Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miryamk

Re: Opvoedadvies: pijn doen uit nieuwsgierigheid - wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:08

Wat ik natuurlijk nooit gedaan heb!!!

Llover

Ik volg ook de Jo Frost methode, hij zit ook wel eens op de gang als t weer zo ver is en verder negeer ik meestal het negatieve en maak er inderdaad wat positiefs van. Hijz egt bijvoorbeeld steeds; stoute oma en dan zeg ik: lieve jongen ben jij toch he en dan knuffel ik hem en dan zeg ik: zie je dat is toch veeel leuker en dan moet ie lachen en dan zegt ie het niet meer tegen zijn oma. T is soms moeilijk ja opvoeden, maar gelukkig gaat het meestal goed.

eva2

Miryamk schreef:
Ik denk dat ik erg veel aan zo'n programma gehad zou hebben, helaas hadden ze die toen nog niet. En de reguliere hulpverlening heeft mij ook nooit goed kunnen helpen....Helaas.
Ik heb erg vaak om hulp gevraagd maar dan zeiden ze doodleuk: we doen pas wat als u het kind daadwerkelijk van de trap gooit....

Wat een bespottelijke opmerking van zo'n hulpverlener! Echt TE erg !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:09

Elke ouder maakt fouten, maar uit onmacht slaan (want dat is het altijd, blijkbaar weet de ouder geen andere middelen meer) is gewoon niet goed te praten. Er is nog nooit iemand beter geworden van een tik. Wel door consequent behandeld te worden.

Slaan blijft in mijn ogen een kwalijke beperking van de ouder, want zoals Nadya al zegt, de fout ligt altijd bij de ouder!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:10

Llover schreef:
Goed verhaal Nadya, van jou kunnen we allemaal tenminste nog wat leren hier, dat werd wel eens tijd, iemand met zinnige opmerkingen en verstand van zaken.

Ach, verstand van zaken Lachen .... Ik heb kinder- en jeugdpsychologie gestudeerd en heb me verdiept in het holistische ouderschap, onrustige kinderen, huilbaby's e.d. Maar ik praktiseer het dagelijks met mijn 2,5 jarige en ook ik groei nog als moeder, hoor. Maar ik ben wel bereid altijd goed naar mezelf te kijken, als het even de verkeerde kant op gaat. En soms gaat mijn dochter even door een groeispurt heen of slaapt een periode wat slechter en dan is ze niet in haar hummetje en is het een wat moeilijkere opgave. Maar over het algemene resultaat ben ik tot nu toe erg tevreden, hoor. Ben nu wel weer bang voor de schoolperiode, als de invloeden van buitenaf sterker worden. Maar ja, ook dat hoort erbij en ik zie er aan de andere kant ook weer heel erg naar uit.....

Ik denk dat ik me er zo bewust van ben geworden, omdat ik vroeger de andere kant heb meegemaakt thuis. En ik wil mijn kind(eren) graag een hele andere basis meegeven.

nathalie2302

Tjonge....het gaat nu wel 'over the top' nietwaar? Wat kan er nog meer bijgesleept worden om ieders eigen gelijk te bewijzen? Nu moeten we al onze diploma's op tafel leggen om te bewijzen dat wat JIJ doet het beste is en dus iedereen moet volgen? of nee wacht...veel diploma's betekent veel studeren dus minder mogelijkheid tot het oefenen van sociale vaardigheden en dus slechtere interactie met andere mensen....of nee wacht...meer sociale vaardigheden kan ook doorslaan en dan ben je te los en zal je kind geen grenzen kennen...of nee wacht.....HALLO!!!!!

Tot nog toe zie ik over het algemeen mensen die het beste met hun kind voorhebben...hiervoor HOEF je het niet met elkaar eens te zijn over de manier van opvoeden, die is namelijk sterk afhankelijk van de manier waarop je zelf bent opgevoed, de band die je hierdoor met je eigen ouders hebt, je eigen wensen voor je kind(eren), jouw visie op de wereld...zo vreselijk veel variabelen die dan ook nog vaak vanuit iemand's eigen emoties komen... Als AL deze variabelen gericht zijn op het welzijn van het kind, ben ik heel snel tevreden en ben ik blij dat deze kinderen het goed hebben terwijl er zoveel in de wereld zijn die het veel minder getroffen hebben.

Ik kies er zelf niet voor om een tikje (cruciaal woord in dit topic...de betekenis van een 'tik') te geven maar ben ik dan soft, laat ik over me heen lopen, hebben wij geen grenzen thuis? Nee! Opvoeden is heel moeilijk en ervaringen uitwisselen lijkt me heel zinvol...waarom kiest een handjevol mensen hier er dan steeds weer voor om bewust twee 'kampen' te maken en elke mening als een persoonlijk aanval te zien? Laten we lekker samen 'oorlogje spelen' want daar schieten we allemaal zoveel mee op!

eva2

faye schreef:
Elke ouder maakt fouten, maar uit onmacht slaan (want dat is het altijd, blijkbaar weet de ouder geen andere middelen meer) is gewoon niet goed te praten. Er is nog nooit iemand beter geworden van een tik. Wel door consequent behandeld te worden.

Slaan blijft in mijn ogen een kwalijke beperking van de ouder, want zoals Nadya al zegt, de fout ligt altijd bij de ouder!

En dat willen veel ouders nou niet toegeven! Daarom gaan ze schermen met termen als vroeger, mijn kind vindt mij lief etc.etc. Zo jammer, en zoveel gemiste kansen!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:13

nathalie2302 schreef:
Tjonge....het gaat nu wel 'over the top' nietwaar? Wat kan er nog meer bijgesleept worden om ieders eigen gelijk te bewijzen? Nu moeten we al onze diploma's op tafel leggen om te bewijzen dat wat JIJ doet het beste is en dus iedereen moet volgen? of nee wacht...veel diploma's betekent veel studeren dus minder mogelijkheid tot het oefenen van sociale vaardigheden en dus slechtere interactie met andere mensen....of nee wacht...meer sociale vaardigheden kan ook doorslaan en dan ben je te los en zal je kind geen grenzen kennen...of nee wacht.....HALLO!!!!!

Tot nog toe zie ik over het algemeen mensen die het beste met hun kind voorhebben...hiervoor HOEF je het niet met elkaar eens te zijn over de manier van opvoeden, die is namelijk sterk afhankelijk van de manier waarop je zelf bent opgevoed, de band die je hierdoor met je eigen ouders hebt, je eigen wensen voor je kind(eren), jouw visie op de wereld...zo vreselijk veel variabelen die dan ook nog vaak vanuit iemand's eigen emoties komen... Als AL deze variabelen gericht zijn op het welzijn van het kind, ben ik heel snel tevreden en ben ik blij dat deze kinderen het goed hebben terwijl er zoveel in de wereld zijn die het veel minder getroffen hebben.

Ik kies er zelf niet voor om een tikje (cruciaal woord in dit topic...de betekenis van een 'tik') te geven maar ben ik dan soft, laat ik over me heen lopen, hebben wij geen grenzen thuis? Nee! Opvoeden is heel moeilijk en ervaringen uitwisselen lijkt me heel zinvol...waarom kiest een handjevol mensen hier er dan steeds weer voor om bewust twee 'kampen' te maken en elke mening als een persoonlijk aanval te zien? Laten we lekker samen 'oorlogje spelen' want daar schieten we allemaal zoveel mee op!

Pardon????? Ik bedoelde juist dat ik veel theorie geleerd heb, maar nu mag ik het echt in de praktijk uitvoeren met mijn meisje. Dus ook met ups en downs natuurlijk. Ik bedoelde er verder niets hoogdravends mee, hoor. Zo zit ik niet in elkaar.....
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 26-10-07 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:14

nathalie2302 schreef:

Enerzijds heb je best gelijk, ware het niet dat het hier om iets heel essentieels gaat!
In dit geval is het namelijk niet zo dat beide dingen goed zijn. Er is al heel lang wetenschappelijk aangetoond dat slaan niet goed, is, een tik helemaal geen zin heeft enzovoorts. Mensen kunnen best die mening hebben, net zoals er nog steeds mensen zijn die menen dat je een paard prima kunt inrijden door hem als jong dier aan 4 benen vast te binden en er dan op te gaan zitten. Natuurlijk wordt ie dan uiteindelijk zadelmak, maar de manier waarop is niet meer van deze tijd. Beetje zwak voorbeeld misschien, maar ik kan geen beter bedenken.
Kinderen kunnen zichzelf niet verdedigen, daarom moeten volwassenen dat doen!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:18

Ben ik het mee eens: de fout ligt altijd bij de ouders, dat is trouwens net zo met ruiters die maar niet verder komen en dat is niet voor niets: het ligt ALTIJD aan de ruiter en nooit aan het paard.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:24

@ Nadya - ik doelde op de discussie over hoogopgeleid vs. lager opgeleid ivm de 'corrigerende tik'

@eva2 - slaan is NOOIT goed uiteraard en ik kies er zelf voor om ook niet eens een tik te willen uitdelen. Ik kan me er alleen niet in vinden om met wijzende vinger "MISHANDELING" te schreeuwen als iemand een kind, na 3 waarschuwingen, een tik op de vingers geeft, dat gaat me te ver en ik zou het wetenschappelijk document wel eens willen zien dat aantoont dat een tik op de vingers vergaande negatieve gevolgen heeft.

De vergelijking met het paard vind ik bijvoorbeeld weer heel ver gaan. Hoe rijm je dit met een tik op de vingers als een kind een kaars wil pakken? (let wel IK zou zelf de kaars niet binnen "grijpafstand" hebben staan of de kaars en/of het kind wegnemen)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:26

Dames, ik trek me terug uit deze discussie, want het wordt nu echt alleen maar welles-nietes geschreeuw, en daar heb ik GEEN zin meer in.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:27

nathalie: jij bent echt een uitzondering, die ookal voor niet slaan kiest, toch normaal kan doen over het andere kamp Knipoog
Dat is pas knap! Haha!

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:28

Elysha schreef:
Dames, ik trek me terug uit deze discussie, want het wordt nu echt alleen maar welles-nietes geschreeuw, en daar heb ik GEEN zin meer in.

Ja je hebt nog gelijk ook eigenlijk, ga t ook maar weer proberen denk ik Knipoog

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:29

Precies, een kaars hoort niet in de buurt van een kind. daar heb je als ouders op te letten. Mishandelen is een handeling uitvoeren die niet correct is. Een tik is niet correct, in welke situatie ook.
Mijn vergelijking met het paard : vroeger vond men bepaalde dingen met paarden heel normaal, terwijl we nu weten dat het eigenlijk onder mishandeling viel. Dus doen we het niet meer, en wanneer iemand het wel doet bellen we een instantie (die ook niks doet, maar dat terzijde). Kinderen kunnen dat niet zelf, dus moet een volwassene het doen.

Vreemd trouwens dat je alleen maar je mening mag geven als die hetzelfde is als die van de middenmoot. Tja, een beetje met links en rechts meelullen is makkelijker, da's waar. Haha!
Laatst bijgewerkt door eva2 op 26-10-07 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:30

Kampen???
Mijn hemel zeg, ik heb al een paar keer gezegd dat iedereen moet doen wat ie wil, maar dat een tik mijn keuze niet is en waarom niet.

Dat een hoop zich in het kruis getast voelen is nergen voor nodig, ik ventileer mijn mening. Feit is wel dat een tik vaker gegeven wordt door ouders met een lager opleidingsniveau. Dat IS zo. Lijkt me best zinvolle informatie in een discussie over wel of geen tik.

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:35

nou voor t laatst dan: nee faye dat is dus niet zo: elysa en ik zijn ook niet laag opgeleidt en gaven ook wel eens een corrigerende tik en dat woord; kampen , heb ik van iemand anders hier opgevangen tijdens de discussie, vond t wel geestig Knipoog En ik heb verder niets tegen jullie: want jullie slaan niet, dus wat kan je daar nou tegen hebben he, maar jullie uitleg en ideeen over mensen die wel zo'n tik geven vind ik te ver gaan....net als sommige opmerkingen over die ouderlijke macht enzo en er mishandelen van maken enz, tsjah dan gaan mensen zich aangevallen voelen en reageren, lijkt mij logisch.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:36

@ Nathalie2302: Ooooh, want ik dacht even dat je het over mij had (mijn studie, wat net een post hoger stond Knipoog ). Nou, gelukkig maar, want ook ik leer elke dag nog heel erg veel wat betreft het hebben van je eigen kind. Studie of niet. Maar uit onderzoek is inderdaad gebleken dat er meer geslagen wordt bij ouders met een lager opgeleid niveau.

Een tik is natuurlijk niet meteen mishandeling, maar ik vind het slaan van baby's echt not done, hoor. Tot 2 jaar, nee, ik kan me er niets bij voorstellen. En wat doe je dan als zo'n kindje het na gaat doen? Dan ineens weer zeggen dat slaan niet mag? Tja, verwarrend voorbeeld ben je dan als ouder, lijkt mij. Ik vind ook dat je bepaalde situaties prima voor kan zijn (zoals die kaars wegzetten of het kindje niet de trap op laten gaan e.d., zoals eerder gesteld in dit topic. Dat heet verantwoordelijkheid nemen, volgens mij).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:37

Ik blijf erbij dat ik een kind onder de twee een tik geven mishandeling vind. Boven die leeftijd vind ik het nog steeds kwalijk, zoiets doe je gewoon niet

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:38

Dat bedoel ik inderdaad; jouw mening ventileren, prima. Maar dat hoeft dan niet beledigend te worden naar mij toe (kindermishandeling?!?!). Er is al pagina's lang niks nieuws meer gezegd, behalve dan misschien door Nathalie.

En daar heb ik dus geen zin meer in....

Het beste ermee!

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:39

Llover schreef:
nou voor t laatst dan: nee faye dat is dus niet zo: elysa en ik zijn ook niet laag opgeleidt en gaven ook wel eens een corrigerende tik en dat woord; kampen , heb ik van iemand anders hier opgevangen tijdens de discussie, vond t wel geestig Knipoog En ik heb verder niets tegen jullie: want jullie slaan niet, dus wat kan je daar nou tegen hebben he, maar jullie uitleg en ideeen over mensen die wel zo'n tik geven vind ik te ver gaan....net als sommige opmerkingen over die ouderlijke macht enzo en er mishandelen van maken enz, tsjah dan gaan mensen zich aangevallen voelen en reageren, lijkt mij logisch.

Nee, dat is niet logisch denk ik. Wanneer jij zeker weet dat je volkomen pedagogisch verantwoord bezig bent wanneer jij jouw kleine mannetje een tik verkoopt, dan hoef jij je niets aan te trekken van vrouwen die dat heel, heel erg vinden! Dan heb jij daar lak aan!
Er zijn ook mensen die bijvoorbeeld menen dat ik in de hel kom omdat ik samenwoon en 4 dagen werk per week, terwijl mijn man thuis is. Waarom zou ik me daardoor aangevallen voelen??? Ik heb voor mijzelf uitgemaakt dat ik het zo het beste doe, en heb daar geen toestemming of bevestiging van anderen voor nodig. Ik ben namelijk volwassen!

En ja, dit bericht was voor Faye, maar aangezien jij Faye jullie noemt, en wel zult weten dat zij niet de koningin is, neem ik aan dat je mij erbij insluit!? Vandaar dat ik ook even mijn MENING geef.

eva2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:40

Elysha schreef:
Dat bedoel ik inderdaad; jouw mening ventileren, prima. Maar dat hoeft dan niet beledigend te worden naar mij toe (kindermishandeling?!?!). Er is al pagina's lang niks nieuws meer gezegd, behalve dan misschien door Nathalie.

Het beste ermee!

Jij ging weg toch? Knipoog

Llover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:40

En ik blijf erbij dat ik een tikje op zijn hand niet kwalijk vind.
en inderdaad doe je dat niet bij een baby/dreumes natuurlijk, dat kan gewoon niet! Maar zoals iemand anders ookal zei: het blijft een welles/nietus spelletje...ik geloof dat het voor iedereen wel duidelijk is nu wie er wel en niet voor een tikje zijn en wie het wel of niet kwalijk vind, of mishandelen en wie er hier laag of hoog opgeleidt is enz.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:41

hahahaha...zie je wel....laten we nu over het woord 'kampen' gaan vallen. En Faye..je doet nu precies wat je anderen kwalijk neemt...het je persoonlijk aantrekken en meteen in de verdediging.
Feit is dat er veel 'welles' & 'nietes' geschreven wordt en dat is jammer...we zijn allemaal moeder/vader (heb niet bijgehouden of er mannen tussen zitten) en hebben toch een gemeenschappelijk doel?

Dat een tik gerelateerd zou zijn aan opleidingsniveau is misschien een 'wetenschappelijk feit maar wat voegt het in deze discussie toe?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 14:41

eva2 schreef:
Elysha schreef:

Het beste ermee!

Jij ging weg toch? Knipoog

Ja, maar het tikt zo lekker aan qua aantal berichten Knipoog Nagelbijten / Gniffelen