moonsparkle schreef:Ik lees best veel over dat mensen immigranten naïef vinden omdat ze dan de taal nog niet zo goed beheersen of omdat ze in zee gaan met een makelaar of die dan niet goed blijkt. Maar ja de taal kun je leren, maar ken je niet in een keer, als ik eruit ben waar ik heen wil zal ik wel gelijk beginnen met leren, maar het kan voor sommige wel lastig zijn.
Daarbij ben ik dus ook wel bang dat ik bijvoorbeeld opgelicht of niet goed voorgelicht zou worden, hoe weet je bijvoorbeeld van te voren welke makelaar of aannemer te vertrouwen is en wie zegt dat de tolk als je die zou inhuren voor moeilijke termen niet onder een hoedje speelt?
Ik denk dat dat soort dingen toch wel een beetje een gok blijven? Of hebben jullie meer tips hoe je zoiets kunt voorkomen?
De taal leren vind ik toch echt wel een minimum. En dan hoef je echt niet vloeiend te zijn maar een basisgesprek is toch wel een vereiste in mijn ogen. Verder inderdaad je gevoel volgen en als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het meestal ook.
Ik vertrok vier jaar geleden naar Nieuw Zeeland op een WHV. Toen ik aankwam had ik nog geen werk, geen woonplek, niks. Ik heb eerst een week vakantie gehouden in de Bay of Islands, in die tijd werk gezocht, daarna ben ik naar Cambridge gegaan, autootje gekocht, en een collega bood aan dat ik wel bij hem en zijn vrouw in mocht komen wonen, en zo geschiedde.
Ondertussen zaten m'n ouders en vrienden allemaal met samengeknepen billen hun nagels af te kluiven van de plaatsvervangende stress.
Misschien toch maar een keer de boel gaan verkennen daar in de toekomst.
iemand die belangrijk voor ons/mij is, daar spring ik voor in de auto of vliegtuig.
Ik ben een aantal jaar geleden overgevlogen uit Zuid Afrika voor een dag om afscheid te nemen van m'n tante die op sterven lag. Op zondagochtend stond ik op Schiphol, op maandagochtend was ik weer terug in Jozi. De uitvaart heb ik toen niet bijgewoond; als ik de keuze en mogelijkheid heb, vind ik het in die omstandigheden belangrijker om afscheid te nemen van de persoon zelf dan om een uitvaart bij te wonen. Zo heb ik het ook bij mijn oma gedaan vorig jaar. Zo binnen Europa kom ik ook voor kleinere dingen wel terug, zoals binnenkort de promotie van een vriendin, en in het verleden een reünie van m'n stage in het buitenland. Uiteraard niet maandelijks, maar ik probeer mijn bezoekjes aan Nederland te beperken tot momenten waarop ik een reden heb om het te bezoeken.
als we toch voor buiten europa zouden gaan dan gaat de voorkeur naar New Zealand, maar ik ben er nog nooit geweest