Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 12:21

Wauw, wat een manier om stemmen te winnen inderdaad.
Heel veel succes maandag, hopelijk krijgen jullie toestemming om weer door te kunnen!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 13:01

DMH daar ben je mooi klaar mee. :oo Hopelijk komt er wat positiefs uit ga voor je duimen.

Nog even mobiel geprobeerd betreffende de bomen, maar lukt niet.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 15:58

Ik heb zeven van die perenboompjes te pakken. :D

Was er al ruim van te voren en dat was maar goed ook. Stervensdruk, de eerste mensen mochten nog aanhangers vol meenemen, toen werd het 25, toen tien, en toen ik aan de beurt was nog vijf. XD Gelukkig hoefde de vrouw achter me maar drie en mocht de twee andere uit haar bundeltje hebben.

Eindeloze rij, en verkeer stond vast. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 16:41

Klinkt als de brantano hier :') Rijen van 300 man en meer. Staan ze 4/5 uur aan te schuiven voor wat schoenen _O-

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:14

julius_juut schreef:
Ik heb zeven van die perenboompjes te pakken. :D

Was er al ruim van te voren en dat was maar goed ook. Stervensdruk, de eerste mensen mochten nog aanhangers vol meenemen, toen werd het 25, toen tien, en toen ik aan de beurt was nog vijf. XD Gelukkig hoefde de vrouw achter me maar drie en mocht de twee andere uit haar bundeltje hebben.

Eindeloze rij, en verkeer stond vast. :')

Jemig :') Ik heb nog getwijfeld om te gaan maar had helaas te weinig tijd. Binnenkort maar een paar extra boompjes kopen voor het voedselbos.

Wel weer 2 kg bramen gewassen en weer tomaten, pepers en bonen in de vriezer.
Dus een productieve dag gehad vandaag. Ook heeft iemand mij 6 bonte Kaapse eenden aangeboden.. het is dat die dan bij mijn ouders moeten wonen in het weiland en zij dat niet willen anders had ik allang een vijver ingegraven :')

Dus weer een onderdeel aan het toekomstplan toegevoegd..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:39

Voor degenen waarbij het ras niet zoveel uit maakt, voor 2,50 per boompje kun je ze ook bij stichting corazon kopen. Die redden ze ook van gemulcht worden. Ik heb daar vorig jaar ook appel en peren boompjes van gekocht. Er zit geen label aan, dus als je verschillende rassen hebt gekocht weet je niet welke wat is.

En ze mailen een uur van tevoren dat ze eraan komen, niet heel handig als het al 17u is in de winter (dus al donker) en je had geen idee dat ze kwamen en dus ook geen tijd gehad om gaten te graven... Gelukkig hadden we nog veel grote potten staan.

Een aantal hebben het niet overleefd, een aantal wel en hopelijk hebben we ook al een paar appels en peren dit jaar.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 17:41

Ach ga wel een keer naar boomkwekerij hier in de buurt. Zit er overna te denken om huidige braam eruit te gooien, want die smaakt nergens naar. En wil eigenlijk nog graag Japanse wijnbes.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 18:09

Het was bij ons ook druk! Maar nog ruim voldoende bomen. Je mocht er meer meenemen maar ben voor vijf gegaan. Ik was in Terwolde. Moesten naar het noorden dus iets op de route gepakt.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-20 20:07

Toch best wat boompjes gescoord door jullie! Leuk!

De eerste 40 potten pastasaus zijn klaar voor de kelder. Nog 7 liter te gaan!

Afbeelding

EedihcrO

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:08

Stiekem lees ik nog steeds mee na mijn pompoenvraag en als ik foto’s zie, zoals die hier boven, dan baal ik als een stekker dat we niet een grotere tuin hebben met meer plek voor een moestuin. Als we ooit verhuizen, dan weet ik het wel...

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-20 22:21

Het is wel veel werk :P Maar ziet er goed uit, Moonfight!

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:19

Marcella schreef:
Ach ga wel een keer naar boomkwekerij hier in de buurt. Zit er overna te denken om huidige braam eruit te gooien, want die smaakt nergens naar. En wil eigenlijk nog graag Japanse wijnbes.

Ik zou zeggen doen, zoveel lekkerder :j bij mijn ouders staat er een, maar alles wat daar af komt wordt meteen opgegeten thuis..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 10:22

De vraag gaat alleen ook wel wezen gaan de kippen er vanaf blijven. := Nou zou ik ook de japanse wijnbes ook op de plek van de braam kunnen zetten. Ga ik nog even overna denken.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:03

EedihcrO schreef:
Stiekem lees ik nog steeds mee na mijn pompoenvraag en als ik foto’s zie, zoals die hier boven, dan baal ik als een stekker dat we niet een grotere tuin hebben met meer plek voor een moestuin. Als we ooit verhuizen, dan weet ik het wel...

Ik had bij ons vorige huis een strookje van vier meter bij 50 cm ofzo, zelfs dat is al leuk hoor!

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:36

Marcella schreef:
De vraag gaat alleen ook wel wezen gaan de kippen er vanaf blijven. := Nou zou ik ook de japanse wijnbes ook op de plek van de braam kunnen zetten. Ga ik nog even overna denken.

Mijn kippen zitten niet aan de bramen in ieder geval. Zowel de plant als de vruchtjes niet.

Ik ga proberen om een Japanse wijnbes te stekken. Die staan hier heel veel in de omgeving maar niet op een gunstige plek..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 11:42

Moonfight schreef:
Toch best wat boompjes gescoord door jullie! Leuk!

De eerste 40 potten pastasaus zijn klaar voor de kelder. Nog 7 liter te gaan!

[ [url=m/65J3vc.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw, het is wel veel werk, maar geweldig dat je dan zo'n voorraad hebt :D

Wij hebben deze week voor de eerste keer geen groenten hoeven kopen in de winkel (doen 1 x per week boodschappen voor de hele week normaal gezien), hebben een weekvoorraad groenten uit de moestuin, super leuk :D

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 15:42

Marcella schreef:

Mijne bleven eraf tot ze mij een keer zagen plukken en opeten -O- :')

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:12

Haha, toen viel het kwartje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 16:15

Prairy schreef:
Marcella schreef:

Mijne bleven eraf tot ze mij een keer zagen plukken en opeten -O- :')

Ik ken mensen waarbij de courgette en pompoen in het kippenhok staan. Moet ik hier niet proberen :')

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:29

Hier eten de kippen alle planten op, op de heg na (niets lust deze heg gelukkig).

Voor een homesteading Facebook groep heb ik een voorstelfilmpje opgenomen. Al mijn dieren, tuin en huis komen in beeld.

En de konijnen zijn er! Op het filmpje zaten ze in het nachthok, dus nog even een losse foto. Het zijn toch 2 grijze geworden, non-dwerg kleurdwergen.

Afbeelding

xXLiekeXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:40

Jemig wat zijn jullie goed bezig met inmaken! Hoe maak je de pasta saus Moonfight?

Heb laatst flink wat weckspullen gekocht en nog 6 kilo tomaten klaar liggen voor verwerking in de diepvries.
Ben al wel meerdere recepten tegengekomen, maar weet nog niet wat nu de beste is.

Ga ook even bij Stichting Corazon voor boompjes kijken!

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 09:16

leuk filmpje Mizora, mooie beestjes heb je. Heerlijk plekje, maar nog wel heel veel werk zeg.. veel succes!

Bedankt voor de link naar Corazon, daar ga ik ook boompjes bestellen... ik ga een aantal pruimen eruit gooien want die hebben altijd wormpjes in de vruchten, en dan peren en appels voor in de plaats zetten.

Inmaken en wecken daar begin ik nog niet aan... maar het ziet er wel supergoed uit. Mijn tomaten blijven allemaal heel klein, dus die zijn voor directe consumptie.
Gister pizza met eigen tomaatjes, ui en paprika.. dat is toch wel leuk.
En vandaag pannekoeken van eigen melk en eieren.

ik heb al een tijd geen kaas meer gemaakt maar daar wil ik als het koeler wordt weer mee beginnen. Ik heb geen koele opslagruimte namelijk, dus dan lukt het niet.. heb geprobeerd in de koelkast, maar die is te koud voor het mooie.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 10:29

Melk van geiten of koeien?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:12

Century schreef:
Melk van geiten of koeien?

koeien }:0

we hebben een melkveebedrijf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 12:19

Ik ben nog altijd op zoek naar een boer waar ik rauwe melk kan halen :) Er zijn er hier enkele maar het is alsnog een eind rijden. Verder vragen ze bijna €2 de liter :=