Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 17:52

moonsparkle schreef:
Ik lees best veel over dat mensen immigranten naïef vinden omdat ze dan de taal nog niet zo goed beheersen of omdat ze in zee gaan met een makelaar of die dan niet goed blijkt. Maar ja de taal kun je leren, maar ken je niet in een keer, als ik eruit ben waar ik heen wil zal ik wel gelijk beginnen met leren, maar het kan voor sommige wel lastig zijn.

Daarbij ben ik dus ook wel bang dat ik bijvoorbeeld opgelicht of niet goed voorgelicht zou worden, hoe weet je bijvoorbeeld van te voren welke makelaar of aannemer te vertrouwen is en wie zegt dat de tolk als je die zou inhuren voor moeilijke termen niet onder een hoedje speelt?

Ik denk dat dat soort dingen toch wel een beetje een gok blijven? Of hebben jullie meer tips hoe je zoiets kunt voorkomen?

De taal leren vind ik toch echt wel een minimum. En dan hoef je echt niet vloeiend te zijn maar een basisgesprek is toch wel een vereiste in mijn ogen. Verder inderdaad je gevoel volgen en als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het meestal ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 19:27

lizy29 schreef:
moonsparkle schreef:
Ik lees best veel over dat mensen immigranten naïef vinden omdat ze dan de taal nog niet zo goed beheersen of omdat ze in zee gaan met een makelaar of die dan niet goed blijkt. Maar ja de taal kun je leren, maar ken je niet in een keer, als ik eruit ben waar ik heen wil zal ik wel gelijk beginnen met leren, maar het kan voor sommige wel lastig zijn.

Daarbij ben ik dus ook wel bang dat ik bijvoorbeeld opgelicht of niet goed voorgelicht zou worden, hoe weet je bijvoorbeeld van te voren welke makelaar of aannemer te vertrouwen is en wie zegt dat de tolk als je die zou inhuren voor moeilijke termen niet onder een hoedje speelt?

Ik denk dat dat soort dingen toch wel een beetje een gok blijven? Of hebben jullie meer tips hoe je zoiets kunt voorkomen?

De taal leren vind ik toch echt wel een minimum. En dan hoef je echt niet vloeiend te zijn maar een basisgesprek is toch wel een vereiste in mijn ogen. Verder inderdaad je gevoel volgen en als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat het meestal ook.

Nog los van de praktische redenen om de taal te leren, vind ik het ook een teken van respect als je in ieder geval inderdaad de basis beheerst en het probeert. Wat betreft het risico op oplichting: tegenwoordig met social media, een Facebookgroep voor Nederlanders in alle uithoeken van de wereld, is betrouwbare hulp altijd in de buurt. Als ik echt niet zeker zou zijn of een lokale makelaar/aannemer/tolk betrouwbaar is ja of nee, zou ik toch eerst een lijntje uitgooien bij mensen die zelf de stap eerder gezet hebben. Verder wel helemaal met jullie eens: je eigen gevoel is ook belangrijk, en we moeten ook niet vergeten dat we bij Ik Vertrek natuurlijk bijna alleen de verhalen zien waarbij alles flink misgaat; het gros van de mensen dat emigreert, doet dat zonder grote problemen.

Ik ben trouwens blij te lezen, Sizzle, dat ik niet de enige impulsieve mafkees ben. :)) Ik vertrok vier jaar geleden naar Nieuw Zeeland op een WHV. Toen ik aankwam had ik nog geen werk, geen woonplek, niks. Ik heb eerst een week vakantie gehouden in de Bay of Islands, in die tijd werk gezocht, daarna ben ik naar Cambridge gegaan, autootje gekocht, en een collega bood aan dat ik wel bij hem en zijn vrouw in mocht komen wonen, en zo geschiedde. :+ Ondertussen zaten m'n ouders en vrienden allemaal met samengeknepen billen hun nagels af te kluiven van de plaatsvervangende stress.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:01

Elke keer als ik een woning aanklik uit Frankrijk die me leuk lijkt kom ik terecht rondom Ouradour-sur-glane :') Misschien toch maar een keer de boel gaan verkennen daar in de toekomst.

Wat ik weleens hoor is niet "OH leuk dat je wil gaan" maar veel vaker "zou je dat wel doen". Met dan argumenten van inkomsten hebben, een B&b is niet rooskleurig, ver van familie en vrienden, wat als dit of dat... Zelfs in die mate dat ik denk, zouden ze überhaupt wel blij voor me zijn als het wél allemaal prima lukt? Zelfs het argument dat wij altijd inkomen gaan hebben door loon partner levert kritiek op als in "dan moet je hem gehoorzamen want zonder hem ben je niks". Best frustrerend eigenlijk.

Pien, sappige verhalen over gasten des hel zijn altijd welkom :Y)

LadyMadonna

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:05

Voor de mensen hier die geemigreerd zijn: waar komen jullie inkomsten vandaan? En vraag 2: hoe gaan jullie ermee om als er iets opdoet bij familie/vrienden in nl?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:09

Varekaj, Jij zit toch in de zorg?
Daar is altijd wel werk voor hoor.

LM, ik heb gewoon een vaste baan....wat eingenlijk niet zo gewoon is want ik kreeg pas mijn eerste vaste contract ooit toen ik 36 was :')
Edit: Ik ben daarnaast 9 jaar zelfstandig zadelpasser geweest vergeet ik bijna :o

Als er iets met naaste familie is dan valt er altijd wel iets te regelen, het is voor mij immers maar 7-8 uur rijden, dat is zo gepiept. Dat is natuurlijk anders als je over een zee woont of buiten Europa.

Door Coroba hadden we laatst wel een life streaming begravenis, maar dat had met de afstand niets te maken.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 28-07-20 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:10

LadyMadonna schreef:
Voor de mensen hier die geemigreerd zijn: waar komen jullie inkomsten vandaan? En vraag 2: hoe gaan jullie ermee om als er iets opdoet bij familie/vrienden in nl?

Partner werkt hier als zelfstandige, heeft zowel lokale (Franstalige) als importbewoners als klanten.
Mijn 'werk' is vooral online, dus kan ik overal doen, daarnaast klein stukje fokkerij van Tinkers.

Als er iets mis gaat met familie/vrienden, afhankelijk van hoe goed de relatie is ;) iemand die belangrijk voor ons/mij is, daar spring ik voor in de auto of vliegtuig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:13

Varekaj schreef:
Elke keer als ik een woning aanklik uit Frankrijk die me leuk lijkt kom ik terecht rondom Ouradour-sur-glane :') Misschien toch maar een keer de boel gaan verkennen daar in de toekomst.

Er ligt daar in ieder geval genoeg geschiedenis. -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:16

Klopt, ik werk in de zorg en ben afgestudeerd als verpleegkundige.
Daarnaast heb ik een opleiding relaxatiemassage gevolgd en stoelmassage, ook een basiscursus paardenmassage.
Humane massage staat topsportmassage nog op de agenda en bij de paarden de vervolgmodule.
In september begin ik een basisopleiding kleding maken, wie weet breid ik die nadien nog verder uit.

Mochten we dus een B&B beginnen, opties genoeg om dus erbij te doen.
Mijn partner werkt offshore, voor hem maakt woonplaats helemaal niks uit en zijn inkomen is dan ook gegarandeerd.

@suzanne: klopt, en ik vind dat stuk geschiedenis tevens enorm boeiend...

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:21

LadyMadonna schreef:

Toen we hier gingen wonen had mijn man een gewone baan in loondienst, inmiddels hebben we een eigen bedrijf.

Als er iets gebeurd kan ik zo in Nederland zijn, zeker nu we een auto hebben, okay je moet door de tunnel maar je kunt er in ieder geval wel heen.
Nu met t hele Covid gebeuren is het even balen, we gaan nu echt t land niet uit dus familie bezoek is afgezegd (beide trips) en we kijken volgend jaar wel weer. Gelukkig is er face-time en kost bellen via whatsapp helemaal niets.
We hebben beide een kleine familie en gaan normaal 1 a 2 keer per jaar daar heen en ze komen gemiddeld 1 keer per jaar hier naar toe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:22

Poosje81 schreef:
LadyMadonna schreef:

Partner werkt hier als zelfstandige, heeft zowel lokale (Franstalige) als importbewoners als klanten.
Mijn 'werk' is vooral online, dus kan ik overal doen, daarnaast klein stukje fokkerij van Tinkers.

Als er iets mis gaat met familie/vrienden, afhankelijk van hoe goed de relatie is ;) iemand die belangrijk voor ons/mij is, daar spring ik voor in de auto of vliegtuig.
Same. :j Ik ben een aantal jaar geleden overgevlogen uit Zuid Afrika voor een dag om afscheid te nemen van m'n tante die op sterven lag. Op zondagochtend stond ik op Schiphol, op maandagochtend was ik weer terug in Jozi. De uitvaart heb ik toen niet bijgewoond; als ik de keuze en mogelijkheid heb, vind ik het in die omstandigheden belangrijker om afscheid te nemen van de persoon zelf dan om een uitvaart bij te wonen. Zo heb ik het ook bij mijn oma gedaan vorig jaar. Zo binnen Europa kom ik ook voor kleinere dingen wel terug, zoals binnenkort de promotie van een vriendin, en in het verleden een reünie van m'n stage in het buitenland. Uiteraard niet maandelijks, maar ik probeer mijn bezoekjes aan Nederland te beperken tot momenten waarop ik een reden heb om het te bezoeken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-20 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:23

Mijn beste vriendin is vorig jaar als zelfstandige aan de gang gegaan in Tantra massage, Chiropractie en Meditatie geloof ik.
Woont in Spanje en had daar een behoorlijk goede baan, maar ze heeft haar contract opgezegt en is voor zichzelf begonnen.
Soms moet je gewoon je hart volgen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 20:24

Mijn man maakt geluidseffecten bij films, ik hoop dus dat als hij genoeg bekendheid opbouwd in Nederland, hij voor Nederland kan blijven werken in een studio in een ander land.

Daarnaast ben ik naast m'n werk (wat ik daar waarschijnlijk ook niet kan doen) bezig met het opzetten van cursussen eetbare planten, natuurbewust zijn en natuurcoaching. Daar zou ik nog wel wat aan kunnen hebben als we een beetje in de buurt zitten van een toeristische plek.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-07-20 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:27

Suzanne F. schreef:
Varekaj schreef:

Er ligt daar in ieder geval genoeg geschiedenis. -O-

En is niet eens zo ver van ons vandaan.

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:28

Wat een leuk topic! Ik lees graag mee met alle ervaringen!

Als 4 jarige ben ik met mijn ouders van Zuid Afrika naar Nederland geëmigreerd. Hoewel we het enorm goed hebben in Nederland heb ik me er nooit heel erg verbonden mee gevoeld en is er altijd wel het idee geweest om ooit weer ergens anders naar toe te gaan. Nu ruim 20 jaar later is het nog steeds aan het kriebelen en mijn man en ik dromen er vaak van om te emigreren. We kijken nu vooral naar Nieuw Zeeland, maar Australië en Canada staan ook hoog op het lijstje. Ik ben als kind ermee opgegroeid dat de ene helft van de familie ver weg woont(Zuid Afrika). En zo kon ik ook na het overlijden van mijn opa en oma niet naar hun begrafenis. Dus ik ben me goed bewust van wat emigreren inhoudt, maar Zuid Afrika is toch nog wel een stukje dichterbij dan Nieuw Zeeland. We zijn ons nu vooral aan het oriënteren op de mogelijkheden, kosten etc. en misschien als we over een paar jaar ons gezin wat meer uitgebreid hebben dat we de stap echt gaan wagen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 20:30

Nanna schreef:

Als 4 jarige ben ik met mijn ouders van Zuid Afrika naar Nederland geëmigreerd. Hoewel we het enorm goed hebben in Nederland heb ik me er nooit heel erg verbonden mee gevoeld en is er altijd wel het idee geweest om ooit weer ergens anders naar toe te gaan. Nu ruim 20 jaar later is het nog steeds aan het kriebelen en mijn man en ik dromen er vaak van om te emigreren. We kijken nu vooral naar Nieuw Zeeland, maar Australië en Canada staan ook hoog op het lijstje. Ik ben als kind ermee opgegroeid dat de ene helft van de familie ver weg woont(Zuid Afrika). En zo kon ik ook na het overlijden van mijn opa en oma niet naar hun begrafenis. Dus ik ben me goed bewust van wat emigreren inhoudt, maar Zuid Afrika is toch nog wel een stukje dichterbij dan Nieuw Zeeland. We zijn ons nu vooral aan het oriënteren op de mogelijkheden, kosten etc. en misschien als we over een paar jaar ons gezin wat meer uitgebreid hebben dat we de stap echt gaan wagen.

Ik zou je inderdaad vast goed inlezen, Australië bijvoorbeeld kom je (als ik het goed heb onthouden van de immigratie beurs) na je 30e bijvoorbeeld al moeilijk in aanmerking voor een vergunning. Of misschien alleen niet meer in aanmerking voor een work holiday visa?
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 28-07-20 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:33

Klopt Australië is moeilijk om binnen te komen, maar over het algemeen geldt wel, waar een wil is, is een weg. Zo kun je natuurlijk altijd nog proberen om ipv daar een baan te vinden, op expat basis te gaan via een Nederlands bedrijf.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 20:36

Nanna schreef:
Klopt Australië is moeilijk om binnen te komen, maar over het algemeen geldt wel, waar een wil is, is een weg. Zo kun je natuurlijk altijd nog proberen om ipv daar een baan te vinden, op expat basis te gaan via een Nederlands bedrijf.

Uit nieuwsgierigheid waarom gaat je voorkeur uit naar die landen? Waar ben je naar opzoek?

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 20:44

De cultuur van deze Engelstalige oud commonwealth landen voelt voor mij heel erg als thuis aan. Daarnaast zou ik meer mooie natuur in de buurt en meer een outdoor leven willen hebben. Dus echt cultuur en lifestyle. Daarnaast zullen er in deze landen genoeg banen kansen voor ons zijn wat ook niet onbelangrijk is. Australië vind ik qua natuur iets minder en ook een tikkeltje te warm, maar qua cultuur vond ik het dan weer top. Ik denk dat Nieuw Zeeland op die punten juist meer te bieden heeft wat ik zoek. Canada spreekt me op dezelfde punten ook heel erg aan, maar heeft een minder laid-back cultuur als Australië en Nieuw Zeeland. Vakantie dagen zijn daar ook een stuk minder (Minimaal 10 ipv minimaal 30), dus moeilijker om even op familie bezoek te gaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:03

Varekaj schreef:

Is dan ook gewoon een hele mooie omgeving O:)

LadyMadonna schreef:

Als er wat is zijn we met 10 uur rijden bij die familie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:14

moonsparkle schreef:
Nanna schreef:

Ik zou je inderdaad vast goed inlezen, Australië bijvoorbeeld kom je (als ik het goed heb onthouden van de immigratie beurs) na je 30e bijvoorbeeld al moeilijk in aanmerking voor een vergunning. Of misschien alleen niet meer in aanmerking voor een work holiday visa?

Geldt alleen voor het WHV, voor andere visa is de leeftijdseis veel ruimer. Australië is vooral erg kritisch op de skills van mensen die ze binnenlaten, maar als jij het juiste beroep, achtergrond of opleiding hebt of een sponsorship visa kunt krijgen, wordt het een stuk makkelijker om het land binnen te komen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 21:20

Ah thanks kmango :) als we toch voor buiten europa zouden gaan dan gaat de voorkeur naar New Zealand, maar ik ben er nog nooit geweest :') maar qua klimaat, landschap, taal etc

Hoe vaak zou je ook ergens geweest moeten zijn voor je denkt dit is de plek? Of zou het als het echt de juiste plek is en goed voelt niet echt uitmaken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-20 21:30

Je weet dat het klimaat in NZ varieert van subtropisch tot iets eh... minder subtropisch? ;) Maar ik neem aan dat je voor Northland zou gaan als het ervan komt, gezien het feit dat je graag een wat warmer klimaat wilt. :)

Wat betreft je vraag: dat is denk ik heel erg afhankelijk van persoon tot persoon. Ik heb niet meer dan een dag nodig om te kunnen inschatten of ik me ergens thuis voel of ergens 'hoor' ja of nee. Sommige mensen moeten overal wennen, maar als ik de 'vibe' niet vanaf dag één vat, komt het bij mij ook niet meer is mijn ervaring. NZ vond ik prachtig, maar het deed me niet echt iets; Londen en Bristol doen me niets, terwijl Sydney mijn hart stal zodra ik uit de trein stapte, en ik ook nog altijd een groot zwak heb voor Wales, ook vanaf dag één. Onderzoek ook vooral verschillende regio's; Zuid Italië kan bijvoorbeeld je ding niet zijn, terwijl je Emilia-Romagna fantastisch vindt, om maar even een zijstraat te noemen. :P

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-20 21:40

Ja north inderdaad ;) prachtig van wat ik zie via internet.

Ik heb inderdaad voor Italië ook verschillende regio's in gedachten waar ik in ieder geval doorheen wil om te kijken.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 07:03

LadyMadonna schreef:

Mijn man werkt :o . Ik heb een eigen bedrijfje waar ik zo nu en dan wat mee verdien, maar dat heb ik net opgestart dus loopt nog niet zo'n vaart. Op dit moment sponge ik dus op mijn man :+ .

Wij hebben altijd genoeg geld op de bank mocht er iets gebeuren waardoor ik terug moet naar NL. Mijn man kan qua werk helaas niet mee, maar ik kan altijd gaan (behalve met deze Corona shizzle natuurlijk).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-20 08:20

Mijn man is gepensioneerd en we hebben bijverdiensten uit onze gîte, want anders wordt het wel erg krap. Tevens hebben we spaargeld en dat hopen we voor de komende 10 jaar weer aan te zuiveren met de verkoop van ons huis en wonen in onze gîte.
Dat is wat ook veel Nederlanders doen. Ze kopen een barrel op. Renoveren dat helemaal. En verkopen dan na paar jaar hun huis beginnen opnieuw met renoveren. Van de overwaarde leven ze dan. In Frankrijk is dat wat moeilijker vanwege belasting betalen op overwaarde als je binnen 10 jaar je huis verkoopt. Dit om speculatie met woningen wat tegen te gaan.