Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:12

Marjoow schreef:
claudiadvx schreef:
Ben je vatbaarder voor ziektes als je net ziek bent geweest?

Ja, je weerstand heeft even een klap gehad en moet weer herstellen. Dus je bent wel wat vatbaarder :)

Dan ben ik wel benieuwd naar bronnen die jouw stelling ondersteunen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:17

[quote"]
Ben je vatbaarder voor ziektes als je net ziek bent geweest?
[/quote]
Ja, je weerstand heeft even een klap gehad en moet weer herstellen. Dus je bent wel wat vatbaarder :)[/quote]

Dan ben ik wel benieuwd naar bronnen die jouw stelling ondersteunen :)[/quote]

....geen bronnen, maar: tijdens je ziekte ben je vatbaarder voor wat dan genoemd wordt "opportunistische infecties", maar ook voor zaken als dat bedrust niet goed voor je is (een noodzakelijk kwaad, laten we daar duidelijk over zijn!), medicijnen nare bijwerkingen kunnen hebben, je minder beweegt en buiten komt, etc etc.

Du momente dat je beter wordt verklaard, zijn die nadelige gevolgen niet per definitie meteen weg.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:23

Dat snap ik janneke, maar dat is tijdens. Na je ziekte heb je tijdelijk veel meer witte bloedlichaampjes in je lijf. Je zou zeggen dat je dan juist sneller een nieuwe infectie kan afvechten

gohya

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:30

Ik denk ook dat je na je ziekte nog wat minder weerstand hebt.Dat moet je dan weer opbouwen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:31

En dat is dus precies hetgeen wat ik me afvraag en graag onderbouwd wil zien :)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:43

Liselot schreef:

Maar als het antwoord jou niet zint, waarom ga je dan niet zelf op onderzoek uit? :)

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 12:58

Wie zegt dat ik dat niet doe ;) heb mijn broer inmiddels een berichtje gedaan. Hij is viroloog en zal vast het antwoord hebben

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:00

Je weerstand gaat omlaag omdat het moet vechten tegen de ziekteverwekker die jou ziek maakt. Wanneer de ziekte voorbij is, moet je weerstand weer terug opbouwen. Zie het als een oorlog: Twee kanten vechten, beide kanten lijden verliezen (in het geval van ziekten de witte bloedcellen). Die vallen aan en zullen verminderd worden. Nadat je ziek bent geweest, en dus weer beter bent (jouw weerstand heeft gewonnen) zal dit weer opgebouwd moeten worden. Dus nadat je ziek bent geweest is je weerstand gewoon lager en ben je dus vatbaarder.

Daar heb ik geen bron van, dat leek mij algemene (logische) kennis van de biologielessen op de middelbare school.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:43

Morrie schreef:
Free2 schreef:
Even doorgaande op die Cactus: Wat is precies het nut van die stootkussens?

Ik zou het graag willen op mijn auto, mijn paarden staan aan een heel smal paadje met aan 1 kant een gracht en aan de andere kant bramenstruiken en soms moet ik uitwijken, dan kies ik toch de bramenstruiken. Ik heb altijd bij inruil enorm verlies vanwege lakschade.

Of je trimt de bramenstruiken :Y)

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:45

Marjoow schreef:
Je weerstand gaat omlaag omdat het moet vechten tegen de ziekteverwekker die jou ziek maakt. Wanneer de ziekte voorbij is, moet je weerstand weer terug opbouwen. Zie het als een oorlog: Twee kanten vechten, beide kanten lijden verliezen (in het geval van ziekten de witte bloedcellen). Die vallen aan en zullen verminderd worden. Nadat je ziek bent geweest, en dus weer beter bent (jouw weerstand heeft gewonnen) zal dit weer opgebouwd moeten worden. Dus nadat je ziek bent geweest is je weerstand gewoon lager en ben je dus vatbaarder.

Daar heb ik geen bron van, dat leek mij algemene (logische) kennis van de biologielessen op de middelbare school.

Pubmed staat vol met wetenschappelijke artikelen mocht je nieuwsgierig zijn. Simpel gesteld komt het inderdaad op hierboven beschreven aan.

Free2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:55

"Een mogelijke optie", is dat een (foutief) pleonasme?

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:57

Leffroi schreef:
Morrie schreef:

Ik zou het graag willen op mijn auto, mijn paarden staan aan een heel smal paadje met aan 1 kant een gracht en aan de andere kant bramenstruiken en soms moet ik uitwijken, dan kies ik toch de bramenstruiken. Ik heb altijd bij inruil enorm verlies vanwege lakschade.

Of je trimt de bramenstruiken :Y)

over een lengte van 5 km op gemeentegrond..... dacht het niet, bovendien groeien die bramenstruiken grotendeels door een prikkeldraadomheining heen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 16:59

Liselot schreef:
Wie zegt dat ik dat niet doe ;) heb mijn broer inmiddels een berichtje gedaan. Hij is viroloog en zal vast het antwoord hebben

Ja maar je zei ook dat een goedaardige tumor geen kwaadaardige kan worden,terwijl dat zeker zo is.Dat had je ook aan een bekende van je gevraagd. ;)

Mayling27

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:28

Weet iemand waarom sterrenbeelden bestaan en waar die namen vanaf komen.....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:39

Over dat bloedprikken, ik word 3x per week sochtends geprikt om mijn waardes te bepalen, voor hoeveel bloedverdunners tabletjes ik nodig heb en of ik spuiten moet (gevolg van trombose oplopen in het ziekenhuis).

Maar goed, ik word geprikt en in de middag hoor ik mijn waardes nadat het bloed is onderzocht.

Het prikken lukte maar niet en dus ging ze over op een andere manier. Ze had maar een druppeltje nodig dus ze prikte in mijn vinger, ving het op met een plaatje en zette het plaatje in een apperaatje. Waarde werd meteen berekend. Echt fijn, en ook niet die naalden in je arm.. Maar op mijn vraag waarom dit niet normaal werd gedaan bij bloedverdunner patiënten: het is duurder.

Dus honderden mensen worden bijna dagelijks gepijnigd met naalden vanwege bloed prikken, omdat het alternatief duurder is.. Een druppeltje uit de vinger is voldoende om waardes voor bloedverdunners te bepalen, maar nee, we prikken iedereen paar keer per week lek, want dat is goedkoper.

Ik kan er niet bij dat dit echt gebeurd...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 18:42

Mayling27 schreef:
Weet iemand waarom sterrenbeelden bestaan en waar die namen vanaf komen.....

Het zijn letterlijk beelden in de sterren! :D
Sterren die de vorm hebben van....

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:03

Wat ik me vandaag afvroeg:
Mocht er een god/godheid/iets in die zin bestaan die dus alle diersoorten en planten en leven etc op aarde heeft gecreëerd, en ook de aarde zelf natuurlijk, en alle andere planeten,.. Nou ja, een god dus :+
Waarom zou die dan enkel op aarde leven hebben gecreëerd? (ik ben nu voor het gemak enkel even bezig over ons zonnestelsel, naar mijn weten is de aarde de enige planeet daarvan die echt leven heeft)
Waarom dus?
Mocht ik een god zijn, zou ik toch op elke planeet eens een experimentje uitvoeren met verschillende diersoorten/leven/planten,...

(Ik geloof niet in een god, het is dus puur stel dat.)

En daarop verdergaand, stel dat god ons dus allemaal heeft gemaakt. De mens dus. En nu zijn wij al zo ver geëvolueerd dat we allemaal dingen kunnen doen (die een god waarschijnlijk niet voorzien had toen hij ons 'maakte', of kan hij miljoenen jaren in de toekomst kijken?) Zou die god dan boos kunnen zijn dat wij naar de maan en naar mars reizen? :+
Zoiets als 'he zeg, blijf eens op je eigen planeet, ik heb nog plannen met Mars!' :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:23

_sharonnn schreef:
Liselot schreef:

Maar als het antwoord jou niet zint, waarom ga je dan niet zelf op onderzoek uit? :)

Die ga ik voortaan ook tegen mijn docenten in de strijd gooien :Y)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:57

Liselot schreef:
Dat snap ik janneke, maar dat is tijdens. Na je ziekte heb je tijdelijk veel meer witte bloedlichaampjes in je lijf. Je zou zeggen dat je dan juist sneller een nieuwe infectie kan afvechten

Eh - ziekte is ruimer dan infectie.

Gesteld iemand heeft vanwege een beenbreuk of operatie oid ruim een maand plat gelegen, dan ben je beslist in matige conditie.

Na een infectie heb je idd meer witte bloedcellen, die specifiek zijn voor die ene ziekmaker. Dit wil niet zeggen dat je weerstand in het algemeen hoger zou zijn, witte bloedcellen voor een andere ziekmaker zijn er "net zo veel of weinig als altijd" - en wellicht heeft het aanmaken van de witte bloedcellen voor deze ene infectie veel gekost.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:00

Free2 schreef:
"Een mogelijke optie", is dat een (foutief) pleonasme?

;) hoe fout is een pleonasme? :Y)

Maar onmogelijke opties, da's idd zoiets als lege gaten.... (of nu ja - andersom).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-10-15 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:05

Damned schreef:
Mocht er een god/godheid/iets in die zin bestaan die dus alle diersoorten en planten en leven etc op aarde heeft gecreëerd, en ook de aarde zelf natuurlijk, en alle andere planeten,.. Nou ja, een god dus :+
Waarom zou die dan enkel op aarde leven hebben gecreëerd? (ik ben nu voor het gemak enkel even bezig over ons zonnestelsel, naar mijn weten is de aarde de enige planeet daarvan die echt leven heeft)
Waarom dus?
Mocht ik een god zijn, zou ik toch op elke planeet eens een experimentje uitvoeren met verschillende diersoorten/leven/planten,...

En daarop verdergaand, stel dat god ons dus allemaal heeft gemaakt. De mens dus. En nu zijn wij al zo ver geëvolueerd dat we allemaal dingen kunnen doen (die een god waarschijnlijk niet voorzien had toen hij ons 'maakte', of kan hij miljoenen jaren in de toekomst kijken?) Zou die god dan boos kunnen zijn dat wij naar de maan en naar mars reizen? :+
Zoiets als 'he zeg, blijf eens op je eigen planeet, ik heb nog plannen met Mars!' :Y)

Oh, dat laatste vind ik reuze grappig!

Ik vind het reuze lollig, dat ge-zoek naar andere planeten als de onze, maar wellicht is er hoog ontwikkeld leven op Venus, Mars, etc - alleen heel anders dan ons leven. Zodat we het dus niet herkennen, en ( om het ;) bijbels uit te drukken) : alleen maar een woeste, lege planeet zien.

Voor een mens lijkt een enkeltje Mars me alleen maar een straf van de ergste soort. Ik wil nadrukkelijk niet.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-10-15 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:14

Damned schreef:
Waarom dus?

Ze zijn volop aan het zoeken in het heelal naar leven op andere planeten.Ze denken nu dat er leven is op Jupiter.Ik weet zeker dat er niet alleen op de aarde leven is.Het heelal is zo oneindig groot.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:31

Ik zou toch dolgraag nog in mijn leven meemaken dat er elders leven gevonden wordt.. Wat betreft ben ik toch een paar duizend jaar te vroeg geboren... En ook te laat.. want de gouden eeuw en de Victoriaanse tijd in Engeland vind ik ook geweldig :=

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:08

Nou ze zijn al aardig ver Sammie met zoeken in het Heelal.Op SD channel [108 bij KPN] waren veel docu's over het Heelal,machtig mooi en intressant om te zien.
Dat de Aarde nog bestaat is te danken aan Jupiter.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:33

Afbeelding

Ik weet niet of ik 'terrifying' hier het goede woord vindt, maar het idee erachter ben ik het wel mee eens :D