Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Doubtless schreef:Ik denk dat veruit de meeste mensen niet de kennis hebben om te beoordelen of een vaccin voldoende getest is. Ik verwacht dat dat in de meeste gevallen een gevoelskwestie is. En dat is, mijn inziens, ook voldoende om te kiezen voor niet vaccineren. Zolang de producenten zelf aangeven dat er te weinig data beschikbaar is om sluitende conclusies te trekken en/of concrete cijfers te noemen vind ik het best logisch dat mensen even wachten en/of het niet laten doen.
nynke55 schreef:Doubtless schreef:Ik denk dat veruit de meeste mensen niet de kennis hebben om te beoordelen of een vaccin voldoende getest is. Ik verwacht dat dat in de meeste gevallen een gevoelskwestie is. En dat is, mijn inziens, ook voldoende om te kiezen voor niet vaccineren. Zolang de producenten zelf aangeven dat er te weinig data beschikbaar is om sluitende conclusies te trekken en/of concrete cijfers te noemen vind ik het best logisch dat mensen even wachten en/of het niet laten doen.
Inderdaad. Maar sommige dingen kunnen ze natuurlijk ook geen sluitende conclusies over trekken of concrete cijfers geven, omdat het vaccin er gewoon nog niet lang genoeg is.
Doubtless schreef:Ik denk dat veruit de meeste mensen niet de kennis hebben om te beoordelen of een vaccin voldoende getest is. Ik verwacht dat dat in de meeste gevallen een gevoelskwestie is. En dat is, mijn inziens, ook voldoende om te kiezen voor niet vaccineren. Zolang de producenten zelf aangeven dat er te weinig data beschikbaar is om sluitende conclusies te trekken en/of concrete cijfers te noemen vind ik het best logisch dat mensen even wachten en/of het niet laten doen.
nynke55 schreef:Doubtless schreef:Ik denk dat veruit de meeste mensen niet de kennis hebben om te beoordelen of een vaccin voldoende getest is. Ik verwacht dat dat in de meeste gevallen een gevoelskwestie is. En dat is, mijn inziens, ook voldoende om te kiezen voor niet vaccineren. Zolang de producenten zelf aangeven dat er te weinig data beschikbaar is om sluitende conclusies te trekken en/of concrete cijfers te noemen vind ik het best logisch dat mensen even wachten en/of het niet laten doen.
Inderdaad!
Janneke2 schreef:Doubtless schreef:Ik denk dat veruit de meeste mensen niet de kennis hebben om te beoordelen of een vaccin voldoende getest is. Ik verwacht dat dat in de meeste gevallen een gevoelskwestie is. En dat is, mijn inziens, ook voldoende om te kiezen voor niet vaccineren. Zolang de producenten zelf aangeven dat er te weinig data beschikbaar is om sluitende conclusies te trekken en/of concrete cijfers te noemen vind ik het best logisch dat mensen even wachten en/of het niet laten doen.
Nou nee.
Een kolossaal misverstand: wetenschap gaat niet over zekerheden.
(Of wel, maar dan in de zin van 'het vaccin werkt voor 95%'. En op gegeven moment over: waarom waarschijnlijk bij die 5% niet.)
Het beoordelen of een medicijn voldoende is getest, hebben we uitbesteed aan het college ter beoordeling van geneesmiddelen, of in EU verband de EMA.
Voor hen die bereid zijn spul te nemen dat nog geen 20 jaar op de markt is: na goedkeuring door CbG en EMA is het voldoende getest.
Dus 'dat er te weinig data zouden zijn', of geen concrete cijfers: ('visualiseert grote boog over schouder').
Sluitende conclusies zijn zeldzaam in de wetenschap en als het kan, dan heb je die twintig jaar echt nodig.
Natuurlijk kun je gevoelsmatig besluiten 'dat je liever wacht tot die twintig jaar voorbij zijn'.
...maar een besluit nemen 'omdat het zo snel ontwikkeld zou zijn' of te veel onduidelijk zou zijn zou een besluit zijn op drijfzand (onjuiste informatie). (Zo stom zijn ze echt niet bij de EMA of CbG.)
Poekkie schreef:Ik denk dat zelfs de grootste wetenschappers daar geen antwoord op hebben. Ja, op basis van de foutmarge, populatiegrootte, populatiekenmerken,... kan je wel statistisch het een en ander besluiten.
Janneke2 schreef:Dus 'dat er te weinig data zouden zijn', of geen concrete cijfers: ('visualiseert grote boog over schouder').
Sluitende conclusies zijn zeldzaam in de wetenschap en als het kan, dan heb je die twintig jaar echt nodig.
Licor schreef:Maar dan staat het toch iedereen vrij om nog even te wachten met vaccineren? En dan hoeft daar toch ook geen druk op gelegd te worden?
Doubtless schreef:Poekkie schreef:Ik denk dat zelfs de grootste wetenschappers daar geen antwoord op hebben. Ja, op basis van de foutmarge, populatiegrootte, populatiekenmerken,... kan je wel statistisch het een en ander besluiten.
Ik verwacht dat die gegevens wel gaan bijdragen aan een veiliger gevoel. Das mooi toch? Heeft alleen iets langer de tijd nodig.Janneke2 schreef:Dus 'dat er te weinig data zouden zijn', of geen concrete cijfers: ('visualiseert grote boog over schouder').
De fabrikanten geven zelf aan dat er op bepaalde vlakken te weinig data is om er nu al iets over te zeggen, mààr dat het er veelbelovend uitziet. Kan je wel een enigszins theatrale post plaatsen om een punt te maken, maar dat verandert niet wat er staat.
@mindim: nogmaals, ik zit hier niet voor voor inhoudelijke discussie. Dit topic ging over hoe met druk om te gaan. Fijn dat mijn post goed gelezen wordt, maar de reacties die erop terugkomen zijn in dit topic, wederom offtopic.
janderegelaa schreef:Daarom hier een mooi overzichtje van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen.
[ [url=m/ToDHGs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alle stappen die ze moeten maken zijn gemaakt. Het is uitvoerig getest en er zijn geen stappen overgeslagen. Wat ze nu nog testen zijn aanvullende testen zoals bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen, kinderen, mensen met auto-immuun ziektes etc.
Poekkie schreef:janderegelaa schreef:Daarom hier een mooi overzichtje van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen.
[ [url=m/ToDHGs.jpg]Afbeelding[/url] ]
Alle stappen die ze moeten maken zijn gemaakt. Het is uitvoerig getest en er zijn geen stappen overgeslagen. Wat ze nu nog testen zijn aanvullende testen zoals bijvoorbeeld bij zwangere vrouwen, kinderen, mensen met auto-immuun ziektes etc.
Dat laatste is dus nog niet voldoende over bekend, dat zeg je nu bijna letterlijk zelf. Toch worden vaccins ook aan die doelgroep aanbevolen.
Janneke2 schreef:Bij mijn weten worden zwangere vrouwen niet geent, en is er inmiddels apart onderzoek naar kinderen/ jongeren van 16 tot 18.
Aan die twee doelgroepen wordt het dus niet aanbevolen.
janderegelaa schreef:Doubtless schreef:Jawel Jan, er mag absoluut geantwoord woeden. Als we het nou over het onderwerp van het topic gaan hebben, dan kan ik dààr op reageren, is dat een optie?
Dat hoeft niet meer. Dat staat nu net in het andere topic.