We worden oud...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ladygiroc

Re: We worden oud...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:27

Toch paste die cap mij beter dan de huidige generatie caps. Die zijn allemaal veel te rond.

Die chaps ja :')

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:47

Ik heb ook altijd moeite met de juiste cap vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij een kindercap. Verkoopster keek me een beetje raar aan, want dat was wel een kindercap..? Maar de enige die goed paste en waarmee ik niet op een champignon leek :)) Ik heb em nu al ruim 15 jaar denk ik, en nog steeds erg blij mee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:21

Lalidan schreef:
De meesten hadden dat elastiek sowieso óp hun cap zitten, ipv onder de kin. Bij ons tenminste.
Ik heb zelf wel eens een hersenschudding overgehouden dankzij de kap := Cap lag voor mij op de grond en ik ben er met mijn hoofd op gevallen :+

En die klittebandchaps met franjes :=

:j

Herkenbaar, cap met elastiek bovenop de cap ipv er onder want anders trok de cap over de ogen haha. En vervolgens van het paard afvallen en voordat het hoofd de bakrand bereikte was de cap er al af gevlogen. :+

Die Aigle rubber laarzen had ik ja..voordat ik overstapte op Cavallo laarzen. Cavallo en Petri waren toen volgens mij de enige leren merken. Moesten helemaal op maat gemaakt worden tegen een beste prijs.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:23

Ik ben toen ook van die hoge Aigles overgestapt op Petri, maar dat voelde echt heel gek in het begin :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:24

Die ouderwetse leren laarzen inlopen was echt afschuwelijk.. :o

Ik vond het ook erg wennen maar kon toen wel uiteindelijk (noodgedwongen haha) mijn hakken goed naar beneden houden.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:43

Komt iemand toevallig uit Bussum? Daar had je Piet van Det, waar je allemaal fop artikelen kon kopen..... en vlak bijde Paulusschool zo'n snoepwinkeltje waar je zure matten en zouthout per stuk kon kopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 16:43

Maar de kwaliteit van die laarzen was uitstekend. Ik heb mijn eerste laarzen pas 2 jaar geleden weggedaan, die Petrie perfects hebben 25 jaar gehouden ofzo.
Dat haal je met die slappe rommel van tegenwoordig echt niet meer. Sowieso vind ik veel laarzen tegenwoordig te slap en te goedkoop gemaakt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 17:09

Mee eens, veters gaan ook vaak kapot en kalfsleer wat nu vaak gebruikt wordt omdat het zachter is gaat ook sneller kapot. Dat ouderwetse runderleer gaat veel langer mee. Ik heb mijn eerste leren setje wel snel versleten (maar goed ook bijna alle dagen, hele dagen aan) tweede setje heb ik nog en is in prima staat.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 20:10

Tegenwoordig bladderen die leren laarzen ook helemaal af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 21:17

Achtenveertige jarige kleuter heeft op marktplaats een paardenfilm gekocht:

Afbeelding

Naast The Black Stallion (nog maar 65x gezien O:))
was Phar Lap mijn andere held.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 09:17

Oh leuk!

Ik vond the Black Stallion ook gaaf, wat minder zoetsappig dan Black Beauty zeg maar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:16

Ibbel schreef:
Dat waren dan ook caps die het verschil echt niet maakten, als je op je harses viel :D Van die fluwelen dingen met een elastiekje onder je kin zonder enige demping in de schaal...

Ja die kinnenbakkies... zo veel letsel met losse kinnen gezien door die dingen :')

Wij hadden nooit een cap op, hoefde toen niet. Ook niet in de springles etc.
Als je daar nu over na denkt := :+

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 12:44

Dat denk ik zo vaak: met wat wij vroeger deden is het een wonder dat onze generatie ponyruiters überhaupt de volwassen leeftijd heeft bereikt _O-

En die arme pony's ook...want echt veel verstand van goede bitjes en passende zadels hadden we ook niet echt (spreek even over mijn eigen ervaring natuurlijk) O:)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:00

Op onze manege werd gewoon een driedubbel gevouwen wollen deken onder de zadels gelegd om ze soort van passend te krijgen :=

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:01

Soort van :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:14

Dat was vroeger gebruikelijk. Komt uit de militaire wereld. Die deken diende ook als deken voor de cavalerist die ergens in het veld moest overnachten. Goed gevouwen werkte dat overigens perfect.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 13:59

c_alsemgeest schreef:
Wij hadden nooit een cap op, hoefde toen niet. Ook niet in de springles etc.
Als je daar nu over na denkt := :+

In mijn tijd (ik begon eind 1998) moest je met cap als minderjarige, eenmaal 18 mocht je het zelf weten in die tijd, iig op de manege waar ik begon.
Alleen reed ik toen ik 18 werd inmiddels op een andere manege, die caps ook voor volwassenen verplichtte tenzij het 25°c of warmer was, je een bepaald niveau reed (midden gevorderd of hoger) en niet ging springen oid.
Zelfde regels golden voor de pensionklanten.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:50

8nnemiek schreef:
Op onze manege werd gewoon een driedubbel gevouwen wollen deken onder de zadels gelegd om ze soort van passend te krijgen :=

Ja of een soort vierkant stuk schuim :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:53

8nnemiek schreef:

Bij ons ook. :j

Keiharde absoluut niet op maat gemaakte zadels..veel paarden en pony's met drukplekken of witte littekens op de rug. :(

Achteraf als ik er over nadenk dan is er gelukkig erg veel verbeterd tegenwoordig voor de paarden en pony"s.

Bitjes waren volgens mij gewoon simpele enkelgebroken trensjes met een africhtingsneusriem.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 16:58

Heb voordat ik mijn eigen pony's kreeg ook nog een blauwe maandag op een manege gereden...daar hadden misschien twee of drie lespony's een zadel.
De rest liep met zo'n gevouwen deken en een dekensingel.
Leerde je wel van zitten :Y)

Kreeg daar ook les van volgens mij een oud-majoor ofzo, die man brulde bevelen alsof we soldaten waren in plaats van kinderen.
Pony's luisterden ook meer naar hem dan naar ons :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:02

Ja... onze staleigenaar kon ook bulderen.... helemaal mooi als je met zijn allen tegelijk een volte halve baan ging maken "MET ENEN, MÁRRRRRSSSSSSSS!" :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:02

De woillach. Werkt echt perfect.

Ik heb 9 lessen gehad bij een manege met binnenbak van 11 bij 28, stands en geen buitenbak. Manegepaarden draaiden soms door. Stonden hele dag opgezadeld. Manege boerdamsterhoek in Middelstum was het.
Op bokt nog topics over te vinden.

Hierna kon ik rijden vondrn mijn ouders, dus zonder les op verzorgponies verder.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:03

Wij hadden inderdaad ook stands, maar was wel zelf op en af zadelen.
Is vrij 'vroeg' naar boxen over gegaan.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:06

c_alsemgeest schreef:
Ja... onze staleigenaar kon ook bulderen.... helemaal mooi als je met zijn allen tegelijk een volte halve baan ging maken "MET ENEN, MÁRRRRRSSSSSSSS!" :+

Of Aaaarès. Want 'mars' was allang verbasterd hier... En het heeft best lang geduurd voordat ik begreep waar dat arès vandaan kwam :=

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-24 17:14

Ibbel schreef:
c_alsemgeest schreef:

Of Aaaarès. Want 'mars' was allang verbasterd hier... En het heeft best lang geduurd voordat ik begreep waar dat arès vandaan kwam :=

Oh dat kwartje valt nu hier.

Hier stands voor de paarden en grote pony's en een pony stal waar ze allemaal vastgebonden stond naast elkaar. Geloof dat ze nu wel boxen hebben maar daar waren ze vrij laat mee. Pensionpaarden stonden allemaal in box met luik naar buiten maar de manege paarden en ponys hadden t echt niet zo goed