Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 15:47

lenaa_tje schreef:
Ik draai het dus om. Ik zie dat paspoort dus niet als nuttig omdat mensen zich gewoon aan de maatregelen moeten houden zonder dat, dat privileges oplevert. Die privileges zijn niet nodig als we gewoon wachten tot de besmettingen en ziekenhuis opnames zijn gedaald. Dat aantal zal met hulp van vaccineren stijgen.
Daar heb je dat paspoort niet voor nodig.

De economie gaat jou daar niet dankbaar voor zijn.
De belastingbetalers ook niet, want dan moet er langer steun gegeven worden.
In een ideale wereld zou de pandemie veel sneller bedwongen zijn, want dan zou iedereen zich spontaan 100% aan alle maatregelen gehouden hebben.
Maar de wereld is niet ideaal, dus moeten we met de minst slechte oplossing werken;

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:03

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:
Huh, uit welke zin van mijn reactie haal je dat idee :?

Citaat:
En met een paspoort laat je zien dat het nemen van sommige maatregelen voor de eigenaar van dat paspoort niet veel meer toevoegt in de bestrijding.

Ik draai het dus om. Ik zie dat paspoort dus niet als nuttig omdat mensen zich gewoon aan de maatregelen moeten houden zonder dat, dat privileges oplevert. Die privileges zijn niet nodig als we gewoon wachten tot de besmettingen en ziekenhuis opnames zijn gedaald. Dat aantal zal met hulp van vaccineren stijgen.

Dus wat jij zegt is dat als ik het niet mag, dan vind ik dat een ander dat ook niet mag, ook al heeft dat geen toegevoegde waarde in de bestrijding van het virus. Dat is een mening en dat mag.

Maar dat betekent nog steeds niet dat ik vind dat mensen die geen vaccinatiepaspoort hebben zich niet aan de regels houden, want dat zeg ik namelijk nergens en bedoel ik ook helemaal niet. En ik vind het heel vervelend als je me aldoor dingen in de mond legt, die ik niet zeg en die je met normaal begrijpend lezen ook niet uit mijn berichten kan halen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:28

Sclimpre schreef:
lenaa_tje schreef:

In een ideale wereld zou de pandemie veel sneller bedwongen zijn, want dan zou iedereen zich spontaan 100% aan alle maatregelen gehouden hebben.
Maar de wereld is niet ideaal, dus moeten we met de minst slechte oplossing werken;

De mensen die aan het werk zijn in de pretparken, horeca etc etc. Zijn de mensen straks nog niet volledig zijn ingeënt en dat risico dan wel mogen dragen. Daar ben ik niet voor.
Ik vind het schijnveiligheid. Is iedereen straks ingeënt of heeft daar tenminste een kans op gehad lijkt mij dat vaccinatie paspoort niet nodig. Blijkt dat nog wel het geval te zijn dan kan dat dan bekeken worden. Prima dat je het dan invoert. Al ben ik dan nog niet voor. Maar dan vind ik het nog enigszins logisch dat ik daar dan een keuze moet maken.

@karl66 dat spijt mij dan want ik zie dat niet zo. Jij lijkt ook het argument van geen vaccinatie paspoort niet te willen in zien. We hoeven het niet eens te zijn. Dat is verder ook prima

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:35

lenaa_tje schreef:
Karl66 schreef:
Huh, uit welke zin van mijn reactie haal je dat idee :?

Citaat:
En met een paspoort laat je zien dat het nemen van sommige maatregelen voor de eigenaar van dat paspoort niet veel meer toevoegt in de bestrijding.

Maar ís dat wel zo? Volgens mij houden meer en meer mensen zich steeds slechter aan de maatregelen.

nynke55

Re: Vaccinatiepaspoort, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 16:58

Lenaatje, wat is dan het argument van geen paspoort? Ik zie alleen maar dat mensen het niet eerlijk vinden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:04

lenaa_tje schreef:
Sclimpre schreef:

De mensen die aan het werk zijn in de pretparken, horeca etc etc. Zijn de mensen straks nog niet volledig zijn ingeënt en dat risico dan wel mogen dragen. Daar ben ik niet voor.
Ik vind het schijnveiligheid. Is iedereen straks ingeënt of heeft daar tenminste een kans op gehad lijkt mij dat vaccinatie paspoort niet nodig. Blijkt dat nog wel het geval te zijn dan kan dat dan bekeken worden. Prima dat je het dan invoert. Al ben ik dan nog niet voor. Maar dan vind ik het nog enigszins logisch dat ik daar dan een keuze moet maken.

Dan is het enige alternatief een complete lockdown totdat iedereen (verplicht?) gevaccineerd is. Dus alle bedrijven toe, behalve als telewerk nodig is, alle winkels toe, behalve voeding, enkel afstandsonderwijs, alleen naar buiten om eten te kopen, naar de dokter of naar de apotheker.
Daar is iets voor te zeggen, maar dat had dan maanden geleden beslist moeten zijn.
Wachten tot iedereen kans gehad heeft op een vaccin lijkt me logisch, vaccineren gaat sneller dan een paspoort uitvinden :)

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:19

Ik ben voor!
Dat ze er aub mee opschieten. Voor nu heb ik het in m'n gele vaccinatieboekje bij laten schrijven maar als straks een QR code gebruikelijk (of zelfs verplicht) wordt in de ons omringende landen zie ik 't weer gebeuren dat Nederland z'n zaakjes niet op tijd op orde heeft.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 17:45

nynke55 schreef:
Lenaatje, wat is dan het argument van geen paspoort? Ik zie alleen maar dat mensen het niet eerlijk vinden.

Nee hoor, ik vind het privacy overweging. Ik vind dat de overheid te slordig omgaat met gegevens van burgers. Dus zolang het geen simpel papiertje met wel of niet gevaccineerd is, ben ik tegen.

Daarnaast komt niet dat ik het oneerlijk vind dat niet iedereen gevaccineerd is maar dat ik het hypocriet vind dat mensen moeten werken zonder vaccinatie voor mensen die wel gevaccineerd zijn. Dit terwijl scholen etc. Niet volledig open zijn. Mensen nog steeds moeten wachten op zorg etc.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:02

Ik denk dat heel veel mensen blij zijn als ze weer aan het werk kunnen met mensen die gevaccineerd zijn. Tegelijkertijd vind je dat eerst de scholen verder open moeten, terwijl de leraren (en leerlingen) niet gevaccineerd zijn. Dat vind ik vreemd. Ik ben het wel met je eens dat de overheid moet zorgen voor een veilige app, en dat kan prima. De banken en digid kunnen dat ook. Dat mensen moeten wachten op zorg heeft niks met het paspoort te maken en dat kan ook heel lang duren voordat dat weer een beetje normaal loopt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:35

lenaa_tje schreef:
@karl66 dat spijt mij dan want ik zie dat niet zo. Jij lijkt ook het argument van geen vaccinatie paspoort niet te willen in zien. We hoeven het niet eens te zijn. Dat is verder ook prima

Ik wil de argumenten tegen een vaccinatiepaspoort prima zien, ik heb er, afhankelijk van de argumenten, begrip voor dat mensen er tegen zijn. Alleen ik heb een andere mening.

Maar dat is nog steeds geen reden om mij zaken in de mond te leggen die ik nooit gezegd heb en die je met normaal begrijpend lezen ook nooit uit mijn berichten kan halen.

Ik heb nooit gezegd dat een vaccinatiepaspoort een middel is om de pandemie te bestrijden, ik heb nooit gezegd dat tegen een paspoort zijn betekent dat je tegen vaccineren bent en ik heb nooit gezegd dat iemand die tegen een vaccinatiepaspoort is zich dus niet aan de regels houdt.

Jij legt mij zaken in de mond die ik nooit gezegd hebt, maar die je ook niet door slordig lezen of mijn reactie niet helemaal kan begrijpen uit mijn bericht kan halen. Dat zijn zaken waar ik het gewoon helemaal niet over gehad heb en die jij gewoon dropt alsof ik dat gezegd zou hebben. Nou ook weer, ik geef argumenten waarom ik geen problemen met een paspoort heb, verder geef ik in deze discussie aan waarom ik met sommige heel specifieke argumenten tegen een paspoort het niet eens ben. Dat onderbouw ik ook nog eens met argumenten en dan leg jij mij weer in de mond dat ik geen argumenten tegen een paspoort wil zien.

Voor alle duidelijkheid, het kan altijd gebeuren dat je elkaar niet begrijpt en een stuk tekst verkeerd interpreteert. Maar in dit geval gaat het echt letterlijk om elke reactie van mij waar jij op gereageerd hebt, waarbij jij mij dingen in de mond legt die ik nooit gezegd hebt en dat vind ik een hele storende manier van discussiëren.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 18:45

Citaat:
En het mooie is dat je gewoon tegen een vaccinatiepaspoort kan zijn en dat je die niet hoeft te hebben. Dan mag je precies hetzelfde als wat je nou ook mag. Het klopt dat er dan beperkingen zijn, maar dat komt omdat we bezig zijn een pandemie te bestrijden.

Jij schrijft dit dus ja dat heb ik daar uitgehaald. Dus sorry dat ik dat verkeerd begrepen heb.
Maar ik zie nog steeds niet goed in welke conclusie ik daar dan wel uit kan halen betreffende het bestrijden van de pandemie.
Ik zie gewoon niet in waarom er meer beperkingen moeten zijn bij het ontbreken van een vaccinatie paspoort wat dus wat anders is dan het ontbreken van genoeg gevaccineerden. Die 2 zijn niet hetzelfde

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:02

Als je geen vaccinatiepaspoort wilt hebben, dan kan je je toch gewoon aan de op dit moment geldende maatregelen houden. En die maatregelen houden in dat er beperkingen zijn om de pandemie te bestrijden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 19:07

Karl66 schreef:
Als je geen vaccinatiepaspoort wilt hebben, dan kan je je toch gewoon aan de op dit moment geldende maatregelen houden. En die maatregelen houden in dat er beperkingen zijn om de pandemie te bestrijden.

Ja en hier zit dus ons misverstand.
Ik heb dus ingevuld dat jij het vaccinatiepaspoort ziet als nuttige maatregel omdat iemand die geen vaccinatie paspoort wil (ook al is iemand gevaccineerd) zaken niet mag. Dat is toch niet gek dat ik dat invul? En opnieuw excuses daarvoor. Zoals ik al eerder had aangegeven

Ik zie dat niet als nuttig omdat bij een hoog genoege vaccinatie graad (waar ik nog steeds van uitga) een bewijs van vaccinatie niet nuttig is. Ook omdat mensen die gevaccineerd zijn nog wel besmet kunnen worden en er weinig duidelijkheid is over besmettelijkheid

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:20

Als ik een willekeurig buitenland was, zou ik een vaccinatiepaspoort eisen voor willekeurig welke buitenlanders s dan ook.

Dat lijkt mij een van de lessen van deze pandemie, een les die Europa niet in 2001 wilde leren van de mond- en klauwzeer: de elementaire hygiëne voor het reizen.
(Mbt covid-19 mag je ook een negatieve test laten zien ipv een vaccinatie. Of een stevige verklaring van een arts.)

Voor binnenlands gebruik zie ik het er voorlopig niet zo van komen. :\
... maar voor voetbalwedstrijden (50.000 man/v zingend, juichend en schreeuwend in de Kuip) is het een goed idee.

Verder ben ik het niet eens met een opmerking in de OP: ik vond het mijn zedelijke plicht om mij bij de eerste aangeboden gelegenheid te laten vaccineren.
Dat doe je niet alleen voor jezelf (... ik snap er werkelijk niets van dat ik geen covid-19 gehad heb...) maar ook voor anderen.

En er staat een pertinente onwaarheid (sorry) er vlak achter aan : 'dat je na een vaccinatie precies even besmettelijk zou zijn'. (Vwb het wetenschappelijk naadje van de kous: men vroeg zich af of en zo ja hoeveel. De nul is net niet gegarandeerd, maar de besmettelijkheid is waarschijnlijk zo'n 90% lager.)

Voor de vraag 'kan ik nog covid krijgen na de vaccinatie' geldt ongeveer hetzelfde : de nul is niet gegarandeerd, maar de kans is zeer beslist kleiner, ergens rond de 5%.

In termen van groepsimmuiteit betekent dit niet dat de ziekte verdwijnt
(Covid-19 is here to stay)
maar wel dat die R enorm laag wordt, de zorg op adem kan komen en dat ook bij kleine uitbraken dingen als kankeroperaties niet uitgesteld hoeven worden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-21 11:50

Janneke2 schreef:
Verder ben ik het niet eens met een opmerking in de OP: ik vond het mijn zedelijke plicht om mij bij de eerste aangeboden gelegenheid te laten vaccineren.
Dat doe je niet alleen voor jezelf (... ik snap er werkelijk niets van dat ik geen covid-19 gehad heb...) maar ook voor anderen.

Dan moet je wel met anderen in contact komen! En bovendien op een manier dat afstandhouden niet mogelijk is.
Ik woon alleen en op het platteland, ik zie mijn buren af en toe, we houden dan gewoon afstand en als ik boodschappen doe ben ik ook nooit langer dan een deel van een seconde in de buurt van iemand of op meters afstand en iedereen draagt een masker en/of visier hier.
Ik zie niet hoe ik besmet zou kunnen worden of een ander besmetten en heb de vaccinatie (ze hebben me 4 x gebeld) dan ook steeds afgewezen.
Ik kreeg van een vriendin ook te horen dat het mijn plicht is naar anderen toe, maar ik vind dat besmetten voorkomen een plicht is, maar niet het vaccineren. Dat moet een keuze zijn. Er wordt hier wel massaal voor gekozen trouwens en de resultaten zijn goed merkbaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 17:49

Ik denk persoonlijk het zogenaamde vaccinatie paspoort enkel is om mensen nu te pushen zich te laten vaccineren.
Want stel dat je nergens toegelaten word zonder die pas. Das mooi poedersuiker!

Later als een overgroot deel gevaccineerd is hoor je er wss niks meer over. Word het nergens meer aan je gevraagd het te tonen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:06

Denk je Popstra? Puur het in de media brengen dat dit een hele reële mogelijkheid is waarvan ze nu kijken of ze dit gaan invoeren?
Tja na diverse dingen die uitgekomen zijn zou ik er niet van staan te kijken.

Er was vandaag weer een Catshuis overleg over oa dierentuinen en pretparken. Het is nog te vroeg om ze te openen, maar wel de volgende stap. Dat rijmt eigenlijk niet met het vaccinatie paspoort. Eerst dergelijke dingen openen en later pas de testverplichting of vaccinatie eraan hangen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:10

Popstra schreef:
Ik denk persoonlijk het zogenaamde vaccinatie paspoort enkel is om mensen nu te pushen zich te laten vaccineren.

Later als een overgroot deel gevaccineerd is hoor je er wss niks meer over. Word het nergens meer aan je gevraagd het te tonen.

Precies mijn idee!
Er is echt een hele reclamecampagne bezig voor dat vaccineren. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:24

Popstra schreef:

Gunst, hoe vaak moet nog worden genoemd dat een negatieve test ook goed is als je je niet wilt laten vaccineren.
Leest men nu zo selectief of wat. Het wordt zeuren om het zeuren zo.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:40

ten Eerste zeg ik nergens niet gevaccineerd te willen worden en ten tweede zeur ik niet. Dus snap jou reactie niet!?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 18:44

Mindim schreef:
Popstra schreef:

Gunst, hoe vaak moet nog worden genoemd dat een negatieve test ook goed is als je je niet wilt laten vaccineren.
Leest men nu zo selectief of wat. Het wordt zeuren om het zeuren zo.

Vaccineren en een vaccinatie paspoort staan os van elkaar. Dan nog valt er iets voor te zeggen dat vaccineren gratis is en het testen niet. Fijn als je die keuze nog niet gehad hebt. En je wel wil bewijzen voor een uitje dat je Corona vrij bent.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:06

Tja, uitjes kosten geld, en slordig zijn en een superpreader kost niet alleen geld (maar als het tegenzit ook mensenlevens, denk ook aan operaties die niet door gaan).

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:12

Ik voel toch meer voor gewoon nog even gedragsregels erin houden en daar ook op echt op controlleren (mensen ook gewoon zonder pardon buiten het hek schuiven bij niet naleven).
Er zijn mij iets te veel gevallen geweest van negatief geteste onsymptomatische mensen die vervolgens +20 besmettingen veroorzaakt hebben.

Anderzijds, zodra mensen het gevoel hebben dat ze veilig zijn gedragen ze zich ook meteen asociaal is me vandaag opgevallen. Het aantal grijze koppen dat in een uitzichttoren de maskerplicht gewoon glashard negeerde was indrukwekkend.

Dus wellicht juist beter die nog niet toelaten :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 19:23

Sizzle schreef:
Ik voel toch meer voor gewoon nog even gedragsregels erin houden en daar ook op echt op controlleren (mensen ook gewoon zonder pardon buiten het hek schuiven bij niet naleven).
Er zijn mij iets te veel gevallen geweest van negatief geteste onsymptomatische mensen die vervolgens +20 besmettingen veroorzaakt hebben.

Anderzijds, zodra mensen het gevoel hebben dat ze veilig zijn gedragen ze zich ook meteen asociaal is me vandaag opgevallen. Het aantal grijze koppen dat in een uitzichttoren de maskerplicht gewoon glashard negeerde was indrukwekkend.

Dus wellicht juist beter die nog niet toelaten :+

Hier ben ik het helemaal mee eens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:05

Popstra schreef:
ten Eerste zeg ik nergens niet gevaccineerd te willen worden en ten tweede zeur ik niet. Dus snap jou reactie niet!?

En ik zeg ook niet dat jij dat niet wilt.

Je noemt echter dat men gepushed wordt om te vaccineren, want stel je voor dat je nergens toegelaten wordt zonder een pas. Nou mensen hoeven zich niet gepushed te voelen, want ook met een negatieve test kom je ergens.
Wil je helemaal geen pas, dan kan het zijn dat je voorlopig nergens terecht kunt, maar men hoeft zich iig niet gepushed te voelen om te vaccineren.