Ruzie tussen vriend en mijn familie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:26

hij heeft het gedrag als een vijf jarige, dus zo snel word hij niet de les gelezen door en jonger iemand :D :+

Precies, gewoon 3 uurtjes je fatsoen houden.
Thuis zit ik ook niet altijd netjes rechtop, laat ook wel eens een scheet.
En mijn kleren zijn ook niet altijd zuiver. En stink ook naar paard.

Maar dan ga ik naar een feestje of uit eten en dan is bovenstaande toch niet van toepassing.

En toen wij naar de feestjes gingen van mijn vriend zijn peetoom en vrouw heb ik me nooit in een gesprek gemend. Terwijl ik een grote babbelaar ben.
Maar echt wat een verschrikkelijke manier van praten hadden die mensen.
De gewone verjaardagen zijn we al snel niet meer heen gegaan.
Maar laten die mensen net heel oud worden en voor alles een jubileum feest geven. }>
En dan ga je voor goed fatsoen, eten was er altijd lekker, en dan weer naar huis.
Klaar. We hebben het overleefd hoor :j

pmarena

Re: Ruzie tussen vriend en mijn familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:29

Vandaar dat ik ook zeg dat het het mooiste zou zijn als vriend zich even zou kunnen vermannen :j

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat hij nu na dit "de les lezen" gebeuren niet bepaald zin heeft om de volgende keer nog extra onder een vergrootglas gehouden te worden of hij wel op de juiste manier aanwezig is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:35

Of hij toont gewoon ballen. Neemt een bloemetje mee naar die (schoon-)ouders en zegt: "Ik voel me verloren op dit soort dagen en probeerde daarmee te dealen door Pokemon te spelen. Ik snap nu hoe dit voor jullie over is gekomen en wil daarvoor mijn oprechte excuses aanbieden. Ik hoop dat we dit achter ons kunnen laten en gezamenlijk proberen om er een gezellige avond / middag / etc van te maken".

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:46

pmarena schreef:
Vandaar dat ik ook zeg dat het het mooiste zou zijn als vriend zich even zou kunnen vermannen :j

Maar ik kan me ook wel voorstellen dat hij nu na dit "de les lezen" gebeuren niet bepaald zin heeft om de volgende keer nog extra onder een vergrootglas gehouden te worden of hij wel op de juiste manier aanwezig is.

Ik kan me voorstellen dat dat voor de familie ook geldt en die er tegenop kijken om hem weer uit te nodigen. Maar uit respect voor de dochter zal iedereen toch weer moeten proberen samen te leven op een of andere manier. De ouders zien dat in. Jammer dat de vriend dat niet doet.

@Rocamor: exact dat!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:50

Ik kan uit ervaring zeggen hoe het is om bij schoonouders te zitten en compleet genegeerd te worden, geen drinken of wat dan ook aangeboden te krijgen, geen woord wordt er tegen je gesproken puur en alleen omdat je niet kerkelijk bent opgevoed of er een kerkelijke levensstijl er op na houdt. Ik heb het heel wat jaren geprobeerd, alleen voor mijn man heb ik dat gedaan. Op een gegeven moment was het klaar, had ik er echt geen zin meer in, heb dat bespreekbaar gemaakt met mijn man, hij gaat nu ook niet meer naar dat soort dingen binnen zijn familie. Hij heeft me daar vrij in gelaten. Ik laat hem vrij daar in. Het is zeker niet leuk als je voor je gevoel geen aansluiting hebt bij schoonfamilie, maar je kunt er wel je best voor doen, pas dan daarna kan je zeggen het werkt niet en het is goed zo. Ik begrijp uit de berichten van TS dat haar vriend dit al tijden doet, zelfs op een bruiloft. Dat hij zich niet prettig voelt in gezelschap zou kunnen, maar doe er dan wat mee, leg dit uit en zorg dan dat er andere manieren zijn van contact. Voor nu is er helaas het een en ander gebeurt wat de sfeer er niet beter op zal maken, dus ja zijn gedrag zal zeker in de gaten gehouden worden als hij geen excuus maakt of in elk geval aangeeft dat hij het vervelend vond wat er is gebeurt en dat hij zijn best zal doen om het niet meer te laten gebeuren. Dan zal het eerder vergeten worden wat er is gebeurt dan je mond houden en het laten voor wat het is.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 11:52

DuoPenotti schreef:
hij heeft het gedrag als een vijf jarige, dus zo snel word hij niet de les gelezen door en jonger iemand :D :+

Ben het met je eens, ben alleen wel bang dat hij dat niet zo zal zien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:16

meggiemeg schreef:
Nee dat zeg ik niet, ik zeg alleen dat hij het kan voelen als de les lezen door een jonger iemand, niet iedereen kan daar even goed tegen. Als je de rest van die zin leest is het een actie op dat wat hij aan het doen is, dat dat iets is wat hij dan niet wil zien. Ik ben van mening dat beide niet juist bezig zijn geweest, het broertje om dat midden in het restaurant te doen en dat vriendlief ook niet handig bezig is met zijn dingen. Dat voor beide wat te zeggen is.

Dank voor je toelichting.

Je buitengesloten/genegeerd voelen herken ik ook. Ik heb een poosje een relatie gehad met iemand uit Friesland, en daar werd in huis, bij familie en vrienden ook Fries gesproken. Ik kan een huiselijk gesprek een beetje de grote lijnen volgen. Maar als er rondom je heen alleen maar Fries en door elkaar gesproken wordt, dan ben ik binnen 2 minuten de draad kwijt. Tja, ik heb de feestjes en partijen ook gewoon maar uitgezeten. Dat doe je dan voor iemand.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:38

Rocamor schreef:
Of hij toont gewoon ballen. Neemt een bloemetje mee naar die (schoon-)ouders en zegt: "Ik voel me verloren op dit soort dagen en probeerde daarmee te dealen door Pokemon te spelen. Ik snap nu hoe dit voor jullie over is gekomen en wil daarvoor mijn oprechte excuses aanbieden. Ik hoop dat we dit achter ons kunnen laten en gezamenlijk proberen om er een gezellige avond / middag / etc van te maken".

Dat zou ik dus nooit zomaar doen. Dan ga je ook toegeven, en dat doe je alleen als het echt alleen van jouw kant fout zit. En dat haal ik er nog niet uit. Dat broertje moet ook zeker dan excuses aanbieden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:42

germie schreef:
Rocamor schreef:

Dat zou ik dus nooit zomaar doen. Dan ga je ook toegeven, en dat doe je alleen als het echt alleen van jouw kant fout zit. En dat haal ik er nog niet uit. Dat broertje moet ook zeker dan excuses aanbieden.

Onzin. Je kunt alleen excuses aanbieden voor je eigen aandeel. Dus dan kan iemand anders alsnog ook fout zitten, maar dan kun je alsnog je excuses aanbieden voor je eigen aandeel of een bepaalde actie. Dan ben je juist volwassen.

Zoals jij het schetst biedt je alleen excuses aan als de ander het ook doet.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:45

Dat ben ik niet met je eens Germie. Je excuseert je voor hoe eea is overgekomen van hetgeen jijzelf deed. En in dit geval bied je de excuses aan richting de ouders, die het feestje organiseerden en creeer je een opening om een gesprek aan te gaan over waarom hij zich verloren lijkt te voelen en daarnaast ook voor evt een excuus vanuit het broertje.

Een strijd eindigt pas als 1 van de strijdende partijen de ander een hand reikt. Aan die ander dan om te bedenken of ie die hand wil aannemen. En van daaruit verder denken hoe in het vervolg een strijd voorkomen kan worden.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:54

Misschien ben ik te naief, maar je kunt in mijn ogen beter eerst nu na dat gesprek kijken of het echt is opgelost. Ik krijg steeds meer het idee dat de vriend het gewoon een saai etentje vond en dat het dus vaker saai was. Maar dat niemand hem er op aangesproken heeft. Dat hij nu excuses moet gaan aanbieden, terwijl die uitval van dat broertje normaal gevonden wordt en hij mogelijk nooit geweten heeft dat iemand zich stoorde aan die telefoon. En als die vriend gewoon al sorry gezegd heeft, dan zou het daarmee afgedaan moeten zijn. En dan is het aan de rest om het minder saai te laten worden een volgende keer.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:55

Ik lees sommige stukken vol verbazing. De family heeft aangegeven dat dit al een tijdje speelt dus dat broer lief uit zijn slof geschoten is kan ik alleen snappen en toch ook waarderen want HIJ heeft wel het initiatief genomen om er wat van te zeggen. Dat hij niet het goede moment t gekozen heeft helemaal mee eens! Had dat dan gewoon op een ander moment gedaan en niet in een restaurant. Dat hij de vriend excuses aan moet bieden nee vind ik niet hij heeft hem gewoon aangesproken op zijn asociaal gedrag.
We hebben het hier over een vent van 42 die zich op zijn edele delen getrapt voelt omdat een jongere iemand hem terecht wijst.
Wat een kleuter zeg! Als hij af en toe zijn telefoon zou pakken tussendoor ears het gesprek even wat stroef loopt en hij het gevoel heeft dat hij zich er niet zo goed in kan mengen zou niemand hem op aan kijken maar hij blijkt zich altijd zo te gedragen dus dat mensen zeggen grow up en gedraag je als een volwassene snap ik. Gaat hij op zijn werk ook altijd achter zijn telefoon zitten vast niet dan wordt er ook verwacht dat hij zijn werk doet nou met een etentje wordt er verwacht dat je je sociaal gedraagt.
Ook in het gesprek is hij weer weg gelopen (zie het al voor me een klein kind die stampvoetend weg loopt omdat hij zijn zin niet krijgt) ik zou hem persoonlijk dit topic laten lezen misschien dat hij hopelijk gaat inzien wat zijn gedrag veroorzaakt. Een ongelukkige en verdrietige vriendin ouders die zich rot voelen en een boze broer die het opneemt voor de rest. Ik zou thuis de WiFi wachtwoord veranderen tot hij zijn excuses aanbiedt (helpt met kinderen ook die hun huiswerk niet doen)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:57

germie schreef:
Misschien ben ik te naief, maar je kunt in mijn ogen beter eerst nu na dat gesprek kijken of het echt is opgelost. Ik krijg steeds meer het idee dat de vriend het gewoon een saai etentje vond en dat het dus vaker saai was. Maar dat niemand hem er op aangesproken heeft. Dat hij nu excuses moet gaan aanbieden, terwijl die uitval van dat broertje normaal gevonden wordt en hij mogelijk nooit geweten heeft dat iemand zich stoorde aan die telefoon. En als die vriend gewoon al sorry gezegd heeft, dan zou het daarmee afgedaan moeten zijn. En dan is het aan de rest om het minder saai te laten worden een volgende keer.

Germie, je moet denk ik even de berichten van TS lezen voordat je reageert. Niet alleen de OP.

Ik vind niet op je telefoon zitten gewoon een fatsoensnorm. Net zoals niet in je neus peuteren in gezelschap of aan je kruis krabben.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 12:58

germie schreef:

Dat is geen optie want ouders laten hem (begrijpelijk) niet meer binnen totdat er excuses zijn aangeboden.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:03

candalisa schreef:
Dat hij de vriend excuses aan moet bieden nee vind ik niet hij heeft hem gewoon aangesproken op zijn asociaal gedrag.

Mwoah, er zit wel een verschil tussen aanspreken en wat er hier gebeurd is. Iemand middenin een restaurant toe beginnen te schreeuwen valt niet onder normaal aanspreken wat mij betreft. Als iemand dat richting mij zou doen, of de onderliggende reden nu terecht is of niet, zou ik daar ook niet van gediend zijn.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:04

Wat een ingewikkelde situatie TS.
Een ruzie waarbij je familie betrokken is. Het klinkt nu een beetje alsof je moet kiezen tussen je vriend en je familie. En in mijn ogen is het veel te simpel om de 'schuld' bij je vriend te leggen.
Ik kan mij voorstellen dat je vriend zich heel ongemakkelijk voelt. Het lijkt mij goed om eens samen met een onafhankelijk iemand dit te bespreken. Het kan bijna niet anders of er zit meer achter het gedrag van jouw vriend. Niet iedereen is een goede prater van zichzelf, en al helemaal niet in een gespannen sfeer.
Sterkte en wijsheid gewenst.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:23

Dat idd. Misschien heeft hij wel sociale angst of voelt hij zich niet goed genoeg in het gezelschap van de familie. Dan is je terugtrekken op je telefoon heel comfortabel. En iemand die dan uitvalt maakt de drempel nog veel hoger.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 13:46

Exitium schreef:
candalisa schreef:
Dat hij de vriend excuses aan moet bieden nee vind ik niet hij heeft hem gewoon aangesproken op zijn asociaal gedrag.

Mwoah, er zit wel een verschil tussen aanspreken en wat er hier gebeurd is. Iemand middenin een restaurant toe beginnen te schreeuwen valt niet onder normaal aanspreken wat mij betreft. Als iemand dat richting mij zou doen, of de onderliggende reden nu terecht is of niet, zou ik daar ook niet van gediend zijn.

Inderdaad, ook het broertje mag wat mij betreft zijn excuses aanbieden. Zowel naar de ouders als naar de vriend van TS. Want dat aanspreken had hij ook kunnen doen door de vriend even mee te vragen naar een rustig plekje van het restaurant: "Joh, ik zie dat je al de hele tijd op je telefoon zit en dat vind ik eigenlijk ongewenst. Zou je de telefoon tijdens het etentje weg willen doen?!". Zelfde boodschap - minus het oordeel over het spelletje, andere toon.

Fitzroy schreef:
Dat idd. Misschien heeft hij wel sociale angst of voelt hij zich niet goed genoeg in het gezelschap van de familie. Dan is je terugtrekken op je telefoon heel comfortabel. En iemand die dan uitvalt maakt de drempel nog veel hoger.

Dat kan, maar hij heeft 5 jaar ( toch?) de tijd gehad dat een keer bespreekbaar te maken met zijn partner? het is niet zo, dat hij nog maar net een keer met die familie samen is geweest.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 15:58

Fitzroy schreef:

Dat vind ik te makkelijk gezegd als reden. Dat verklaard namelijk niet: 1. Dat hij boos is en blijft omdat iemand zijn spelletje kinderachtig noemt, 2. Gepikeerd wordt dat hij niet elk moment wanneer hij dat wilt mag doen waar hij zin in heeft. 3. Niet naar zijn vriendin haar zienswijze/gevoelens luisteren. 4. Zijn eigen aandeel niet zien. 5. In het vervolggesprek het voortouw nemen en wederom zijn eigen aandeel niet erkennen. 6. Enkel bij zijn eigen overtuiging blijven en geen duimbreed wijken dat heel heel misschien hij ook iets verkeerd heeft gedaan.

Het kan best zijn dat hij sociaal moeite heeft en/of andere normen. Maar ook dan vindt hij zijn eigen gelijk echt veel te belangrijk in deze kwestie, wat ten koste gaat van zijn relatie.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:35

Suliko schreef:
Fitzroy schreef:

Dat vind ik te makkelijk gezegd als reden. Dat verklaard namelijk niet: 1. Dat hij boos is en blijft omdat iemand zijn spelletje kinderachtig noemt, 2. Gepikeerd wordt dat hij niet elk moment wanneer hij dat wilt mag doen waar hij zin in heeft. 3. Niet naar zijn vriendin haar zienswijze/gevoelens luisteren. 4. Zijn eigen aandeel niet zien. 5. In het vervolggesprek het voortouw nemen en wederom zijn eigen aandeel niet erkennen. 6. Enkel bij zijn eigen overtuiging blijven en geen duimbreed wijken dat heel heel misschien hij ook iets verkeerd heeft gedaan.

Het kan best zijn dat hij sociaal moeite heeft en/of andere normen. Maar ook dan vindt hij zijn eigen gelijk echt veel te belangrijk in deze kwestie, wat ten koste gaat van zijn relatie.

Of hij heeft moeite met toegeven (wat best wel heel menselijk is) dat hij er moeite mee heeft en op deze manier "de stoere vent" wil uithangen? Niet iedereen lost het op door te praten en willen/durven niet toe te geven dat ze ergens moeite mee hebben. En zeker als de halve wereld denkt dat je aan bepaalde sociale standaarden moet voldoen/sociale verwachtingen op bepaalde leeftijden.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 16:53

Nayomie schreef:

Of hij heeft moeite met toegeven (wat best wel heel menselijk is) dat hij er moeite mee heeft en op deze manier "de stoere vent" wil uithangen? Niet iedereen lost het op door te praten en willen/durven niet toe te geven dat ze ergens moeite mee hebben. En zeker als de halve wereld denkt dat je aan bepaalde sociale standaarden moet voldoen/sociale verwachtingen op bepaalde leeftijden.

Maar juist vooraf aangeven, ik heb moeite met de drukte dus voor mij is dit een manier om het vol te houden. Dan is dat heel anders.
Zo ken ik ook iemand, die gaat na even erbij gezeten te hebben naar een rustige plek op zijn mobiel zitten.
Is ook een volwassen persoon en niemand heeft daar moeite mee.
Hij probeert het even maar daarna kiest hij voor zichzelf. Dikke prima toch.

De stoere vent uit willen hangen en vervolgens de kleuter spelen ligt toch wel erg ver uit elkaar imo

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:00

DuoPenotti schreef:
Nayomie schreef:

Maar juist vooraf aangeven, ik heb moeite met de drukte dus voor mij is dit een manier om het vol te houden. Dan is dat heel anders.
Zo ken ik ook iemand, die gaat na even erbij gezeten te hebben naar een rustige plek op zijn mobiel zitten.
Is ook een volwassen persoon en niemand heeft daar moeite mee.
Hij probeert het even maar daarna kiest hij voor zichzelf. Dikke prima toch.

De stoere vent uit willen hangen en vervolgens de kleuter spelen ligt toch wel erg ver uit elkaar imo

Dat is een beetje mijn punt. :+ Wat voor jou dus als een hele simpele oplossing kan zijn, kan dat voor iemand anders een hoop schaamte meebrengen, ook bij je partner. Ik kan me best voorstellen, zeker als man zijnde, dat je met toegeven dat je het spannend vindt, dat de angst leeft dat iemand je niet meer mannelijk of aantrekkelijk genoeg vindt. En ik denk, maargoed ik ben daar zelf niet oud genoeg voor om te kunnen oordelen maar slechts wat ik in mijn omgeving zie, is dat de leeftijd categorie waar hij in valt, het ook niet per se vanzelfsprekend is om over dit soort dingen te praten.

Want laten we eerlijk zijn, van een man van 42 worden best wel wat verwachtingen gesteld. Niet alleen in dit topic maar ik het algemeen. "Gewoon even communiceren, gewoon even dit doen en dat doen". Niet voor iedereen is dat gewoon, en zeker als de verwachtingen er zijn dat het normaal is terwijl je het voor jezelf niet natuurlijk is, is wel een behoorlijke drempel. Toegeven is moeilijk en een pittig proces.

Wil niet zeggen dat dit het moet zijn overigens, sommige mensen zijn soms echt horken. Maar ik vind het soms wel erg simpel en kort door de bocht gedacht.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:10

Ik ben 48 en die man waar ik over spreek in dat voorbeeld een paar jaar jonger.

Mijn ervaring is dan juist dat de hele wereld wel wat simpeler word met de leeftijd. :+
Dat je je juist veel minder druk maakt om dingen dan toen je jonger was.
Want dan lijken nu als oude taart veel dingen kleiner, minder belangrijk dan wanneer je jong bent.
En zal het mij nu veel meer aan mijn bips oxideren wat andere van mij denken of verwachten.
En dat merk ik wel van meer "oudjes"

En als hij dat zelf niet uit kan spreken dan kan zijn partner dat misschien doen voor hem
Oke op zijn bokts is dat bij het handje nemen, voor mij is dat dan voor mijn partner opkomen.
En nee dat doe je niet in het volle honderd, maar een keer in een gesprekje 1 op 1 met ouders of broer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:24

Maar ts heeft niet de behoefte het voor haar partner op te nemen. Ze is volgens mij nogal klaar met dit gedrag.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-22 17:31

Ja dat had ze natuurlijk 5 jaar eerder al eens kunnen doen, dan was het nu misschien niet zo'n groot probleem geworden. Maar dat is dan weer VB waarschijnlijk....

Kijk dit kleuter gedrag nu komt ergens vandaan.
Is er geen stoornis (naar woord, maar bedoel het niet naar) is het gewoon een zak behanger.
Wil hij zich daarin niet veranderen of laten onderzoeken was ik met zo'n zak behanger al lang klaar.
Maar dan opent er zich een topic, bokkers zeggen te snel dat mensen moeten rennen. :P