je geloof meegeven aan je kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:37

Babootje schreef:
Schemerdier schreef:
Komen we weer bij de aloude stelling: ofwel is God niet almachtig, ofwel is hij kwaadaardig (of iets van die strekking)

Nikass schreef:
Dat is dus hoe je het mee krijgt. Ik leerde in mijn opvoeding dat God niet almachtig is.
Je moet er toch ook niet aan denken... wie wil er nou geloven in een God die alle lijden in de wereld aanschouwt, kan ingrijpen maar dit niet doet?
Moet dat ons grote voorbeeld zijn?

Nu je het er toch over hebt... De bijbel voorzegt dat hij ook zeker gaat ingrijpen.
Toen Jezus zijn bergrede gaf vroegen zijn discipelen wanneer de tegenwoordigheid of komst van Jezus zou zijn. Jezus vertelde hen dat van de dag of het uur ervan alleen zijn vader afwist. (Mt 24:36)
Die komst van Jezus zou het einde van de wereld betekenen. Mt 24:37-39: De aanwezigheid van de Mensenzoon zal zijn als de tijd van Noach.q 38 Want in de tijd vóór de vloed aten en dronken de mensen, mannen trouwden en vrouwen werden uitgehuwelijkt, tot de dag dat Noach de ark in ging.r 39 En ze hadden er geen aandacht voor totdat de vloed kwam en ze allemaal wegvaagde.s Zo zal ook de aanwezigheid van de Mensenzoon zijn.
Voorafgaande aan dat ingrijpen zou een periode aanbreken die door de bijbel de tijd van het einde wordt genoemd. Jezus gaf in zijn bergrede opvallende kenmerken die in die tijd van het einde zouden samenvallen.
Hij zei daarover dat het net zo zou zijn dat zoals bij een (vijgen)boom de bladeren in de knop staan en je weet dat de lente begint, deze tekenen zouden laten zien dat het einde heel nabij zou zijn. Ook op andere plaatsen in de bijbel worden door de geïnspireerde bijbelschrijvers verwezen naar kenmerken waaraan we die tijd van het einde zouden kunnen herkennen.
(2 Timotheüs 3:1; "Maar weet dat er in de laatste dagen zware tijden zullen aanbreken die moeilijk te doorstaan zijn. .Daniël 8:19; Willibrordvertaling).
De in de bijbel genoemde opvallende kenmerken van de eindtijd zijn:
Op grote schaal oorlogen (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:4).
Hongersnood (Mattheüs 24:7; Openbaring 6:5, 6).
Grote aardbevingen (Lukas 21:11).
Epidemieën (Lukas 21:11).
Toename van criminaliteit (Mattheüs 24:12).
Mensen ruïneren de aarde (Openbaring 11:18).
De instelling van mensen verslechtert: velen zijn ondankbaar en ontrouw, staan voor geen enkele
overeenkomst open en zijn kwaadsprekers. Ze zijn onbeheerst en wreed, hebben geen liefde voor het
goede, ze zijn verraders, roekeloos en opgeblazen van trots (2 Timotheüs 3:1-4).
Ernstige problemen in het gezin; mensen zijn ‘zonder natuurlijke genegenheid’ en kinderen zijn
ongehoorzaam aan ouders’ (2 Timotheüs 3:2, 3).
Bij de meeste mensen verkoelt de liefde voor God (Mattheüs 24:12).
Opmerkelijk veel huichelarij in religies (2 Timotheüs 3:5).
Beter begrip van Bijbelse profetieën, onder andere over de laatste dagen (Daniël 12:4).
Wereldwijde prediking van het goede nieuws van het Koninkrijk (Mattheüs 24:14).
Wereldwijde onverschilligheid of zelfs spot als het gaat om de bewijzen dat het einde nadert (Mattheüs
24:37-39; 2 Petrus 3:3, 4).
Deze profetieën zouden tegelijkertijd in vervulling gaan — niet alleen maar een paar of de meeste ervan,
maar al deze profetieën (Mattheüs 24:33).

Maar er zijn meer profetieen in de bijbel die een duidelijk beeld geven van de tegenwoordigheid van Jezus Christus, de komst van Gods Koninkrijk met Jezus als koning en de tijd van het einde.

Er is een aantal boeken in de bijbel die voor onze tijd belangrijke profetieën bevatten. 1 daarvan is het boek Daniel. Het boek Daniel is op zich een grondige bestudering waard. Het is een hele belangrijke profetie die iets zegt over onze toekomst. Zoals Daniel 12:4 zegt zouden we de vervulling daarvan we pas in de tijd van het einde kunnen begrijpen. Een van de profetieen in Daniel gaat over een droom die Nebukadnezar, destijds koning van Babylon, had. Babylon was destijds een wereldrijk. Het ging over een immens beeld met een hoofd van goud, borst en armen van zilver, buik en dijen van koper en voeten van ijzer vermengd met leem. Daniel spreekt ook over een steen uit een berg gehouwen die het beeld bij de voeten zou treffen en het beeld zou verpulveren.
Daniel 2:36-44 geeft een uitleg van die droom.
Daniel's uitleg Gods profeet vertelde aan Nebukadnezar: „Gij, o koning, . . . gijzelf zijt het hoofd van goud” (Daniël 2:37, 38). Met Nebukadnezar begon een dynastie die over het Babylonische Rijk heerste. Na dat koninkrijk zouden nog andere machtige koninkrijken komen.
"Maar na u zal er een ander koninkrijk opkomen, inferieur aan dat van u, en daarna nog een koninkrijk, een derde, van koper, dat zal heersen over de hele aarde.40 En het vierde koninkrijk zal sterk als ijzer zijn. Want zoals ijzer alles verbrijzelt en verpulvert, ja, net als ijzer dat verplettert, zal het al die koninkrijken verbrijzelen en verpletteren.41 En dat u zag dat de voeten en de tenen deels van pottenbakkersklei en deels van ijzer waren, betekent dat het koninkrijk verdeeld zal zijn. Maar er zal iets van de hardheid van ijzer in zijn, zoals u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei. 42 Dat de tenen van de voeten deels van ijzer en deels van klei waren, betekent dat het koninkrijk deels sterk en deels broos zal zijn. 43 Dat u zag dat het ijzer vermengd was met zachte klei, betekent dat ze zich zullen vermengen met het volk. Maar ze zullen zich niet aan elkaar hechten, de een aan de ander, net zoals ijzer zich niet vermengt met klei. 44 In de dagen van die koningen zal de God van de hemel een koninkrijk oprichten+ dat nooit vernietigd zal worden. En dat koninkrijk zal nooit aan een ander volk worden overgedragen. Het zal al die koninkrijken verbrijzelen en er een eind aan maken. Als enige zal het eeuwig blijven bestaan, 45 precies zoals u zag dat uit de berg een steen werd gehouwen — maar niet door mensenhanden — en dat die het ijzer, het koper, de klei, het zilver en het goud verbrijzelde.+ De grote God heeft aan de koning bekendgemaakt wat er in de toekomst zal gebeuren. De droom is waar en de uitleg is betrouwbaar.’
Het Babylonische rijk werd omvergeworpen door Medo-Perzie, Vervolgens kwam het Griekse rijk (olv Alexander de Grote), Daarna kwam het met ijzer te vergelijken Romeinse rijk op, dat het Griekse Rijk verbrijzelde en verpletterde. Wij leven nu in de laatste wereldmacht: de Anglo-Amerikaanse wereldmacht. De voeten afgebeeld als ijzer vermengd met leem zijn een afbeelding van een politiek verbrokkelde maatschappij. Totalitair enerzijds en democratisch (het volk) anderzijds.

Dit is 1 van de vele profetieen die vooruitwijzen naar de tijd van het einde die voorafgaat aan Gods grote dag die Armageddon wordt genoemd.
Na die dag zal er een wereld zijn zoals die wordt omschreven in Openbaringen 21:1-5 En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde. Want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is er niet meer. 2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, bij God vandaan uit de hemel neerdalen klaar als een bruid die zich mooi heeft gemaakt voor haar man.
Toen hoorde ik een luide stem vanaf de troon zeggen: ‘Kijk! De tent van God is bij de mensen en hij zal bij hen wonen. Ze zullen zijn volk zijn en God zelf zal bij hen zijn.f 4 Hij zal elke traan uit hun ogen wissen. De dood zal er niet meer zijn. Er zal geen rouw, geen gehuil en geen pijn meer zijn. De dingen van vroeger zijn voorbij.’ 5 Hij die op de troon zat, zei: ‘Kijk! Ik maak alles nieuw.’ Ook zei hij: ‘Schrijf, want deze woorden zijn betrouwbaar* en waar."[/i]

Dus resumerend: Ja God gaat ingrijpen in de aangelegenheden van deze wereld. Hij doet dat op een door hem vastgestelde tijd. Hij zal zijn koninkrijk niet alleen in de hemel maar ook op aarde vestigen. Dat koninkrijk zal vrede en geluk brengen en ook de dood zal niet meer zijn.
Waarom duurt het zo lang?

Het antwoord vind je in 2 Petrus 3 (gehele hoofdstuk)
[i]Lieve vrienden, dit is al de tweede brief die ik jullie schrijf. Hierin stimuleer ik, net als in mijn eerste brief, jullie vermogen om helder te denken door jullie dingen in herinnering te brengen,+ 2 zodat jullie zouden terugdenken aan de woorden die vroeger door de heilige profeten gesproken zijn* en aan het gebod van de Heer en Redder dat door de* apostelen is overgebracht. 3 In de eerste plaats moeten jullie weten dat er in de laatste dagen spotters zullen komen, die hun eigen verlangens volgen en spottend+ 4 zeggen: ‘Hij heeft toch beloofd te komen?* Waar blijft hij dan?+ Vanaf de tijd dat onze voorouders overleden zijn* is alles hetzelfde gebleven. Alles blijft precies zoals bij het begin van de schepping.’+
5 Ze gaan bewust voorbij aan het feit dat er lang geleden door het woord van God een hemel was en een aarde, die als een compact geheel boven het water uitstak en omringd werd door water,+ 6 en dat daardoor de wereld van die tijd vernietigd werd toen die door water werd overstroomd.+ 7 Maar door hetzelfde woord zijn de hemel en de aarde die er nu zijn, bewaard voor het vuur. Ze worden bewaard tot de dag van het oordeel en van de vernietiging van de goddelozen.+
8 Maar lieve vrienden, verlies dit niet uit het oog: bij Jehovah* is één dag als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 Jehovah* is niet traag met het nakomen van zijn belofte,+ zoals sommigen denken,* maar hij heeft geduld met jullie. Hij wil namelijk niet dat er iemand vernietigd wordt maar dat iedereen berouw krijgt. 10 Maar Jehovah’s* dag+ komt als een dief,+ en op die dag zal de hemel met gedreun* vergaan.+ De elementen zullen gloeiend heet worden en ontbonden worden, en de aarde en de werken daarop zullen blootgelegd worden. 11 Omdat al deze dingen op die manier ontbonden zullen worden, moeten jullie erover nadenken wat voor mensen jullie horen te zijn. Jullie moeten je heilig gedragen en daden van toewijding aan God doen, 12 terwijl je uitziet naar en blijft denken aan* de komst* van Jehovah’s* dag,+ waardoor de hemel in vlammen zal opgaan+ en de elementen zullen smelten door de intense hitte! 13 Maar volgens zijn belofte verwachten we een nieuwe hemel en een nieuwe aarde,+ en daarin zal rechtvaardigheid heersen.
[/i]*+

@Babootje,ik denk dat jij gelijk hebt.Ik ben R.K. en wij hebben ook dergelijke voorspellingen.Deze uiteraard uit de Bijbel en andere waaruit zou kunnen blijken dat we nu in de Eindtijd zitten.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 10:50

Nikass schreef:
En dan nog even terugkomend op de "almachtige" God; als Hij wenst ettelijke eeuwen lijden te laten voortduren alvorens te willen ingrijpen, is het nog steeds een figuur waarin ik geen Liefde kan ontdekken, en waarin ik dus nooit zal geloven.
In mijn opvoeding leerde ik dat God niet almachtig is. En hoe ik dat dan moet zien weet ik ook niet precies, maar voor mij in elk geval alleszins beter dan een machtige heerser die geen verantwoordelijkheid op zich neemt.

Daarbij vind ik het een belangrijk streven om zoveel mogelijk te leven in het Hier en Nu. Laatste prioriteit heeft voor mij bezig zijn met een eventueel leven na dit leven.

Eens.
Als er echt een almachtige god blijkt te bestaan dan zie ik hem eerder als een sadist, als een kind met een doos mieren die daar water in gooit en ze langzaam laat verzuipen.

Daarbij heb ik verschrikkelijk veel moeite met het hele 'eeuwig leven' dat er na onze dood zou volgen. Ik moet er serieus niet aan denken om na mijn dood nog een eeuwig durend leven tegemoet te gaan. Begrijp me goed, ik vind t leven leuk en geniet er best van. Maar het heeft voor mij meer waarde juist doordat het zijn fases kent en een einde heeft. Wat moet je doen in dat eeuwige leven? Waarom is dat iets om na te willen streven? Of een ander toe te wensen?

CharleyT

Re: je geloof meegeven aan je kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:09

@Babootje, alle respect voor je inzet. Maar voor mij persoonlijk heeft zo'n enorm lang stuk citaten geen enkele waarde.(omdat ik niet geloof) Weet niet waarom er altijd met allerlei citaten uit de een of andere Bijbelvertaling geschermd wordt.
De realiteit van vandaag is dat allerlei geloven van mening zijn dat hun geloof Het Geloof, het enige ware geloof is. Maar........ de plek waar je geboren wordt bepaald al grotendeels wat voor geloof je aanhangt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:22

Mars schreef:
Nikass schreef:
En dan nog even terugkomend op de "almachtige" God; als Hij wenst ettelijke eeuwen lijden te laten voortduren alvorens te willen ingrijpen, is het nog steeds een figuur waarin ik geen Liefde kan ontdekken, en waarin ik dus nooit zal geloven.
In mijn opvoeding leerde ik dat God niet almachtig is. En hoe ik dat dan moet zien weet ik ook niet precies, maar voor mij in elk geval alleszins beter dan een machtige heerser die geen verantwoordelijkheid op zich neemt.

Daarbij vind ik het een belangrijk streven om zoveel mogelijk te leven in het Hier en Nu. Laatste prioriteit heeft voor mij bezig zijn met een eventueel leven na dit leven.

Eens.
Als er echt een almachtige god blijkt te bestaan dan zie ik hem eerder als een sadist, als een kind met een doos mieren die daar water in gooit en ze langzaam laat verzuipen.

Daarbij heb ik verschrikkelijk veel moeite met het hele 'eeuwig leven' dat er na onze dood zou volgen. Ik moet er serieus niet aan denken om na mijn dood nog een eeuwig durend leven tegemoet te gaan. Begrijp me goed, ik vind t leven leuk en geniet er best van. Maar het heeft voor mij meer waarde juist doordat het zijn fases kent en een einde heeft. Wat moet je doen in dat eeuwige leven? Waarom is dat iets om na te willen streven? Of een ander toe te wensen?

Als je gelooft in God word je wel blij van het eeuwige leven. Er is dan geen verdriet, oorlog en pijn. Alles is goed en we leven dan met God in een volmaakte wereld. Ik zou niets liever willen.

En omdat daar intens gelukkig van wordt wens ik het ook een ander toe. Maar je moet natuurlijk zelf de keuze maken.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:23

Wat voor invulling wordt daar dan aangegeven? Wat moet je doen?
Een eeuwig leven klinkt echt afschuwelijk voor mij

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:36

Het eeuwige leven klinkt mij fantastisch (helaas geloof ik er niet in) waarom zou je de rest van de eeuwigheid dood willen zijn?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:41

Babootje dat dacht ik als kind ook. (Omdat mij dat geleerd werd) tot ik een vriend ontmoette die mij uitlegde over evenwicht, Yin en Yang; wat is goed zonder kwaad? Kun je echt blij zijn als er geen verdriet bestaat? Welke waarde heeft het nog? Wordt het allemaal niet wat erg oppervlakkig?
En wat is de zin van het eeuwige leven? Ben je dan nog steeds bezig met nóg een leven daarna? Met een toekomst?

En nog iets hè, als ik nou doodga en ik zie bijvoorbeeld mijn moeder terug, zie ik haar dan op de leeftijd dat ze stierf? Is ze stil blijven staan of toch ouder geworden?
En mijn dieren, heb ik dan een hele roedel doordat ik al mijn overleden honden weer terug zie? En kunnen ze dan allemaal met elkaar opschieten? En maakt ze dat uniek?

Ik begrijp dat jij geen antwoord op alle vragen hebt hoor ;) Maar vraag jij je nooit zulke dingen af?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 11:48

verootjoo schreef:
Als je gelooft in God word je wel blij van het eeuwige leven. Er is dan geen verdriet, oorlog en pijn. Alles is goed en we leven dan met God in een volmaakte wereld. Ik zou niets liever willen.

En omdat daar intens gelukkig van wordt wens ik het ook een ander toe. Maar je moet natuurlijk zelf de keuze maken.

Intense saaiheid en dat voor eeuwig spreekt jou aan? :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:11

Nikass schreef:
Babootje dat dacht ik als kind ook. (Omdat mij dat geleerd werd) tot ik een vriend ontmoette die mij uitlegde over evenwicht, Yin en Yang; wat is goed zonder kwaad? Kun je echt blij zijn als er geen verdriet bestaat? Welke waarde heeft het nog? Wordt het allemaal niet wat erg oppervlakkig?
En wat is de zin van het eeuwige leven? Ben je dan nog steeds bezig met nóg een leven daarna? Met een toekomst?

En nog iets hè, als ik nou doodga en ik zie bijvoorbeeld mijn moeder terug, zie ik haar dan op de leeftijd dat ze stierf? Is ze stil blijven staan of toch ouder geworden?
En mijn dieren, heb ik dan een hele roedel doordat ik al mijn overleden honden weer terug zie? En kunnen ze dan allemaal met elkaar opschieten? En maakt ze dat uniek?

Ik begrijp dat jij geen antwoord op alle vragen hebt hoor ;) Maar vraag jij je nooit zulke dingen af?

Ik vraag me zulke dingen ook altijd af. Maar heb idd geen antwoord. De Bijbel zegt wel dat we een nieuw lichaam krijgen. Maar hoe dat er verder uitziet en of je oude bekenden tegenkomt in het eeuwige leven, en of je die dan herkent, daar heb ik geen idee van.
Ik weet ook niet hoe het werkt als er niemand meer doodgaat hoe alles moet passen, maar ga er vanuit dat God daar wel een oplossing voor heeft. Misschien is het totaal anders en niet te vergelijken met aards leven.

Je bent iig dan denk ik niet bezig met nóg een leven daarna, want dat eeuwige leven is alles wat er is. Het is volmaakt dus er hoeft daarna niet nog iets te komen.

Elnienjo ik vind het leven hier allesbehalve saai en het eeuwige leven lijkt me ook niet saai. Het is nl perfect, dus neem aan dat God het niet saai maakt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:18

Maar we zijn allemaal anders, wat de één een perfect leven vind daar vind de ander niks aan. Dus wordt onze eigenheid ons dan afgenomen zodat we allemaal hetzelfde perfect vinden? Dat lijkt me idd gruwelijk.

Wat drijft ons dan nog? Kunnen we nog leren, ons ontwikkelen of hoeft dat ook allemaal niet meer? Hoe meer ik erover na denk hoe meer ik de kriebels krijg. Het leven heeft zijn ups omdat er ook downs zijn, tijd is waardevol, juist omdat er een einde aan onze tijd komt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 14:27

Citaat:

Ik herken de bijbelse troostvisioenen wel.
Ik herinner me een alinea van Godfried Bomans, waar kleine Godfried zich afvraagt of hij geen zin in knikkeren gaat krijgen (want die hemel klinkt maar saai). Zijn moeder zegt dan 'dat God zo mooi is, dat je dat knikkeren helemaal vergeet.' Ik vind dat een wijs antwoord.

En ik houd mij meer bij het bijbelwoord 'dat God een God van levenden is en niet van doden' (al geloof ik wel dat mijn dierbaren Daar geborgen "of wat dan ook" zijn).

En als gezegd : ik ben diep onder de indruk van Tenzin Gyatso, die stelde 'dat hij na dit leven wel naar de hel wilde gaan, want daar zijn de problemen die opgelost moeten worden'.
Diep respect.

Mars schreef:
Maar we zijn allemaal anders, wat de één een perfect leven vind daar vind de ander niks aan. Dus wordt onze eigenheid ons dan afgenomen zodat we allemaal hetzelfde perfect vinden? Dat lijkt me idd gruwelijk.

Wat drijft ons dan nog? Kunnen we nog leren, ons ontwikkelen of hoeft dat ook allemaal niet meer?

Zo zouden de Romeinse keizers graag hun onderdanen zien.
Persoonlijk vind ik dit soort denkbeelden verwerpelijk en er is ook geen bijbelse grond voor.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:18

Wie gelooft hier in (branden in) een hel? Na de dood, voor wie??
Ik leerde als kind (in mijn gelovige opvoeding!) dat we niet naar de hemel of de hel gaan ná ons leven, maar dat de hemel en hel hier op aarde zijn. Voorbeelden genoeg van mensen die een hel ervaren in Syrië, of Eritrea of simpelweg in Nederland door bepaalde omstandigheden. Ondraaglijk lijden...
En als ik met prachtig herfstweer met mijn geliefde en mijn honden in het schitterende bos wandel, dan heb ik de hemel op aarde.
Is het dan óók niet té menselijk om dat nog niet goed genoeg te vinden maar een "perfect" leven na dit leven te willen?
Is het niet veel Goddelijker om gelukkig en tevreden te (leren) zijn met imperfecties?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:26

Geen idee wat er gebeurd met mensen die niet met Jezus meegaan.
Ik denk dat je dan dood blijft oid.

En natuurlijk kan ik ook heel gelukkig worden van fijne kleine dingen :j ik heb een fijn leven en heb idd al de hemel op aarde.
Maar Jezus is hier nog niet, er is nog een afstand. Er is ongelijkheid, niks is goed verdeeld, er is oorlog, er is ziekte, verdriet en pijn.
Maar Jezus zal terugkomen en dan leven we nog eeuwig met Jezus in de nieuwe wereld.

En natuurlijk moet je genieten van de fijne dingen op aarde, maar zoals je al zei is er voor het grootste deel van de wereld momenteel weinig te genieten. Ik vind het juist heel westers om te zeggen; wij hebben God niet nodig, ik geniet zo ook al en ben gelukkig.
Ja, wij hebben hier alles om een goed leven te hebben. Wij wonen in het westen waar we de hele wereld naar onze hand zetten en alles kunnen hebben wat we willen. Ik denk dat ze in Afrika snakken naar de dag dat Jezus terugkomt. Of in oorlogsgebieden.

Ik geef mijn kinderen ook mee dat ze dankbaar mogen zijn voor wat ze hebben en blij mogen zijn met kleine dingen.
We staan er ook dagelijks bij het eten bij stil dat we eten kunnen kopen en dat het beschikbaar is.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:36

verootjoo schreef:
Geen idee wat er gebeurd met mensen die niet met Jezus meegaan.
Ik denk dat je dan dood blijft oid.

En natuurlijk kan ik ook heel gelukkig worden van fijne kleine dingen :j ik heb een fijn leven en heb idd al de hemel op aarde.
Maar Jezus is hier nog niet, er is nog een afstand. Er is ongelijkheid, niks is goed verdeeld, er is oorlog, er is ziekte, verdriet en pijn.
Maar Jezus zal terugkomen en dan leven we nog eeuwig met Jezus in de nieuwe wereld.

En natuurlijk moet je genieten van de fijne dingen op aarde, maar zoals je al zei is er voor het grootste deel van de wereld momenteel weinig te genieten. Ik vind het juist heel westers om te zeggen; wij hebben God niet nodig, ik geniet zo ook al en ben gelukkig.
Ja, wij hebben hier alles om een goed leven te hebben. Wij wonen in het westen waar we de hele wereld naar onze hand zetten en alles kunnen hebben wat we willen. Ik denk dat ze in Afrika snakken naar de dag dat Jezus terugkomt. Of in oorlogsgebieden.

Is het niet zo dat mensen altijd in tijden van tegenslag/oorlog/ziekte troost gaan zoeken in iets. En dan is het cynisch dat ze dat doen bij de christelijke God, die in zijn toegeschreven almacht al die ellende maar laat gebeuren ipv ze te helpen en vrijwaart van al die tegenslag.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:37

Ik heb het niet gerelateerd aan het Westen Verootjoo. Ik vind je leven in het teken zetten van een perfect hiernamaals bepaald geen teken van tevreden zijn met wat je hebt.

En met Jezus mee? Is dat de gedachte dat er een bepaald aantal mensen mee kunnen en de rest niet? Dat soort dingen heb ik wel eens gelezen in "De Wachttoren" (maar ik weet niet of jij dat bedoeld?)
Van die selectieve uitverkozenheid word ik direct onpasselijk :r

Charley idd :j

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 15:43

Nee met Jezus mee is in mijn beleving niet selectief. Tenminste, je moet er wel voor in Jezus geloven, maar in principe kan iedereen met Jezus in de nieuwe wereld wonen.

Volgens mij geloven de reformatorische gezindten wel dat er beperkt plek is, maar dat leek me altijd al gek, Jezus is juist altijd voor iedereen en maakt geen onderscheid in wie je bent, wat je kan en wat je gedaan hebt.

De wachttoren lees ik niet overigens.

Ik zet mijn leven trouwens niet in het teken van een perfect hiernamaals. Ik ben er eigenlijk meestal totaal niet mee bezig. Het is dat het hier nu ter sprake komt. Ik leef met de dag en ben enorm blij met hoe mijn leven tot nu toe verloopt.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:30

Jezus is wat mij betreft de voorloper van de hedendaagse influencers. Ik kan er niks mee.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:38

Wat gebeurt er dan met de mensen die niet in Jezus geloven?

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:48

De Wachttoren is toch JG?
Die geloven volgens mij niet zozeer in een leven als we dood zijn maar dat de volgers zullen wederopstaan of zoiets...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 16:54

Ja ik geloof JG. Ik lees het al tijden niet meer.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:36

Nikass schreef:
Wat gebeurt er dan met de mensen die niet in Jezus geloven?

Dat weet ik niet :) die blijven misschien dood en worden niet wedergeboren.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 18:59

Blijft een raar principe voor mij dat je kunt denken dat zelfs de liefste en leukste mensen op aarden in feite hun kans op een hemel verkeken hebben omdat ze nou eenmaal niet katholiek zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:02

Nee niet dat ze niet katholiek zijn, want Jezus denkt niet zo in hokjes.

Maar Jezus is de brug tussen God en de mensen en de sleutel tot Gods koninkrijk. Je hebt Jezus nodig om bij God te kunnen zijn. Dus als je niet in hem gelooft, kun je er ook niet bij zijn.
Maar waarom zou je bij iemand willen zijn waar je niet in gelooft? :)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:05

Voor mij is dus heel die hemel niet aantrekkelijk, niemand heeft mij nog kunnen uitleggen waarom ik er heen zou willen. Eeuwig in een soort perfect stramien zitten lijkt me afschuwelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-20 19:18

verootjoo schreef:
Nee niet dat ze niet katholiek zijn, want Jezus denkt niet zo in hokjes.

Maar Jezus is de brug tussen God en de mensen en de sleutel tot Gods koninkrijk. Je hebt Jezus nodig om bij God te kunnen zijn. Dus als je niet in hem gelooft, kun je er ook niet bij zijn.
Maar waarom zou je bij iemand willen zijn waar je niet in gelooft? :)

Ofwel een zeer beperkt clubje/hokje dus. Ben je per ongeluk moslim, boedist, Jehovas getuige of 1 van de andere ontelbare religies waar geen jezus bij komt kijken dan heb je pech? Of kom je dan in in een andere (1 van de 100) hemel? Kom je gewoon daar terecht wat je geloofd? Net als fantasia (never ending story)?