Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:00

Uit de categorie dingen die je je afvraagt;

Wat, in vredesnaam, maakt dat zoveel mensen gek zijn op macarons? >;)

Structuur is goor, klef en gortdroog tegelijkertijd. Doet zeer aan het gehemelte.
Smaak hebben ze ook niet, behalve mierzoet.
En qua vorm is het ook al niks, ze krijgen een pastelkleurtje met kleurstoffen zodat het nog wat lijkt :')

Please explain this,
Echt, alstjeblieft leg het me uit... :')

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:01

Heb jij ooit wel goede macarons gehad? Dus niet die uit de supermarkt?

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:02

Banketbakker, supermarkt, Franse bakker, en vast nog wel een keer iets.

Ik krijg ze niet weg :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:08

Probeer ze van Pierre Hermé of Ladurée als je de kans krijgt. Verdorie nu wil ik macarons :')

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 22:14

black_kelpie schreef:
Probeer ze van Pierre Hermé of Ladurée als je de kans krijgt. Verdorie nu wil ik macarons :')

In NL zijn inderdaad bijna geen goede macarons te vinden :P

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 22:29

Ik vond de macarons van Xoco in Arnhem goed te doen maar ook die komen niet in de buurt van Pierre Hermé. En met supermarktmeuk is het al helemaal niet te vergelijken.

Maar het kan ook gewoon je ding niet zijn, mij maak je niet blij met een gevulde koek om maar wat te noemen, ook niet van een heel goede bakker.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:08

Iemand hier die ervaring heeft met de goedkopere decathlon fietsen?

Mijn Gazelle is kapot, gaat 300 euro kosten om te laten herstellen en dat is hij niet meer waard. Ik woon in een grote stad, waardoor ik geen dure fiets wil kopen want die worden zo gestolen. Fiets binnen zetten is geen optie. Ik rij gemiddeld wel 10km per dag met de fiets, dus wil wel iets 'deftigs'. Rij nu met mijn vintage racefiets rond, heel leuk ding maar niet handig in slecht weer of om boodschappen mee te doen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:34

CalipsoLover schreef:
Iemand hier die ervaring heeft met de goedkopere decathlon fietsen?

Mijn Gazelle is kapot, gaat 300 euro kosten om te laten herstellen en dat is hij niet meer waard. Ik woon in een grote stad, waardoor ik geen dure fiets wil kopen want die worden zo gestolen. Fiets binnen zetten is geen optie. Ik rij gemiddeld wel 10km per dag met de fiets, dus wil wel iets 'deftigs'. Rij nu met mijn vintage racefiets rond, heel leuk ding maar niet handig in slecht weer of om boodschappen mee te doen.

Ben je bekend met het systeem SwapFiets? https://swapfiets.nl/

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:45

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:58

Ik zou ook voor tweedehands gaan.

Die Swapfietsen zijn verschrikkelijk duur. Als je een jaar huurt, kun je net zo goed een nieuwe kopen voor hetzelfde geld

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Picopico schreef:
Is een tweedehands fiets geen optie?

Ik kwam net dit artikel tegen:
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5524353/blinde-canadese-vrouw-kan-weer-zien-dankzij-een-tand-haar-oog
En zit nu al een paar minuten :o? :o? :o?
Hoe? Hoe kan dit? Iemand die dit kan uitleggen? :')

Staat in het artikel toch:

Vervolgens worden de tand én het omringende weefsel uit de wang gehaald. Er wordt een gaatje in geboord, waar een lens in gemonteerd wordt, en het geheel wordt daarna in de oogbol vastgezet.

"Het is een complexe en wat vreemde ingreep, maar wat we feitelijk doen is een vervanging aanbrengen voor het hoornvlies", zegt Greg Moloney, de chirurg die de operaties uitvoerde. Hij legt uit dat het gebruik van het lichaamseigen weefsel een betere kans geeft dat het lichaam de tand niet afstoot.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:30

Brrr alleen al de wetenschap dat zoiets in mijn oog zit... Ik weet niet of ik daarmee zo makkelijk zou kunnen leven, al is blind zijn natuurlijk ook niet makkelijk maar ik zou het toch een bijzonder moeilijk idee vinden dat er een tand (met weefsel) in mijn oog woont :wow:

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:02

Little_Gift schreef:
Brrr alleen al de wetenschap dat zoiets in mijn oog zit... Ik weet niet of ik daarmee zo makkelijk zou kunnen leven, al is blind zijn natuurlijk ook niet makkelijk maar ik zou het toch een bijzonder moeilijk idee vinden dat er een tand (met weefsel) in mijn oog woont :wow:

Nog vervelender als je aan tandenpoetsen gaat denken! }:)

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:02

Ik ga binnenkort mijn ogen laten laseren en dat vind ik al een behoorlijk naar idee. Maar een tand in mijn oog laten plaatsen... brrr %)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:04

axel_1997 schreef:
Little_Gift schreef:

Nog vervelender als je aan tandenpoetsen gaat denken! }:)

_/-\o_ _O-

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:09

Swapfiets ken ik, maar wil toch liever een eigen fiets. Ik maak er jaren gebruik van (stad is niet auto vriendelijk en ga met de trein naar m'n werk). Dus dan is een swapfiets minder interessant, ook financieel.

Tweedehands is idd ook een optie. Alleen bang dat daar veel gestolen fietsen tussen zitten :=

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:15

_San87_ schreef:
Picopico schreef:
Is een tweedehands fiets geen optie?

Ik kwam net dit artikel tegen:
https://www.rtl.nl/nieuws/buitenland/artikel/5524353/blinde-canadese-vrouw-kan-weer-zien-dankzij-een-tand-haar-oog
En zit nu al een paar minuten :o? :o? :o?
Hoe? Hoe kan dit? Iemand die dit kan uitleggen? :')

Staat in het artikel toch:

Vervolgens worden de tand én het omringende weefsel uit de wang gehaald. Er wordt een gaatje in geboord, waar een lens in gemonteerd wordt, en het geheel wordt daarna in de oogbol vastgezet.

"Het is een complexe en wat vreemde ingreep, maar wat we feitelijk doen is een vervanging aanbrengen voor het hoornvlies", zegt Greg Moloney, de chirurg die de operaties uitvoerde. Hij legt uit dat het gebruik van het lichaamseigen weefsel een betere kans geeft dat het lichaam de tand niet afstoot.

Misschien ben ik dom, maar ik begrijp deze uitleg niet. Hoe kan een tand in een wang zitten en daarna in het oog? Zit het oog er nog? Hoe kun je dan ineens wat zien? Hoe is iemand überhaupt op dit idee gekomen? Snap er niets van :') :o?

En nee, vind het ook niet echt een prettig idee :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:18

Bowo schreef:
Je kunt het framenummer checken via https://fdr.rdw.nl/

Ik woon in België, zal even opzoeken of wij iets gelijkaardigs hebben.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:37

Mijn neefje en nichtje hebben fietsen van de decathon maar beide fietsen daar niet ver op. Ik geloof dat ze er tevreden mee zijn.

Bij onze decathlon hebben ze ook tweede hands fietsen staan.
Ik geloof dat toen de laatste gekocht is voor mijn neefje er een in de eerste week iets mis mee was en dat hebben ze toen verholpen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:08

Heb ik, als detetacheerde in fase B met garantie-uren (in een flexpool), recht op doorbetaling van de ploegentoeslag bij ziekte?

Over het "kale" uurloon krijg ik uiteraard wel ziektegeld bij ziekte. Echter over de ploegentoeslag lees ik verschillende uitkomsten. Links zeg ja, rechts zegt nee. Of het wordt zo omslachtig geschreven dat ik de weg compleet kwijtraak.
Ik snap er geen hout meer van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:37

Icrack schreef:
Heb ik, als detetacheerde in fase B met garantie-uren (in een flexpool), recht op doorbetaling van de ploegentoeslag bij ziekte?

Over het "kale" uurloon krijg ik uiteraard wel ziektegeld bij ziekte. Echter over de ploegentoeslag lees ik verschillende uitkomsten. Links zeg ja, rechts zegt nee. Of het wordt zo omslachtig geschreven dat ik de weg compleet kwijtraak.

Is er een CAO?

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:09

_San87_ schreef:
Icrack schreef:

Is er een CAO?

Ja, die is er (abu) echter zoals ik het lees denk ik dat ik idd recht heb op doorbetaling van de ploegentoeslag. Maar, ... dan lees ik weer elders de nodige info en zegt men daar van niet. Het tegenstrijdige verward mij enorm.

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:37

Picopico schreef:
Misschien ben ik dom, maar ik begrijp deze uitleg niet. Hoe kan een tand in een wang zitten en daarna in het oog? Zit het oog er nog? Hoe kun je dan ineens wat zien? Hoe is iemand überhaupt op dit idee gekomen? Snap er niets van :') :o?

En nee, vind het ook niet echt een prettig idee :')

Bij een normaal menselijk oog wordt de natuurlijke lens ondersteund door bepaalde structuren. Als de natuurlijke lens beschadigd raakt of troebel wordt zoals bij staar kunnen chirurgen de natuurlijke lens operatief verwijderen en een kunstlens in deze structuren plaatsen.

De tand-in-oog-operatie is voor mensen bij wie zowel de natuurlijke lens als de omringende structuren onherstelbaar beschadigd zijn. De oogbol is dus intact en heeft een functionerend netvlies en oogzenuw. alleen komt er geen licht binnen door de beschadigde lens en kan er geen conventionele kunstlens geplaatst worden.

Er zijn twee operaties nodig.

Het eerste wat er dan gedaan wordt is dat er een tand getrokken wordt van de blinde patient. Door deze tand wordt dan een gaatje geboord. En in dat gaatje wordt een harde kunstlens geplaatst. (uit de quote in de reactie van _San87_ maak ik op dat deze stap ook bij de tweede operatie kan worden uitgevoerd.) De tand met lens wordt dan onderhuids geïmplanteerd in de wang van de patiënt. Dit is het einde van de eerste operatie.

De tand blijft een tijd in de wang van de patent zitten. En het lichaam reageert hierop door de tand in te kapselen in nieuw weefsel.

Tijdens de tweede operatie wordt de tand weer van onder de huid verwijderd met het nieuwe weefsel. Er wordt een klein gaatje in het weefsel gemaakt zodat de lens weer zichtbaar is. Hierna begint de operatie aan het oog. De natuurlijke lens en omringende structuren worden helemaal uit het oog verwijderd. Wat dus overblijft is de oogzenuw, het netvlies, de harde witte buitenkant van de oogbol en de glasachtige gel in de oogbol. Het nieuwe weefsel dat om de tand heen zit wordt vastgehecht aan de harde buitenkant van de oogbol zodat de oogbol weer een gesloten geheel vormt. Uiteindelijk vergroeit het nieuwe weefsel met de oogbol zodat de tand op zijn plek blijft. De lens steekt door de tand heen en laat licht toe tot de binnenkant van de oogbol.

De tand neemt dus de ondersteunende functie over van de structuren in het oog.

Traanvocht en speeksel lijken wat betreft samenstelling op elkaar. Daarom zijn weefsels uit de mond geschikt om in het oog te implanteren. Ze hebben dezelfde vochtige omgeving nodig.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:11

:wow: Ik kan me echt zo verbazen wat de hedendaagse technologie toelaat. Echt, hoe is degene die dit bedacht heeft er op gekomen? The sky is the limit :D