Pantry challenge

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 17:02

Vraag waar jullie in dit topic misschien antwoord op hebben.
Kan je de saus van chicken tonight invriezen (zo vanuit de pot, dus dat je een halve pot gebruikt en de rest invriest voordat het opgewarmd is)?

pmarena

Re: Pantry challenge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:21

Ik zou niet weten waarom niet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:29

Gewoon proberen, weggooien kan altijd nog.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 19:58

Tiahastrona schreef:
Vraag waar jullie in dit topic misschien antwoord op hebben.
Kan je de saus van chicken tonight invriezen (zo vanuit de pot, dus dat je een halve pot gebruikt en de rest invriest voordat het opgewarmd is)?

Als er maizena in zit, zou het dun kunnen worden. Maar zoals gezegd: weggooien kan altijd nog

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 22:16

Ik zou het ook proberen, maar wel in een ander bakje doen.

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 14:40

Bedankt voor de reacties, ga het gewoon proberen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:49

*Blaast eens even goed het stof weg hier zo*

Hoe gaat het met iedereen hier?

Leek me leuk om het topic weer eens aan de praat te krijgen haha.

Ik heb deze week op de planning staan; de voorraad stellage in de kelder opruimen, en herorganiseren zodat ik weer wat beter overzicht heb. Merk dat ik de laatste maanden weer veel heb laten gaan mbt pantry proberen leger te maken, dus ook de kastjes in de keuken puilen weer uit qua houdbare voorraad en zodanig dat je ook niet meer ziet wat je precies hebt op hetgeen na wat in zicht staat _O- Vriezers zitten ook weer lekker vol, want ik heb weer regelmatig vanalles ingekocht met kortingen ook :=.

Vorige week en deze week ook weer erg leuke aanbiedingen bij oa AH, waarmee ik vooral houdbare voorraad heb aangevuld. Vorige week bv wasmiddel en verzachter van Robijn (met 2+3 is dat gewoon echt een hele nette actie), en deze week oa de 1+1 op taksi pakjes waar mijn zoon gek op is en de Bertolli olijf olie spray was 1+1 gratis dus ook die ingekocht. Normaal pak ik AH eigen merk, maar deze actie was goedkoper nu **\O/**

Afbeelding

Het Weekmenu deze week is dus alweer wat meer gefocust op een groot deel voorraad opmaken, zodat ik weer wat meer overzicht in mijn kasten e.d. ga krijgen en eens wat dingen op kan maken :j En ondanks dit voornemen, ligt de koelkast momenteel alsnog best vol met vers producten :')

Afbeelding

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 12:16

Lalala negeer de rode letters.

Hoe gaat het met de pantry van iedereen? Mijne wordt er gevuld, en mijn vriezers zitten (nog steeds) vol.

Vandaag een erg leuke score gedaan bij mijn AH, de Becel roomboter was 50% bonus én 70% datum korting *\o/* 19 stuks meegenomen voor in de vriezer *\o/* a 0,44€ per pakje, ruim 85% korting *\o/*

In de AH app is nu ook een Laatste kans button mocht je dat nog niet gezien hebben, ik zag hem vandaag. Kun je zien wat er in jouw AH met korting te halen is (niet helemaal actueel, de 90% koffie was al weg :'))

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:30

Oeh handig.

Heb er nu een garage bij gehuurd. Uiteindelijk gaat dit koop worden ook vanwege mijn imker spullen.

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 13:51

Goeie score, Prairy!

Ik ben intussen ook niet meer zo'n pantry newbie.
Het mini vriezertje dat ik in december kreeg is uiterst succesvol gebleken *\o/*
Ik ben daar nog steeds zo blij mee. Het is meestal volgestouwd met pakjes vlees en groenten, ik ben niet zo'n brood-eter, dus het zakje met 4 meergranen bolletjes past prima in het vriesvakje. Daarin gaan ook de 'extra's' zoals uiringen, gesneden champignons, vleeswaren, blokjes knoflookolie om mee te bakken, zelfgemaakte yoghurtijsjes, e.d.

Intussen verzamel ik braaf allerlei etenswaren (doorgaans van echt goede aanbiedingen) om mijn pantry op te bouwen, en dat lukt zo goed dat het voorraadkastje daar intussen bijna te klein voor geworden is.. _O-
Ik ben dus aan het bedenken hoe ik dat ga oplossen, want mijn appartement heeft helaas geen gangkast of iets dergelijks. Ik zou een stellingkast in de kelder kunnen zetten, maar ik woon op de 4e verdieping, zonder lift, en dat zijn een hoop trappen op en af.
Misschien bakken onder mijn bed, maar ik twijfel..

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 13:57

Bakken onder het bed is wel een standaard iets geloof ik, maar ik zou vooral denken aan de hoogte in. Misschien lopen je keukenkasten niet tot het plafond en kun je daar bakken oud op kwijt? Of onder de keukenkasten? Daar It nu vaak een plank met niks erachter, daar zou je bijv lades kunnen maken.

Goed bezig in ieder geval, als je voorraadkastje te klein wordt :D

Marcella dat is fijn dat je die hebt kunnen huren!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-25 14:09

Eh was ook wel nodig ben bezig met ontsappen druiven. Krijg een beetje veel. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-25 17:58

Mijn eiland ligt vol met oogst, en dan heb ik het nog niet over de boodschappen tassen vol appels en wat er nog aan de bomen hangt, ik snap je probleem :')

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:31

Hier ook best een aardige voorraad momenteel, met name in de vriezers (waar ik ongeveer 500L in kwijt kan in totaal, maar daar zit dan ook het vlees van de hond bij). Ik ben ook heel erg fan van AH’s nieuwe concept ja. Nu al een aantal keren heel goed gebruik van kunnen maken. Die 70% kortingen zijn echt fan-tas-tisch en het is zo fijn dat je gericht kunt kopen zodat je alleen maar dingen hebt die je echt goed kunt gebruiken. Ik vind bv ook verspakketten die 70% zijn mega interessant, ook als ik ze normaal niet zou eten als recept. Maar de ingredienten, qua groenten e.d., zijn alleen al fijn om te verwerken en/of in te vriezen dan bv.

Verder maak ik nog steeds gebruik van goede aanbiedingen eromheen. Zo is komende week bij AH weer Hamsteren, en er zit weer vanalles bij waar we wel echt wat aan hebben en wat we nu wat groter inkopen- zoals de Remia Friteslijn welke hier thuis best veel gebruikt word. Die is 1+1 gratis, wat bijna nooit voorkomt, dus die gaan we goed inslaan haha. En dingen als bv Taksi pakjes voor onze zoon, kopen we ook altijd in tot een volgende actie weer bv, dus daar staat ook altijd wel een flinke voorraad van. Dan ook nog de dingen als gewoon noodvoorraad zoals water, blik voer voor de dieren, etc. naast wat blikken met kant en klaar eten wat ik in DL inkoop.

Ik heb afgelopen maand de pantry stellage in de kelder opgeruimd zodat ik weer eens fatsoenlijk overzicht had. De kastjes in de keuken zijn ook weer opgeruimd, dus alles is weer netjes. Alleen de grote vriezer begint weer een puinhoop te worden, dus daar moet ik wel opnieuw sommige lades van gaan herindelen haha.

Afbeelding
Ondertussen staat het wel voller, want ik heb van keuken voorraad nog wat naar beneden gedaan en via boodschappen nog het eea ingekocht dus op de foto ziet het er niet zo heel spannend uit haha. Maar ik heb ook in de keuken meerdere kastjes en natuurlijk nog mijn potten waar veel pasta's, rijst, meel/bloem e.d. in zitten enz. dus daar staat dan nooit veel van extra nog in de kelder omdat er al veel boven is.

En in 1 van de keukenkastjes heb ik nu een mandje gezet waarin ik producten zet welke ik op kort termijn op wil maken (rechts onderin). Als ze zo in het zicht staan, is het makkelijker voor me om eraan te denken zeg maar haha.
Afbeelding

Het zijn vooral ook de vriezers wat momenteel tot de nok toe vol zitten. Daar probeer ik wel ook weer ruimte te maken, dus laatste weken met weekmenu opzetten probeer ik ook altijd een aantal dagen voorraad opmaken in te plannen. Maar de ruimte wat vrijkomt zit ook zo weer vol, zowel voor onszelf als ook de dieren - voor vooral de hond maak ik bv aanvullend veel voor bij haar KVV/vlees, zoals groentenmixen, broth, en andere dingen met superfoods en vanalles en aan de hand van de 'laatste kansjes' heb ik nog vanalles ingekocht wat de vriezer in is gegaan ook.

--

Zolala
Wat fijn dat je je vriezer zo goed kunt gebruiken nu. En er zijn vaak ook met houdbare voorraad wel opties waar je creatief mee kunt zijn. Je kunt er bv aan denken om planken te hangen in de keuken en daar potten te zetten met pasta’s en rijst? Dan kunnen die al uit je kastje bv. Die potentiële kast in je kelder, lijkt me inderdaad wat omslachtig, maar daar zou je anderzijds ook wel bv dingen als noodvoorraad kunnen zetten of als je echt van iets veel kunt inkopen waar je wat aan hebt bv. Bakken onder bed kan idd ook nog altijd. Als je er bv met wieltjes pakt, rol je ze er zo onderuit. Ideaal voor houdbare voorraad. Ook hebben wij bv in de keuken nog een extra apothekerskastje bij gekocht een keer. Is vrij smal, maar past daardoor wel makkelijk in de vrij beperkte ruimte wat we hebben. En er past veel meer in als ik dacht bv.

edit:
Ik heb bv mijn hele keuken vol staan met potten zoals dit, maar je moet het willen natuurlijk haha.

Afbeelding
Afbeelding

Marcella
Oh wat moet dat wel heerlijk zijn, zoveel opslagruimte voor je voorraad.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-25 09:50

Had je een goede deal voor de Taksi? :P

Ik had eerst ook veel potten los in de keuken staan maar vond het afstoffen irritant. Ben overgestapt op de vierkante voorraadpotten die AH een tijdje geleden in de actie had, die zijn erg fijn.

Voor voorraad zoals pasta, meel en noten zou ik wel aanraden om te zorgen voor luchtdichte bakken. Ik dacht dat die van mij dat waren maar ik heb nu heel veel motjes in huis, dus blijkbaar toch niet zo luchtdicht. Helaas...

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 09:59

Die vierkante voorraad potten van AH zijn inderdaad ook ontzettend fijn ja :j. Die heb ik in de kastjes staan omdat ik ze minder mooi vind hahaha maar ze zijn wel echt fantastisch in gebruik. Daar heb ik mijn overige voorraad pasta's en rijst in zitten, mie, en dingen als gebakken uitjes e.d. Het afstoffen is wel een dingetje, net als oppervlaktes schoonmaken wanneer je alles volgebouwd hebt hahaha.

Meel, andere bak producten, e.d. zit inderdaad in luchtdichte potten hier, 99%. Pasta's zitten dan wel grotendeels gewoon in normale glazen voorraadpotten hier, omdat wij daar gewoon vrij snel doorheen gaan namelijk - die worden zeer regelmatig allemaal gewisseld en zijn toch wel minder gevoelig. Ik heb in alle jaren in ieder geval nog nooit beestjes gehad hierbij en de kwaliteit blijft eigenlijk gewoon altijd goed imo. Maar dingen als meel e.d. zit inderdaad wel Altijd in luchtdichte potten, want dat is daar wel veel gevoeliger voor ja, niet alleen motjes maar ook meelwormen e.d. kun je anders krijgen. Alleen sommige zaden/pitten/lijnzaad heb ik nog in normale potjes zitten, maar ook dat word zeer regelmatig gewisseld - dat word allemaal veelgebruikt voor onszelf als de hond, dus daar gaan we altijd relatief snel doorheen. Noten maak ik altijd zelf mixen mee voor onszelf en de hond - zij krijgt dat ook als topper, specifieke soorten - en die zitten ook altijd in luchtdichte potten ja omdat we daar iets minder hard doorheen gaan met de hoeveelheden wat ik batch qua mixen.

En met de taksi kopen we altijd een hoop in wanneer er 1+1 aanbiedingen zijn. Met wat de normaal prijs is, scheelt dat enorm - en m'n zoon heeft zware voorkeur voor de kleine pakjes ipv grote pakken dus op deze manier zijn we iig zo min mogelijk kwijt ervoor en kan hij toch gewoon z'n kleine pakjes hebben haha.

Wat balen dat je motjes had wel -O- De manier van bewaren is inderdaad altijd wel belangrijk ja. Zo doe ik met invriezen ook zoveel mogelijk lucht overal uithalen en vries ik bv groenten mixen e.d. ook niet zo vanuit de winkel in; dat gaat eerst in vries geschikte verpakkingen, etc etc. Ik zou nog wel graag een vacuüm sealer willen een keer, die mis ik wel nog. :j Ik krijg er nu met zakjes of de bakjes die ik heb met pomp, ook wel veel lucht uit, maar met een sealer is het natuurlijk nog efficiënter.

Onlangs heb ik ook weer met dreft vaatwastabletten leuk ingekocht: 2+3 gratis. Dat vind ik altijd fijne aanbiedingen :j

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 10:08

Cereals, havermout ed heb ik ook in luchtdichte potten zitten, vanaf zodra ik een verpakking openmaak. Net als dingen als beschuit en crackers enz, die haal ik na openmaken ook eruit en gaan in luchtdichte voorraad bakken bv.

Afbeelding

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 12:42

Dank voor het meedenken! <3
Ik heb maar een kleine, smalle keuken (oud appartement), maar bewaar pasta en rijst daar wel in leuke vintage blikken, en ik heb ook rekjes met zulke blikken voor kattenbrokjes en divers vogelvoer (aan de keuken grenst mijn 'vogelbalkon', waar ik een voederplaats voor vogels heb en vogelvriendelijke/inheemse beplanting).
Maar het idee van die platte rolboxen voor onder het bed vind ik wel heel interessant.. Want behalve een tas met winterdekbed en sprei ligt daar helemaal niets, en dat is toch een aardige ruimte van zo'n 160 diep x 200 lang :)

En ik vind de foto's hier altijd erg leuk om te zien, dus heb ik er zojuist ook een paar gemaakt.

Dit is een deel van mijn huidige voorraad, in de onderkast van de buffetkast.
Daar staan links de conserven/potten met groenten, soep, vlees en vis, en wat handige 'nood'dingen zoals een opvouwbare BBQ en aanmaakblokjes e.d.
Aan de rechterkant alle onaangebroken pasta en rijst, boterhamsmeersels, limonadesiroop en fruitdrankjes voor visite, etc.

Afbeelding

Hangkastje boven het aanrecht bevat koffie, thee, suiker, olie, kruiden/sausmixen en mijn geliefde beschuit :D

Afbeelding

Verder heb ik in de keuken nog een lage kast in het verlengde van het aanrecht, waar onderin 2 kattenbakken staan, maar op de planken erboven de voorraad aan flessen water, zakken kattenbrokjes, vogelvoer, een zak houtskool, pak toiletpapier en keukenrollen, e.d.
Ik heb daar een gordijntje voor gemaakt, zodat alles uit zicht is.

Afbeelding

En dan het mini-vriezertje, dat op de kledingkast in mijn slaapkamer staat (en dus een fijne slaapplek is voor Moos, mijn verder helemaal niet nieuwsgierige rode kater..)
Bovenin vlees, onderin groenten. Ik snij ook dikwijls verse groenten voor, die ik dan per portie invries.

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 13:31

Woon zelf ook in een appartement van 54 vierkante meter.

Met dat ik imker en hobby cattery heb.

Dus die garage is echt ook een uitkomst betreffende imker materialen. En eigenlijk moet ik nog 2 6 raams kasten kopen. Voor het maken van afleggers volgend jaar. :=

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-25 15:02

Zolala schreef:
Dank voor het meedenken! <3
Ik heb maar een kleine, smalle keuken (oud appartement), maar bewaar pasta en rijst daar wel in leuke vintage blikken, en ik heb ook rekjes met zulke blikken voor kattenbrokjes en divers vogelvoer (aan de keuken grenst mijn 'vogelbalkon', waar ik een voederplaats voor vogels heb en vogelvriendelijke/inheemse beplanting).
Maar het idee van die platte rolboxen voor onder het bed vind ik wel heel interessant.. Want behalve een tas met winterdekbed en sprei ligt daar helemaal niets, en dat is toch een aardige ruimte van zo'n 160 diep x 200 lang :)

En ik vind de foto's hier altijd erg leuk om te zien, dus heb ik er zojuist ook een paar gemaakt.

Dit is een deel van mijn huidige voorraad, in de onderkast van de buffetkast.
Daar staan links de conserven/potten met groenten, soep, vlees en vis, en wat handige 'nood'dingen zoals een opvouwbare BBQ en aanmaakblokjes e.d.
Aan de rechterkant alle onaangebroken pasta en rijst, boterhamsmeersels, limonadesiroop en fruitdrankjes voor visite, etc.

[ Afbeelding ]

Hangkastje boven het aanrecht bevat koffie, thee, suiker, olie, kruiden/sausmixen en mijn geliefde beschuit :D

[ Afbeelding ]

Verder heb ik in de keuken nog een lage kast in het verlengde van het aanrecht, waar onderin 2 kattenbakken staan, maar op de planken erboven de voorraad aan flessen water, zakken kattenbrokjes, vogelvoer, een zak houtskool, pak toiletpapier en keukenrollen, e.d.
Ik heb daar een gordijntje voor gemaakt, zodat alles uit zicht is.

[ Afbeelding ]

En dan het mini-vriezertje, dat op de kledingkast in mijn slaapkamer staat (en dus een fijne slaapplek is voor Moos, mijn verder helemaal niet nieuwsgierige rode kater..)
Bovenin vlees, onderin groenten. Ik snij ook dikwijls verse groenten voor, die ik dan per portie invries.

[ Afbeelding ]

Ik geloof dat ik in jouw geval de kat goed in de gaten zou houden :j

Die kop op de laatste foto..... :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-25 09:15

ikke schreef:
Ik geloof dat ik in jouw geval de kat goed in de gaten zou houden :j

Die kop op de laatste foto..... :D

Het is inderdaad nogal een euh.. portret :+
Keukenkastjes openmaken kan hij goed - maar gelukkig heeft het vriezertje een deur die vacuüm trekt :P