Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:45

Ik zie ook niet helemaal hoe een aantal van de huidige maatregelen (oa restaurants dicht) nu ineens van belang zou zijn (met vaccins, ventilatie en andere zaken die we nu weten) en ik heb eigenlijk nog geen enkele goede reden gelezen om dat wel te doen ..

Het is niet meer begin van de pandemie, maar een aantal doen net of er geen enkel voortschrijdend inzicht mogelijk is geweest …

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:47

pien_2010 schreef:
Paardenfan25 schreef:
Aangezien hier wat bokkers uit Frankrijk zitten, hebben jullie enig idee wat er na maandag met de maatregelen in Frankrijk gaat gebeuren?
Heb tripje Parijs staan, maar overweeg niet te gaan als er een (gedeeltelijke) lockdown komt.

Iemand gaf me een pb met je post.

Is onduidelijk. Dus wordt afwachten. De cijfers van dagelijks positief getesten swingen hier de pan uit , bezetting IC ziekenhuizen inmiddels 65% dus stijgt ook langzaam maar zeker elke dag een beetje (cijfers van gisteren) en de twee laatste nieuwsberichten via de covid app is van eergisteren:
1. Aanbeveling dat mensen als ze samen Kerst gaan vieren zich laten testen en bij positiviteit ook zonder klachten 10 dagen in isolatie gaan;
2. De pass sanitaire van Europa zal maximaal 9 maanden geldig zijn.

Dus we wachten af. De mensen om ons heen denken dat de regering vol inzet op boosteren(38% nu 12++ cijfer van 23 december) en zijn niet zo bang voor allerlei zware ophok maatregelen. Eerder dat mensen bv in de nacht of na 10 uur volgend jaar niet meer over straat mogen. Maar dat is allemaal koffiedik kijken.

Landelijk gaat het R cijfer omlaag en ligt nu nog boven de 1 (1,09 landelijk en voor onze streek waar ik woon 0,93) en ook dat is natuurlijk de vraag gaat die stijle lijn neerwaarts verder of gaat het toch weer stijgen. Dus tja ik kan je geen antwoord geven dat duidelijk is.

Dank je Pien :)
Ik kan tot 3 januari hotel cancellen, dus ik wacht nog even af

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:48

Net terug van koffie in het ´stam-restaurant´ bij de snelweg.
Eigenaar gewoon depressief.
Wéér 1 van de periodes waar zijn bedrijf op draait verdampt.
Geen bruiloften, geen communie-feesten, geen kerst/einde jaar, níets.
De andere (lunch)kroeg is defacto al op de fles. Gaan januari niet meer open.

Hoop echt voor álles dat deze golf aan besmettingen nog flink hoger en langer wordt opdat de resulterende weerstand het virus endemisch maakt; een einde aan het telkens wéér alles dichtgooien maakt.
De´Ja maar´... ouderen/kwetsbaren die er onverhoopt aan overlijden zouden er imo tóch, alleen in de loop van het jaar, aan overlijden.

Ondertussen gezond eten, leven en genieten van wat wél kan. Zo zálige, feestelijke maaltijd carpaccio met veel verse groentes en tomaten, hmmmm.... en niet ´tradioneel´ volvreterij +:)+

@Nikkel hoeveel een rook-dode, hoeveel aan alcohol, hoeveel een volvette? Waarom alleen dat focus door een vervormend vergrootglas op covid terwijl dat maar één van de problemen bij dood-mét-covid is?
Ook het wel/niet Zuid Afrika als indicatie is een treffend voorbeeld. Dat mag niet meegenomen worden want daar zijn minder ouderen/risco-groepen en telt natuurlijke weerstand ook niet want jonger/gezonder. Welnu, ze hebben daar ook minder ziekenhuizen en geen vaccins. Blijft over dat voor de gezonden in onze samenleving het milder en de natuurlijke weerstand WÉL van toepassing zijn.
Blijft over wát nu eigenlijk het probleem is.
Hint; Bigone gaf het een naam. Wat cru maar wel treffend.
Moet dat nog járenlang het tema van ons leven zijn?
Ik als bejaarde, dus ´ja maar´-risicogroep ,vind dat de samenleving beter, meer verdient.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 26-12-21 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:49

Cer schreef:
Ik zie ook niet helemaal hoe een aantal van de huidige maatregelen (oa restaurants dicht) nu ineens van belang zou zijn (met vaccins, ventilatie en andere zaken die we nu weten) en ik heb eigenlijk nog geen enkele goede reden gelezen om dat wel te doen ..

Het is niet meer begin van de pandemie, maar een aantal doen net of er geen enkel voortschrijdend inzicht mogelijk is geweest …

Nou met de nieuwe variant die waarschijnlijk besmettelijker is. Als we te laat zijn is het niet goed , maar te vroeg valt nog iedereen overheen. Ik snap de mensen soms echt niet meer hoor :')

Als we nu even flink in de maatregelen zitten , volop kunnen gaan boosteren kunnen we de variant iets voor zijn waardoor de zorg niet gelijk omvalt.

En misschien zelfs wel het ergste even voorkomen , zolang het virus niet volop kans krijgt om te verspreiden , kan het ook lastiger muteren.

Ik vindt het juist wel een goede keuze liever nu even alles dicht , zodat het hopelijk wat afremt. Wat ik al zei tot nu toe is het alleen goed nieuws als je tussen in de 20 en 30 bent. Maar daarboven weten ze nog helemaal niet of de nieuwe variant wel milder is. Het onderzoek loopt nog , dus beter het zekere voor het onzekere.

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:50

Voor gevaccineerden viel t alles mee toch?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:56

Cer schreef:

Nou nee , het vaccin gaat zelfs nog aangepast worden voor de omikron variant. En als ze de zorgmedewerkers maar lekker op een wachtlijst gooien ( zoals ik) die eigenlijk al geen bescherming meer hebben krijgt het virus ook weer mooi de kans om te spreiden. Ik kan mijzelf eigenlijk zien als ongevaccineerde en zo zijn er meer collega's van mij die in hetzelfde schuitje zitten. En na 6 maanden is de werking zeggen ze er wel aardig af ( al betwijfel ik dat wel eens hoor!).

Dus eerst boosteren en weer vaccineren en dan pas alles weer open lijkt mij een veel beter plan. Er lopen nu teveel mensen rond in Nederland die geen goed werkende bescherming meer hebben. Dan krijgen we ook weer een enorme golf en duurt het nog weer langer en langer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 15:58

nikkel schreef:
Enzino, je vermijd mijn vraag. Hoeveel euro mag een extra dode kosten.???

Dat is toch ook een rare vraag? Waar wil je dat ik dat op baseer?
Maar misschien kan jij aftrappen met aan te geven hoeveel volgens jou een extra dode mag kosten? Dan doe ik daar mogelijk inspiratie uit op.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:02

pien_2010 schreef:
Paardenfan25 schreef:
Aangezien hier wat bokkers uit Frankrijk zitten, hebben jullie enig idee wat er na maandag met de maatregelen in Frankrijk gaat gebeuren?
Heb tripje Parijs staan, maar overweeg niet te gaan als er een (gedeeltelijke) lockdown komt.

Iemand gaf me een pb met je post.

Is onduidelijk. Dus wordt afwachten. De cijfers van dagelijks positief getesten swingen hier de pan uit , bezetting IC ziekenhuizen inmiddels 65% dus stijgt ook langzaam maar zeker elke dag een beetje (cijfers van gisteren) en de twee laatste nieuwsberichten via de covid app is van eergisteren:
1. Aanbeveling dat mensen als ze samen Kerst gaan vieren zich laten testen en bij positiviteit ook zonder klachten 10 dagen in isolatie gaan;
2. De pass sanitaire van Europa zal maximaal 9 maanden geldig zijn.

Dus we wachten af. De mensen om ons heen denken dat de regering vol inzet op boosteren(38% nu 12++ cijfer van 23 december) en zijn niet zo bang voor allerlei zware ophok maatregelen. Eerder dat mensen bv in de nacht of na 10 uur volgend jaar niet meer over straat mogen. Maar dat is allemaal koffiedik kijken.

Landelijk gaat het R cijfer omlaag en ligt nu nog boven de 1 (1,09 landelijk en voor onze streek waar ik woon 0,93) en ook dat is natuurlijk de vraag gaat die stijle lijn neerwaarts verder of gaat het toch weer stijgen. Dus tja ik kan je geen antwoord geven dat duidelijk is.

Ik las onlangs op internet dat Nederland elke week 1000 oversterfte gevallen waarbij mensen die overleden zijn ten gevolge van covid niet meegeteld zijn. Omzigt zou hier vragen in de kamer over gaan stellen. Ik vind dat echt enorm hoog en schrok daar erg van. Is dit uitgestelde zorg gevolg omdat de IC's zo vol liggen net als de gewone afdelingen? Weet iemand hoe dit zit? Ikhoor er nu niets meer over, maar zag het langskomen op internet dus wellicht is het een broodje aap verhaal?

Ik heb het debat gezien waar Omtzigt dat aankaartte. Zelfs het vaccin is als eventuele mede oorzaak genoemd!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:06

Ben benieuwd wie dat aankaartte?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:09

mysa schreef:

Omtzigt wil er onderzoek naar, maar zoals wel vaker is hij een roepende in de woestijn.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:14

Cer schreef:

en daarbij heb ík nu al verschillende keren de NL overheid een pluim gegeven over op tijd afremmen.

Nú maar hopen dat de europese overheden collectief niet té hard op de rem gestaan hebben; dat we de boot van deze variant die het virus endemisch kan maken, niet missen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:38

imaudy schreef:
mysa schreef:

Omtzigt wil er onderzoek naar, maar zoals wel vaker is hij een roepende in de woestijn.

Gevonden op zijn website:

https://pieteromtzigt.nl/blog/oversterf ... -onderzoek

Ik pil dit stukje er even uit:

Voor mensen die mij emailen omdat ze denken dat bijna de hele oversterfte wordt veroorzaakt door vaccinatie, wijs ik graag naar landen zoals Nieuw Zeeland. Daar is ook bijna de hele bevolking met Pfizer gevaccineerd (net als hier), maar in Nieuw-Zeeland is dit jaar geen sprake van noemenswaardige oversterfte.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 16:45

Zebrastreep, waarom is jouw booster on hold gezet? Ik lees her en der dat er al veel de booster hebben gehad die in de zorg werken, vreemd dat jij je booster nog niet krijgt.
Ik zou bijna mijn afspraak van komende dinsdag aan jou willen geven, ik had enorme mazzel toen ik gisteren een afspraak ging maken, want alle afspraken zijn verder een dikke week later (ook die van mijn man).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:01

mysa schreef:
Voor mensen die mij emailen omdat ze denken dat bijna de hele oversterfte wordt veroorzaakt door vaccinatie, wijs ik graag naar landen zoals Nieuw Zeeland. Daar is ook bijna de hele bevolking met Pfizer gevaccineerd (net als hier), maar in Nieuw-Zeeland is dit jaar geen sprake van noemenswaardige oversterfte.

Dank je wel mysa. Als iemand er meer over weet hoor ik het graag. Ik vind het hele terechte vragen van OMzicht en ik maak me er wat zorgen over als dit niet verder onderzocht zou worden. Want 1000 per week oversterfte vind ik echt gigantisch en daar mag best wel wat aandacht naar toe.
We hadden het hier over met vrienden van ons (Engelsen die hier naartoe geëmigreerd zijn) en zei vertelden dat de UK ook zoveel oversterfte heeft die geen covid betreft. De vragen die dit bij ons vieren opriep waren: "zijn dit covid gerelateerde vragen vanwege uitstel van behandelingen"? "Is er iets anders aan de hand, zo ja wat dan".

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:04

nikkel schreef:
Enzino, je vermijd mijn vraag. Hoeveel euro mag een extra dode kosten.???

„The price of life“
Al wat ouder maar interessante documentaire.
Geeft welliswaar geen direct antwoord op je vraag, maar verzekeringen hebben daar zeker een idee over.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:06

Neonlight schreef:
Zebrastreep, waarom is jouw booster on hold gezet? Ik lees her en der dat er al veel de booster hebben gehad die in de zorg werken, vreemd dat jij je booster nog niet krijgt.
Ik zou bijna mijn afspraak van komende dinsdag aan jou willen geven, ik had enorme mazzel toen ik gisteren een afspraak ging maken, want alle afspraken zijn verder een dikke week later (ook die van mijn man).

Ik heb werkelijk waar geen idee... ik ben er ook flink geïrriteerd over. Alleen ziekenhuis personeel , ambulance personeel en ic medewerkers mochten veel eerder. Overigens dus gehandicaptenzorg, verpleeghuizen komen pas halverwege januari. Maar zodra 1987 een afspraak in kan plannen kan ik wel een afspraak maken voor mijn jaar.

Maar als goed is krijg ik volgende week ergens bericht dus kan ik ergens in januari terrecht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:09

Dat vind ik echt ruk... en dan zeg ik het nog netjes

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:17

mysa schreef:
imaudy schreef:

Gevonden op zijn website:

https://pieteromtzigt.nl/blog/oversterf ... -onderzoek

Ik pil dit stukje er even uit:

Het is een idee om Nederland naast Nieuw- Zeeland te leggen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:25

Ongelooflijk Zebrastreep. Hopelijk kom je snel aan de beurt. En ik weet ook niet of de vragenlijst die je online invult iets uitmaakt met voorrang op afspraken, want er staan wel vragen in over beroep en 1,5 meter afstand.
Zijn je cliënten wel geboosterd?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 17:40

Ik werk in het verpleeghuis en heb de booster 3 december gekregen
Zowel cliënten als personeel hebben in die week de booster gekregen.
Dus het is denk ik erg organisatie afhankelijk

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:23

Neonlight schreef:
Ongelooflijk Zebrastreep. Hopelijk kom je snel aan de beurt. En ik weet ook niet of de vragenlijst die je online invult iets uitmaakt met voorrang op afspraken, want er staan wel vragen in over beroep en 1,5 meter afstand.
Zijn je cliënten wel geboosterd?

Ik wordt geweigerd op leeftijd vandaar kom ik niet verder. Maar ik kan wel 10 jaar verder vooruit plannen. Al mijn cliënten zijn geboosterd gelukkig :j die waren de vorige keer nog na ons dus dat vindt ik nu wel beter geregeld.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:23

esje01 schreef:
Ik werk in het verpleeghuis en heb de booster 3 december gekregen
Zowel cliënten als personeel hebben in die week de booster gekregen.
Dus het is denk ik erg organisatie afhankelijk

Zijn jullie geprikt door eigen personeel? Ik moet namelijk naar de ggd

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:35

Ik vrees qua oversterfte dat er naast dus de indirecte code zwart die voor oversterfte zorgt, ook de post-covid sterfte een serieus risico is.

Onderzoek over verhoogde sterfte post-covid: https://www.frontiersin.org/articles/10 ... 78434/full

Artikel erover: https://www.medicalnewstoday.com/articl ... -infection

Citaat:
Nearly 80% of all deaths of people in the study who had recovered from COVID-19 in the past 12 months were not due to cardiovascular or respiratory causes, suggesting that the impact of the virus is significant and wide-ranging, even after the initial infection has been fought off.

Mensen met "milde" covid19 hadden ook een verhoogde sterfte-kans (1.2x zoveel kans onder de 65 en 1.5x vanaf 65 jaar), maar niet zoveel als covid19 met ziekenhuisopname t.o.v. geen covid19 (3.3x onder de 65 jaar, 2.2x vanaf 65 jaar).

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 18:40

Zijn jullie geprikt door eigen personeel? Ik moet namelijk naar de ggd[/quote]

Nee bij de GGD

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-21 19:00

imaudy schreef:
mysa schreef:

Het is een idee om Nederland naast Nieuw- Zeeland te leggen.

Hmmmm.
Bínnen NZ is er geen sociale beperking en binnen NL wel.
Minder sociaal contact = meer oversterfte?
Ík voel me in ieder geval een stuk beter met meer sociale contacten *D

Hilarisch dat NZ en NL wel vergeleken worden als dat uitkomt maar ZA en NL niet omdat dit niet uitkomt.
Alsof de NZ samenleving wél naadloos met die van NL vergeleken kan worden >;)