Dresscodes

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:10

DuoPenotti schreef:
Zoals jij het beschrijft earth vind ik het onnodig lomp.
Waarom moet men maar buiten een comfortzone stappen. Zich de hele tijd onprettig voelen?
In een tijd waar we niet meer in de middeleeuwen leven en we juist steeds meer leren om jezelf te zijn.

Dat iemand dan een bruiloft geeft die perfect aan de social media foto's moet voldoen mag dat.
Maar er mag dan ook net zo goed gewijgerd worden daar aan mee te doen en dus weg te blijven. Zonder dat daar denigrerend over gepraat hoeft te worden. Zoals jij nu imo wel doet.

Wel gaan buiten die dresscode om vind ik ook onfatsoenlijk dus dat zou ik niet doen.
Daarmee respecteer ik dus wel de wens van het bruidspaar.

Maar waarom geen kleine gunst doen voor de bruid/bruidegom in zo'n geval? Ik snap dat het fijn discussieert om alles in z'n extreme te trekken, maar ik kan me niet voorstellen dat voor de meeste dresscodes er nog echt wel wat te schipperen valt. Denk aan een mooie, nette jumpsuit in plaats van een jurk bij gala/white tie. Of de vrouw in een mooi pak. De meeste bruiloften zullen echt niet zo strict zijn (uitzonderingen daargelaten).

Dus wegblijven omdat de dresscode je niet aanstaat vind ik persoonlijk nogal petty en niet getuigen van een hechte familieband of vriendschap. Want ook binnen een dresscode bij zo'n bruiloft lijkt me dat je nog wel iets kan uitzoeken waar jij je comfortabel in voelt.

En als je je alleen comfortabel voelt in een kapotte spijkerbroek en fleecetrui en voor mij niet de moeite wil doen om wat netters te dragen wat enigszins in de buurt van die dresscode komt, dan hoef je ook niet bij mij op mijn bruiloft te komen. Dan heb je dus blijkbaar ook niks voor mij als familielid/vriend over...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:12

Oooooh mijn fout! Ik dacht dat het ging over het type jurken in Hollywood vs British High Society onder eenzelfde dresscode :+

Ja dan denk ik dat ze idd in de U Es of A sneller mee gaan zijn. En dat vrouwen in prachtige maatpakken of jumpsuits eerder normaal zullen worden bij black en white tie dan hier bij de stiff upper lipjes.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:14

Varekaj schreef:
Oooooh mijn fout! Ik dacht dat het ging over het type jurken in Hollywood vs British High Society onder eenzelfde dresscode :+

Ah dan begrepen we elkaar verkeerd :j

Citaat:
Spannender dan wanneer een vrouw overal in een pak mag verschijnen, vind ik de vraag wanneer een man overal in een jurk mag gaan.
En dit :)

Ik zou zeggen dat het wel mee zal vallen vwb hoe vaak dat voorkomt.. maar eigenlijk weet ik dat helemaal niet.. :)

M_D_H

soesita schreef:
Spannender dan wanneer een vrouw overal in een pak mag verschijnen, vind ik de vraag wanneer een man overal in een jurk mag gaan. (In de westerse wereld dan, en Schotland even buiten beschouwing gelaten. :P )

De drummer van Maneskin, Ethan geloof ik, is afgelopen donderdag in een trouwjurk getrouwd :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Komt dat mooi uit. Zijn we daar gelijk over eens dat ik daar niet pas en ook niet gewenst ben. Mooier kan toch niet :j

En als jij denkt dat het ligt aan het fijne discussiëren om alles in het extreme te trekken. Zegt dat iets over jou gedachte en eigen invulling en ga ik er daarom ook niet serieus op in.
IMANDRA schreef:
DuoPenotti schreef:
Zoals jij het beschrijft earth vind ik het onnodig lomp.
Waarom moet men maar buiten een comfortzone stappen. Zich de hele tijd onprettig voelen?
In een tijd waar we niet meer in de middeleeuwen leven en we juist steeds meer leren om jezelf te zijn.

Dat iemand dan een bruiloft geeft die perfect aan de social media foto's moet voldoen mag dat.
Maar er mag dan ook net zo goed gewijgerd worden daar aan mee te doen en dus weg te blijven. Zonder dat daar denigrerend over gepraat hoeft te worden. Zoals jij nu imo wel doet.

Wel gaan buiten die dresscode om vind ik ook onfatsoenlijk dus dat zou ik niet doen.
Daarmee respecteer ik dus wel de wens van het bruidspaar.

Maar waarom geen kleine gunst doen voor de bruid/bruidegom in zo'n geval? Ik snap dat het fijn discussieert om alles in z'n extreme te trekken, maar ik kan me niet voorstellen dat voor de meeste dresscodes er nog echt wel wat te schipperen valt. Denk aan een mooie, nette jumpsuit in plaats van een jurk bij gala/white tie. Of de vrouw in een mooi pak. De meeste bruiloften zullen echt niet zo strict zijn (uitzonderingen daargelaten).

Dus wegblijven omdat de dresscode je niet aanstaat vind ik persoonlijk nogal petty en niet getuigen van een hechte familieband of vriendschap. Want ook binnen een dresscode bij zo'n bruiloft lijkt me dat je nog wel iets kan uitzoeken waar jij je comfortabel in voelt.

En als je je alleen comfortabel voelt in een kapotte spijkerbroek en fleecetrui en voor mij niet de moeite wil doen om wat netters te dragen wat enigszins in de buurt van die dresscode komt, dan hoef je ook niet bij mij op mijn bruiloft te komen. Dan heb je dus blijkbaar ook niks voor mij als familielid/vriend over...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:22

Ibbel schreef:
In een galajurk tot de grond zie je in principe niet (makkelijk) of iemand op platte schoenen of op hoge hakken loopt. Dus ik kan me niet echt voorstellen dat die platte schoenen een enorme dealbreaker zijn.

:n Ik had een lange trouwjurk en ondanks hevige protesten van de verkoopster had ik daar bijpassende (in dezelfde kleur) en goede kwaliteit ballerina's onder aan die comfortabel waren. No way dat ik de hele dag in hakken ging lopen op mijn eigen feest. Niemand die dat zelfs op gemerkt heeft. Op een paar van onze huwelijksfoto's zie je het maar het is niet dat je aandacht er meteen naar toe getrokken wordt. :+

een vriendin van mij had haar cowboylaarzen onder haar trouwjurk aan. Heeft ook niemand gemerkt tot ze het heel trots liet zien. _O-

Dus in dat op zicht zijn lange jurken vaak juist "fijner". Je kan er meer onder verstoppen zeg maar. :+ (ook mijn lelijke misvormde enkels en knieën bv. :+ )

Doet me er aan denken, ik heb mijn bruidsjurk nog. Die past misschien voor gala evenementen/white tie. _O-

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:27

Misschien heb ik zelf wat weinig begrip voor mensen die niet uit hun comfortzone willen komen. Ik daag mensen juist altijd uit om eens verder te kijken dan wat ze kennen, om een stapje buiten de bubbel te doen, want dat kan zo leuk zijn! En dat hoeft niet van 0 naar 100, het kan ook klein beginnen. Want meestal (soms kan het echt niet, maar... kan het echt niet?) is die comfortzone een bubbel van onzekerheid, of een bubbel van niet de moeite willen doen voor jezelf. En dat vind ik zonde, want een keer moeite doen voor jezelf, jezelf leuk kleden, wat make-up op, een 2.0 versie van jezelf, dat kan zo fijn zijn voor je zelfvertrouwen en voor je eigen gevoel. Dat moedig ik alleen maar aan! Dus ja misschien ben ik dan wat wrang en schop ik tegen mensen aan die dat niet doen, maar eigenlijk alleen maar omdat ik het zo zonde vind dat je niet eens uit je comfortzone stapt omdat het zoveel met je kan doen in positieve zin.
Ik zit de laatste tijd poedersuiker in mn vel, maar ik kan me echt even top voelen als ik naar de musicalgroep mezelf wat optut, leuke kleren aan trek. En dan ga ik echt niet all out, maar het feit dat ik al aandacht aan mezelf besteed om me mooier te maken dan ik al ben, geeft me meestal echt een boost.
Ook zie ik dat met vrienden qua kleding. Ik ben de laatste tijd diegene die ze vragen om mee te gaan shoppen om uit die comfortzone te komen. Niet enkel om zich blits aan te kleden, maar juist om zich beter te voelen over zichzelf. En dat zijn kleine stapjes richting zelfliefde, zelfcompassie.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:27

DuoPenotti schreef:
Komt dat mooi uit. Zijn we daar gelijk over eens dat ik daar niet pas en ook niet gewenst ben. Mooier kan toch niet :j

En als jij denkt dat het ligt aan het fijne discussiëren om alles in het extreme te trekken. Zegt dat iets over jou gedachte en eigen invulling en ga ik er daarom ook niet serieus op in.

Maar dat was een reactie op mensen die hier schreven dat je niet welkom zou zijn als je geen galajurk aan wil (paraphrased). De discussie lijkt soms alleen te gaan over 'ik kan/wil niet strict aan de dresscode voldoen' en niet over realistische situaties. (Niet specifiek op jou ook). Terwijl er toch echt wel nuances en tussenwegen zijn te bedenken bij zo'n dresscode, waar 99/100 bruiden/bruidegommen geen probleem mee hebben.

In de meeste gevallen zal het gaan om een bepaalde sfeer te creeeren. Als iemand strict genomen niet in white-tie is maar wel zijn of haar best heeft gedaan om een beetje netjes over te komen (mooie, nette en stylish jumpsuit bijv, of een vrouw in een prachtig pak zoals de mannen ook hebben) dan is er toch meestal geen probleem?

Als je in zo'n situatie zegt: "oh dresscode, dan kom ik niet want ik vertik het om er een beetje aan tegenmoed te komen", dan vind ik dat nogal respectloos en petty.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:29

Earth schreef:
Misschien heb ik zelf wat weinig begrip voor mensen die niet uit hun comfortzone willen komen. Ik daag mensen juist altijd uit om eens verder te kijken dan wat ze kennen, om een stapje buiten de bubbel te doen, want dat kan zo leuk zijn! En dat hoeft niet van 0 naar 100, het kan ook klein beginnen. Want meestal (soms kan het echt niet, maar... kan het echt niet?) is die comfortzone een bubbel van onzekerheid, of een bubbel van niet de moeite willen doen voor jezelf. En dat vind ik zonde, want een keer moeite doen voor jezelf, jezelf leuk kleden, wat make-up op, een 2.0 versie van jezelf, dat kan zo fijn zijn voor je zelfvertrouwen en voor je eigen gevoel. Dat moedig ik alleen maar aan! Dus ja misschien ben ik dan wat wrang en schop ik tegen mensen aan die dat niet doen, maar eigenlijk alleen maar omdat ik het zo zonde vind dat je niet eens uit je comfortzone stapt omdat het zoveel met je kan doen in positieve zin.
Ik zit de laatste tijd poedersuiker in mn vel, maar ik kan me echt even top voelen als ik naar de musicalgroep mezelf wat optut, leuke kleren aan trek. En dan ga ik echt niet all out, maar het feit dat ik al aandacht aan mezelf besteed om me mooier te maken dan ik al ben, geeft me meestal echt een boost.
Ook zie ik dat met vrienden qua kleding. Ik ben de laatste tijd diegene die ze vragen om mee te gaan shoppen om uit die comfortzone te komen. Niet enkel om zich blits aan te kleden, maar juist om zich beter te voelen over zichzelf. En dat zijn kleine stapjes richting zelfliefde, zelfcompassie.

Dat is noch jouw verantwoordelijkheid, noch jouw recht. Laat mensen dat fijn voor zichzelf bepalen. Tenzij jij exact weet wat er in mensen hun leven speelt kan jij nl helemaal niet bepalen hoe groot de stap is die jij vraagt.

IMANDRA: en "ik wil dat je komt zoals ik het zeg want anders verpest je mijn feest" is niet "petty"? :+

Een uitnodiging is een uitnodiging, geen verzoek, geen verplichting, geen oproep. Het is een "je bent welkom als je wil en kan komen.". Als je netjes vooraf meld dat je helaas niet aanwezig zal kunnen zijn zie ik niet in wat het probleem is. De reden doet er dan imo zelfs niet toe. Bij ons hebben een paar mensen af gemeld (niet veel.) maar ik heb echt aan niemand gevraagd waarom hoor. :?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:33

Earth
Maar projecteer jij jou gevoel nu niet op een ander?
Jij voelt je momenteel niet fijn in je vel zitten ( :knuffel: ) maar voelt je fijn als je je even op kunt tutten. En dat gun je een ander ook.

Dat vind ik een lieve gedachte. Echt.
Maar bijvoorbeeld voor mij zou die niet werken.
Ik voel me het fijnste in een nette spijkerbroek met nette blouse.
En zou me juist ongelukkiger voelen als ik me op zou moeten tutten in een jump suite of pakje oid.
Dood ongelukkig. Dus bereik juist het tegenovergestelde van jou gevoel.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:40

Ayasha schreef:
IMANDRA: en "ik wil dat je komt zoals ik het zeg want anders verpest je mijn feest" is niet "petty"? :+

Een uitnodiging is een uitnodiging, geen verzoek, geen verplichting, geen oproep. Het is een "je bent welkom als je wil en kan komen.". Als je netjes vooraf meld dat je helaas niet aanwezig zal kunnen zijn zie ik niet in wat het probleem is. De reden doet er dan imo zelfs niet toe. Bij ons hebben een paar mensen af gemeld (niet veel.) maar ik heb echt aan niemand gevraagd waarom hoor. :?

Dat zeg ik niet en dat zal in de realiteit ook niet zo zijn. Ik geloof dat er in verreweg de meeste gevallen écht wel een dialoog met het bruidspaar te starten is als iemand zich niet comfortabel voelt in bijvoorbeeld een galajurk. Om dan zonder enig overleg of enig voor jezelf nadenken te roepen dat je dan maar niet komt vind ik inderdaad petty.

Als het bruidspaar dan als reactie geeft "nee je mag niet komen tenzij je in een pimpelpaarse galajurk komt", já , dat is petty. Maar verwachten dat je gasten zich enigszins aanpassen (grotendeels binnen hun -realistische- comfortzone) is niet gek en niet petty, vind ik.

Om het voorbeeld te pakken van DP, van een nette spijkerbroek en nette blouse: ik geloof echt dat, mocht ze bijv. naar een gala-style bruiloft gaan, er daarin wel wat te vinden is waarbij DP zich meer comfortabel zou voelen én het bij de dresscode-suggestie van het bruidspaar past. Zeker voor vrouwen zijn er zo veel opties tegenwoordig! Zou dat strict genomen volgens de officiële dresscode van 'gala' zijn? Nee, maar lijkt me sterk dat zo'n bruidspaar daar zo hard op gaat hameren in de meeste gevallen.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 14:57

soesita schreef:
Spannender dan wanneer een vrouw overal in een pak mag verschijnen, vind ik de vraag wanneer een man overal in een jurk mag gaan. (In de westerse wereld dan, en Schotland even buiten beschouwing gelaten. :P )

In allerlei religieuze stromingen is het heel normaal dat mannen in jurken lopen (of althans wat ik er als een jurk uit vind zien). Bijvoorbeeld:
Afbeelding

En als je kijkt naar de oudheid dan droegen mannen ook wat je nu onder een jurk of rok zou verstaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chiton_%28garment%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Toga

Ik vind het daarom juist interessant waarom volgens streng religieuze kringen vrouwen niet in een broek maar juist in een jurk/rok moeten, omdat een broek "mannenkleding" zou zijn. En waarom een man in een jurk een "probleem" is geworden. Terwijl diezelfde geloven nou juist ontstaan zijn in die oudheid waar de mannen (ook) jurken droegen.

Dus ja, van mij mag een man in een jurk.

Cer

Re: Dresscodes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:10

Religie is gewoon ingewikkeld..

Maar komt de dresscode 'gala' vanuit de religie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:19

Bij Aalst carnaval loopt zowat de hele mannelijke bevolking 3 dagen rond als een kruising van Conchita Wörst x Ma Flodder 2.0. Met een oude lampenkap als hoed en make-up die door een kleuter lijkt aangebracht.

Kortom, ik zie minimaal 1x/jaar duizenden mannen in een jurk of rokje.

Dialoog en gesprek zijn key als het gaat om dresscodes. Voor wat huwelijken betreft, ik zag ooit op een invitatie voor het avondfeest als opmerking staan "dress cocktail, dancing shoes included". Met andere woorden, wie platte of makkelijke schoenen aan wou eens het dansfeest begon mocht zeker wisselen.
De collectie hakken naar het einde van de avond was zacht gezegd indrukwekkend.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:19

Ayasha schreef:
Ibbel schreef:
In een galajurk tot de grond zie je in principe niet (makkelijk) of iemand op platte schoenen of op hoge hakken loopt. Dus ik kan me niet echt voorstellen dat die platte schoenen een enorme dealbreaker zijn.

:n Ik had een lange trouwjurk en ondanks hevige protesten van de verkoopster had ik daar bijpassende (in dezelfde kleur) en goede kwaliteit ballerina's onder aan die comfortabel waren. No way dat ik de hele dag in hakken ging lopen op mijn eigen feest. Niemand die dat zelfs op gemerkt heeft. Op een paar van onze huwelijksfoto's zie je het maar het is niet dat je aandacht er meteen naar toe getrokken wordt. :+

een vriendin van mij had haar cowboylaarzen onder haar trouwjurk aan. Heeft ook niemand gemerkt tot ze het heel trots liet zien. _O-

Dus in dat op zicht zijn lange jurken vaak juist "fijner". Je kan er meer onder verstoppen zeg maar. :+ (ook mijn lelijke misvormde enkels en knieën bv. :+ )

Doet me er aan denken, ik heb mijn bruidsjurk nog. Die past misschien voor gala evenementen/white tie. _O-

Als ik nog ooit trouw doe ik waarschijnlijk ook mn cowboylaarzen aan. Dat is mn handelsmerk haha.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:22

Zonnetje81 schreef:
Als ik nog ooit trouw doe ik waarschijnlijk ook mn cowboylaarzen aan. Dat is mn handelsmerk haha.

_O- Iedereen vond dat prachtig. :))
Ze had ook een rode trouwjurk, ze was een prachtige bruid. :+: Ze had echt een heel eigen twist aan de bruidsjurk gegeven.

dus in dat op zicht is gala/lange jurken wel handig, daar kan je zo ongeveer elke schoen onder aan doen. :))

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:23

germie schreef:
Maar nog steeds kijkt men je raar aan als je naar een herentoilet loopt omdat er een rij bij de dames staat. Terwijl ik dat al m'n leven lang doe zonder schaamte lijkt men er in deze tijd nog steeds niet aan gewend.

Kijk dan denk je wéér alleen aan jezelf en niet aan de heren die daar in de pisbak staan te plassen en misschien wel niet kunnen/willen plassen als er een dame erbij staat te turen.
Dat jij het schaamteloos doet zegt juist dat je vindt dat iedereen het maar moet accepteren....
Terwijl dat absoluut niet werkt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:24

Ik heb ooit paardrijlaarzen naar 80 jarig feest van oma aangehad.
Was geen dresscode maar dit was ook niet mijn bedoeling.

Kwam van concours, woonde nog thuis, en was per ongeluk buiten gesloten en kon me dus niet omkleden.

Heb toen een spijkerbroek en neutrale blouse van mijn vriend aangetrokken. Maar schoenen kon niet.
Dus paard rijlaarzen aan en broek erover.
Verwacht dat iedereen dacht dat ik enkel laarsjes met de broek erover aanhad :+

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:24

Roodvos schreef:
soesita schreef:

In allerlei religieuze stromingen is het heel normaal dat mannen in jurken lopen (of althans wat ik er als een jurk uit vind zien). Bijvoorbeeld:
[ Afbeelding ]

En als je kijkt naar de oudheid dan droegen mannen ook wat je nu onder een jurk of rok zou verstaan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Chiton_%28garment%29
https://en.wikipedia.org/wiki/Toga

Ik vind het daarom juist interessant waarom volgens streng religieuze kringen vrouwen niet in een broek maar juist in een jurk/rok moeten, omdat een broek "mannenkleding" zou zijn. En waarom een man in een jurk een "probleem" is geworden. Terwijl diezelfde geloven nou juist ontstaan zijn in die oudheid waar de mannen (ook) jurken droegen.

Dus ja, van mij mag een man in een jurk.

Je hebt helemaal gelijk. Maar we hebben het hier over dresscodes op feesten. En daar is het toch nog streng verdeeld naar geslacht. Dus ik bedoelde het in die context. En dan denk ik zomaar dat een vrouw in smoking nog eerden binnengelaten zal worden dan een man in galajurk. :)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:26

Tenzij die man Harry Styles is!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:29

Urbanus schreef:

Yep. we zijn allemaal evenwaardig, maar sommigen wat evenwaardiger dan anderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:32

Maar even een vraag. Stel de dresscode is cocktail of "vrouwen in jurk" (hoe je dat ook omschrijft in een dresscode).

Over het algemeen is het erg moeilijk om in een (kortere) jurk elegant uit te zien tenzij je hakken aan hebt. Is het dan acceptabel om een goede kwaliteit ballerina er onder aan te doen bv? (dus niet zo eentje van 5 euro die voor slof kan door gaan)
Ik weet dat het een schoen is die niet heel populair is maar het is zo ongeveer het enige dat ik zou kunnen dragen onder een jurk. := Een platte sandaal is zelden echt elegant en als je al een elegante wil zijn de riempjes zo dun dat mijn enkels er niet mee om kunnen en ik dus letterlijk regelmatig langs mijn schoenen trap. :x

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:34

Urbanus schreef:

Of Timothee Chalamet <3 Geen jurk maar wel een genderneutrale outfit <3

Afbeelding

@Ayasha, ik draag regelmatig platte schoenen onder een korte jurk, een leuke sandaal of een Toms schoen. Ik ga in dat opzicht altijd voor comfort :j

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:38

Afbeelding

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-23 15:39

Ayasha schreef:
Maar even een vraag. Stel de dresscode is cocktail of "vrouwen in jurk" (hoe je dat ook omschrijft in een dresscode).

Over het algemeen is het erg moeilijk om in een (kortere) jurk elegant uit te zien tenzij je hakken aan hebt. Is het dan acceptabel om een goede kwaliteit ballerina er onder aan te doen bv? (dus niet zo eentje van 5 euro die voor slof kan door gaan)

In mijn ervaring wel. Er zijn natuurlijk heel veel vrouwen die geen hakken dragen, ook niet als de dresscode dat wel voorschrijft.