Algemeen Coronatopic #8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:48

Ik hoop dat dit niet met terugwerkende kracht zal gaan gelden. Ik zit inmiddels op 9,5 maand na mijn laatste vaccinatie. Ik verwacht wel dat ik in december terecht kan voor een booster. Ik ga hem halen zodra het mag. Ik vind het wel een goede zaak. Wel moet het natuurlijk mogelijk zijn om daadwerkelijk terecht te kunnen voor een booster lijkt me voor deze regel ingaat.

Israël en UK gaan reisbeperkingen instellen voor bepaalde Afrikaanse landen i.v.m. een nieuwe variant daar. Ik mag hopen dat dit hier ook heel snel zo gaat zijn.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:49

996981 schreef:
purny schreef:
Zeg Sunnda iets normaler mag ook hoor.
Er liggen plannen klaar bij de Europese Unie om de booster 9 maanden na de laatste vaccinatie verplicht te maken ivm de geldigheid van de coronapas

https://www.ad.nl/buitenland/brussel-adviseert-boosterprik-binnen-9-maanden-voor-geldigheid-coronapas~a4d9989d/

Bovendien had mijn zus eerst haar 2 vaccinaties gekregen en kreeg ze toen corona.

Idd Suzanne ik maak me zorgen... Het gaat wel om de kwetsbare ouderen waar zij mee werkt. En met al die mutaties die er zijn lijkt boosteren me geen slecht idee.

Ze heeft na volledige vaccinatie; de twee basisprikken, corona gekregen. Die booster beschermt (net als de basis vaccinatie) niet tegen besmetting. Ik snap dus goed dat ze niet wil boosteren.

Correctie, de booster beschermd zorgt (net als de basis vaccinatie)niet tegen voor een mindere kans op besmetting.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:54

Tot nu toe hebben de vaccins gewerkt tegen de mutaties hé
Dat weten ze nu nog niet van deze nieuwe maar als die tegen die vorige werkte schat ik in dat het weer werkt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:55

Maar dat zorgt er wel voor dat er dus wel ingezet zou moeten worden op boosters prikken bij kwetsbaren, imandra. Van bepaalde groepen in de zorg snap ik dat zij voorrang hebben, want die heb je nodig in het ziekenhuisenzovoorts, maar nu met deze cijfers lijkt het me van belang dat je opschiet met de kwetsbaren. En net zoals vorig jaar duurt dat toch weer lang.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 09:59

Eén van onze ministers van Volksgezondheid zei gister dat je de booster moet halen, anders krijg je geen groen vinkje meer op je Corona Safe Ticket en mag je nergens meer binnen waar het CST gevraagd wordt.
Ik had toch verwacht dat hij in eerste instantie zou melden dat je zonder booster niet ( goed ) meer beschermd bent. Maar dat kwam niet ter sprake :+

Boosters voor het grootste deel van de bevolking zijn hier voorzien voor het voorjaar denk ik. Netjes op tijd om met een geldige QR-code aan de vakanties te beginnen :Y)

Anyway...vanmorgen hier dus ook vervroegd Overlegcomité. Was voorzien voor januari.
En uiteraard is het grootste deel van de maatregelen alweer uitgelekt. :')

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:12

friezenfan2 schreef:
Dat weten ze nu nog niet van deze nieuwe maar als die tegen die vorige werkte schat ik in dat het weer werkt.

Er zitten schijnbaar zoveel mutaties in dat ze bang zijn dat de huidige vaccins veel minder effectief zouden zijn. Maar gelukkig kunnen ze mRNA vaccins redelijk vlot ombouwen. Alleen als ik kijk naar het boosteren, dan maak ik me wel zorgen over de snelheid van het prikken.

MyWishMax schreef:
Maar dat zorgt er wel voor dat er dus wel ingezet zou moeten worden op boosters prikken bij kwetsbaren, imandra. Van bepaalde groepen in de zorg snap ik dat zij voorrang hebben, want die heb je nodig in het ziekenhuisenzovoorts, maar nu met deze cijfers lijkt het me van belang dat je opschiet met de kwetsbaren. En net zoals vorig jaar duurt dat toch weer lang.

De GGD wilde nog geen cijfers naar buiten brengen qua hoeveel boosters ze gezet hebben. Ik hoop echt dat ze hier mee op gaan schieten en dat kwetsbaren tot die tijd extra voorzichtig zijn.

Ik hoop vooral dat ze nu eens gaan inzetten op het vaccineren van iedereen boven de 40. Gisteren bij Jinek werd weer maar eens bevestigd hoe belangrijk vaccineren is en wat voor een leed en druk dit kan voorkomen. Er zat ook een vrouw van middelbare leeftijd die zich niet had laten vaccineren. Want relatief jong, gezond en ze wilde afwachten wat het vaccin bij anderen zou doen. Ze kreeg corona en heeft uiteindelijk 12 dagen op haar buik in coma op de IC gelegen. Gelukkig hersteld, maar ze had enorm veel spijt dat ze het vaccin niet direct had genomen.

Als ik de voorgeschotelde opties zie van de nieuwe maatregelen vraag ik me echt af of dit gaat werken. Dan zie ik nog liever dat ze de scholen sluiten. Maar dan toch ook de 2G gaan invoeren als ze niet richting een vaccinatieplicht willen. Voor nu vind ik het oké dat de scholen dan maar eerder sluiten (al ziet het er niet naar uit), maar je mag kinderen niet de dupe laten blijven zijn van het gedrag van volwassenen.

En als er nu niet vol alles aan gedaan wordt om de ongevaccineerden van 40 jaar en ouder te vaccineren of te zorgen dat zij niet besmet kunnen raken (zonder maatregelen voor gevaccineerden), dan kunnen we beter maar gaan accepteren dat corona er is en ermee gaan leren leven. Ik lees vaak dat we verwend zijn, maar in dit opzicht natuurlijk ook. We maken het leven bijna maakbaar en we worden steeds ouder.

Ik heb er wel moeite mee dat er duidelijk gezegd is dat 2G echt veel verschil zou gaan uitmaken in het aantal besmettingen, maar dat er gewoon vooralsnog geen 2G komt. Maar wel weer opnieuw maatregelen. Ik vrees echt dat veel mensen hun booster niet of nog niet halen, als hier geen consequentie aan zit.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 26-11-21 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:12

IMANDRA schreef:
Correctie, de booster beschermd zorgt (net als de basis vaccinatie)niet tegen voor een mindere kans op besmetting.

Voor deze dame in ieder geval niet genoeg. Ze is immers besmet geweest na vaccinatie. Ze heeft nu dus de antistoffen uit haar basisvaccinatie én de antistoffen na besmetting. In mijn ogen niet meer dan logisch dat je dan niet zo happig bent op een booster.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:26

Anna79 schreef:
We kunnen ons heel druk maken om de boosters, maar de nieuwe variant staat al voor de deur, als die voet aan land zetten kunnen alle vaccins in de prullenbak. Bron. nu.nl

Want jij weet nu al dat de vaccins niet tegen de nieuwe variant helpen? Goh.. Knap hoor.. :+

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:29

friezenfan2 schreef:

Dit las ik over aangepaste vaccins aan de delta-variant.

Citaat:
Deltavariant grijpt wild om zich heen, maar toch komen er voorlopig geen bijgewerkte coronavaccins: “Anders moet je weer van nul beginnen”
Pfizer/BioNTech heeft zijn deltaversie van het vaccin al klaar.

De deltavariant is sinds de zomer dominant in België en de rest van de wereld. Toch komen er geen deltavaccins op de markt, hoewel bedrijven die wel degelijk ontwikkelen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:30

Relaxed schreef:
Anna79 schreef:
We kunnen ons heel druk maken om de boosters, maar de nieuwe variant staat al voor de deur, als die voet aan land zetten kunnen alle vaccins in de prullenbak. Bron. nu.nl

Want jij weet nu al dat de vaccins niet tegen de nieuwe variant helpen? Goh.. Knap hoor.. :+

Dat bedenkt ze niet zelf.

Citaat:
Uit eerste onderzoeken blijkt dat de variant flink verschilt van eerdere varianten, wat gevolgen kan hebben voor de effectiviteit van antistoffen die mensen hebben aangemaakt.

https://www.nu.nl/coronavirus/6169860/b ... tatie.html

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:33

996981 schreef:
[

Citaat:
Uit eerste onderzoeken blijkt dat de variant flink verschilt van eerdere varianten, wat gevolgen kan hebben voor de effectiviteit van antistoffen die mensen hebben aangemaakt.

Wat is er onduidelijk aan het woordje KAN?

Anoniem

Re: Algemeen Coronatopic #8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:35

Nou idd.. Enige nuance is wel op zijn plek :n

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:37

Relaxed schreef:

Misschien iets te sterk uitgedrukt, maar men maakt zich serieus zorgen over deze variant doordat hij heel sterk verschilt van de eerdere.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:38

Relaxed schreef:

Zeg jij? :+

Als je ziet welk effect de delta variant heeft op de effectiviteit van de vaccinaties kun je ervan uitgaan dat dit bij een variant die nog sterker verschilt van de oorspronkelijke variant nog groter is. Ik kan me dus goed voorstellen dat Anna bang is dat de vaccins dan “in de prullenbak” kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:46

Anna79 schreef:
Relaxed schreef:

Misschien iets te sterk uitgedrukt, maar men maakt zich serieus zorgen over deze variant doordat hij heel sterk verschilt van de eerdere.

Uiteraard, ben ook heel benieuwd wat hier weer achter vandaan gaat komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:52

Het vaccin is nog steeds voldoende effectief bij de Delta variant en het is niet gezegd dat dat bij de nieuwe variant niet zo is. De nieuwe variant in Zuid-Afrika lijkt de Delta variant te verdringen; dat betekent vooralsnog alleen maar dat ie besmettelijker is. Maar de vaccinatiegraad is in Zuid-Afrika laag dus ook die conclusie kan nog niet echt worden getrokken. E.e.a. wordt nu wordt nu onderzocht. Dat is wat ik uit de informatie lees. Klinkt toch al heel anders. De nieuwe variant heeft 35 mutaties in zich t.o.v. eerdere varianten. Er wordt nu onderzocht of het vaccin voldoende beschermt voor deze mutaties. Zolang we dat niet precies weten is zijn de grenzen dicht voor reizigers vanuit Zuid-Afrika en omliggende landen.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 26-11-21 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 10:55

996981 schreef:
Relaxed schreef:

Citaat:

Het kan ook gevolgen hebben voor een natuurlijke immuniteit, just saying. Dus als dat zo is zijn niet alleen de gevaccineerden de pineut, óók de reeds besmette ongevaccineerden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:00

IMANDRA schreef:
Het kan ook gevolgen hebben voor een natuurlijke immuniteit, just saying. Dus als dat zo is zijn niet alleen de gevaccineerden de pineut, óók de reeds besmette ongevaccineerden.

Je meent het… het gaat in dat artikel over antistoffen. Ik denk dat iedereen hier wel kan bedenken dat dit de kunstmatig én natuurlijk opgebouwde antistoffen betreft. De hoofd strekking van het artikel is dan ook het beperken/aan banden leggen van vluchten naar het gebied waar deze variant heerst. Niet het downsizen van de werking van de vaccins

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:03

Gezien de hetze tegen vaccins kan het er maar bijgezegd worden. Want het lijkt alleen das rover te gaan.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:06

Ik maak mij nog niet zo druk om de nieuwe variant. De Braziliaanse waar toen zo'n mega groot gedoe om was hoor je nu ook niet zoveel meer van.

Er zijn natuurlijk ook best wat mensen in Afrika die niet eens een vliegticket kunnen betalen die mensen moeten eerst hier wel kunnen komen om het mee te nemen. Er wonen natuurlijk relatief gezien zeker best wat mensen uit andere landen in Afrika maar goed ik verwacht geen hordes mensen uit Afrika die door heel Europa reizen...

Maar dit is dus wel waar ik al maanden op hamerde hier gaan we boosteren en daar krijgen mensen niet eens een vaccinatie omdat bepaalde landen het niet kunnen betalen. Dus daar zijn een hoop onnodige fouten gemaakt. Dus een nieuwe variant uit een land waar amper gevaccineerd wordt was gewoon wel te voorspellen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:11

IMANDRA schreef:
Gezien de hetze tegen vaccins kan het er maar bijgezegd worden. Want het lijkt alleen das rover te gaan.

Nee. Jij weet op iedere mogelijke manier en in iedere discussie de vaccinatie discussie boven te halen. Dat is wat anders

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:13

Laatst bijgewerkt door purny op 26-11-21 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:16

Ik ken iemand die daar op reis was, ben benieuwd :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:18

sureido schreef:
Ik ken iemand die daar op reis was, ben benieuwd :+

Waarschijnlijk binnen 24 uur het land verlaten.
Moet ik ook als Amerika op rood gaat(God hoop het niet)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 11:19

esje01 schreef:
Maandag gaan de booster prikken gezet worden binnen de organisatie waar ik werk.
Binnen een week moeten alle bewoners die willen de booster krijgen.

Wij hebben gisteren alle verpleeghuis cliënten en revalidatie cliënten die wilden een booster gegeven :j
Volgende week de verzorgingshuis cliënten in samenwerking met de huisartsen, vanaf 9 december alle medewerkers in samenwerking met de bedrijfsarts *\o/*
Voor de kerst heeft iedereen hem gehad!