Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:51

Die dingen zijn in Belgie verboden als verplicht mondmasker

Toen de verplichting op mondmaskers kwam zag je die dingen ook verschijnen vooral bij horeca personeel net als die plastiek spatborden
Je mag ze wel gebruilen met een mondmasker eronder :+ zoniet boete
Ze schijnen o,o bescherming te bieden

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:54

Tallie1979 schreef:
karuna schreef:
Lestrange ik heb voor kortademige momenten een kapje gekocht dat in duitse winkels wordt geaccepteerd als mond neus masker, heb het in nederland ook al gedragen zonder commentaar.

Het idee is zoiets. Heb het alleen elders gekocht voor veel minder al langer geleden

https://www.bol.com/nl/p/transparant-mo ... oductImage

Ik zag deze van de week ook al ergens voorbij komen. Deze geeft echt helemaal geen bescherming en vangt ook echt helemaal niks op. Dus als het jou om de bescherming te doen is of tegen de verspreiding, dan is dit niet de juiste keus. Ik snap je redenering, maar niks opdoen heeft het zelfde effect, helaas.

Ik zag interview met jonnie Boer van de Librije, zij dragen deze.
Ik vind het niet handig.
Met als reden wat talie ook noemt.
Net als die spatschermen, alles zakt naar onderen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 13:54

MyWishMax schreef:
Lestrange01 schreef:
Jongens hoe doen jullie dat met het dragen van een mondkapje bij kortademigheid? Ik heb POTS, waardoor mijn hartslag regelmatig binnen enkele seconden naar de 140 - 160 stijgt. Dat geeft hetzelfde gevoel alsof je net bent wezen joggen. Ik ben dus erg kortademig en hap bij het praten vaak naar adem (alsof ik heel diep aan het zuchten ben). Ik ben vorige maand een dagje in Antwerpen geweest en daar is het dragen van een mondkapje verplicht. Het was een hel. Ik moest meerdere keren stoppen met lopen en praten en ik was zo erg aan het hijgen dat het leek alsof ik daadwerkelijk net was wezen rennen. (heel charmant, want ik was op een date :') )

Ik heb dat buiten adem sowieso met praten :+ samen met die hoge hartslag niet handig natuurlijk. Wat bij mij helpt is bewust rustiger praten en op ademhaling letten. Met bewegen kan ik eigenlijk ook niet praten, maar mondkapje maakt het niet erger als ik maar op let dat ik rustig praat. Ik praat ook altijd heel snel zonder tijd te nemen om te ademen, dus kijk eens of het helpt als je echt op ademhaling let (niet te hoog ook) en niet te snel praten.

praten en lopen kan ik nooit tegelijkertijd, als ik loop, ben ik altijd buiten adem. Ik heb gewoon erg weinig lucht.
Ik kreeg een oproep van de huisarts voor een griepprik en een pneumokokken prik, normaal neem ik de griepprik nooit omdat ik maar 1 keer griep heb gehad en dat was na die prik, maar dit jaar moet het blijkbaar wel. Dan moet ik naar die praktijk en moet ik zo'n masker op. Gelukkig moet mijn man op dezelfde tijd, die kan me dan aan de hand nemen, want met mijn beslagen bril vind ik het juiste kamertje nooit.

Ik ga ook niks op mijn bril smeren, peperdure meekleurende glazen met allerlei coatings. Uitdrukkelijke instructie gekregen om deze alleen met het bijgeleverde doekje schoon te maken.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:00

karuna schreef:
Tallie, ik kreeg deze in een duitse supermarkt als tip. Daar accepteren ze als bescherming van personeel en klanten. Personeel heeft ze zelfs gekregen als hulpmiddel. Het plastic zit tot boven de neus en de witte rand onder sluit bij mij onder aan mijn kin en vangt daar eea op. Ik draag deze ook zo min mogelijk maar het is beter als niks of heel benauwd worden en onderuit gaan. Eerste voorkeur is de gevormde katoenen, tweede keuze de wegwerp, derde keuze deze doorzichtige dingen. :)

Ohh, dat snap ik wel hoor. Ook prima dat je deze in DLD aangeraden hebt gekregen, het staat je uiteraard geheel vrij om ze te gebruiken.

Technisch gezien zijn het alleen prutdingen, wat je er mee doet is geheel eigen keus. :D

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:02

Ik zou kunnen kijken als ik hier een ander kapje overheen doe. Is neus wel vrij wie weet ademt dat vrijer dan. Ik zou voor duitsland een medische ontheffing kunnen krijgen voor het dragen zelfs maar dat vind ik zelf geen ok idee. -O-

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:06

Nou ja, je bent natuurlijk wel onderdeel van een risicogroep. Als je het dan goed wilt doen, dan zou ik dus deze niet aanraden. Waarom niet? Omdat je geen gezichtsbedekking hebt zoals bij een 3PLY/IIR masker.

Een 3PLY/IIR masker heeft een biomechanica test met vloeistoffen ondergaan. Daar zijn testen op gedaan. Het masker wat hier te zien valt, zou normaal niet onder een EN 149 of EN 14683 kunnen vallen, eerder onder een EN 166. Maar ik zou hem niet eens op een EN 166 gecertificeerd krijgen, omdat hij niet voldoet aan de regels die volgens de Europese Unie zijn gesteld onder de PPE Regulation (EU)425/2016. En daarnaast ook niet onder de Verordening 2020/403 ( Covid verordening )

Dus in dit geval, technisch is het prut en het doet helemaal niks. :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:14

Ik heb gelukkig wel goede maskers ook. Alleen soms zijn mijn longen het daar zo niet mee eens dat ik serieus zuurstof te kort krijg bij simpelweg winkelen in de supermarkt. -O- geen masker vind ik zelf geen optie. :n Ik heb ook al een onderframe besteld voor onder een masker. Ik kan kijken of deze ook een zelfde effect geeft. Bij droog weer gaat het wel maar vochtiger weer ademt gewoon heel lastig met een dicht masker ben ik achter gekomen.

Kreeg vandaag wel bericht van mijn boodschap doener. Supermarkt 90% met masker en mensen spraken elkaar nu ook aan op verkeerd of geen gebruik en op looprichtingen. *\o/* Best maffe omslag. Vorige week liep ik daar in mijn uppie met een masker rond raar aangekeken en nu dit. :+

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:17

pmarena schreef:
nynke55 schreef:
Eerlijk gezegd zou ik blij zijn als het verplicht werd, dan weet je tenminste waar je aan toe bent. Hier zijn weinig besmettingen en zie je ze ook nauwelijks. Het voelt dan ook aanstellerig om er 1 te dragen.

Precies :j

Als ze willen dat er overal in winkels e.d. mondkapjes gedragen worden, dan moeten ze dat gewoon verplichten. Dan is het voor iedereen duidelijk dat we allemaal in hetzelfde schuitje zitten en kunnen winkeliers ook makkelijker handhaven. Je hoeft geen mondkapje op - maar dan mag je de winkel ook niet in.

Je kan het nu imo mensen (zonder klachten) niet kwalijk nemen dat als ze zien dat er nauwelijks iemand een mondkapje op heeft in de supermarkt, ze daar zelf ook geen zin in hebben om een beetje interessant te lopen doen daar binnen door er wel 1 op te zetten. Je wil wel een beetje de indruk hebben dat het een groeps-effort is. Dat jij het doet voor die anderen maar zij ook voor jou :)

Daarom moeten ze het ook gewoon verplicht stellen in winkels enzo. Voor iedereen fijner want het is dan voor iedereen duidelijk, winkeliers kunnen handhaven, en je zit dan met zijn allen in hetzelfde schuitje.

Niet dat gedoe van nu met al die scheve gezichten.

Interessant lopen doen?
Met mondkapje?
Mijn hemel../

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:35

Muze schreef:
Interessant lopen doen?
Met mondkapje?
Mijn hemel../

Ik ben dan wel weer benieuwd hoe dat eruit ziet, jij niet? :P

Muze

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:41

Hahahaha ja dat wel.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 14:59

Ik stond net bij school m'n zoontje op te wachten en het is bizar hoeveel mensen staan te klagen over dat ze geen mondkapje op willen zetten, en het dus nu ook niet doen nu het nog alleen advies is. 'Ik ga toch geen kapje opzetten als ik even bij de winkel naar binnen ga voor een krop sla. Ha! Vreselijk vind ik het en ik doe.het.niet' :roll:

EDIT:
En dan ook referenties maken naar boerka's en dat soort dingen. Want dat is ook allemaal vergelijkbaar met elkaar ja en dan nog... doe.normaal.

Leuk is idd anders, maar jeetje zeg. Alsof ze even allemaal expres 'op hun achterpoten gaan staan nu' zodat ze gewoon even kunnen laten zien dat ze ook een statement kunnen maken - want de een papegaait de ander na. Het verbaasde me echt dat zoveel mensen zich zo stonden te beklagen. Mijn man ving vanochtend ook al soortgelijke gesprekken op toen hij zoonlief naar school bracht. Zonder een draagplicht zal het idd met alleen gegeven advies niks gaan uithalen ben ik bang.

En sure, het is je goed recht om het niet te doen nu het nog alleen gegeven advies is, maar overdrijven is ook een kunst. Alsof die paar minuten in de winkel nu zo'n ramp zijn om even dat ding op te zetten. Als het goed is beperk je je winkeltrips sowieso dus het is niet dat je urenlang, dagenlang ermee moet lopen he. Maar goed, dat ben ik :') Fijn vind ik dat ding ook niet, maar het is even niet anders. Ik vraag me overigens wel af hoe mensen zo een hele dag kunnen werken en goed kunnen blijven ademen. Lijkt me best een opgave als je bv. dan ook fysiek veel bezig bent.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:16

Hier bij de winkels liep ongeveer 50% met een mondkapje, ikzelf ook. Ik heb er geen problemen mee en het laat zien dat er echt iets aan de hand is in Nederland, stukje psychologisch effect.

We hebben voor iedereen in ons gezin 2 stoffen mondkapjes, maar ik ga nu wel wat van die wegwerpkapjes bij halen voor de zekerheid.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:21

Ik moest toenstraks Echt even naar de pets place XL hier omdat de brok van de kat bijna op is en ik te laat was met online bestellen - dom rund dat ik ben - maar daar viel het me idd op dat er ook zeker 50% de kapjes wel op had, dus ik heb wel het gevoel dat ook zeker een deel van de mensen na de laatste persconferentie er wel meer mee is gaan 'werken'. Maar denk idd voor groter effect dat ze een plicht moeten gaan geven als ik dan weer zo om me heen hoor wat de meningen erover zijn.

Wij hebben momenteel alleen wegwerp hier, en ik heb in elke jas en tas nu dus wat zitten alsook in de auto, maar ik ben wel aan't denken om ook even te kijken voor een paar stoffen, al vraag ik me af: Heeft een stoffen kapje echt een meerwaarde tov wegwerp? Ik weet dat er al vaker over kapjes is gepraat, maar lastig om weer alles terug te zoeken haha.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:24

Kijk eens naar de posts van Tallie1979

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:29

Echwel schreef:
Kijk eens naar de posts van Tallie1979

Dankje, ik ga het even opzoeken :j. Had niet alles goed meegekregen, maar wist idd dat er wel wat over gezegd was geworden omdat ik een beetje globaal wat dingen las.

Moon10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:29

Gisteren en vandaag naar het ziekenhuis geweest. Gisteren droeg een enkeling een mondkapje en vandaag zeker 90% van de bezoekers. Ze werden ook bij de ingang uitgedeeld maar dus niet verplicht te dragen. Personeel en werklui (flink aan het verbouwen daar) liep zonder, een enkeling daargelaten.

Daarna wat boodschappen gehaald en toch wel aardig wat mondkapjesdragers gezien.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:38

Elk mondkapje op is er eentje meegenomen toch, fijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:50

Ik vind het wel slecht dat supermarkten hun personeel niet verplichten een mondkapje te dragen. Lekker voorbeeld geef je dan: not!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:53

elnienjo schreef:
Ik vind het wel slecht dat supermarkten hun personeel niet verplichten een mondkapje te dragen. Lekker voorbeeld geef je dan: not!

Toch zie je dit bij ons in de Duitse supermarkt ook niet. Mensen achter de kassa dragen niet allemaal een mondkapje.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 15:58

Bij zo goed als alle winkels waarbij geweest ben hangt bescherming tussen klant en cassiere .

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:03

toen ik nog paarden had, dreg ik van de hi-tech sportshirts, ze zaten warm als het nodig was en voerden zweet af, zodat je altijd een droge huid had. Kon je destijds gewoon bij Scapino kopen.
Ik heb na de dood van mijn paard en de verkoop van mijn land alles weggedaan wat ermee te maken had, dus helaas heb ik ze niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:07

bigone schreef:
Bij zo goed als alle winkels waarbij geweest ben hangt bescherming tussen klant en cassiere .

Ja dat was ook het excuus van mijn vriendin, maar zij doet ook de controles van de zelfscan en moet mensen helpen met de zelfscan en dan zit er natuurlijk niets tussen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:14

Relaxed schreef:
bigone schreef:

Ja dat was ook het excuus van mijn vriendin, maar zij doet ook de controles van de zelfscan en moet mensen helpen met de zelfscan en dan zit er natuurlijk niets tussen..

Dan mag ze hopen dat klanten een mondkapje dragen voor HAAR bescherming.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:36

Relaxed schreef:
bigone schreef:

Als ik controle bij de zelfscan krijg dan ga ik altijd op anderhalf meter staan. Daarna hoop ik dat er geen besmetting op de boodschappen zit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-20 16:41

Hier mochten de medewerkers duidelijk zelf kiezen in de supermarkt. Een aantal liep dus wel met, een aantal zonder en een paar die in de winkel zelf met mondkapje liepen, maar zodra ze achter de kasse (en dus het scherm) gingen zitten het mondkapje afdeden.
Bij mijn fysio op de praktijk werken ze sinds dinsdag ook weer met mondkapjes. Patienten niet, maar alle medewerkers wel. Behalve de receptioniste maar die heeft weer een scherm voor en naast zich.