jonge moeder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Re: jonge moeder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 17:08

Ik denk dat dat een onmogelijke opgave is.
Er zullen vast wel wat tienermoeders bijzitten die het niet kunnen,dus blijft er altijd comentaar.

Maar zo kun je wel veel meer stellingen bedenken:(sterk voorbeeld)
'Ik geloof pas dat alle moeders die 'oud' zijn goed voor hun kinderen kunnen zorgen,als ze het allemaal bewijzen'

Dat gaat dus niet,want er zitten er vast een paar tussen die er niet aan voldoen,dus zou ik het nooit kunnen geloven.
Gelukkig denkt menig mens niet zo,maar ja,het was ook maar een dom voorbeeldjevan mij Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 21:49

Ik krijg van sommigen een beetje de indruk dat het geweldig is om tienermoeder te zijn. En dat wanneer je kindje op komst is alles wel op zijn pootjes terecht komt. De realiteit is heel anders:

Ongeveer 18 opde 1000 kinderen die in ons land geboren worden hebben op het moment van geboorte een moeder die jonger is dan 20 jaar. Deze tienermoeder heeft vaak een lage sociaal economische status en de geboorte van het kind heeft doorgaans geen gunstig effect op haar lage status [Spivak en Weitzman 1987] Daarbij komt dat tienerzwangerschappen in medisch opzicht een vaak minder goede prognose kennen, met een verhoogde kans op vroeggeboorte en perinatale sterfte [van Enck et al. 2000]
Bron: Centraal bureau voor de statistiek

Compared with Swedish women who first gave birth at ages 20-24, those who were teenage mothers had significantly increased odds of each unfavorable socioeconomic outcome in later life, even after the data were adjusted for family socioeconomic situation and maternal birth cohort. For example, teenage motherhood was positively associated with low educational attainment (odds ratios of 1.7-1.9, depending on the specific age during adolescence when the woman gave birth), with single living arrangements (odds ratios, 1.5-2.3), with high parity (odds ratios, 2.6-6.0), with collecting a disability pension (odds ratios, 1.6-1.9) and with welfare dependency (odds ratios, 1.9-2.6). These trends were usually linear, with the highest odds ratios corresponding to women who had had their first child at the youngest age.

A longitudinal analysis of record-linkage data from Sweden supports the view that childbearing during adolescence poses a risk for socioeconomic disadvantage in later life—even for adolescents from relatively comfortable backgrounds and for those who studied beyond elementary school.

Bron: Teenage Childbearing and Long-Term Socioeconomic Consequences, Spivak en Weitzman

Hier nog een leuke link met een recent artikel:
http://www.alanguttmacher.org/pubs/jour ... zman%20%22

Hier op Bokt staan verhalen van tiener moeders die aangeven dat tienerzwangerschap niet direct het einde van je leven hoeft te betekenen, maar ik wil daarbij wel opmerken dat dit verhalen zijn van jonge moeders die zich gesteund weten door hun omgeving, zowel in psychisch, sociaal als materieel opzicht. Tienermoederschap en armoede gaan vaak hand in hand en daarom vind ik het erg belangrijk om nog maar eens te melden dat je vooral veel aandacht meot besteden aan het voorkomen van tienerzwangerschappen, ipv het hier een beetje te gaan verheerlijken.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:05

Jippie schreef:
Ik krijg van sommigen een beetje de indruk dat het geweldig is om tienermoeder te zijn. En dat wanneer je kindje op komst is alles wel op zijn pootjes terecht komt. De realiteit is heel anders:

Ongeveer 18 opde 1000 kinderen die in ons land geboren worden hebben op het moment van geboorte een moeder die jonger is dan 20 jaar. Deze tienermoeder heeft vaak een lage sociaal economische status en de geboorte van het kind heeft doorgaans geen gunstig effect op haar lage status [Spivak en Weitzman 1987] Daarbij komt dat tienerzwangerschappen in medisch opzicht een vaak minder goede prognose kennen, met een verhoogde kans op vroeggeboorte en perinatale sterfte [van Enck et al. 2000]

ik weet ook (kan zo snel geen site vinden die dit bevestigd, maar die zijn er vast) dat zwangerschappen na je 30ste ook risico's meebrengen, zoals meer kans op het syndroom van Down, open ruggetjes, enz, enz. Daarbij de zwangerschapskwalen van de moeders: bekkeninstabiliteit, zwangerschapsvergiftiging enz.
Dus ik vind dit niet echt iets toevoegen aan de discussie of je wel of niet als tiener moeder "mag" worden.

zo'n onderzoeken worden altijd gedaan, en zijn nooit 100% betrouwbaar en gelden ook niet voor 100% van de bevolking. Dit gaat over onderzoeken gedaan bij 1000 mensen, maar hoeveel mensen lopen er werkelijk rond op de wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:12

Ddees, we hebben het hier over jonge moeder en ik heb daarbij ingezoomd op tienermoeders.

Als je wenst te discussieren over moeder worden na je 30ste dan heb je het over een heel andere discussie. Als je er behoefte aan hebt kun je zelf een topic openen over moeder worden na je 30ste. En idd, voor de medische aspecten gaan er veel dezelfde argumenten op, maar zoals ik al aangaf, dat is een andere discussie, we hebben het hier over tienermoeders.

xDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:14

er is nu een meisje bij ons op school zwanger ze is 16 en is in nov uitgerekend.
ik vind het heel knap van haar enz ze zit wel in haar examen.

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 22:18

Jippie, ik weet niet of je het weet, maar ik heb zelf dit topic geopend. Ik vind dat je altijd heel neerbuigend reageert als iemand hier kritiek op jouw mening heeft. Ik vraag me nog steeds af of je zelf ook kinderen hebt. Als ik op sommige posts van je kijk, denk ik van niet, maar ik kan het fout hebben. Ik bedoelde met mijn vorige post dat niet alleen tienermoeders moeilijkheden hebben bij de zwangerschap en de bevalling, maar ook oudere moeders. En daar zeg jij toch echt van dat dat beter is, moeder worden als je carriëre hebt gemaakt en genoeg financiële middelen en dergelijke hebt.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 22:38

Jippie schreef:

Compared with Swedish women who first gave birth at ages 20-24, those who were teenage mothers had significantly increased odds of each unfavorable socioeconomic outcome in later life, even after the data were adjusted for family socioeconomic situation and maternal birth cohort. For example, teenage motherhood was positively associated with low educational attainment (odds ratios of 1.7-1.9, depending on the specific age during adolescence when the woman gave birth), with single living arrangements (odds ratios, 1.5-2.3), with high parity (odds ratios, 2.6-6.0), with collecting a disability pension (odds ratios, 1.6-1.9) and with welfare dependency (odds ratios, 1.9-2.6). These trends were usually linear, with the highest odds ratios corresponding to women who had had their first child at the youngest age.

A longitudinal analysis of record-linkage data from Sweden supports the view that childbearing during adolescence poses a risk for socioeconomic disadvantage in later life—even for adolescents from relatively comfortable backgrounds and for those who studied beyond elementary school.

Bron: Teenage Childbearing and Long-Term Socioeconomic Consequences, Spivak en Weitzman

Hier nog een leuke link met een recent artikel:
http://www.alanguttmacher.org/pubs/jour ... zman%20%22

Hier op Bokt staan verhalen van tiener moeders die aangeven dat tienerzwangerschap niet direct het einde van je leven hoeft te betekenen, maar ik wil daarbij wel opmerken dat dit verhalen zijn van jonge moeders die zich gesteund weten door hun omgeving, zowel in psychisch, sociaal als materieel opzicht. Tienermoederschap en armoede gaan vaak hand in hand en daarom vind ik het erg belangrijk om nog maar eens te melden dat je vooral veel aandacht meot besteden aan het voorkomen van tienerzwangerschappen, ipv het hier een beetje te gaan verheerlijken.

nou ik voel me verre van gesteund door mijn familie(ik was 19 woonde al sinds 16e op mezelf zie eerdere post) en toch vinden andere dat ik t goed doe:) hij doet t goed op school (groep 2) en is imo sociaal misschien iets te gevoelig maar hij houdt wel rekening met andere ik geloof dat artikel best hoor maar zoals bij alle onderzoeken geld dat niet voor iedereen:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 23:17

Ddees, ik begrijp niet wat dat toevoegd aan de discussie. Ik baseer mijn mening op een aantal wetenschappelijke onderzoeken die aangeven wat de socioeconomische gevolgen op de lange termijn zijn bij het krijgen van kinderen in je tienerjaren.

Ik schrijf nergens dat je eerst carriere moet maken voordat je moeder wordt [is ook een rekbaar begrip, carriere]. Maar als je niet in staat bent je eigen boontjes te doppen vind ik het niet wijs om je leven te verrijken met een kind.

Maar ik heb hier al eerder geschreven; ik vind heus niet dat iedereen dan maar direct abortus moet plegen. En ik vind helemaal dat een kind nooit en te nimmer de gevolgen mag ondervinden van de keuze die door de ouder is gemaakt. En als je het dan hebt over de lagere sociaal economische status van tienermoeders en de sociaal economische segregatie die steeds grotere vormen aan begint te nemen dan vind ik dat een groot zorgpunt.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 12:05

Bij ons thuis past mijn familie ook zeer regelmatig op, kopen ze ook kleertjes voor mijn dochter. Dit is niet omdat ik het niet kan betalen dit is omdat zij het zelf zo leuk vinden. Is daar wat mis mee dan om een steuntje in de rug te krijgen?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:12

om nog even een klein statistiekje erbij te halen: bij een tienerzwangerschap is de kans op een depressie hoger als men de 40 is gepasseerd, dan bij een zwangerschap op latere leeftijd.
Steuntje in de rug is zeker prima, maar het moet geen enorme duw worden Knipoog

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 15:29

Nou god ik ga me voorbereiden Knipoog Ik liep al veel langer rond met depressieve klachten dan voor mijn zwangerschap, heb zelf de beslissing genomen te stoppen met anti depressiva en dit gaat prima. Ik heb dit van mijn moeder ge-erft, verklaard door psycholoog en psychiater, dus ja ben er gevoelig voor en ben er ook op voorbereid dat ik me na de bevalling en in de drukte niet heel fijn zal voelen, maar misschien ook wel niet want wat ik nu al voor mijn kind voel is onbeschrijvelijk..

Maar verder ga ik me er hier niet echt in mengen, ik denk dat je iedereen als individu moet zien en niet de statistieken moet volgen.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:36

Ik heb op mn 19de mn eerste kind gekregen (na een hele moeilijke tijd van mislukte zwangerschappen) en ik moet zeggen dat ik toen het betr aan kon dan toen ik ouder werd (bij de middelste was ik 24,en bij de jongste 30) en kan zeggen dat ik t toen veel zwaarder vond.
Ook als ik nu nog weleens aan een kleintje denk,dan denk ik nee dat gaat je niet meer lukken zowel psygish als lichamelijk.
Dus ik denk indd dat t bij ieder mens heel erg verschilt ,hoe oud je ook mocht zn.
Het ligt er gewoon aan hoe graag je t wilt en denkt dat je t aan kan.

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:38

Een meisje op mijn zus haar school is nu 14 en zwanger. En een vriendin van mijn vriendin was op haar elfde zwanger!

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 16:39

potterlover schreef:
Een meisje op mijn zus haar school is nu 14 en zwanger. En een vriendin van mijn vriendin was op haar elfde zwanger!

Dat is natuurlijk wel weer heel erg jong Vork

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-06 16:45

11 jaar, dat zo'n kind dan al aan sex denkt!!!!

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-06 17:20

Heb toevallig om echt alles uit te sluiten een test gedaan, negatief. Ben nu bijna 21. De grootste ramp had ik het niet gevonden moet ik zeggen. Mijn vriend werkt en iedereen staat voor me klaar vooral me schoonmoeder.

Naja weet nu na een maand nog steeds niet waarom ik zo ziek ben Scheve mond

Dosi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 09:22

Zwangerschappen brengen altijd risico's met zich mee of je nu 16 bent of een last minut mam......... Zowel voor moeder als kind. 14 vind ik persoonlijk te jong om een goede beslissing te kunnen maken, maar uitzonderingen daargelaten, want niet iedereen is op zijn 14e nog echt een kind. Ik denk dat het er vanaf hangt hoe snel je volwassen bent.

En jippie....... gedeeltelijk ben ik het wel met je eens en statistieken liegen er nou eenmaal niet om.........

Hulp van buitenaf is altijd welkom, omdat als je er alleen voor staat je ook altijd alleen de boeman bent in de ogen van je kindje en hulp is dan wel eens prettig. Maar ook financieel een beetje hulp is altijd lekker. Mijn moeder kocht elke keer kleren voor mijn dochter en ik vond dat een welkome gift, omdat ik dan ook eens aan mezelf kon denken en ik vind daar niets mis mee

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:32

Hulp van buitenaf is geweldig!
Niet in de vorm van geld maar spullen die bij andere mensen overbodig zijn. Zo hebben wij via de familie al bijna onze hele inboedel bij elkaar. Een nicht van mijn moeder die heeft dr laatste kindje en spaart alle spulletjes ook voor mij op, anders had ze het ook aan iemand gegeven.

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:39

hallo....ik was 17 toen ik zwanger was van mijn dochter romy,romy is inmiddels nu bijna 5 en ik 23....romy is geboren met een anngeboren afwijking namelijk spina bifida oftewel een open ruggetje,romy zit daardoor in een rolstoel,ik woon alleen met romy in een anngepast huis,en zodra romy na school is zit ik bij mn paard...ik denk dat het niet uit maakt hoe oud je bent,maar merk wel vaak dat ik een beetjhe het buitenbeentje ben...als ik in een vreemde stad ben vragen mensen me nog weleens of het mn zusje is,hahaha achja als ze dat straks zeggen als ik 30 ben vind ik het niet zo erg hahaha

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:41

maar dat mensen op oudere leeftijd meer kans hebben op aangeborena fwijkingen bij hun kind is dus een beetje ONZIN

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 10:48

Waarom is dat onzin?

Wist jij tijdens je zwangerschap dat ze het had? Of pas bij gebeoorte achter gekomen?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 11:47

lique schreef:
maar dat mensen op oudere leeftijd meer kans hebben op aangeborena fwijkingen bij hun kind is dus een beetje ONZIN

Dat is geen onzin, dat is een feit Knipoog

Ddees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-06 11:54

Nee, dat is geen feit, een feit is dat er meer kinderen met het syndroom van down worden geboren als je ouder bent dan 35. Dat is een FEIT en ook dat is een angeboren afwijking.
Een open ruggetje is trouwens eerder een erfelijke afwijking dan een afwijking om dat je jong moeder bent geworden.

goldflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 12:15

lique schreef:
hallo....ik was 17 toen ik zwanger was van mijn dochter romy,romy is inmiddels nu bijna 5 en ik 23....romy is geboren met een anngeboren afwijking namelijk spina bifida oftewel een open ruggetje,romy zit daardoor in een rolstoel,ik woon alleen met romy in een anngepast huis,en zodra romy na school is zit ik bij mn paard...ik denk dat het niet uit maakt hoe oud je bent,maar merk wel vaak dat ik een beetjhe het buitenbeentje ben...als ik in een vreemde stad ben vragen mensen me nog weleens of het mn zusje is,hahaha achja als ze dat straks zeggen als ik 30 ben vind ik het niet zo erg hahaha

Heel knap hoor dat je t alleen goed aankan,zo zie je maar of je jong of ouder bent maakt niet uit Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 14:09

Ddees schreef:
Nee, dat is geen feit, een feit is dat er meer kinderen met het syndroom van down worden geboren als je ouder bent dan 35. Dat is een FEIT en ook dat is een angeboren afwijking.
Een open ruggetje is trouwens eerder een erfelijke afwijking dan een afwijking om dat je jong moeder bent geworden.

Sorry hier kan ik even niet wijs uit worden, wat vind jij nog wel of niet een feit? Bloos