Veel chronisch zieke bokkers

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nijn

Re: Veel chronisch zieke bokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:42

holly schreef:
Maar is het belangrijk te weten of je wel of niet iets mankeert?

Wat bedoel je hiermee? Of het voor een (chronisch) ziek persoon belangrijk is om te weten wat het is?

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:46

Nee nee ik bedoel dat ik het niet belangrijk vind of iemand iets mankeert, ik vind het belangrijker wie die persoon is in zijn hart.

Zabbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:54

ik heb niet het hele topic gelezen, alleen de eerste paar bladzijden, maar ook ik ben een chronisch zieke bokker, ben namelijk nierpatient en mijn nieren functionere momenteel nog maar voor 15 %. Dit brengt enorme vermoeidheidsklachten met zich mee en veel spierpijn, concentratieproblemen etc. Ik zou graag willen werken, maar kan het nu niet, en daarbij komt dat mijn baas zo vriendelijk is geweest mij "buiten" te zetten omdat ik iets mankeer. Het is dus niet altijd een kwestie van niet willen. Mijn paard is voor mij een vorm van afleiding, ik knuffel, en klets lekker met haar.

Als je zelf niet chronisch ziek bent vind ik dat je er niet over moet oordelen.

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:56

Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent als je echt ziek bent en niet kunt werken. Ik hou dit zelf met mijn (gelukkig) gezonde lichaam, zoals eerder al gezegd is, nog geen 3 dagen uit.
Toch zie ik ook de andere kant. Ik werk zelf in de arbeidsbemiddeling en ik denk dat veel van de chronisch zieken hier, zich niet voor kunnen stellen hoeveel mensen er misbruik maken van zaken als WW, ziektewet en WAO. Ik denk ook dat de topicstarter dit eerder bedoelde i.p.v. direct alle chronisch zieken op bokt aan te vallen. Het is echt te triest voor woorden hoeveel mensen zich ziek melden of de WAO of WW in gaan omdat ze gewoon simpelweg een gigantisch gebrek aan mentaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Als werknemer met betaalde baan is het soms echt frustrerend om te bedenken waar jouw belanstingcentjes (o.a.) heen gaan.
Maar zoals gezegd is er ook een andere kant. De mensen die het écht niet kunnen, maar wel willen. Het mooie aan deze mensen (die écht chronisch ziek zijn en geen misbruik maken van onze verzorgingsstaat), is dat ze 3x zo gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan wanneer je een baan voor ze hebt (al is het soms heel moeilijk om een passende baan te vinden). Voor deze mensen is het alleen maar heel rot dat zij zoveel moeite moeten doen om iets te krijgen wat de eerste groep gewoon simpelweg naast zich neer legt omdat ze geen zin hebben.
Ik denk dat iedereen hier voor zich ook moet bepalen bij welke groep je hoort en ook of je je dus aangesproken moet voelen. Maar aan welke kant je ook zit, besef wel dat niet iedereen is zoals jijzelf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:59

holly schreef:
Nee nee ik bedoel dat ik het niet belangrijk vind of iemand iets mankeert, ik vind het belangrijker wie die persoon is in zijn hart.

Maar jij zult dan ook niet gaan (voor)oordelen naar iemand, ik merk dat dit normaler word in deze tijd. Erg jammer,

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 15:59

max1 schreef:
Ik kan me voorstellen dat je niet blij bent als je echt ziek bent en niet kunt werken. Ik hou dit zelf met mijn (gelukkig) gezonde lichaam, zoals eerder al gezegd is, nog geen 3 dagen uit.
Toch zie ik ook de andere kant. Ik werk zelf in de arbeidsbemiddeling en ik denk dat veel van de chronisch zieken hier, zich niet voor kunnen stellen hoeveel mensen er misbruik maken van zaken als WW, ziektewet en WAO. Ik denk ook dat de topicstarter dit eerder bedoelde i.p.v. direct alle chronisch zieken op bokt aan te vallen. Het is echt te triest voor woorden hoeveel mensen zich ziek melden of de WAO of WW in gaan omdat ze gewoon simpelweg een gigantisch gebrek aan mentaliteit en verantwoordelijkheidsgevoel hebben. Als werknemer met betaalde baan is het soms echt frustrerend om te bedenken waar jouw belanstingcentjes (o.a.) heen gaan.
Maar zoals gezegd is er ook een andere kant. De mensen die het écht niet kunnen, maar wel willen. Het mooie aan deze mensen (die écht chronisch ziek zijn en geen misbruik maken van onze verzorgingsstaat), is dat ze 3x zo gemotiveerd zijn om aan het werk te gaan wanneer je een baan voor ze hebt (al is het soms heel moeilijk om een passende baan te vinden). Voor deze mensen is het alleen maar heel rot dat zij zoveel moeite moeten doen om iets te krijgen wat de eerste groep gewoon simpelweg naast zich neer legt omdat ze geen zin hebben.
Ik denk dat iedereen hier voor zich ook moet bepalen bij welke groep je hoort en ook of je je dus aangesproken moet voelen. Maar aan welke kant je ook zit, besef wel dat niet iedereen is zoals jijzelf.

max,
bedankt voor deze reactie! dit is precies wat ik bedoel te zeggen.
er wórdty gewoon veel misbruik van gemaakt, doe je dat niet en kun je echt niet, nou... vole je dan vooral niet aangesproken, maar dat is wat er hier wel gebeurd

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:05

idd Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:07

Natuurlijk gebeurt dat en die maken het kapot voor de echte zieken

Citaat:
Ik vraag me dan af waarom ze wel heel vaak achter de computer kunnen zitten bokken en ook hun paarden kunen verzorgen en rijden.

Maar uit dit berichtje kan ik niet halen:

Citaat:
hoeveel mensen er misbruik maken van zaken als WW, ziektewet en WAO. Ik denk ook dat de topicstarter dit eerder bedoelde i.p.v. direct alle chronisch zieken op bokt aan te vallen

Dus als ze dat bedoeld..heeft ze kans genoeg gehad dat te schrijven.
Maar meerdere malen herhaalt ze dat het zeikerds zijn.

@Holly
Bij mij gaat het door de jaren heen idd niet beter.
Wellicht omdat ik tot enkele maande terug nooit naar mijn lichaam heb geluisterd..door heb gedaan alsof het wel kon..terwijl mijn lichaam schreeuwde om rust.
Hierdoor roofbouw heb gepleegd op mijn lijf.
Ik hoop door nu thuis te zijn ik mijn lijf weer wat terug op orde te kunnen brengen en daardoor weer te kunnen gaan werken en dat zonder pijnstillers vol te kunnen houden..en daarnaast ook nog steeds wat aan het huishouden te kunnen doen Ja

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:14

kan het niet laten

@max1 goed verwoord maar je vergeet een groep
de groep die graag aan het werk gaat dol blij is met zij/haar baan (ookal is het een scheit baan) omdat hij/zij dan weer wat te doen heeft, leert kennen wat hij/zij aan kan, en dan weer een beetje onder de mensen komt
en daar na een lange kosteloze proef periode een contractje krijgt en een scheintje betaald krijgt om vervolgens na alle inzet ed getoond te hebben uit de wayong ge gooid word omdat de persoon kan werken dus moet zich maar redden

de stempel gezond verklaard krijgt

dit is mij overkomen, ik moet het dus maar redden met 180 per maand met een baan die onzeker is omdat mijn baas geen subsidie meer voor me krijgt dus ik financieel niet meer aantrekkelijk ben

dus conclusie ik ben uiterlijk december werkeloos (dan verloopt mijn contract) kan ik weer aan kloppen

dit is niet om jou na te bijten of de grond in te trappen (ik ben het wel met je eens) , ik weet dat dit een gevolg is van de "misbruikende" mensen die het verbruien
maar wel een dingetje om ook aan het licht te brengen dat het zo ook kan gaan
dat je naast alle dagelijkse zorgen van je beperkingen (juridiche nasleep) etc ect ook nog zo iets kan gebeuren
nadat je eindelijk eens denkt vooruit te kunnen

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:19

@ Runningkawa:

Zoals veel mensen hier aangeven dat ze graag zien dat anderen begrip hebben voor chronisch zieken (wat ik niet meer dan normaal vind), is jouw weerwoord v.w.b. de niet al te goed geformuleerde zin van een andere bokker eigenlijk hetzelfde geval.
Je moet soms ook een beetje begrip hebben voor mensen die moeite hebben zichzelf verbaal te uiten. Niet iedereen kan dat even goed. Soms zeggen mensen dingen, bedoelen er iets mee, maar door een gebrek aan kunde om het op de juiste manier te verwoorden komt het héél rot het strotje uit. Knipoog

edit; of door een gebrek aan inzicht. dat is dan wel geen lichamelijk gebrek, maar een gebrek ís het wel.
Laatst bijgewerkt door max1 op 10-10-07 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:22

rommulus schreef:
kan het niet laten

@max1 goed verwoord maar je vergeet een groep
de groep die graag aan het werk gaat dol blij is met zij/haar baan (ookal is het een scheit baan) omdat hij/zij dan weer wat te doen heeft, leert kennen wat hij/zij aan kan, en dan weer een beetje onder de mensen komt
en daar na een lange kosteloze proef periode een contractje krijgt en een scheintje betaald krijgt om vervolgens na alle inzet ed getoond te hebben uit de wayong ge gooid word omdat de persoon kan werken dus moet zich maar redden

de stempel gezond verklaard krijgt

dit is mij overkomen, ik moet het dus maar redden met 180 per maand met een baan die onzeker is omdat mijn baas geen subsidie meer voor me krijgt dus ik financieel niet meer aantrekkelijk ben

dus conclusie ik ben uiterlijk december werkeloos (dan verloopt mijn contract) kan ik weer aan kloppen

dit is niet om jou na te bijten of de grond in te trappen (ik ben het wel met je eens) , ik weet dat dit een gevolg is van de "misbruikende" mensen die het verbruien
maar wel een dingetje om ook aan het licht te brengen dat het zo ook kan gaan
dat je naast alle dagelijkse zorgen van je beperkingen (juridiche nasleep) etc ect ook nog zo iets kan gebeuren
nadat je eindelijk eens denkt vooruit te kunnen

Sorry, deze viel wat mij betreft onder de laatste groep, maar ik weet dat het ook zo kan lopen.
Ik ken zelf ook gevallen van mensen die kanker hebben gehad. Zij zijn 'genezen' verklaard, maar door de chemo is inwendig zoveel kapot gegaan dat zij eigenlijk nooit volledig herstellen. Toch worden zij geacht weer fulltime te gaan werken alsof er nooit iets is gebeurd, omdat een bedrijfsarts geen concrete gebreken meer kan vinden. Deze groep is inderdaad de dupe van de eerder genoemde 'misbruikers'.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:27

yup
ik ben 24 en zal nooit op mezelf kunnen wonen

ik ben echt afhankelijk van mijn ouders en anders van een lieve vriend die ik ooit zou moetten krijgen die ook nog eens genoeg inkomen zou moetten hebben voor 2
laat ik daarbuiten dan ik nog nieteens denk aan eventuele kinderen

zoals ik al eerder heb gezegd je kan beter een been missen oid dan word je wel geholpen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:33

max1 schreef:
@ Runningkawa:

Zoals veel mensen hier aangeven dat ze graag zien dat anderen begrip hebben voor chronisch zieken (wat ik niet meer dan normaal vind), is jouw weerwoord v.w.b. de niet al te goed geformuleerde zin van een andere bokker eigenlijk hetzelfde geval.
Je moet soms ook een beetje begrip hebben voor mensen die moeite hebben zichzelf verbaal te uiten. Niet iedereen kan dat even goed. Soms zeggen mensen dingen, bedoelen er iets mee, maar door een gebrek aan kunde om het op de juiste manier te verwoorden komt het héél rot het strotje uit. Knipoog

edit; of door een gebrek aan inzicht. dat is dan wel geen lichamelijk gebrek, maar een gebrek ís het wel.

klopt...dat iemand zich 1x of 2x verkeerd uitdrukt dat kan..maar niet ongeveer elk bericht.
Ik heb met haar hier ook al eens over gepb't enkele maanden terug...dus...is niet nieuw haar manier van uitdrukken voor me...het bericht van 12:45 is ook niet zo per ongeluk verkeerd uitgedrukt...
Maar goed, dat is ook maar het idee en gevoel dat ik er van heb...zoveel kansen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-10-07 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:37

iefke schreef:
Het zou prettig zijn als we proberen om respectvol met elkaar om te gaan... Het is niet de bedoeling elkaar aan te vallen of denigrerende opmerkingen te plaatsen. Alvast bedankt voor jullie medewerking

Volgens mij is de begin post 1 "aanval" en denigrerend .....
Het gaat immers over chronisch zieke mensen die bokken en waarom zij dán niet kunnen werken.
Wat dan ook uit de vervolgposts blijkt van de ts, dat het niet gaat om intresse!
De eerste duw is al gegeven. Later gaat het alleen over de chronische profiteurs volgens de ts en vraagt ze zich af waarom (zoveel) mensen zich aangesproken voelen. Helaas maakt haar beginpost bij veel chronisch zieke mensen veel los.

Als ze écht zou willen weten waarom iemand (want ze noemt geen namen) wel kan bokken, maar niet kan werken, zou ze die moeten pb-en.

Ik denk wel dat voor andere bokkers dit topic wat ogen kan openen als ze geintresseerd zijn.Ik denk ook dat aardig wat bokkers hun hart hebben gelucht. De herkenning van klachten en ook de herkenning van het onbegrip is voor iedereen zwaar.
Laatst bijgewerkt door superwoman op 10-10-07 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:39

runningkawa schreef:
max1 schreef:
@ Runningkawa:

klopt...dat iemand zich 1x of 2x verkeerd uitdrukt dat kan..maar niet ongeveer elk bericht.
Ik heb met haar hier ook al eens over gepb't enkele maanden terug...dus...is niet nieuw haar manier van uitdrukken voor me...het bericht van 12:45 is ook niet zo per ongeluk verkeerd uitgedrukt...

Daarom heb ik ook die edit eraan geplakt. Sommige mensen drukken zich rot uit. Sommige zíjn gewoon zo. Gewoon beperkt in hun denken. De vraag is alleen of het zin heeft om hier als weldenkend mens op in te gaan. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:43

nee, dat heeft idd geen zin...maar moet je dan maar als een stoeptegel over je heen laten lopen?
Daar pas ik voor...ik heb zelf al altijd over mezelf heen gelopen..laat dat een ander niet meer doen...ook niet op bokt...

En gebrek aan zinzicht...ze kan ook proberen dat wel te krijgen door dit topic...maar dat kost te veel energie? Ze opent het toch ook? Doe er dan wat mee....nee ze had waarschijnlijk gehoopt dat er 100 bokkers kwamen met..idd wat een aanstellers...nu is ze de enige en wil ze een slotje... Zij zijn groot en ik is klein!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:45

Hier nog een chronische zieke op bokt. Ik heb een vorm van reuma, namelijk de ziekte van Bechterew. Ik werk wel fulltime, maar moet helaas wel een paar keer per jaar naar huis van de pijn. Het ene schooljaar vaker of langer dan het andere.

Ik vind het erg kort door de bocht gedacht dat "de meeste" chronisch zieken er misbruik van maken, zoals het nu in sommige berichten over komt. Ik ga er toch echt vanuit dat die in de minderheid zijn. Van de "gezonde" mensen zijn er ook genoeg die een griepje of een verkoudheidje uitbuiten om vervolgens bijna 2 weken thuis te blijven. In elke bevolkingsgroep zijn die er wel. Ik ken ook wel iemand die echt niet kon werken door evenwichtstoornissen en vervolgens niet terug kon komen, omdat ze haar enkel gebroken had met skeeleren. Dat kan in mijn optiek inderdaad niet. Als je evenwichtsstoornissen hebt en daardoor plat moet liggen, kan je niet gaan skeeleren. Dat is wat anders.

Als ik dan thuis ben, kan ik inderdaad wel internetten. Niet te lang en ik heb het geluk dat ik een laptop van mijn werk heb.

Als ik echt pijn heb, dan rijd ik niet, maar het komt wel eens voor dat ik eerder weer op mijn paard zit, dan dat ik werk. Daar komt bij dat dan iemand anders haar voor me op en af zadelt en ik er dus alleen even op zit. Het werk eromheen hoef ik dan niet te doen. Altijd wel iemand op stal om me even te helpen.

Verder zetten de chronisch zieken die ik ken, zich juist voor 200% in om wel wat te kunnen doen, soms met alle gevolgen van dien.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:47

Ik kan me nog goed herinneren dat ik een paar jaar geleden thuisliep met (toen nog steeds weggewuifde) een ernstig gevaarlijk vernauwde rechterkransslagader op meerdere plekken. Er werd iets georganiseeerd binnen het paardenras wat ik heb. Hoe jammer ook ik zou er niet bij kunnen zijn (als ik dan weer aan het werk zou zijn) hoe graag ik ook wilde, je kan niet alles hebben.
Er liep een topic over op bokt en voor de gein zei ik dat ik me dan wel ziek kon melden/houden met een smiley erbij.

Er kwam me toch een pb op me af... Extreme duivel Stoom uit je oren niet te filmen...
Weet je...je hebt geen zin om altijd uit de doeken te doen hoe je lichamelijk wel/niet in elkaar zit maar hier zakte toch echt mijn broek van af...
Als diegene eens wist hoe hard ik mijn best doe om wel te kunnen werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:48

Maar jij bent een goeie, jij werkt fulltime... Ja

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:55

Hmm.. nee, dat bedoel ik niet. Voor jezelf op komen is goed, alleen denk ik dat het zonde van je energie is om er op in te gaan als je toch al weet dat je er niks mee bereikt. En zeg eerlijk, hoe belangrijk is het voor jou om met mensen met zo'n onverbeterlijke instelling en gebrek aan inzicht een discussie aan te gaan?

Je kunt ook bedenken dat mensen die zoveel frustratie in zich hebben ook niet heel gelukkig zijn met hun leven. Zij missen de 'gave' om objectief naar een onderwerp te kunnen kijken. Ze handelen en praten alleen uit emotie en emotie is nooit objectief.

Overigens; met die laatste bedoel ik ook dat zij alleen handelt uit emotie omdat iets haar irriteert. Ze heeft (m.b.t. bepaalde groepen) gelijk, maar kan deze emotie niet bedwingen en dus ook niet objectief oordelen. Het is alleen maar jammer voor haarzelf dat zij met zo'n beperking moet leven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 16:59

je hebt gelijk max..helemaal..
Het heeft geen nut en is idd verspeelde energie....maar dan ben ik weer zo'n positieve en tegelijk naïeve muts die denkt dat het misschien ooit wel begrepen wordt...ik dacht dat ik (en andere) het duidelijk genoeg heb verwoord...maar helaas Verdrietig

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:01

Nou, dan heb je in ieder geval een 10 verdiend voor doorzettingsvermogen Haha!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:03

runningkawa schreef:
nee, dat heeft idd geen zin...maar moet je dan maar als een stoeptegel over je heen laten lopen?
Daar pas ik voor...ik heb zelf al altijd over mezelf heen gelopen..laat dat een ander niet meer doen...ook niet op bokt...

En gebrek aan zinzicht...ze kan ook proberen dat wel te krijgen door dit topic...maar dat kost te veel energie? Ze opent het toch ook? Doe er dan wat mee....nee ze had waarschijnlijk gehoopt dat er 100 bokkers kwamen met..idd wat een aanstellers...nu is ze de enige en wil ze een slotje... Zij zijn groot en ik is klein!

Kawa, nergens maar dan ook nergens heb ik jouw naam genoemd.
Ik vind het dan ook nergens op slaan om zo over mij hier te praten.
je slaat wild om je heen.
Doe dat dan per PM als je wil weten wat ik met mijn topic bedoel maar ga niet ineens afgeven op mij.
Het valt me wel op dat jij continu zit te stoken hier en om je heen zit te slaan.
Blijkbaar heb je nog energie genoeg.
Ik ben met de honden naar het bos. Dus als ik niet meteen reageer dan is dat niet omdat ik weg loop.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-07 17:04

runningkawa schreef:
Maar jij bent een goeie, jij werkt fulltime... Ja

Dit slaat al helemaal nergens op.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-07 17:08

Om sommige te plezieren neem ik even een voorbeeld hier.
Ik ken een meisje dat thuis zit te nietsnutten.
Ze wil heel graag iets gaan doen voor enkele uren, omdat ze dat kan, maar weet niet hoe. Ze woont alleen en moet haar rekeningen kunnen blijven betalen om niet dakloos te hoeven worden.
Via de instanties kon ze een studie gaan volgen. Is dat gaan doen, is nu zover dat het examen al geplant staat. Was ze zo blij mee, want dat gaf haar weer een beetje moed voor een betere toekomst.
Wat krijgt ze nu een paar weken geleden te horen. Je bent te langzaam, stop er maar mee en ga maar doen wat wij je opdragen.
Stempel op je hoofd als, halve, en gedumpt worden in een baantje wat je totaal niet ziet zitten en ook niet vol kan houden.
Ben je daar mee geholpen denk je?
Punt 1 het lef om iemand neer te zetten als halve, punt 2 om iemand de vloer zo onder de voeten vandaan te halen.