Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:40

je mag hier komen halen voor 1,- per liter... maar dat zal ook te ver zijn vrees ik :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 13:23

Nou zag dat de bomen van die actie allemaal op zijn dus het was een succes.
Moonfight mooi voorraad hoor.
Prairy schreef:
Mijne bleven eraf tot ze mij een keer zagen plukken en opeten -O- :')

Dat vrees ik namelijk ook, want bramen/frambozen eten ze hier ook. Baal namelijk, want mijn dahlia’s worden ook vakkundig gesnoeid.
Mizora mooi filmpje hoor met een heerlijke beestenbende.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 15:28

xXLiekeXx schreef:
Jemig wat zijn jullie goed bezig met inmaken! Hoe maak je de pasta saus Moonfight?

Heb laatst flink wat weckspullen gekocht en nog 6 kilo tomaten klaar liggen voor verwerking in de diepvries.
Ben al wel meerdere recepten tegengekomen, maar weet nog niet wat nu de beste is.

Ga ook even bij Stichting Corazon voor boompjes kijken!

Heel makkelijk eigenlijk. Tomaten kapot koken en zeven. Dan nog een beetje inkoken en evt andere groente er doorheen. Ik heb deze keer knoflook, ui, paprika en courgette gedaan. Dan nog even kruiden en dan 30 minuten op 90 graden wecken.

Mooi konijnenhok Mizora!

Hier zijn de biggen alweer 4 weken en net gecastreerd. Mijn oren moeten weer even bijkomen :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:04

Moonfight schreef:
xXLiekeXx schreef:
Jemig wat zijn jullie goed bezig met inmaken! Hoe maak je de pasta saus Moonfight?

Heb laatst flink wat weckspullen gekocht en nog 6 kilo tomaten klaar liggen voor verwerking in de diepvries.
Ben al wel meerdere recepten tegengekomen, maar weet nog niet wat nu de beste is.

Ga ook even bij Stichting Corazon voor boompjes kijken!

Heel makkelijk eigenlijk. Tomaten kapot koken en zeven. Dan nog een beetje inkoken en evt andere groente er doorheen. Ik heb deze keer knoflook, ui, paprika en courgette gedaan. Dan nog even kruiden en dan 30 minuten op 90 graden wecken.

Mooi konijnenhok Mizora!

Hier zijn de biggen alweer 4 weken en net gecastreerd. Mijn oren moeten weer even bijkomen :+

Dat is iets wat ik niet kan snappen, je weet dat varkens mega herrie maken als je ze oppakt en moet behandelen, waarom zie/hoor ik dan nooit dat mensen oordoppen, etc. in doen als je zoiets doet?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:11

Ik heb net bramen-vlierbessen-appel-sap gemaakt ipv jam. Best blij mee, eens iets anders!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 16:19

Century schreef:
Ik heb net bramen-vlierbessen-appel-sap gemaakt ipv jam. Best blij mee, eens iets anders!

Oh leuk! Bevalt het? Dat wil ik ook wel eens proberen. Heb je een goed recept toevallig?

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:35

Iemand ervaring met het slachten van Vlaamse/Duitse reuzen?

Heb laatst een voedster gekregen en ik wil er nu een ram bij gooien, baby reusjes <3 <3

En natuurlijk kreeg ik al gelijk de vraag of ik er ook eentje met kerst wilde slachten, maar ik heb geen idee of er een beetje (goed) vlees aan zit op de leeftijd van 10-11 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:42

Niet doen :) Zij groeien zeer traag dus je gaat lang moeten wachten eer er wat vlees opzit. De eerste maanden gaat het grootste gedeelte van het gewicht naar botten. Vlees komt bij die rassen veel later. Ik zou persoonlijk dekken met een vleesras: Californier, nieuw Zeelander, wit van Dendermonde etc

Nou, gesprek bij de gemeente is geweest. Wij hebben een tijdelijke goedkeuring om verder te bouwen voor 8 maand. Daarna moet in principe alles er weer vanaf en opnieuw opgebouwd worden maar dat willen ze eventueel wel door de vingers zien. Maar...

Wij mogen 0,0 verbouwen, buiten het dak vanwege de asbest, want wij zouden in landschappelijk agrarisch gebied liggen! Dus ik heb direct de koopakte erbij genomen en het is ons verkocht als woonhuis met grond en weiland en niet agrarisch. Wij hebben al meer fouten in de akte ontdekt de voorbije jaren maar dit spant toch de kroon. Wij moeten eigenlijk zelfs mijn zaak sluiten en mijn vriend moet zijn zelfstandige activiteit stopzetten want dat mag ook niet op deze woonlocatie. Dus nu moeten wij verder zoeken wat de optie's zijn. Haar raad was om officieel boer te worden want dan mogen wij verbouwen en bijzetten wat wij willen (hoe gek kun je het bedenken?!) Gewoon even melden zonder architect en zetten. Echt te gek voor woorden.

Wij hebben een tijdelijke oplossing maar eigenlijk mogen wij helemaal niets meer en moet de zaak eigenlijk toe. Dit begint gewoon 1 grote nachtmerrie te worden...

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 18:48

Jeetje DMH, wat vreselijk en wat bizar. Het zit jullie zo extreem niet mee dat het vrijwel niet voor te stellen is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:01

wat een vreselijk kromme regels zeg.. heel lastig... maar eh.. niets mis met boer zijn hoor ! :7 8-) :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:02

Oh nee, zeker niets mis mee! Maar nogal moeilijk te realiseren hier want onze grond is ook maar beperkt.

Vanaf 11 schapen worden wij boer dus even kijken wat daarin mogelijk is.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:10

ik weet niet hoe het in belgië zit, maar hier kun je je registeren bij de kamer van koophandel als boer. het is verder een vrij beroep zonder voorwaarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:11

Hier niet. Hier hoor je aan x aantal regels te voldoen, extra belastingen etc. Verhuizen klinkt alsmaar aantrekkelijker.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:23

ach DMH, wat naar!
Het zit jullie ook echt niet mee :(
Denken jullie echt erover na, om te verhuizen? ik snap dat natuurlijk, omdat het jullie zo tegen zit, maar jullie hebben zo lang al gevochten, zou zonde zijn, als jullie het nu moeten opgeven :(

hier heeft vl misschien nieuw werk gevonden, waardoor mijn droom van een klein borderijtje waar mijn paard aan huis zou kunnen staan misschien toch nog over 3-5 jaar kan gebeuren *\o/*

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 19:31

Balen DMH! :knuffel: in België kunnen de regels zó krom zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:01

Ik allersinds wel veriye. Ik heb al zoveel aanpassingen moeten doen, toegiften moeten doen. Ik wil gewoon even geniet en niet 11 ooien moeten hebben of 3 koeien, of 100+ voedsters om überhaupt wat te mogen verbouwen. Ik zit hier nog naar de verkoopsakte te kijken waarin staat dat er geen belasting of beperking op de grond zit. Kortom: Geen agrarisch gebied. Eronder staat iets in de trant van dat de verkoper noch notaris verantwoordelijk is voor eventueel foutieve informatie bla bla bla. Ik kan het gewoon niet geloven. Wij mogen zelfs de oprit niet opnieuw aanleggen. Alles wat wij nu verwijderen wordt gezien als definitief. Ik wil geen boer worden met extra kosten, papierwerk etc. Ja ooit, maar dan wel als hoofdberoep en niet nu er gewoon nog een soort van job bij krijgen. Mestafvoer, correcte stalling etc.

Maar eerlijk is eerlijk: Wij hebben geen geld meer over om nog te verhuizen...

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:04

|( wat een rot situatie ook.
Vind het erg jammer voor jullie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 21:55

DeMolenhoek schreef:
Oh nee, zeker niets mis mee! Maar nogal moeilijk te realiseren hier want onze grond is ook maar beperkt.

Vanaf 11 schapen worden wij boer dus even kijken wat daarin mogelijk is.

Ouessanten (er bij) nemen. In NL kun je die bijna gratis ophalen, volwassen ooi is 14-15 kg dus dat past wel op klein(er) stukje. Ook makkelijke maat om aan huis te slachten mocht je dat willen. Niet zoveel vlees in 1x en makkelijker te tillen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:04

Lief dat je mee denkt :) Nadeel is dat er direct een hoop extra kosten bij komen en die moeten wij ook zien te dekken. Een gratis oussant ooi kost ons dan al €300 extra per jaar voor onze inschrijven alleen al :) Dan gaan wij toch liever voor wat extra suffolks die ook weer wat opbrengen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:27

Ik weet niet hoe de markt in BE is, maar hier ligt de markt geheel op zijn gat. En gezien de corona ontwikkelingen kan dat nog wel even gaan duren. Vraag is dus of je inderdaad een afzetmarkt hebt de komende jaren. Ik kan mijn shetlands nu ook slecht tot niet kwijt (of gratis, maar voor een goed huis geeft de fouragehandel mij geen brokjes). Kleiner eet dan simpelweg ook flink minder, weggeven doet minder pijn en ze passen makkelijker in de eigen vriezer. Het is dat ik ook wil gaan melken, maar anders had ik ook voor ouessant gekozen (en zelf geslacht ipv slager het laten doen).
Goede kosten-baten analyse maken, zeker omdat de eerste reden voor deze schapen de noodzaak van dat minimale aantal ooien is om aan een regeltje te voldoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 22:33

De suffolk markt trekt momenteel nog zeer goed. Maar zoiets weet je inderdaad nooit op voorhand. De paardenmarkt is wel volledig ingezakt. Ik geef persoonlijk dan liever wat meer eten aan een groot ras dat dan ook een mooi bedrag levert bij de slager indien ik ze niet verkocht krijg :) Shetland of oussant is voor ons te klein. Er is veel vraag voor halve of volledige lammen geslacht maar dan willen ze wel een lam van 25/30 kilo geslacht minstens.

Kosten baten hebben wij al. Dat hebben wij voor elk dier opgesteld :j De rest schuiven wij morgen door naar de boekhouder :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 23:01

Balen DMH en ronduit waardeloos. Misschien ook even kijken hoe het landelijk geregeld is en wat de gemeente van eigen aanpassingen mag doen in de regels. Is er niet een kadaster hoe huis geregistreerd staat woonhuis of agrarische.

Nou heb een andere boom op de plek van de dode boom. Overbuurman krijg nieuwe kas en is tot de conclusie gekomen dat de perziken boom in de kas weg moest. Anders was die als brandhout geëindigd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:24

In het kadaster staat er inderdaad agrarisch. Maar ik de koopakte staat dat het dat niet is volgens het kadaster. Dus de notaris heeft, al dan niet bewust, een fout gemaakt. Dit huis mocht enkel verkocht worden aan een reeds bestaande boer. Maar dat was niet interessant. Een klein huis met wat stallen en 80 are is iets wat zij niet willen.

En wij hebben ook een fout gemaakt hoor. Wij hadden het moeten dubbelchecken. Maar wij dachten dat een notaris nog wel te vertrouwen was...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 07:41

Is er binnenkort geen bestemmingsplan wijziging waar in mee genomen kan worden dat het een woonbestemming heeft? Zou de gemeente willen meewerken aan een wijziging? Is het qua regelgeving voor evt omliggende agrarisch bestemmingen (geurnorm, afstandnorm etc) geen probleem indien jullie huis een burgerwoning wordt? Anders is dat misschien nog een optie.. wat een ellende zo zeg -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-20 08:18

Nee daar willen zij helaas niet aan meewerken. Het is of boer worden of niets meer verbouwen. Dat laatste is helaas geen optie. Zelfs onze airco mochten wij eigenlijk niet hangen omdat dit een wijziging aan de buitengevel was. Wij mogen geen goten vervangen, geen nieuwe steen of opnieuw invoegen, geen nieuwe ramen, deuren etc. Niets. Binnen mogen wij wel renoveren. Willen wij iets van ramen vervangen bv moet de situatie eerst zodanig worden dat er van verkrotting kan gesproken worden.

Mijn hoofd is nu 1 grote warboel. Ik ben enorm geschrokken want de situatie is dus gewoon nog een stuk erger dan geen dak op de stal. Wij gaan nu met de nodige instantie’s gaan praten ivm boer worden want je zou ook aan een minimum inkomen moeten geraken ofzo. De regels zijn allersinds niet super duidelijk. Ik ben benieuwd...