Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:35

Daphara maar daar ging het niet om :o het ging om voorstel om bijv. iedereen die bij gyneacoloog langskomt als persoon met baarmoeder/ persoon vatbaar voor zwangerschap aan te spreken ipv als vrouw. Terwijl 99% van gyn patiënten nog steeds gewoon vrouwelijk is en die nieuwe begrippen als vrij denigrerend ervaart.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:46

Vatbaar voor zwangerschap klinkt hetzelfde als een verkoudheid oplopen :Y)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:48

Na een hysterectomy ben je…… „een persoon die eerder een baarmoeder had en zich nog steeds als datzelfde biologische geslacht identificeert“

Het lijkt me handiger om gewoon 2 vakjes op een patientenkaart te hebben:
- biologisch geslacht
- identiteit

Dan kun je het briefhoofd in je systeem koppelen met vakje 2 en dan zit je altijd goed met aanspreken.

Avalanche

Re: Welke “unpopular opinions” heb jij? Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:49

Precies :) zo moeilijk is het niet.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:51

Sanet schreef:

Dan is een man een mobiele zwangerschapsvirusdrager :))

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:52

"Goedemorgen beste Vatbaar voor Zwangerschappen en Mobiele Zwangerschapsvirusdragers. Welkom in de intercity naar Amsterdam Centraal."

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:54

Grappig genoeg is die ontmenselijkende taal alleen van toepassing op biologische vrouwen, bio mannen zijn nog steeds geen testikeldragers noch bevruchters geworden.

Goede oude sexisme :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 22:55

Hilli schreef:
Sanet schreef:

Dan is een man een mobiele zwangerschapsvirusdrager :))

Ehm, als we sperma als virus betitelen, is het eitje dan een bacterie?

Virussen op bacteriën geven wel vaker problemen }>

Ilse_123

UO: ik vind van die ouderwetse bruine badkamers mooi :') . Mijn vriend niet, helaas :').

Qua het gender/identiteit verhaal, ik accepteer en respecteer iedereen op de manier hoe ze zich voelen en willen zijn, en ik verwacht dat ook van anderen. Maar, ik verwacht ook van iedereen die niet mainstream man of vrouw is dezelfde acceptatie dat het voor sommige mensen een ver van de bed show is en dat het voor die mensen ook verwarrend en onduidelijk kan zijn. Ik ben zelf erg bang dat ik de verkeerde dingen zeg want ik voel niets anders dan acceptatie en respect, maar een foutje is zo gemaakt en ik wil dus absoluut niemand op de tenen trappen of beledigen.
Daarnaast ook de acceptatie en respect dat het voor sommige mensen vanuit opvoeding/religie/ect moeilijk kan zijn, al verwacht ik van die groep dan ook weer respect.
Lang verhaal, kort samengevat: wederzijds respect :')

Gerardyolo

Daphara schreef:
Het is toch niet heel veel moeite om iig te proberen iemand aan te spreken met hoe deze persoon zich identificeert?

Ik had een vriendin die net begonnen is met de traditie naar man. Ik doe echt mijn best, maar het komt nog voor dat ik hem verkeerd aanspreek en ik heb daar bij voorbaat al excuses voor aangeboden. Ook gevraagd of hij mij daarop wil corrigeren, want ik vind het ook vervelend voor hem als ik het verkeerd zeg.

Het is eigenlijk gewoon één woordje waar ik in automatisme de mist in ga. “Hey meis” zo noem ik deze persoon al 3 jaar en nu moet ik dat afleren.

“Hey Mei… Man”

Helemaal met je eens! Heb zelf ook een aantal trans en non binaire mensen in mijn vriendengroep, en zal altijd hun aanspreekvorm respecteren.
Moraal van het verhaal, ieder aanspreken met de voornaamwoorden die de persoon zelf het liefste heeft! Man vrouw non binair trans, maakt niet uit.

Wat ik op school merk is dat alles genderloos is. Zo mogen we docenten geen meneer/mevrouw meer noemen, je mag de docenten niet aanspreken met de voornaamwoorden waar ze zich mee identificeren. Dat is toch raar?
Ik snap dat we nieuwe benamingen nodig hebben, Maar laten we alle moderne benamingen ook lief en respectvol houden. Iedereen verdient het om zich veilig te voelen, maar dat bereik je niet door vrouwen in klinische termen tot wandelende baarmoeders uit te roepen.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:13

Gerardyolo schreef:
Daphara schreef:
Het is toch niet heel veel moeite om iig te proberen iemand aan te spreken met hoe deze persoon zich identificeert?

Ik had een vriendin die net begonnen is met de traditie naar man. Ik doe echt mijn best, maar het komt nog voor dat ik hem verkeerd aanspreek en ik heb daar bij voorbaat al excuses voor aangeboden. Ook gevraagd of hij mij daarop wil corrigeren, want ik vind het ook vervelend voor hem als ik het verkeerd zeg.

Het is eigenlijk gewoon één woordje waar ik in automatisme de mist in ga. “Hey meis” zo noem ik deze persoon al 3 jaar en nu moet ik dat afleren.

“Hey Mei… Man”

Helemaal met je eens! Heb zelf ook een aantal trans en non binaire mensen in mijn vriendengroep, en zal altijd hun aanspreekvorm respecteren.
Moraal van het verhaal, ieder aanspreken met de voornaamwoorden die de persoon zelf het liefste heeft! Man vrouw non binair trans, maakt niet uit.

Wat ik op school merk is dat alles genderloos is. Zo mogen we docenten geen meneer/mevrouw meer noemen, je mag de docenten niet aanspreken met de voornaamwoorden waar ze zich mee identificeren. Dat is toch raar?
Ik snap dat we nieuwe benamingen nodig hebben, Maar laten we alle moderne benamingen ook lief en respectvol houden. Iedereen verdient het om zich veilig te voelen, maar dat bereik je niet door vrouwen in klinische termen tot wandelende baarmoeders uit te roepen.

Hoe moet je die docenten dan aanspreken?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:14

Gerardyolo schreef:
Daphara schreef:

“Hey Mei… Man”

Misschien moeten eens ophouden met dit doorgeslagen gedoe.

Als directe familie, vrienden, collega's is het nog wel te doen om hier enigszins rekening mee te houden, maar als ik van iedereen die ik ontmoet me eerst af moet gaan vragen hoe ik die aan moet gaan spreken? Waar ga ik dat op baseren?

Zou ik dan ook op enig begrip mogen rekenen van die "vreemde" over hoe die aangesproken wordt?

Maar tegelijk is het eigenlijk ook heel simpel: dag mens, hoe gaat het met u?

Gerardyolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:27

Niobe schreef:

Verschilt, sommige noemen we bij voor/achternaam sommige met docent en soms een afkorting van het vak dat ze geven.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-23 23:44

Sizzle schreef:
Vatbaar voor zwangerschap _O-
Het is dus toch een ziekte

Hoe staat het er in het engels?

:')

De bedoeling van genderneutrale woorden is om alomvattend te benoemen waar je het over hebt. Betekend dus niet dat je niemand moeder mag noemen, maar helpt wel dat iemand die een kind baart niet per definitie een moeder/vrouw is.

Het is ook vooral vrouwen en anderen met een baarmoeder bijvoorbeeld. Dat is de originele bedoeling. Maar media kunnen dit soort benamingen heel erg uit het verband trekken. En als de lhbti+ gemeenschap even hand in eigen boezem wil steken; wij nemen dat toch met regelmaat alsnog enigszins over uit die media.

Leuk dat je zegt "waar moet ik dat op baseren" Ikke, dat is namelijk het punt. Er is geen rechte lijn tussen gender (of sexe wat dat betreft). Ik denk dat we allemaal weleens achter iemand hebben gestaan met lang haar waarvan we dachten dat het een vrouw was tot diegene omdraaide :')

Maar goed, uiteindelijk komt het neer op wederzijds respect. En dat hebben we helaas vaak al niet voor elkaar als het om de simpelste dingen gaat. Ik kan dus hopen wat ik wil, dat het kleine beetje begrip kan worden opgebracht, maar ik heb er toch een hard hoofd in.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:38

We moeten er een weg in zien te vinden die niet ongemakkelijk is, hoe dat is zullen we van de nu opgroeiende kinderen of de kinderen erna leren aangezien die nog niet besmet zijn met „ jaaa maaar vroegaaah“.

Hoe belangrijk algemene acceptatie is werd me laatst weer duidelijk toen ik ongeveer 3 uur over validatie en productie heb staan vertellen waarvan misschien 10 minuutjes over culturele acceptatie op de werkvloer. Mag je raden waar de meeste vragen over kwamen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-04-23 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:40

Gerardyolo schreef:
Niobe schreef:

Verschilt, sommige noemen we bij voor/achternaam sommige met docent en soms een afkorting van het vak dat ze geven.

Hey, poppetje, kunt u mij deze som uitleggen? To, Janssen, wat betekent dit?

Toch apart... Waarom kan gewoon meneer en mevrouw niet, en bij degene die dat willen iets anders?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:42

Niobe schreef:
Gerardyolo schreef:

Net als op Hogwarts, Professor 'Achternaam' :7.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:43

UO: we leven in een tijd waar gevoelens belangrijker zijn dan wetenschap of logica.

UO: transvrouwen zouden niet mee mogen doen in vrouwen sportwedstrijden.

Maar in de maatschappij ben je transfoob als je deze mening heb.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:45

_San87_ schreef:

Net als op Hogwarts, Professor 'Achternaam' :7.[/quote]

Dat is ook weer zoiets. Ik vind het genant om met een titel aangesproken te worden aangezien dat naar mijn mening impliceert dat er een rangorde is. En als ik iets niet kan uitstaan is het wel hierarchie.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:51

Sizzle schreef:
Dat is ook weer zoiets. Ik vind het genant om met een titel aangesproken te worden aangezien dat naar mijn mening impliceert dat er een rangorde is. En als ik iets niet kan uitstaan is het wel hierarchie.

In het geval van leraren zou ik een vorm van hiërarchie niet naar of vervelend vinden. Er is al zo weinig respect van jongeren naar leraren. Het weghalen van titel versterkt dat alleen maar.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:53

Ik geef af en toe les in het hoger voorgezet onderwijs en vind het niet aangenaam.
„Docent“ of mevrouw vind ik prima. Voornaam naar docenten vind ik niet passend, ik spreek de studenten ook niet met hun voornaam aan.
Maar met titel aanpreken…. Brrr :n

Overigens moeten we ook een betere term vinden voor vormen van onderwijs.
Hoger-lager moet dringend eruit.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:56

Docent impliceert ook een rangorde. Ik snap niet wat er mis is met hierarchie. Professor is gewoon een vrije titel die iedereen mag gebruiken. In Nederland dan toch.

Daarnaast was ik niet heel serieus, Hogwarts is een toverschool.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 07:56

miss_lizje schreef:
UO: we leven in een tijd waar gevoelens belangrijker zijn dan wetenschap of logica.

UO: transvrouwen zouden niet mee mogen doen in vrouwen sportwedstrijden.

Maar in de maatschappij ben je transfoob als je deze mening heb.

Altijd al zo geweest. Voorbeeld: alle heksenvervolgingen, kruistochten, alle oorlogen die ooit zijn gestart :P

Mensen zijn niet rationeel. We worden gedreven door hormonen en instincten. Iedereen die zegt volledige rationele keuzes te kunnen maken bedoelt eigenlijk dat ze op het spectrum ratio-irrationeel iets meer rationeel neigen dan gemiddeld.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:11

Hierarchie is niet respect.
Respect is nodig, altijd en ook wederzijds.
Hierarchie daarentegen is heel naar aangezien dat een minderwaardigheid uitstraalt op basis van maatschappelijke status/ opleiding/ functie/leeftijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-23 08:13

Sizzle schreef:
Hierarchie is niet respect.
Respect is nodig, altijd en ook wederzijds.
Hierarchie daarentegen is heel naar aangezien dat een minderwaardigheid uitstraalt op basis van maatschappelijke status/ opleiding/ functie/leeftijd.

Maar toch nodig om een organisatie te laten functioneren. Sturing is altijd nodig. Anders doen mensen maar wat en loopt het in de soep.