Vraagje aan Jehovagetuigen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Re: Vraagje aan Jehovagetuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:21

verootjoo schreef:
Nou sorry, maar ik vind er niks vrijwilligs aan. Blijkbaar waren jullie heel vrij erin, maar je ziet vaak genoeg dat dat niet zo is. Ik vond het echt heel erg hoe er in die diensten werd gepraat. Hoe er tegen mij werd gezegd dat ik zo erg verpest was door de maatschappij, hoe slecht ik leefde, maar dat er gelukkig nog wel wat aan te doen was Rolleyes Ik hoefde alleen maar te kiezen voor een leven met God, en dus met hun. Nou, ik wist het wel. Ik ging daar echt nooit meer heen.
Ook hoe er daar training werd gegeven in de velddienst. Wat je moest zeggen als iemand zei dat ie niet geloofde en blabla.
En die bijbelstudie... te wálgelijk gewoon Scheve mond

En nee, ik ben nooit jehovah's getuige geweest, maar heb het wel meegekregen doordat een 'vriendin' zich zo nodig daar moest aansluiten. Inmiddels is dat contact ook weg, doordat ze alleen maar te melden heeft hoe slecht ik bezig ben Lachen Intussen mág zij niet eens meer met haar familie omgaan, met haar vriendinnen, naar feesten van haar ouders als die bv 25 jaar getrouwd zijn. En geloof me; dat doet écht veel pijn hoor..

En die regels; het ligt er maar aan hoe je de bijbel interpreteert. Er staat nl nergens: ga langs de deuren mensen lastigvallen met het geloof Knipoog Maar: verkondig het verhaal. Dat kun je imo ook doen in de kerk Lachen

Voor mij zijn de regels in dat geloof dus ook absoluut niks. Daarom geloof ik ook niet. Tong uitsteken En wil ik het ook niet! Haha!

Vervelend voor je dat het zo gelopen is met je vriendin. Scheve mond Alleen begrijp ik sommige dingen weer niet, zoals dat ze niet naar feesten mag gaan van zoveel jaar getrouwd? Verward Daar is binnen de JG niets verkeerds aan, en iedereen doet dat dan ook gewoon.. Mijn ouders laatst nog. Haha! En het is niet zo dat er strengere stromingen zijn binnen de JG, het zijn allemaal vaste regels.. Ook is het helemaal niet verkeerd om met mensen om te gaan die geen JG zijn. Wel is het 'verboden' om omgang te hebben met mensen die JG zijn geweest, die zich hebben laten dopen en alles, maar die dus uitgesloten zijn geraakt door dingen te doen die niet overeenkwamen met de regels van het geloof. Mijn halfzus is btw ook uitgeslten, en min moeder gaat nog wel met haar om. Ook dat is uiteindelijk toch iets wat ieder voor zich moet bepalen, maar het beste is van niet. Mijn vader wil niets meer met haar te maken hebben en wil haar hier dus ook niet over de vloer hebben. Ik weet wel dat mijn moeder het er verschrikkelijk moeilijk mee heeft. Ik kan me om deze situatie ook heeeel kwaad maken. Scheve mond Ik vind het een afschuwelijke regel.

En er staat idd niet dat je mensen moet lastigvallen. Maar er staat wel meer in dan alleen 'verkondig het verhaal'. Er staan veel verhalen in dat Jezus met willekeurige mensen ging praten, die hij niet kende.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:23

Ik mag de deur voor zulke mensen niet openen.
Ze zijn hier bestwel ''gemeen'' je moet er sterk voor in je schoenen staan ene een goede opmerkingen hebben.
Ze drammen vaak wel door, volgens wat ik heb gehoord,
Al weet ik niet hoe het bij anderen gaat.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:25

Dat roepen hou ik weer niet van, veel te opdringerig. Maar goed, die mensen doen wat ze juist vinden. Dus kan ik het niet echt afwijzen.

Ze heeft in haar camionette een heel bidplaatsje gemaakt, met een groot maria beeld, bloemen, planten. Natuurlijk fijn voor de ouderlingen die zich niet kunnen verplaatsen.

Zolang je mensen niet kwetst vind ik dat je mag doen wat je wil

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:28

Jullie moeten de film 'Uitgesloten' eens bekijken, vast wel ergens online te vinden. Film van BNN dacht ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:43

Marloez schreef:
Voor mij zijn de regels in dat geloof dus ook absoluut niks. Daarom geloof ik ook niet. Tong uitsteken En wil ik het ook niet! Haha!

Vervelend voor je dat het zo gelopen is met je vriendin. Scheve mond Alleen begrijp ik sommige dingen weer niet, zoals dat ze niet naar feesten mag gaan van zoveel jaar getrouwd? Verward Daar is binnen de JG niets verkeerds aan, en iedereen doet dat dan ook gewoon.. Mijn ouders laatst nog. Haha! En het is niet zo dat er strengere stromingen zijn binnen de JG, het zijn allemaal vaste regels.. Ook is het helemaal niet verkeerd om met mensen om te gaan die geen JG zijn. Wel is het 'verboden' om omgang te hebben met mensen die JG zijn geweest, die zich hebben laten dopen en alles, maar die dus uitgesloten zijn geraakt door dingen te doen die niet overeenkwamen met de regels van het geloof. Mijn halfzus is btw ook uitgeslten, en min moeder gaat nog wel met haar om. Ook dat is uiteindelijk toch iets wat ieder voor zich moet bepalen, maar het beste is van niet. Mijn vader wil niets meer met haar te maken hebben en wil haar hier dus ook niet over de vloer hebben. Ik weet wel dat mijn moeder het er verschrikkelijk moeilijk mee heeft. Ik kan me om deze situatie ook heeeel kwaad maken. Scheve mond Ik vind het een afschuwelijke regel.

En er staat idd niet dat je mensen moet lastigvallen. Maar er staat wel meer in dan alleen 'verkondig het verhaal'. Er staan veel verhalen in dat Jezus met willekeurige mensen ging praten, die hij niet kende.

Sja, zij doet dat iig niet, naar feesten gaan enzo. Want zij vind dat er voor zulke dingen geen tijd is. Ze moet leven voor God, en in het hiernamaals is er eeuwige tijd voor leuke dingen. Dan pas mag je je leven leuk maken.
En ze mág misschien wel omgaan met ons, niet JG'ers, maar het loopt gewoon niet meer. Soms krijg ik een mailtje, met 2 regels over hoe het met mij gaat. En daarna een heeeeele lap tekst, over hoe het met haar gaat, over het geloof, en hoe goed ik zou zijn als ik zou kiezen voor een leven met God, en dat het haar betreurt dat ik God niet wil toelaten, en blabla. En dat wil ik gewoon niet. Als ik haar zie is het ook 3 zinnen over het gewone leven, en daarna draait ze het gesprek vliegensvlug over op het geloof, en ik wil daar gewoon niet over praten. Maar zij kan blijkbaar nergens anders meer over praten Verward
Ook was ze een heel goede vwo-leerling, maar wil ze niet gaan studeren omdat ze niet voor zichzelf wil kiezen, maar voor god. Ik vind dat gewoon véél en veel te ver gaan. Dat kan toch nooit de bedoeling van god geweest zijn?

Trouwens; ik snap die uitsluitingsregel niet zo goed. In principe zou jij toch ook uitgesloten moeten zijn? Jij gelooft toch ook niet meer? Dat is toch ook tegen de regels dan?

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:46

Uitgesloten kan alleen als je gedoopt bent, wss is Marloez niet gedoopt (net als ik). Daarom kunnen wij niet officieel uitgesloten worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:49

ow ok, dan snap ik het. Je wordt natuurlijk ook niet als baby gedoopt daar Knipoog

Maar wat vinden jullie dan, als mede JG'ers, van het meisje dat ik dus ken? Is dat echt de normale gang van zaken voor de JG? Of is ze echt geobsedeerd ofzo?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:51

Ik heb niet alles gelezen, sommige stukjes wel, maar heb geen zin om alles te lezen omdat er gewoon heel onrespectvol over wordt gepraat. Ik geen geen Jehovah's getuige meer, maar als kind ben ik het heel lang geweest en ben dus ook met hun manieren opgegroeid. Hoewel ik nu gewoon mijn eigen weg volg, zijn er nog veel 'regels' (zo wil ik het eigenlijk niet eens noemen, het zijn geen regels, maar het hoort er op die manier gewoon bij) die ik volg. Zo vier ik geen verjaardagen, geen Kerst en geen Sinterklaas e.d. Ik houd hier aan vast, omdat het is wat ik gewend ben en mijn familie viert dat soort dingen niet. Nou begin ik wel mijn verjaardagen te vieren en vier Kerst met vrienden, maar zo interessant vind ik het allemaal niet.

Even reageren op iets wat hierboven wordt gezegd over de uitsluitingsregel; het verschilt heel erg per gemeente en vooral ook per persoon hoe mensen er op reageren. Ik ben nog steeds zeer goed bevriend met mensen die wél Jehovah's getuigen zijn en ook mensen uit de bijeenkomstzaal komen wel eens bij ons koffie drinken als ze in ons wijk de velddienst hebben gelopen. Ze weten dat we niet meer terug komen en toch zijn ze vriendelijk. Dus het is echt niet zo dat het overal zo gaat dat je er dan wordt uitgezet. Ik zeg ook niet dat het nooit gebeurt, want het gebeurt wel, maar niet zo heftig en vaak als veel mensen zich inbeelden.

Wat betreft die deurbezoeken, dat is een beetje hetzelfde als hierboven. Ik ken werkelijk niemand in onze gemeente die op zo'n manier velddienst doet. Iedereen is vriendelijk en begripvol. Ik ken inderdaad de 'voet-tussen-de-deur-verhalen', dus het gebeurt inderdaad wel, maar dat heeft niets met het geloof te maken maar meer met de persoon die je dan voor je hebt staan. Net zoals de TS al meerdere malen wel een vriendelijk persoon heeft gehad.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:52

Ja, bij haar is het goed naar dr bol gestegen. Niet echt normaal nee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 12:53

Ik heb zo hier en daar wat pagina's gelezen in dit topic, mijn eigen mening over het geloof ik uit maar niet gezien ik half bokt de vorige keer over me heen heb gekregen.

Om op de eerste post terug te komen, zulke mensen komen ook bij mij aan de deur. Ten eerste vind het gewoonweg onbeschoft dat je aan de deur van iemand anders een geloof wilt opdringen, heb respect voor ieder wat ie gelooft maar ga niet opdringen, dan ben je bij mij enorm fout bezig.
En ten tweede de deur openhouden, dan ben je helemaal fout bezig Vind dat je nog beleefd ben gebleven TS Lachen

[edit] over het opdringen, zulke mensen hebben we hier gehad.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 13:57

Blue_Eyes schreef:
Ik moet even denken wie er dan in de gemiddelde protestantse kerk rijk van zou worden... volgens mij niemand! De hele gereformeerde kerk draait zo'n beetje op vrijwilligers en vrijwillige bijdragen die meestal maar net genoeg zijn om het hoofd boven water te houden. Dominees worden betaald, ja, die mensen zijn 60 uur per week (minstens) in touw voor hun gemeente en krijgen daar misschien anderhalf keer modaal voor betaald - afhankelijk van in welke gemeente ze staan. Goed, die hebben ook een universitaire studie achter de rug.
Het hele kerkbestuur en zelfs de synode (de overkoepelende organisatie) draait op vrijwilligers die er heel veel tijd in steken en hoogstens een onkostenvergoeding terug krijgen, reiskosten enzo. Dus wie zie jij daar rijk van worden dan?

De kwibussen bovenaan de goedgeoliede machine... want dat zijn het... imo hebben JG en de Mormonen bitter weinig met "geloof" te maken... Het zijn prima draaiende handeltjes...

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:19

poes schreef:
De kwibussen bovenaan de goedgeoliede machine... want dat zijn het... imo hebben JG en de Mormonen bitter weinig met "geloof" te maken... Het zijn prima draaiende handeltjes...

Waar slaat DÁT nou weer op? Mormonen ken ik niet maar Jehovah's Getuigen is toch wel zeker echt een geloof een geen handel, alles is inderdaad vrijwillig en niemand wordt ergens rijk mee. Behalve dan met de goed betaalde baan die ze ernaast hebben. Uit dit soort uitspraken blijkt alleen maar dat er bij mensen gewoon zoveel kennis ontbreekt van dit soort dingen. Als je er niets vanaf weet, doe er dan ook niet dit soort zwart makende uitspraken over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:22

Hoeveel geld stop jij sec gezien in je geloof Ukkiee???

gewoon keiharde euro's........ heel zwart wit gezien.

WAT kost jouw geloof je per maand?

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:25

Niks, want ik geloof niet meer. Maar toen dat nog wel zo was, was er ook niks waar ik voor hoefde te betalen. Ja, parkeergeld als er een grote zaal was afgehuurd. Maar boekjes, bijbel e.d. zijn gewoon gratis. Velddienst of een leidende taak is allemaal vrijwillig. In ieder geval wél in de gemeente waar ik bij zat.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:27

en aan bijdrage's Lachen mandje rond tijdens de dienst ed?

Rinoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:28

Blue_Eyes schreef:
Citaat:
ik wil niemand voor het hoofd stoten maar alles gaat erom om zoveel mogelijk mensen bij het geloof te krijgen
Lees even 2 posts boven je?

Heb ik gedaan, wat wilde je daarmee zeggen? Zie geen link met mijn opmerking nl.

Bij ons is de Jehovagemeenschap anders, ken er een paar en dit is in het kort wat ze tegen mij gezegd hebben. Misschien is het in andere delen van nl anders maar bij ons zit het zo.
Laatst bijgewerkt door Rinoa op 17-08-08 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:29

KiWiKo schreef:
en aan bijdrage's Lachen mandje rond tijdens de dienst ed?

Gaan geen mandjes rond. Staat wel een vrijwillige bijdrage bus, maar dat blijft vrijwillig.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:29

Hier moet je wel betalen voor boekjes 2 euro. Of ze profiteren goed van de oudjes Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:30

ok hoeveel vrijwillig dan?

Kwanyin

Laatst bijgewerkt door Kwanyin op 17-08-08 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Talisa

KiWiKo schreef:
ok hoeveel vrijwillig dan?

? Clown

Ehona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:33

Inderdaad ook hier nog nooit een mandje gezien alleen eentje met brood. Inderdaad wel een bijdragebus, maar die staat er alleen maar en als je zelf wilt, kun je er wat ingooien, maar ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand dat zien doen.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:36

Op de jaarlijkse congressen gooiden mijn ouders er wel eens wat in, maar verder ook eigenlijk nooit.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:37

een klant van mij liet geheel vrijwillig na zijn overlijden een bedrag met 6 nullen achter voor de kerk........... en das toch behoorlijk geld......... of ik moet het verkeerd hebben Lachen

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-08 16:40

Welke kerk? (JG'ers hebben geen kerk..)