afrij stress

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

Re: afrij stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:02

examenstress?! ik weet er ook alles van hoor. Heb hem gelukkig vandaag gehaald. 3e keer afrijden.

1e keer slordige foutjes en te onzeker.

2e keer ben ik gezakt omdat er een andere eikel over een verdrijvingsvlak heen reed em mij afsneed (ik zag het telaat en mijn examinator ook en toen had ik een ingreep). Heel banketstaaf maar door een ander zn fout was ik gezakt. We weten ook niet waar die vandaan kwam want ik had 2x gekeken!!!!

3e keer was ik zo zenuwachtig dat ik mijn linkerbeen niet meer onder controle had. Hij trilde zo hard dat de auto afsloeg omdat ik de koppeling te snel liet opkomen.
Toen vertelde ik het tegen de examinator en hij zei ja dat kan hoor geeft niks rijd maar verder het gaat allemaal goed, het overkomt mij ook wel eens zei hij.

Ik dacht echt dat ik gezakt was.......
Ik moest alvast naar zijn tafel toe lopen en hij bleef met mijn instructrice in de auto na praten. Kwamen ze beiden eraan met strak gezicht dus ik dacht weer nou ik ben echt gezakt. Toen stak hij zijn had uit en feliciteerde ik kon het echt niet geloven.........!!!!
Hij vroeg wel hoe het kwam dat ik zo ver om me heen keek waardoor ik een slingertje maakte met invoegen op de snel weg. Had ik hem hjet verhaal van de vorige examen verteld van het verdrijvingsvlak. Zei hij kan me voorstellen dat je daar zo van geschrokken bent, blijf oefenen in je binnen spiegel kijken en wat minder over je schouder kijken. Dan komt het allemaal goed. En overhandigde me het mapje met ''reclame folders''.
Morgen rijbewijs aanvragen bij de gemeente en dan volgende week autorijden (daar heb ik nu stress voor, volgens mij is dat doodeng dat je nu echt ZELF auto moet rijden)

nou succes met je examen. Denk maar zo ooit haal je het zeker is het niet de 1e keer dan de volgende keer.............

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:04

1e keer alleen vond k inderdaad heel eng Tong uitsteken en nu nog wel, heb m morgen precies een week. Als er mensen bijzitten met wie k kan praten gaat t prima !

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:06

Je kan in het begin iemand meenemen die je vertrouwen geeft. Vriend, familie, vriendin ofzo. Rij in het begin op rustige tijdstippen zodat je kan wennen aan het alleen rijden.
Muziek kan ook helpen, alleen oppassen dat je niet afgeleid word. Veel plezier!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:08

tanec_meisje schreef:
Ja ik merk met lessen ook wel eens dat ik vergeet adem te halen, moet ik inderdaad goed op letten. Bewust waarnemen is een goeie.

Mocht je je handen verkrampen kan het helpen om je vingers niet om het stuur te klemmen, maar je duimen op de stuur te letten. Lijkt dan veel ontspannender, en daardoor kun je zekerder overkomen.
Probeer zoveel mogelijk ontspannend te rijden oefenen.
Vraag of je instructeur/trice je wil laten weten wat je goed doet, zodat je meer zelfvertrouwen krijgt en met het afrijden toch gewoon rijden. Alsof je alleen rijd en er iemand je de weg wijst.
Je kan het, anders hoefde je nog geen examen te doen Lachen

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:10

Zelf rijden is niet zo moeilijk hoor, ik heb toen ik 6 lessen en 8 lessen gehad heb al zelf gereden in de auto over de B-wegen Knipoog

*OEPS* Haha! Haha! Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:11

Ik denk dat het per persoon verschillend is..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:43

Ja dat verschilt per persoon denk ik.
Ik vond het de eerste keren doodeng om alleen te rijden, vond ik het prettig dat er iemand bij me zat!
Inmiddels denk ik er niet zo meer aan dat 'ik aan het autorijden ben' Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:46

Dan doe je het goed Haha!

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:52

Mensen t ging vanavond vreselijk me LAATSTE les ... pff duim please voor me morgen!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:54

Gefeliciteerd meiden!! Haha!

Ik ben 3 weken geleden geslaagd, kreeg de volgende werkdag mijn rijbewijs al. Haha!
Heeft mijn instructeur geregeld (Heeft familie werken bij het gemeentehuis. Haha! )

Ik heb gister een auto gekocht!

Afbeelding

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:56

Leuk hoor ... iemand tips tegen rustig blijven ???

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:56

Leuke auto Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:58

Weet niet wanneer je moet afrijden. Ben donderdag begonnen met Valeriaan slikken, homeopatisch ontspanning en rustgevend, concentreren enz. omdat ik 2x ben gezakt op het nerveus zijn en dan fouten maken. Moet morgen afrijden..Dus hopelijk werkt het. Rijlessen gingen wel veel beter.
Diep ademhalen helpt ook.

Meisje201

Paula1990 schreef:
Mensen t ging vanavond vreselijk me LAATSTE les ... pff duim please voor me morgen!

Een slechte generale betekend juist een super uitvoering he!
Hoelaat moet je??
Dan ga ik keihard voor je duimen!

Mayflower_, leuk ding!!!!

imd

Vraagje:

Is er hier ook iemand die een snelcursus heeft gedaan, bijvoorbeeld van de ANWB (in 1 week, of 2 bijv.)?
En wat vond je daar van?

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 21:59

Nymphadora schreef:
Paula1990 schreef:

Een slechte generale betekend juist een super uitvoering he!
Hoelaat moet je??
Dan ga ik keihard voor je duimen!

Mayflower_, leuk ding!!!!

Ik moet om 8.55 aan tafel zitten Lachen ....

En wat je zegt ik hoop het zoo he! ..

Ken je nog wat tips voor mij ?

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:00

Ik reed het uurtje voor ik moest afrijden zó slecht
had zelfs zoiets van: nee ik ga niet afrijden
En tijdens het afrijden reed ik SUPER
Dus onthoud dat nou maar!
Komt vast wel goed, en troostje, de wereld vergaat niet hoor als je het niet haalt! Knipoog
Gewoon een volgende kans!

Rustig blijven en zeker overkomen, goed kijken en geluk met je examinator Haha!
Dé ingredienten voor een goed examen Haha!

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:01

Heb je een les van te voren? Helpt vaak ontzettend omdat je dan weer in het rijden zit..

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:02

- Probeer te ontspannen voor je rijles. Dit kan ook als je al in de auto zit, door een aantal maal rustig in en uit te ademen. Heb je veel last van de zenuwen en bemoeilijkt dit je rijlessen, vertel het aan je instructeur. Hij of zij kan er dan rekening mee houden dat je heel erg zenuwachtig bent.

- Denk eraan dat het heel normaal is om zenuwachtig te zijn, soms brengt die gedachte ook wat rust.

- Je zit in een leerproces, daarom is het niet erg als iets een keer niet lukt. De instructeur is er om jou te leren autorijden. Maak daar gebruik van. Lukt iets niet en wordt je daar zenuwachtig van. Zeg het en vraag of de instructeur het nog een keer wil uitleggen.

- Worden de zenuwen veroorzaakt door andere factoren, zoals examens op school; probeer dan rustig aan je rijlessen te beginnen, of stel ze bijvoorbeeld een week uit. Je kan ook aan je instructeur vertellen dat er privé het een en ander speelt waardoor je wat zenuwachtiger bent. Dan kan hij of zij daar rekening mee houden.

- Als de zenuwen voortkomen uit problemen met je instructeur, probeer dan te lessen bij een andere instructeur of rijschool. Ieder mens is anders en soms lig je elkaar gewoon niet.

- Heb vertrouwen in jezelf! Als je onzeker bent of je wel kan autorijden, of dat je de theorie wel kunt leren, dan wordt je achter het stuur ook onzekerder. Velen zijn je al voorgegaan, dus het is niet onmogelijk.

- Vertel thuis dat je zenuwachtig bent. Ze kunnen er dan rekening mee houdenen misschien hebben ze ook nog wel tips voor je.

- Als je regelmatig met iemand mee rijd kan je proberen goed op te letten hoe die persoon is achter het stuur. Waar let hij of zij op? Hoe reageert hij of zij bij bijvoorbeeld het benaderen van een rood stoplicht of een kruispunt. Vraag aan ervaren automobilisten hoe ze op bepaalde situaties reageren. Dit alles geeft je wat meer inzicht en kan je helpen zelf dat inzicht ook te krijgen.
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 22-07-08 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:02

Dankje meid alle anderen ook veel succes ... ik denk goed slapen dat het ook wel scheelt he ?

Nee ik wil niet eerst nog rijden want ik ben zoiemand als het mis gaat dan gaat t helemaal slecht...

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:03

Ik ga keihard voor je duimen Paula!
Komt vast goed!! Kusje Go jij! Go jij!

Goed uitgerust zijn werkt idd ook goed!
Ben je uit jezelf al wat rustiger Knipoog

(maak direct van de gelegenheid gebruik om mijn 33000e berichtje hier te zetten.. pff verslaving.. : + )

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:05

Haha Haha! nou ik hoop t zoo dankjewel meid ik ga nu echt zoo me bedje in .. hebben jullie trouwens nog iets van theorie ervoor doorgenomen ?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:05

Ok, bij mij helpt het wel als ik eerst een rijles heb. Moet morgen om half 9 rijden in rijles en om 9:50 afrijden.
Goede nachtrust helpt altijd. Vaak ben je dan wakkerder, oplettende en kijk je al meer dan wanneer je nog deels slaapt bwv.
Succes!

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:06

Ik ga voor jullie duimen meiden!! Afbeelding

Blijf jezelf en geloof in jezelf! Een instructeur laat je niet voor niets afrijden als hij dacht dat je er niet klaar voor was! Komt goed meiden!
Laatst bijgewerkt door Mayflower_ op 22-07-08 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-08 22:06

Mayflower_ schreef:
Blijf jezelf en geloof in jezelf! Een instructeur laat je niet voor niets afrijden als hij dacht dat je er niet klaar voor was! Komt goed meid!

Precies!
Jullie zijn er klaar voor! Go jij! Go jij!