
Best een gezellige avond geworden toen....
Mijn kroegfiets was zo kapot dat ik hem aan de kant gegooid heb en bij de jongen achterop gesprongen ben en op een mooi feestje terecht kwam.
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Avalanche schreef:JPitty schreef:Tot zover begrijp ik je helemaal Avalanche. Maar het een hoeft het ander toch niet uit te sluiten? Het moet toch mogelijk zijn dat die dingen stevig worden ingebouwd, dat ze niet uitschieten bij een tik tegen de lamp, maar tegelijkertijd wel makkelijk zelf te verwisselen zijn? Dat zou de verkeersveiligheid nog verder ten goede komen namelijk. Lampje kapot? Even snel een parkeerplaats/tankstation/carpool opzoeken, lampje wisselen en we kunnen weer door. Stuk laagdrempeliger dan eerst bij de garage of je handige harry langs moeten daarvoor. Bij fietslampen kan dat toch ook? Ik zie een leuke uitdaging voor autofabrikanten denk ik.
Ik denk dat het een het ander wel uitsluit.
Moderne auto's zijn afhankelijk van elektronica en het kan best zijn, dat jij het correct doet, maar de buurman een fout maakt waardoor er kortsluiting ontstaat. Onderschat de domheid van mensen niet![]()
Het is niet meer een kwestie van even een lampje eruit draaien, en een nieuwe erin zetten. Er zit een heel net aan elektronica om die lampen heen, zodat ze automatisch aan en uit gaan, maar ook reageren op wat de sensoren van de auto aangeven.
Als we het over oudere auto's hebben, waren die voor het grootste deel mechanisch, afgezien van de startmotor die wordt gestart door een 12V accu. De rest was allemaal mechanica. Nu heb je te maken met een boordcomputer die veel meer doet dan jij weet. Die computer kan diagnosticeren, lekken aangeven, aangeven dat je vloeistofpeil te laag is, en zo verder. Maar om dat te kunnen doen zitten er overal in je auto sensoren, en die sensoren moeten hun werk kunnen doen. Ook bij de lampen zitten sensoren, die bijvoorbeeld bij daglicht je lichtstraal naar beneden richten, en 's nachts verder naar voren.
Overdag is het doel van lampen met name gezien worden, maar jij kunt prima zien. 's Nachts is het doel om zelf te kunnen zien, en daarvoor is een andere instelling van je lampen nodig en een andere intensiteit. Dat doet je auto allemaal voor je. Als wij dat zelf moeten doen, vergeten we dat namelijk de helft van de tijd. Maar om dat te kunnen doen, is die sensor nodig, en als jij je lampje verwisselt, maar vergeet om de sensor weer correct aan te sluiten heb je morgen een probleem. En dat is de reden dat fabrikanten het zo lastig maken om het zelf te doen.
JPitty schreef:Nogmaals dank voor je uitleg Avalanche. Ik ben zelf een technische noob (had je al wel door denk ik) en dit verklaart het voor mij nog veel meer. Auto zit echt qua techniek zo ingewikkeld in elkaar blijkbaar. Vind het nog steeds jammer dat je niet zelf een lampje kunt wisselen, maar als ik jou zo hoor, is dat ergens ook maar beter ook.
Ineke2 schreef:Siggislief schreef:Maar dacht ook echt even van waarom pak je mij en niet iemand die echt totaal zonder licht rijd?
Omdat zwak licht ook niet erg veilig is, want je bent dan alsnog slecht zichtbaar.
Het was wel een reminder om je batterij te vervangen
Siggislief schreef:Ik reed 1e kerstdag terug vanuit Utrecht over de A2 en dan mag je 120-130 na 19u..
Maar het kwam met BAKKEN naar beneden en dacht echt van ja kan leuk hard hard gaan rijden of ik ga voor safe rustig aan doen..
Heb voor het 2e gekozen dus ik dacht laat ik eens naar rechts gaan dan kunnen de mensen die iets harder willen naar links.
Voor ik het wist reden er 2-3 mensen met 120-130 rechts voorbij denk ik,
en dan heb ik zo van als je hard wilt ga dan links er om heen en niet rechts er langs.
(Rechts van mij was de laatste baan van de 5)
Kairos schreef:Maar mag ik vragen waarom je er dan niet voor kiest om uiterst rechts te rijden en als er een vrachtwagen is deze in te halen en gewoon terug naar rechts te gaan?
Citaat:Ik zie dit namelijk heel vaak gebeuren bij mij in de buurt, spitsstrook waar geen gebruik van wordt gemaakt en mensen die dan net geen 100 (95 km/h) rijden op de middelste baan... Als het druk is ga ik er vaak dan ook rechts voorbij in de hoop dat ze nog wakker worden en daarna nog naar rechts opschuiven (en als het rustig is haal ik ze braaf links in).
Avalanche schreef:Dat maakt het wel anders imo. Je plaats op de weg is rechts. Als mensen je met een hogere snelheid kunnen inhalen ben je onnodig links aan het rijden.
Avalanche schreef:Dat maakt het wel anders imo. Je plaats op de weg is rechts. Als mensen je met een hogere snelheid kunnen inhalen ben je onnodig links aan het rijden.