Stierenvechten Niet Zielig!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Is Stierenvechten zielig?

Ja
379 (92%)
Nee
18 (4%)
Geen Mening
12 (2%)

Totaal aantal stemmen: 409

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 13:49

ja doe dat lusitano... misschien reageert er wel eentje Boos! Clown , SCHANDALIG vind ik het.
die mensen kan me geen reet schelen die mogen de stieren wel dood maken

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:12

Weer zo´n leugen. De stier wordt NIET doodgemaakt en zit niet lang in een donker hok. Hij mag de arena verkennen. Verder heeft hij daarvoor een heel lang leven op de vlakte gehad en kan daarna nog voor de fok dienst doen als iemand hem koopt. Ik heb twee topics gehad over stierenvechten. Eentje waarbij ik het paard beschreef en de stier weg liet. De reactie die me het meest is bij gebleven is dat het zo PENNY was, zo´n mooi paard dat zo gehoorzaam is enzo. Te mak, te saai... Dat iedereen tegen stierenvechten is in Nederland is logisch. En denk erom ik ben ook tegen, maar ik ben vooral tegen LEUGENS.
TS heeft topic geopend omdat ze ingezien heeft dat het niet zo zielig is als ze dacht. Ik reageer op leugens. Voor de rest heb ik er niet zoveel mee te maken.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 23-12-04 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Alinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:14

pferdtje schreef:
Dus het rijden met een hulpteugel terwijl je er niet van bewust bent dat je het verkeerd doet of een mond kapot maakt dat kan dan wel maar het uitoefenen van een traditie, en het in stand houden van cultuur en mooie rijkunst dat is verkeerd???

Mooie rijkunst kan ook wel zonder dat een stier er de dupe van is. Ik vind het een walgelijke traditie, waarbij dieren bewust pijn worden gedaan. Ook al word er in de vetbult gestoken en worden die beesten goed verzorgd, die 15 minuten in de arena doen wel pijn. En aangezien stierenvechten voornamelijk die 15 minuten inhoud, waarbij dat arme beest als speldenkussen word gebruikt, vind ik het zielig. Daar heeft het feit dat ze een mooi leven hebben gehad niks mee te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:17

Nee, maar nogmaals, ik denk dat heel veel dieren die veel meer pijn hebben en veel langer, best met ze zouden willen ruilen. Weet je wat, ik ga en topic openen wat ik walgelijk vind van Nederland en Nederlanders. Dan kan ik mijn frustratie kwijt Haha!

Alinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:20

Lusitana schreef:
Nee, maar nogmaals, ik denk dat heel veel dieren die veel meer pijn hebben en veel langer, best met ze zouden willen ruilen. Weet je wat, ik ga en topic openen wat ik walgelijk vind van Nederland en Nederlanders. Dan kan ik mijn frustratie kwijt Haha!

Nee, nou draai je er omheen. Dit topic gaat er niet over dat veel dieren meer pijn hebben, maar of stierenvechten zielig is of niet. Een dier als levend speldenkussen gebruiken vind ik zielig, dat kan alle andere ellende in de wereld niet goed praten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:21

Je mag het best zielig vinden, daar zal ik niks van zeggen!!!!
Als je maar geen leugens gaat verkondigen, want daar zeg ik wel weer wat van. Knipoog

Alinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:23

Welke leugens verkondig ik dan?

miss_monty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:25

Lusitana schreef:
Weer zo´n leugen. De stier wordt NIET doodgemaakt en zit niet lang in een donker hok. Hij mag de arena verkennen. Verder heeft hij daarvoor een heel lang leven op de vlakte gehad en kan daarna nog voor de fok dienst doen als iemand hem koopt. Ik heb twee topics gehad over stierenvechten. Eentje waarbij ik het paard beschreef en de stier weg liet. De reactie die me het meest is bij gebleven is dat het zo PENNY was, zo´n mooi paard dat zo gehoorzaam is enzo. Te mak, te saai... Dat iedereen tegen stierenvechten is in Nederland is logisch. En denk erom ik ben ook tegen, maar ik ben vooral tegen LEUGENS.
TS heeft topic geopend omdat ze ingezien heeft dat het niet zo zielig is als ze dacht. Ik reageer op leugens. Voor de rest heb ik er niet zoveel mee te maken.

dat ie de arena mag verkennen enzo is wel goed en dat de stier een gelukkig lang leven heeft gehad,, alleen wat heeft dat allemaal voor zin als ze daarna toch worden afgebeuld Verward en dan moeten ze o0k nog blijven leven ook.... nou als ik zo'n stier was geweest had ik ged8 schiet me maar dood,, sorry hoor.. ik vind het gwoon geen sport en ben er dan ook ZWAAR TEGEN!!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:34

alinda, ik zeg niet dat jij leugens verkoopt, ik zeg als je leugens gaat verkopen (toekomstige tijd). Knipoog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 14:37

miss-monty. Dat zwaar afbeulen is dus niet zo erg dat hij dan dood wil . Als je gaat kijken, zul je zien dat veel stieren wat met hun kop schudden, zich boos maken en zich op het paard richten (wat de bedoeling is), maar als de spiezen weer uit zijn rug zijn, geneest zo´n wond gewoon. Hij blijft niet lijden! En ze kunnen ook gewoon naar de slager, dat gebeurt ook wel(jij weer blij).

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:23

Lusitana schreef:

Als je niet tegen die zogenaamde "leugens" van Nederlanders kan, ga dan naar een forum uit je eigen land, daar zal het je beter doen, zullen ze vast allemaal dezelfde mening hebben als jou!
Uit welk land kom jij dan? Vanwege je goede nedelandse taal Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:25

Debo schreef:
ben je wel helemaal lekker?? Frusty een dier laten lijden voor plezier is WEL erg... volgens mij heb je ze niet helemaal op een rijtje om dit te zeggen

Ik vind het knap van haar dat ze haar mening zo durft te uiten, terwijl ze weet (en ook al aangeeft aan het begin) dat heel bokt het wel zielig zou vinden en ertegenin zou gaan. En om nu te gaan vragen of ze alles op een rijtje heeft zitten en haar voor gek te verklaren vind ik iets te ver gaan. Iedereen heeft zijn eigen mening en dat moet je ook respecteren!

En dit wil NIET zeggen dat ik het met haar eens ben. Ik vind het knap van d'r dat ze haar mening zo open durft weer te geven.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 15:27

PORTUGAL Knipoog

loesjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 16:12

Lusitana schreef:

dus nou zijn alle Nederlanders walgelijk Verward Boos!
nou sorry... nu zou ik wel graag in dat topic willen kijken wat voor leugens je daar in schrijft...!!
je kan inderdaad boos zijn als mensen reageren terwijl ze er bijna niks over weten, maar dan ga je eigenlijk net hetzelfde doen...
ik heb al gezegt dat ik nou al meer snap dat het (in portugal) minder erg is dan ik eerst had verwacht... maar wij hebben hier een andere cultuur en daar moet JIJ dan ook mee leren leven en niet alleen van ons verwachten dat wij ons gaan veranderen...
dit is MIJN mening... hoeft dus niet zo te zijn... (zeg ik er altijd maar bij Schijnheilig )

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:39

masja"]
Denk dat je het niet gezien hoeft te hebben om er een mening over te kunnen vormen. Ik ga er absoluut niet naar kijken. Dat betekend dat ik ze ga lopen stimuleren.

Elk mens met een gezond nederlands, nuchter verstand kan inzien dat het niet helemaal lekker is om speren in een dier te steken, of het nu een vetbult is of niet, of het nu pijn doet of niet, gezond is het niet.
[/quote]

Weet ik ook meteen hoe je over mij denkt Knipoog

[quote="emmelske"]
ik vind het echt vette dieren mishandeling ik vind dat ze er mee moeten stoppen!!!!!! zo'n stier heeft een hel tijd in zo'n donker hok gezeten en dan komt hij er uit wen dan word hij langzaam pijnlijdend dood gemaakt niet best, van mij mogen die stieren die stiervechters hartstikke dood maken!!!! maar als ik dan die foto's zie van die stier die die lusitano dood steekt.... dit kan toch niet? ik snap het sowieso niet die paarden zijn toch ook heel duur en dan ga je daar toch niet mee in de ring? dan ga je toch dapper zondar paard en laten zien dat je ook zonder die stier dood te maken het aan kunt? wat zo'n dier heeft pijn!!! probeer het maar eens zonder een speer, dan wil ik wel eens zien of ze er nog lang mee door gaan
[/quote]

Lees nou eerst een goed voordat je weer vanalles gaat roepen je weet niet eens waar je het over hebt. De stieren worden niet dood gemaakt en bij mijn ervaring stonden ze niet dagen in een donker hok. En de kans dat de paarden gewond raken is klein en de pijn tolerantie van een stier is waarschijnlijk heel anders dan die van een mens! dat is niet te vergelijken. Dat zegt niet dat hij geen pijn heeft maar waarschijnlijk beleeft hij het anders.

[quote="lusitana schreef:
Ik bedoel alleen als je je laat voorlichten van de anti-kant, je dus niet een eerlijk beeld krijgt. Verder stimuleer je niemand met erheen te gaan. Portugees stierenvechten bestaat niet voor de toeristen. Die komen er nauwelijks. Nogmaals, je kunt met gezond verstand best iets zielig vinden, maar om dan met fantasie verhalen aan te komen als doorgesneden stembanden, paarden die gewond raken, ruiters die niet kunnen rijden... Daar vecht is dus even tegen. Want dat zijn gewoon LEUGENS, dat gebeurt niet bij Portugees stierenvechten in arena´s.

Precies dat probeer ik duidelijk te maken. Ik heb het gezien en ik ben er bij geweest. Er werden geen stembanden doorgesneden geen stieren dagen opgesloten geen stieren dood gemaakt en de ruiters konden geweldig rijden waardoor de paarden niet gewond raakte

pferdtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-04 17:43

sherwood schreef:
nee wel even goed lezen he, ik zeg niet dat dat wel kan, ik zeg dat de mensen die dat bewust doen net zo slecht zijn. En de mensen die dat onbewust doen zijn natuurlijk ook slecht bezig, maar dat wist je zelf ook al wel, dat wij dat zo vinden. Maar ga nou ajb niet door over onze rijkunsten, want die paarden daar in portugal worden ook niet vriendelijk getrained. Met inrijden hebben ze daar hele andere technieken dan wij... dus laten we dit onderwerp maar afronden.
Het gaat om de stieren die daar pijn hebben, hoe je het ook went of keerd ze hebben pijn voor ons vermaakt, en dat niet alleen , maar er zijn ook mensen die er beter van worden. Misselijk
Je mag nou eenmaal geen dieren pijn doen om je cultuur in stand te houden of voor je eigen vermaak. Nogmaals als het je paard betrof of je hond had je anders gepiept...

Andere technieken? vaak worden paarden later ingereden dan de drie jaar en ver daar voor dat wij nederlanders normaal vinden.

Ik las ook ergens dat ze schuin worden gezet en andere nare dingen. Waar baseer je dat op? Wie heeft je dat verteld? Wie heeft dat zelf gezien? Ik heb niet een keer gezien waar dat gebuerde en al zou het gebeuren hier in Nederland zou het ook niet altijd op een goede manier gebeuren Eerst zelf alles in orde hebben voordat je over een ander een oordeel geeft.

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 19:01

pferdtje schreef:
Precies dat probeer ik duidelijk te maken. Ik heb het gezien en ik ben er bij geweest. Er werden geen stembanden doorgesneden geen stieren dagen opgesloten geen stieren dood gemaakt en de ruiters konden geweldig rijden waardoor de paarden niet gewond raakte

ik weet wel waar ik het over heb anders had ik niet een reactie gelaatst, ik heb vaak genoeg op de televisie gezien hoe het er aan toe gaat die stieren worden als een dartbord gebruikt, en lijden veel pijn, en dan krijgen ze hun laatste steek erges in een slagader dat ze dood bloeden dat heb ikm al een aantal keer gezien dus waarom zou het niet zo zijn, en ze worden eerst wel in een donker hok opgesloten

het is in ieder geval gewoon dierenmishandeling ook al worden die stieren niet gedood, ze lijden toch pijn en dat vind ik onterecht Knipoog

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:35

dat heb ik gehoord van iemand die in andalusie woonde en hier een shire woukopen. Ze bood me ook gelijk een anda aan die ze daar had weggehaald. Het zijn serieus gebruikte technieken. En wederom zeg ik niet dat wij het hier allemaal zo perfect doen. Kijk we weten inmiddels wel meer over die gevechten in portugal, dat ze de stieren niet dood maken en dat het vele malen minder gruwelijk is dan in spanje, maar dat maakt niet alles goed. En je zegt zelf ook dat je meedelijden hebt met de stier. Wij ook. Dan gaan we vervolgens over op de rijkunsten en ook daar zijn op en aanmerkingen, dat is nou eenmaal zo bij alles. We zijn paardenvolk en hebben dus altijd wat te klagen. Iedereen heeft dan wel een splinter in zijn oog, dan wel een balk. Maar als niemand je daar op wijst dan kun je dat onmogelijk verbeteren. Zo denk ik er ook over bij die gevechten. Wij doen niet alles goed, we worden daarop gewezen. Nu zullen zij dan ook mensen erop wijzen die het volgens ons niet juist doen. Daar draait het toch uiteindelijk om?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:40

Ik zou wel eens willen weten waar nou de oorsprong ligt van het stierenvechten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 21:40

emmelske schreef:
ik weet wel waar ik het over heb anders had ik niet een reactie gelaatst, ik heb vaak genoeg op de televisie gezien hoe het er aan toe gaat die stieren worden als een dartbord gebruikt, en lijden veel pijn, en dan krijgen ze hun laatste steek erges in een slagader dat ze dood bloeden dat heb ikm al een aantal keer gezien dus waarom zou het niet zo zijn, en ze worden eerst wel in een donker hok opgesloten

het is in ieder geval gewoon dierenmishandeling ook al worden die stieren niet gedood, ze lijden toch pijn en dat vind ik onterecht Knipoog

Joh, helemaal op televisie gezien............ Yep kenner!

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:01

gijsenkim schreef:
Joh, helemaal op televisie gezien............ Yep kenner!

Denk dat hoe ze het op televisie laten zien niet nep is Knipoog Maar dat zal per plaats wel weer anders zijn... Cool

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:05

misschien iets gekleurd........ nep niet Haha! Haha! Haha!

als ik een programma maak over de mishandelingen van paarden op maneges in Nederland.......... tja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:07

Alleen van Tv of niet
denk dat het logisch is dat als je een levend wezen een speer in het lijf pleurt, ook al is het in een vet stuk, dit zeer doet.

Tenminste, in mijn vette kont, lijkt me een speer ook niet erg prettig Haha!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:10

Ik werd al verdrietig van de prikpil Haha! Haha! Haha!

Leed is het, aboluut...... nooit goed te praten..

Maar iemand die zegt dat ze weet hoe het werkt van de info van de televisie........... neuh

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-04 22:12

Ik heb het wel in het echt gezien en ik vind het zielig! En ook mishandeling.