overheidsbelang bij toename van electronisch kopen/betalen als ´bijwerking´ van de Covid19 regels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:47

Wat zou je er aan willen doen HC?

Dan moet je verhuizen naar een land waar je dit niet hoeft. Dat kan ook dat is een keuze. Maar hier zal je je moeten schikken in de regels die hier gelden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:50

Exitium schreef:
Sizzle schreef:

In Frankrijk toevallig ook gebeurd is vandaag naar buiten gekomen.

https://tweakers.net/nieuws/186924/crim ... tolen.html

Frankrijk staat heel slecht bekend en wij hebben allemaal heel veel last van dit soort dieven. Dit is bekend want ik ben met spijt overigens uitgesloten be internationaal onderzoek daar ik in Frankrijk woon, en de universiteit voor dit land de site gesloten houden wegens de zo slechte beveiliging in Frankrijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:53

Relaxed schreef:
Maar jullie beseffen toch wel dat het in Nederland echt vele malen beter is geregeld dan in andere landen? In China, Rusland en Korea kennen ze het woord privacy niet eens en zoveel andere (ook Europese) landen zijn nog lang niet op het niveau van ICT en bewaking als wij hier hebben.. Hier mogen bedrijven amper iets onder de noemer AVG..

En de overheid, tja, die weet toch alles al. Kan er geen seconde van wakker liggen :')

Dat ze alles weten is tot daar aan toe. Als ze er maar niks mee gaan doen..

Overigens.. datalekken zijn niet voorbehouden aan China enzo he :j
Dat gebeurt hier ook...

ICT en bewaking.. oh.. eh.. ja, nee dat gaat hier altijd super :') En Zwitserland is ook al zo'n achterstallig land..

Ik vraag me dan af hoe goed de mensen in Groningen, of de mensen van de toeslagen affaire, of alle andere mensen die knel gezet zijn door de overheid, dachten dat het hier zo goed geregeld was allemaal.
Ja, ergens anders is het zeker slechter (ik ben ook blij dat ik hier woon, voor de 300ste keer) maar het is hier geen utopie. Maar goed, blijkbaar vinden veel mensen dat niet erg..
Inderdaad maar hopen dat niet de verkeerde mensen aan de macht komen. Maar goed, als dat zo is, dan zijn zij ook door de meerderheid verkozen (als het even zonder fraude gaat) en hebben we ons daar dan toch naar de schikken... :j (er zijn boeken en films over minder gemaakt :') )

Nogmaals, mij maakt het niet uit, ik heb de app, ik heb de code, ik laat alles zien wat nodig is.. ik hoop dat het bij mij nooit mis gaat. En als dat wel zo is, bok ik vanuit een cel en vraag ik of jullie helpen.. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:55

Huertecilla schreef:
Relaxed schreef:
Maar jullie beseffen toch wel dat het in Nederland echt vele malen beter is geregeld dan in andere landen?

Roep je dat ook als er in NL iemand verkracht wordt? Dat ze niet moet zeuren, want in Nigeria...

Het gaat om schenden van rechten, om of de overheid in NL, in de EU, te vertrouwen is in het kader van certificaten en controle.

Trek het even gigantisch uit zijn verband, verkrachting is hier gewoon strafbaar en gelukkig wordt dat ook gehandhaafd..

En er worden helemaal geen rechten geschonden, overdrijf toch niet zo gigantisch :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 10:57

Cer schreef:
Relaxed schreef:

Dat ze alles weten is tot daar aan toe. Als ze er maar niks mee gaan doen..

Overigens.. datalekken zijn niet voorbehouden aan China enzo he :j
Dat gebeurt hier ook...

ICT en bewaking.. oh.. eh.. ja, nee dat gaat hier altijd super :') En Zwitserland is ook al zo'n achterstallig land..

Ik vraag me dan af hoe goed de mensen in Groningen, of de mensen van de toeslagen affaire, of alle andere mensen die knel gezet zijn door de overheid, dachten dat het hier zo goed geregeld was allemaal.
Ja, ergens anders is het zeker slechter (ik ben ook blij dat ik hier woon, voor de 300ste keer) maar het is hier geen utopie. Maar goed, blijkbaar vinden veel mensen dat niet erg..
Inderdaad maar hopen dat niet de verkeerde mensen aan de macht komen. Maar goed, als dat zo is, dan zijn zij ook door de meerderheid verkozen (als het even zonder fraude gaat) en hebben we ons daar dan toch naar de schikken... :j (er zijn boeken en films over minder gemaakt :') )

Nogmaals, mij maakt het niet uit, ik heb de app, ik heb de code, ik laat alles zien wat nodig is.. ik hoop dat het bij mij nooit mis gaat. En als dat wel zo is, bok ik vanuit een cel en vraag ik of jullie helpen.. :D

Gut, je begint echt precies als HC te klinken.. Het is niet zwart wit en mijn opmerking is ook niet zwart wit.. Ik zeg dat het 'vele malen beter' is geregeld, niet dat het hier perfect is.

En ik heb nog steeds de link met de toeslagenaffaire en (nu blijkbaar ook) de aardbevingsschade niet vwb dit onderwerp?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:02

De link is dat de overheid op bepaalde vlakken niet onfeilbaar is :j

En, ik vraag me af of dingen die nu zo zijn, in de toekomst ook zo zullen zijn. Maar ja, dat weten we niet he.

En, ondanks dat een aantal mensen HC erg lastig vinden (zacht uitgedrukt) heeft ie ook juiste punten (toentertijd de ongelijkheid voor bewoners en toeristen bijvoorbeeld, wat verder ook niemand ene moer interesseerde... :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:09

Maar jij bent als werknemer toch ook niet onfeilbaar? En ook de overheid heeft heel veel werknemers die allemaal niet onfeilbaar zijn..

Daarbij is ons hele systeem, neem alleen het belastingstelsel al, hier zo enorm ingewikkeld en gecompliceerd, dat kan gewoon nooit foutloos gaan in de uitvoering.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:11

Relaxed schreef:
Maar jij bent als werknemer toch ook niet onfeilbaar? En ook de overheid heeft heel veel werknemers die allemaal niet onfeilbaar zijn..

Daarbij is ons hele systeem, neem alleen het belastingstelsel al, hier zo enorm ingewikkeld en gecompliceerd, dat kan gewoon nooit foutloos gaan in de uitvoering.

En dus mag je daar geen zorgen over maken en moet je het maar accepteren?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:15

Relaxed schreef:

Hm... hier sta ik wel even van te kijken.. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:16

Je kunt er allerlei theorieën op loslaten maar er is maar één mogelijkheid om niet mee te doen. Word trapper in Alaska, volledig zelf onderhoudend en dood gaan in je cabin wanneer het zover is.
Niet dat ik de zorgen over hacks en allerlei gevolgen of onbetrouwbare overheid niet deel maar dat is helaas het gevolg van de digitale revolutie. Wil je niet mee doen dan internet loos leven en dat kost in de huidige maatschappij zeer veel moeite.
Aan de andere kant zorgen allerlei systemen ook voor veiligheid en gemak. Het is maar net hoe je wil leven.
Mij ik maak me niet zo druk over dit soort zaken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 11:20

Klopt hoor Bigone, er is ook geen ontkomen meer aan. Ik doe er ook gewoon aan mee :j
maar je uit in ieder geval nog je zorgen... en dat maakt ook dat hopelijk genoeg mensen waakzaam blijven dat het hopelijk veilig blijft.
Gewoon maar meegaan en aannemen dat alles altijd goed gaat, vind ik wat.. makkelijk... voorbeelden genoeg dat dat niet zo is.
mensen die zich zorgen maken wegzetten als overdreven of negatief, is ook wat makkelijk..