Welke scheikundige stof is dit?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:22

NienkeThella schreef:
Wauw wat goed gevonden zeg! Echt een leuk artikel. Ik ben zelf een medicinal chemist, dus dit ligt echt helemaal in mijn straatje.

Interleukines zijn bepaalde stofjes (cytokines) die door immuuncellen van het lichaam worden uitgescheiden. De interleukines uit de familie interleukin-1 zetten een reactie in gang zodra ze binden aan hun bijbehorende receptoren, waarbij het immuunsysteem wordt geactiveerd, bijvoorbeeld om een ontstekingsreactie in gang te zetten. Voor de medische wereld is het dus heel interessant om die receptoren waarop interleukines binden te kunnen blokkeren (met een antagonist), om ervoor te zorgen dat die ontstekingsreactie niet in gang wordt gezet. Denk bijvoorbeeld aan het verhelpen van chronische ontstekingen. Zo wordt ook een verhoogde expressie van Interleukin-1beta in borstkanker geassocieerd met agressieve tumoren.

Om antagonisten (stofjes die een receptor blokkeren) te ontwikkelen proberen onderzoekers vaak de structuur van de oorspronkelijke stof (in dit geval interleukine-1alfa) na te bootsen, maar wel iets aan te passen, zodat het niet de receptor activeert. Omdat interleukines vaak erg grote stoffen zijn (groot voor de scheikundige wereld, denk aan zeker 50 keer zo groot als de structuur in de tatoeage), is het lastig om hier een medicijn van te maken. Daarom hebben onderzoekers dus geprobeerd om kleine stukjes (met een aantal amino zuren) van de interleukine-1 te maken waarbij ze een stukje hebben genomen van het lineaire deel van interleukine. Helaas heeft dat nog niet gewerkt.

Dit artikel probeert een antagonist te maken, waarbij ze ook een stukje van de interleukine-1alfa nemen (een aantal amino zuren). Maar in tegenstelling tot wat hiervoor is genoemd nemen ze geen stukje van het lineaire deel, maar van een deel van de interleukine wat een lus, een zogenaamde loop, vormt. Ze kiezen voor die loop omdat dat deel van de interleukine-1alfa verantwoordelijk is voor de herkenning van de receptor waaraan het moet binden.

Daarnaast wilden ze dus deze peptide (ketting van amino zuren) cyclisch maken door de uiteinden te verbinden. Maar als je de twee uiteinden van dit stukje met amino zuren gewoon met elkaar verbindt met behulp van een koolstof keten (alleen CH2's) is die loop veel te flexibel in vergelijking tot de originele loop in interleukine-1alfa. Daarom hebben ze dus die naftaleen groep geïntroduceerd om te zorgen dat die loop zowel de goede conformatie in de ruimte heeft, als ook wat meer rigide is. De conformatie die de loop dus krijgt, wat wordt beïnvloed door de aanwezigheid van de linker met de spacer (naftaleen) zou dus op de oorspronkelijke loop in de interleukine-1alfa moeten lijken. Het artikel vertelt het hele proces van het ontwikkelen van die loop, waarbij ze het dus vergelijken met de originele loop in interleukine-1alfa.

Naar mijn weet is er uiteindelijk geen medicijn van gemaakt. Gezien het artikel uit 1993 vermoed ik ook niet dat die nu in clinical trials zitten.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed heb uitgelegd voor de mensen die misschien het artikel niet kunnen of willen lezen :)

poes

Re: Welke scheikundige stof is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:26

Het had een endorfine moeten zijn maar het is een theoretisch gecreëerd molecuul dat niets met endorfine te maken heeft :)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:27

Oeh de ontknoping is toch wel een beetje pijnlijk :')

Zou m'n tattoo dan maar als fancy bierkrab uitleggen denk ik dan als iets wat het dus niet is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:29

PoelieWoelie schreef:
Wacht even, wat? :o?

Ik snap het nog niet helemaal. Wat had het moeten zijn en wat is het uiteindelijk? :+

Het had het scheikundige symbool voor endorfine, moeten zijn. Dacht de vriend van de topicstarter.
Endorfine is een lichaamseigen stofje dat zorgt dat je je prettig voelt.

Het is echter iets heel anders. Iets dat in deze vorm niét in ons lichaam voor komt, maar een soort kunstmatige namaakversie van een stúkje van een totáál ander soort stofje. (Dat met afweer te maken heeft)

Deze namaak versie had misschien een medicijn kúnnen worden, ongeveer 30 jaar geleden, maar bleek niet goed genoeg.

Dat is denk ik de simpelste versie.
Laatst bijgewerkt door F_T op 06-08-21 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:31

Femke_Tweety schreef:
PoelieWoelie schreef:
Wacht even, wat? :o?

Ik snap het nog niet helemaal. Wat had het moeten zijn en wat is het uiteindelijk? :+

Het had het scheikundige symbool voor het 'liefdeshormoon' moeten zijn. Dacht de vriend van de topicstarter.

Het is echter iets heel anders. Iets dat in deze vorm niét in ons lichaam voor komt, maar een soort kunstmatige namaakversie van een stúkje van een totáál ander soort stofje.

Deze namaak versie had misschien een medicijn kúnnen worden, ongeveer 30 jaar geleden, maar bleek niet goed genoeg.

Hey thanks, nu snap ik het ook beter

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:33

Niobe schreef:
Femke_Tweety schreef:

Het had het scheikundige symbool voor het 'liefdeshormoon' moeten zijn. Dacht de vriend van de topicstarter.

Het is echter iets heel anders. Iets dat in deze vorm niét in ons lichaam voor komt, maar een soort kunstmatige namaakversie van een stúkje van een totáál ander soort stofje.

Hey thanks, nu snap ik het ook beter

Ik heb het nog iets aangepast, even iets verduidelijkt en een foutje eruit gehaald ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:37

ClauH schreef:
:= wat erg...
Hij kan het wel overbluffen maar hij weet zelf ook dat hij met een misser op zijn enkel loopt.

Doet me denken aan een ontzettend leuk shirt met Chinese tekens dat ik ooit had. Leuk, totdat ik een groep Chinezen tegen kwam die in hun broek piesten van het lachen. Ze wilden niet eens vertellen wat er precies stond dus waarschijnlijk liep ik echt ontzettend voor aap :Y)

Gelukkig kon het shirt in de prullenbak. Van de tattoo zou ik een krab met een biertje maken _O-

Er staat me iets van bij dat er ook iemand op Bokt is met een Chinese tattoo op haar rug. Van boven naar beneden. En daar staat ook iets anders. En nee, ik zeg geen naam :D

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:42

Jeetje wat slecht! :oo
Arme (domme) knul, en dat in de tijd van internet.
Altijd check check dubbelcheck toch! Man man man.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:51

Oef, dat is pijnlijk..

Bedankt voor de J&J-uitleg! :)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:52

Moet zeggen dat ik deze tatoeage wel een stuk origineler vind van de standaard dopamine..

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 15:59

Kan me idd niet voorstellen dat er nog iemand is die met deze specifieke tattoo rondloopt :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:09

Pauley schreef:
De ontknoping

Het was inderdaad de bedoeling deze stof te tatoeëren.
Het blijkt nu alleen dat hij geen flauw idee had wat het eigenlijk is.

Hij claimde dat het een endorfine is en hij er wat overgelezen had in het artikel die jullie ook gevonden hebben. (Hij staat er om bekend dat hij altijd alles beter denkt te weten enzo).

Hoe hij bij dat artikel komt geen idee, en waarom hij dan hier voor kiest weet ik ook niet.

Dus mij vriend en ik hebben hem laten lezen wat het nu eigenlijk wel is.
Hij was zacht gezegd niet zo blij dat het wat anders bleek te zijn dan hij dacht.

Als iemand er naar vraagt zei hij, dan zeg ik dat het een dopamine is, want dat is tenminste te begrijpen.

Volgens mij  gezien z'n reactie, wil hij er nog niet helemaal aan dat hij dus iets op zn enkel heeft staan wat niet de bedoeling was en iets heel anders is dan hij dacht.
En is hij ergens nog steeds wat overtuigd van zijn eigen gelijk.
Mijn vriend en ik denken ook dat hij ons de komende tijd wat gaat ontlopen hierdoor.

Iedereen onwijs bedankt voor het uitzoeken en meedenken. _/-\o_
Wat een werk hebben sommigen er van gemaakt! Heel erg bedankt *\o/*
Ik vond het ook erg leerzaam

Ik moet stiekem wel een beetje gniffelen... Super geheimzinnig willen doen en er dan achter komen dat het helemaal niet klopt :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:12

Femke_Tweety schreef:
De jongeman in kwestie zal zelf dit topic nu ook wel volgen, denk ik.

Qua verhaal is er echt nog wel wat van te maken natuurlijk, met wat creativiteit

Omega Handel
Waarbij handel dus de 6 1letterige symbolen voor die 6 aminozuren zijn.
En omega vanwege de loop.
Iets met een spacer.

Ik heb ruimte nodig voor mijn handel, tot het eind. Ofwel altijd.

Mooi toch, geef me wat ruimte om dingen op mijn manier te doen...

Past symbolisch, past ook bij het mogen maken van een foutje.
Why not...

Ik vind 'm goed bedacht :j

Hij zal er even aan moeten wennen, denk ik, maar zodra ie over de eerste schrik heen is, ziet ie het misschien ook wel zo.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 16:16

NikkiDeKerf schreef:
Uh-oh :+ Tjee, ik zou toch niet een endorfine achtige zeggen, dan blijf je toch door de mand vallen bij sommige mensen? Gewoon achteraf een filosofische reden bedenken voor deze specifieke structuur, daar houden mensen van bij tattoo's toch, diepzinnige verhalen en betekenis... De bijzondere structuur van één of andere omega-loop, en waar omega eigenlijk staat voor einde of eindig, kent een loop geen einde omdat het een gesloten cirkel is... Jaja de tegenstellingen van het leven in één tattoo gevangen :7 :list:

Prachtig! Conform de gemiddelde tattoo-uitleg!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:13

Pauley schreef:
De ontknoping

Het was inderdaad de bedoeling deze stof te tatoeëren.
Het blijkt nu alleen dat hij geen flauw idee had wat het eigenlijk is.

Hij claimde dat het een endorfine is en hij er wat overgelezen had in het artikel die jullie ook gevonden hebben. (Hij staat er om bekend dat hij altijd alles beter denkt te weten enzo).

Hoe hij bij dat artikel komt geen idee, en waarom hij dan hier voor kiest weet ik ook niet.

Dus mij vriend en ik hebben hem laten lezen wat het nu eigenlijk wel is.
Hij was zacht gezegd niet zo blij dat het wat anders bleek te zijn dan hij dacht.

Als iemand er naar vraagt zei hij, dan zeg ik dat het een dopamine is, want dat is tenminste te begrijpen.

Volgens mij  gezien z'n reactie, wil hij er nog niet helemaal aan dat hij dus iets op zn enkel heeft staan wat niet de bedoeling was en iets heel anders is dan hij dacht.
En is hij ergens nog steeds wat overtuigd van zijn eigen gelijk.
Mijn vriend en ik denken ook dat hij ons de komende tijd wat gaat ontlopen hierdoor.

Iedereen onwijs bedankt voor het uitzoeken en meedenken. _/-\o_
Wat een werk hebben sommigen er van gemaakt! Heel erg bedankt *\o/*
Ik vond het ook erg leerzaam

Ik ga helemaal stuk, hi-la-risch. Net als mensen die vreemde talen foutief laten tatoëren is dit eentje uit dezelfde categorie :')

Cookie2222

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:13

_O- wat een ontknoping. Ik heb iig wel een aantal dagen in spanning gezeten en met frustraties dat ik hem niet kon vinden :+

Maar als nog, het is wel een gaaf molecuul, en genoeg bij te verzinnen wat mogelijk wel bij de eigenaar past

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:18

Tjonge wat een afloop. :(:)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 17:41

Genieten, bedankt TS :D

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:19

Oeps.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:21

Geweldig _O-

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:32

Ik vind eigenlijk dat hij er nog steeds een goed verhaal van kan maken. Wat iemand al schreef: de scheikundige formule van een bepaald molecuul of een bepaalde stof, die de vorm heeft van een dronken krab.

Er zijn minder toffe tattoos in de wereld hoor, vriend van TS!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 18:59

Niet endorfine toch? Dopamine moest het voorstellen.
Het is geen van beiden maar toch.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:04

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:06

Suzanne F. schreef:
Niet endorfine toch? Dopamine moest het voorstellen.
Het is geen van beiden maar toch.

Afgaande op de uitleg van TS lijkt de vriend ook te denken dat dopamine en endorfine inwisselbaar zijn, of dat het één een ondersoort van de ander is :')

Ik hoop dat hij het bij dit meesterwerk laat, qua chemie-tattoos... Overigens kan de betekenis ook wat minder diepzinnig zijn: permanent aandenken om minder eigenwijs te zijn *D

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-21 19:09

janderegelaa schreef:
ClauH schreef:
:= wat erg...
Hij kan het wel overbluffen maar hij weet zelf ook dat hij met een misser op zijn enkel loopt.

Doet me denken aan een ontzettend leuk shirt met Chinese tekens dat ik ooit had. Leuk, totdat ik een groep Chinezen tegen kwam die in hun broek piesten van het lachen. Ze wilden niet eens vertellen wat er precies stond dus waarschijnlijk liep ik echt ontzettend voor aap :Y)

Gelukkig kon het shirt in de prullenbak. Van de tattoo zou ik een krab met een biertje maken _O-

Er staat me iets van bij dat er ook iemand op Bokt is met een Chinese tattoo op haar rug. Van boven naar beneden. En daar staat ook iets anders. En nee, ik zeg geen naam :D

Het leven is te kort om een saaie tattoo te nemen. :D