Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:47

Geen idee maar het gaat me steeds meer verbazen dit. :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:47

Als het bericht van Marco Cavaleri door de EMA bevestigd gaat worden (een verband tussen deze zeldzame trombose en AZ bij jonge vrouwen) hoop ik iig dat er voor deze doelgroep uitgeweken kan worden naar andere vaccins. Maar het maakt de strategie niet makkelijker.

Edit: tegelijk met Karuna. Cavaleri isgewoon te snel. Er moet nog een standpunt komen van de EMA. Ze ontkennen helemaal niks, ze bevestigen het alleen nog niet. Omdat ze gewoon volgens de afspraken willen werken en dat is dat ze vandaag overleg hebben en morgen met een standpunt komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:50

Ik verbaas me vooral over de opmerking van de nederlandse meneer. Het is een individuele mening. Daarmee doe je te kort aan de italiaanse meneer, zeg dan we gaan nog eens beoordelen.

Maar het betekend wel een enorme omslag. Mannen kunnen ook problemen krijgen maar minder vaak. Dan alle gezonde mannen krijgen az en vrouwen krijgen de rest zoiets? Mannen geent door de ha vrouwen gaan naar de ggd. Tenzij je medisch risico bent wat weer lastig wordt voor huisartsen nu. -O-

secricible

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 15:58

Ik snap je probleem niet, maar dat zal wel weer aan mij liggen.
Het enige wat deze NL meneer zegt is dst Cavalri niet namens het EMA spreekt. En dat klopt, want die moeten nog een standpunt naar buiten brengen.
Er staat nergens dat dat ineens een ander standpunt is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:18

C_estmoi schreef:
Wat dit betreft: ik neem aan dat je moeder (en met haar nog héél veel meer mensen) nog wel weet dat ook kinderen de dag na een vaccinatie vaak wat hangerig/ziekig zijn, toch? Dus ik snap nooit zo goed dat mensen dat per definitie vreemd/eng vinden..

Ja dat zijn ook steeds mijn argumenten. En op het moment zegt ze dan ook dat ik daar gelijk in heb, maar dat maakt dan toch niet zo veel indruk als een verhaal van iemand die er "doodziek" van is geweest. (twee dagen lang)

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:25

Jessix schreef:
C_estmoi schreef:
Wat dit betreft: ik neem aan dat je moeder (en met haar nog héél veel meer mensen) nog wel weet dat ook kinderen de dag na een vaccinatie vaak wat hangerig/ziekig zijn, toch? Dus ik snap nooit zo goed dat mensen dat per definitie vreemd/eng vinden..

Ja dat zijn ook steeds mijn argumenten. En op het moment zegt ze dan ook dat ik daar gelijk in heb, maar dat maakt dan toch niet zo veel indruk als een verhaal van iemand die er "doodziek" van is geweest. (twee dagen lang)

Ook heel veel mensen die nergens last van hebben, m’n vader had een stijve arm en dat was het

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:28

lenaa_tje schreef:
Jessix schreef:

Ook heel veel mensen die nergens last van hebben, m’n vader had een stijve arm en dat was het

Weet ik. Ik steek het hele riedeltje elke keer af, maar het blijft niet hangen. :')

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:34

elnienjo schreef:
CharleyT schreef:
Nou, echt he! die spanjaarden spreken maar slecht engels(in hun eigen land). Gelukkig babbelen de toeristen allemaal goed spaans en engels. Tuurlijk joh, leer spaans als je vind dat ze je niet goed begrijpen in Spanje!

Mensen die in de toeristische sector werken horen gewoon fatsoenlijk engels te spreken. Doen wij hier ook tegen toeristen en vaak nog duits en soms zelfs frans ook.

Jeetje en in de Achterhoek spreken ze niet eens Néderlands _O-

Wat toereisten betreft hier in Spanje, laat die lekker in eigen land blijven als ze in hun eigen taal willen bestellen.
Overigens is de toeristensector het probleem niet; de meeste menus in de toeristenstreken zijn meertalig. Ook via de QR code.
Net hier in het diepe binnenland zelfs engelse vertaling op de post Covid kaart.

Het taalprobleem betreft Britten die hier wónen en dan nog steeds geen woord Spaans spreken na 10 of meer jaar.
Vinden wíj prima; we hebben een keurige boterham aan hun papier-problemen.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 16:51

secricible schreef:
Het enige wat deze NL meneer zegt is dst Cavalri niet namens het EMA spreekt. En dat klopt, want die moeten nog een standpunt naar buiten brengen.

Dit is ook wel een beetje het gevaar rondom al die vaccinaties, iedereen roept eigenlijk voor zijn beurt :')

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:28

Barbabientje schreef:
secricible schreef:

Dit is ook wel een beetje het gevaar rondom al die vaccinaties, iedereen roept eigenlijk voor zijn beurt :')

Oh absoluut. Maar praten over een mogelijke doofpot-affaire omdat een organisatie nog niet met hun officiële standpunt naar buiten is gekomen en de woorden van een medewerker niet wil bevestigen is nogal hysterisch naar drama zoeken dat er niet is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:48

Stond Italie ook niet voorop om extra vaccins te kopen van een bepaalde organisatie? Geen officiele en meteen ontkracht door Pfizer. Maar wel groot in het nieuws.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:21

Die Cavaleri is hoofd vaccinatiestrategie van het EMA, dus hun advies wat naar buiten gebracht wordt zal wel hetzelfde zijn als wat deze meneer vandaag zegt. Vermoed ik dan toch :P

Ik lees ook dat ze nog niet weten of het specifiek door het vaccin van AZ komt of door het soort vaccin.
Als blijkt dat het dat 2e is, is dit misschien niet zo goed nieuws voor de vaccins van J&J.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 06-04-21 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:25

Huertecilla schreef:
Jeetje en in de Achterhoek spreken ze niet eens Néderlands _O-

Wat toereisten betreft hier in Spanje, laat die lekker in eigen land blijven als ze in hun eigen taal willen bestellen.
Overigens is de toeristensector het probleem niet; de meeste menus in de toeristenstreken zijn meertalig. Ook via de QR code.
Net hier in het diepe binnenland zelfs engelse vertaling op de post Covid kaart.

Het taalprobleem betreft Britten die hier wónen en dan nog steeds geen woord Spaans spreken na 10 of meer jaar.
Vinden wíj prima; we hebben een keurige boterham aan hun papier-problemen.

Zolang je iets binnen de lijntjes nodig hebt wat eten en drinken betreft lukt het natuurlijk wel, maar heb je 'n probleem wat opgelost moet worden dan reikt hun kennis van de engelse taal niet bepaald ver.

Mensen die emigreren moeten idd de landstaal leren, dat ben ik met je eens.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:44

Tjeetje, theaters open, artis, keukenhof, voetbal. Weliswaar met testbewijs maar alsnog... er komt weer ruimte.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:45

Keukenhof ben ik blij om! Zou echt zonde zijn als ze dit jaar wéér dicht zouden moeten blijven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:46

Ai, ik heb nieuws gemist geloof ik. Was er vanavond persco? Nee toch?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:47

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:47

secricible schreef:
Tjeetje, theaters open, artis, keukenhof, voetbal. Weliswaar met testbewijs maar alsnog... er komt weer ruimte.

Musea en dierentuinen hebben wij al ruim een maand weer open zonder test en heeft absoluut niet voor problemen gezorgd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:48

secricible schreef:

Hoe oud mag/moet dat testbewijs voor toegang zijn?

Zijn de PCR tests in NL gratis eigenlijk?
Hier alleen maar als het is na melden van symptomen. Anders kassa! de business van Covid19.

Gelukkig nog geen sprake van dingen open onder voorwaarde van test of dergelijk geneuzel. Gewoon toegang tot historische tuinen van Málaga, musea en dergelijke. Afstand, maskers en indien binnen beperkt forum.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:53

Ik zit daar toch echt niet op te wachten, moeten testen om ergens heen te mogen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:55

Tests via GGD en entingen zijn gratis.

Wil je een spoedtest, dan kan dat via allerlei bedrijfjes. Waarvan ik sommoge nog wel betrouwbaar acht, en andere totaal niet.

GGD is ook redelijk vlot eigenlijk. Van afspraak maken tot afspraak tot uitslag ongeveer 24 tot 40 uur bij mij de laatste 2 keer.

Helemaal in het begin ging dat wat trager allemaal.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:56

SusanH schreef:
Ik zit daar toch echt niet op te wachten, moeten testen om ergens heen te mogen.

Dat gaat vanzelf weer over. Dit is het allereerste begin van de versoepelingen.
Het was waarschijnlijk of dit, of nog geen versoepelingen.

(hoewel ik het nieuws nog steeds niet gevonden heb)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 06-04-21 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 18:56

Dit artikel kwam van gisteren uit in Ierland en wordt langzaam aan ook opgepakt door de NLe media:
https://www.irishtimes.com/outdoor-tran ... -1.4529036
In het kort, dit onderzoek laat zien dat 1 op de 1000 besmettingen veroorzaakt wordt door contact buiten.

Ik geloof dat de Ierse overheid hier al wat weet van had, vanaf half april gaan hier buiten iig al een paar dingen weer open (oa dierentuin, kinderboerderij en parken enzo).
Niet-essentiele winkels en contactberoepen blijven tot iig in mei dicht.
Ook alle horeca/toerisme/hotels/b&Bs en vakantieparken blijven dicht tot in juni.
Mogelijk gaan we in mei iets zien van buiten eten/drinken, maar dat is nog de vraag....

Ook hebben we hier nu een verplichte, 12-daagse hotelquarantaine a €2000 voor mensen uit een aantal risicolanden (vnl uit Afrika en Zuid Amerika). De Minister voor Volksgezondheid wil daar ook een stapeltje Europese landen (oa NL, Duitsland en Oostenrijk) aan toevoegen maar dat lukt nog niet zo goed.

Ik heb het er allemaal wel aardig mee gehad. Nog geen enkel uitzicht op toegestaan bezoek binnenshuis als je niet gevaccineerd bent :roll: en je mag vanaf volgende week met 1 ander huishouden buiten afspreken maar dat mag dan niet in de tuin. Ook buiten je eigen zone is reizen niet toegestaan, ik verwacht dat je tot juni in je eigen county (qua grootte tussen gemeente en provincie) moet blijven.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:00

Femke_Tweety schreef:
SusanH schreef:

Dat gaat vanzelf weer over. Dit is het allereerste begin van de versoepelingen.
Het was waarschijnlijk of dit, of nog geen versoepelingen.

(hoewel ik het nieuws nog steeds niet gevonden heb)

Het zijn nog niet eens echte versoepelingen, maar de eerste pilots. Maar ik verwacht wel dat dit langzaamaan steeds meer gaat worden. Grotere pilots, pilots die worden omgezet in beleid, en langzaamaan dus weer meer mogen.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 19:05

Femke_Tweety schreef:
Ai, ik heb nieuws gemist geloof ik. Was er vanavond persco? Nee toch?

Kan het ook niet vinden...