Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:00

Moonfish: van harte beterschap!

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:05

Astorga schreef:
Hier is het beleid bij niet-verdachte patiënten alleen mondmasker dragen wanneer je erg face tot face (letterlijk) moet werken, afstand minder dan 30 cm.

Tja, ze hing half over me heen om een kussen onder m'n schouder te duwen. Tis echt niet om te zeuren hoor, of dat ik me zorgen maak. Of ja eigenlijk wel, maar meer voor haar, met al die verschillende patiënten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:10

Bizar toch Rien?!

Zet stijgende lijn bij hem door? En hoe gaat het met zijn naaste familie?

Merkte bij mezelf dat ik gelukkig nog steeds kippenvel krijg bij het horen van mijn favoriete muziek.
Vanmiddag bewust afspeellijst aangezet.

Dance like nobody’s watching.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 18:16

rien10 schreef:
Oh oh, houd wel je lijf heel he?

:j
Maar ik ga dit gewoon anders doen dan de gemiddelde Nederlander.
Punt, go for it.
Wel veilig maar ik ga ervoor.
Niks kijk t eerst even normaal aan mijn longen zijn me heel veel waard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 19:13

Heel de dag zo blij geweest, maar nu toch een domper...
29 mei zou ik naar Paul McCartney gaan in het goffertpark. Bewust dure kaarten gekocht, want het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn hem live te zien.
Heel de tijd stond de status van het concert op "wordt verplaatst".
En nu krijg ik net een berichtje met cancelled -O- -O- -O-

Ze hebben geen datum (binnen 13 maanden) kunnen vinden om het concert naar te verplaatsen... |(

For the record: hij wordt in juni 78....

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:23

Ja dan mag je flink balen hoor.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:36

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:36

Shadow0 schreef:
SusanH, dat snap ik niet helemaal want in de veelgesteelde vragen van de VGN staat dit: " Geldt voor de gehandicaptenzorg één landelijk vastgestelde bezoekregeling? –

Voor de gehandicaptenzorg geldt géén landelijk bezoekverbod maar een landelijk afwegingskader met als uitgangspunt ‘Nee, tenzij’. Op basis van het afwegingskader maakt ieder zorgorganisatie een eigen bezoekregeling.

Het afwegingskader is per 29 april 2020 geactualiseerd om zo de ruimte die besloten ligt in de ‘tenzij’ meer te benutten aan de hand van opgedane ervaringen, geleerde lessen en inzichten in de risico’s."

Zoals ik al zei, die tenzij geldt niet (althans niet hier), het is in de praktijk gewoon een nee. Als locatie mag je echt niet je eigen beleid uitvoeren, maar moet je doen wat er van hogerhand wordt bepaald. Dat is iig bij de organisatie waar ik voor werk zo.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 20:43

Als dat zo is, dan levert de organisatie slechte zorg, en dat gaat ten koste van jullie als medewerkers en ten koste van de mensen die er wonen. Is er een mogelijkheid om rechtstreeks met de VNG contact te zoeken? Of via een MR/OR, vakbond?

Intern kan het misschien ook helpen om dit via teamleider, orthopedagoog of anderen te spelen. Het is toch ook niet juist dat er al mogelijkheden zijn en dat organisaties dan eigenhandig beslissen dat ze geen zin hebben om na te denken hoe ze dit voor hun bewoners zo goed mogelijk kunnen aanpakken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:35

LadyMadonna schreef:
Heel de dag zo blij geweest, maar nu toch een domper...
29 mei zou ik naar Paul McCartney gaan in het goffertpark. Bewust dure kaarten gekocht, want het zou zomaar de laatste keer kunnen zijn hem live te zien.
Heel de tijd stond de status van het concert op "wordt verplaatst".
En nu krijg ik net een berichtje met cancelled -O- -O- -O-

Ze hebben geen datum (binnen 13 maanden) kunnen vinden om het concert naar te verplaatsen... |(

For the record: hij wordt in juni 78....

Dat is echt balen... ik ben benieuwd hoe dat met mij zit... ik ga naar een bijeenkomst in Paard in Den haag. Het was al verzet naar november

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:40

Ik had kleinschalig concert moeten hebben afgelopen 30’april.
Geloof max 500 personen in de zaal. Twee jaar geleden naar zelfde artiest geweest.
Volgens mij toen 200 man in de zaal.

Concert is verplaatst naar december.
Ik denk dat ik de kaarten lekker laat wezen.
Geloof niet dat ik trek heb in een zaaltje in het griepseizoen. Mensen komen van heinde en verre.
Dan maar € 90 weg. We zouden met zijn drieën gaan.
Kaarten zijn al betaald.
Als we geweest waren, hadden we een leuke avond gehad, maar waren we het geld ook kwijt.
Plus de autokosten, consumpties en etentje vooraf.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:42

Shadow0 schreef:
Als dat zo is, dan levert de organisatie slechte zorg, en dat gaat ten koste van jullie als medewerkers en ten koste van de mensen die er wonen. Is er een mogelijkheid om rechtstreeks met de VNG contact te zoeken? Of via een MR/OR, vakbond?

Intern kan het misschien ook helpen om dit via teamleider, orthopedagoog of anderen te spelen. Het is toch ook niet juist dat er al mogelijkheden zijn en dat organisaties dan eigenhandig beslissen dat ze geen zin hebben om na te denken hoe ze dit voor hun bewoners zo goed mogelijk kunnen aanpakken.

Het voert wel ver om dat meteen slechte zorg te noemen. Men is gewoon voorzichtig hierin, wat wel logisch is want het overgrote merendeel van onze clienten valt in de risicogroep om 1 of meerdere redenen. Bovendien geldt als er 1 ziek wordt worden er meerdere ziek. En we hebben de verantwoordelijkheid voor iedereen. Ik vind wel dat nu voor heel NL geldt dat maatregelen versoepeld worden, we ook intern moeten kijken wat er meer mogelijk is. En daar wordt van hogerhand ook echt wel naar gekeken op dit moment. Het is alleen zo dat dit even tijd nodig heeft, omdat je daarin goede afwegingen moet maken. Goede zorg is enerzijds mensen beschermen, daar is nu vooral het zwaartepunt op komen te liggen. Maar ook kijken wat kan wel. Het is kwestie van nu weer de balans daar in vinden. Dat kan niet van het ene op het andere moment.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:45

Ik vermoed dat meer mensen die keuze zullen maken Tienus , ik tenminste wel. Een griep krijgen of verkoudheid is tot daar aan toe maar afwegen of je een concert of feest laat wezen of wel het risico op Corona wil lopen is voor mij geen moeilijke vraag om te beantwoorden. En voor jullie, die het van zeer dichtbij hebben meegemaakt al helemaal niet. Hoe gaat het met je moeder trouwens , alle andere familie gezond gebleven ?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 21:55

Lief dat je het vraagt bigone.

Het gaat goed met moeders.
We hebben gisteren ziekenhuis tas uitgepakt van mijn vader.
Soms denken we het besef is er niet.
Maar we hebben heel veel steun uit het feit dat we afscheid hebben kunnen nemen.
En achteraf vallen de puzzelstukjes in elkaar.
De covid heeft het versneld bij mijn vader, maar hij had de zomer niet doorgemaakt.
Hij was toch slechter en zwakker dan hij ons deed geloven.
Maar die signalen hoor je achteraf en zie je achteraf.

We zijn zelf ook heel erg verbaasd dat er niemand ziek is geworden van ons.
Waarschijnlijk heeft de adrenaline ons immuunsysteem een boost gegeven of we hebben het al gehad.

Ik ging al niet van immuniteit uit als je het bewezen hebt gehad. En daar reken ik zeker niet op.

Handen wassen en afstand houden zijn buiten natuurlijk thuis blijven als je ook maar de minste klachten hebt, volgens mij het allerbelangrijkst om verspreiding of besmetting tegen te gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:07

Shadow0 schreef:

Nou zeg wat overdreven. Misschien heeft die organisatie er wel goede redenen voor. Waarom denk je gelijk dat ze doelbewust bezoek weren :?

Ik werk niet in de gehandicaptenzorg, maar in een andere tak, maar wij hebben bv pas net Corona binnen helaas. Kan me voorstellen bv dat als dat zo is dat je dat eerst op orde wil hebben voor je weer mensen in en uit wil laten lopen.

Bij ons mogen nu alleen mensen bij stervende familieleden op bezoek komen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:53

Ik ben echt blij voor iedereen weer open mag met bedrijf, of mag gaan zwemmen of andere dingen weer op kan pakken, maar ik vind het ook enorm spannend wat dat gaat doen met de gezondheidszorg. De nu afnemende stroom konden we ternauwernood en met veel lapmaatregelen aan, maar wat als er nog meer golven gaan volgen?

Ook nu is het weer keuzes maken door de overheid met beperkte beschikbare informatie. Ik hoop maar dat dit de goede keuze is.

Ben overigens niet alleen met mijn 'angst':
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233316 ... rgana.html
https://www.ad.nl/den-haag/artze-prins- ... rk1HwHu-iU

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:55

Bah verootjoo, sterkte....

LM, wat fijn dat je volgende week al bijna vol zit!!!

Moonfish, heb jij enig idee waar je het opgelopen hebt??? Jij leeft toch al weken behoorlijk afgezonderd??

Purny, heb je iets gehoord van je coach?

Ik ben zo jaloers op iedereen die volgende week hun haar/nagels mogen laten doen....

Wij zitten, hier in Ierland, nog tot 18 mei in volledige lockdown maar mogen nu 5 km van huis voor de frisse neus ipv 2.
Vanaf 18 mei gaan in stappen van 3-4 weken dingen open, maar kappers etc zijn nog dicht tot 20 juli (!!!) en ook restaurants etc zijn nog langer dicht dan 1 juni....

Het is dat ik niet in een vliegtuig durf op t moment maar anders kwam ik een weekendje persoonlijke verzorging doen in Nederland!

Monique, Sizzle en Pien, hoe gaat het in Spanje/Zwitserland/Frankrijk?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 22:55

Wat een heftig verhaal!

Aanstaande vader krijgt complicaties van gordelrios en vervolgens covid eroverheen.

Ik volg stichting still nadat ik van hem hoorde na ernstig ongeluk van iemand die we via via kennen en hoe waardevol het werk van de stichting voor de ouders is geweest.

https://www.facebook.com/15154563853463 ... /?vh=e&d=n

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:04

tienus63 schreef:
Wat een heftig verhaal!

Aanstaande vader krijgt complicaties van gordelrios en vervolgens covid eroverheen.

Ik volg stichting still nadat ik van hem hoorde na ernstig ongeluk van iemand die we via via kennen en hoe waardevol het werk van de stichting voor de ouders is geweest.

Ik hield het niet droog bij het kijken.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:14

Astorga schreef:
Ik ben echt blij voor iedereen weer open mag met bedrijf, of mag gaan zwemmen of andere dingen weer op kan pakken, maar ik vind het ook enorm spannend wat dat gaat doen met de gezondheidszorg. De nu afnemende stroom konden we ternauwernood en met veel lapmaatregelen aan, maar wat als er nog meer golven gaan volgen?

Ook nu is het weer keuzes maken door de overheid met beperkte beschikbare informatie. Ik hoop maar dat dit de goede keuze is.

Ben overigens niet alleen met mijn 'angst':
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/233316 ... rgana.html
https://www.ad.nl/den-haag/artze-prins- ... rk1HwHu-iU

Ik hoop heel erg voor jullie dat het rustig blijft.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:15

Heel stil na je link....

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:27

Er zijn zoveel trieste verhalen. Uit zelfbescherming sluit ik me daarvoor af. Het moet hanteerbaar blijven. In eigen kring is zat om mee om te gaan.

Sodera antwoord op je vraag:
OP 2 gebieden na (Mayotte en ile de France die klasse rood hebben, geldt andere procedure) gaat Frankrijk een zeer geleidelijke deconfinement in na 11 mei. Er gaat heel erg veel getest worden, alle testen worden vergoed, contact onderzoek gedaan als iemand positief is (persoon zelf in isolatie) en de mensen moeten zich aan veiligheidsregels houden zoals 1,5 meter, handen wassen, mondkapjes verplicht in openbaar vervoer en aanbevolen op andere openbare plekken, scholen gaan open maar is niet verplicht dat kinderen er naar toe gaan, winkels gaan open waar afstandmoet zijn.
We mogen 100 km cirkel vanaf het huis rijden, meer winkels buiten 1ste levensbehoefte gaan open.
Kwetsbare groepen wordt geadviseerd om intelligente lock down te doen en iedereen om heel voorzichtig te blijven. De noodtoestand blijft tot 24 juli (geloof ik), waardoor de regering gelijk ad rem kan trekken zo nodig.
Er zijn criteria geformuleerd waar een regio aan moet voldoen on klasse groen te blijven. Criteria op het gebied van testen, besmettingen (0-6% besmetting), opnames IC ea.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:35

Nja heel noord oost Frankrijk is 'rood'.
Het grote verschil tussen rode en groene zones is dat in de rode zones scholen en parken nog niet open mogen.
Voor mij veranderd het niets, ga gewoon weer voltijds werken en thats it.

Wat ik wel schokkend vond net op het nieuws is dat de apothekers 'voorgelogen' zijn geweest.
Die hadden nadrukkelijke orders om geen maskers te verkopen, tenzij aan zorgpersoneel.
Of dat dachten ze. Blijkbaar hadden ze volgens het wetsvoorstel van in het begin aan iedereen maskers mogen verkopen maar hield hun orde dat tegen in naam van 'de overheid'.
2 maanden dat zij op hun stocks moesten zitten, 2 maanden dat ze moesten dealen met mensen die absoluut wel een masker wilden maar het niet konden krijgen.
En nu, nu iedereen zelf maskertjes genaaid heeft en er ineens voldoende maskers zijn om ze ook in supermarkten te verkopen. Nu blijkt dat ze gemanipuleerd zijn geweest.

Ik vind dat schokkend.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:52

Nou idd Thioro!!

Wat fijn dat jullie in Frankrijk iig meer bewegingsruimte krijgen.
Laat mij wel wederom mezelf afvragen waar het Ierse beleid op gebaseerd is; bij ons gaat kinderopvang, zelfs voor essentiële beroepen, niet open tot mid juni en duurt het tot september voordat scholen weer open gaan bijv...
hier de maatregelen zoals ze hier opgeheven gaan worden:
https://www.gov.ie/en/press-release/e5e ... and-reope/

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 23:58

tienus63 schreef:
Wat een heftig verhaal!

Wat een heftig verhaal !