Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 10:54

Mondkapjes worden echt niet buiten op de fiets verplicht... het zou dan eventueel om openbare binnenlocaties gaan. Geen paniek schoppen waar het niet is...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:09

LadyMadonna schreef:
Mondkapjes worden echt niet buiten op de fiets verplicht... het zou dan eventueel om openbare binnenlocaties gaan. Geen paniek schoppen waar het niet is...

Dat zeggen ze toch: nergens meer heen behalve een rondje wandelen of fietsen.

Dat jij grote fan bent van mondkapjes, hoeft niet te betekenen dat de rest van Nederland dat óók is.

Daar tegenover snap ik óók heel goed dat een deel van Nederland wél graag overal een mondkapjes plicht ziet.

En uiteindelijk zal er één kamp "winnen" en het andere kamp zal daar niet blij mee gaan zijn.

Voor mij is de doorslag dat een mondkapje, tenzij correct gebruik, juist niet heel hygiënisch is voor de drager zélf. De buitenkant wordt vochtig (al is het door regen) en wordt een broeinest voor virussen.

Met het continu op en af zetten van het mondkapje is het risico dat je jezelf besmet nog groter dan dat je géén mondkapje gebruikt.

En correct gebruik is best lastig en kost een hele hoop mondkapjes.

Bijvoorbeeld mijn reis van en naar Amsterdam om iets van marktplaats op te halen:

Bushalte Monster: kapje op op het moment dat de bus komt.

Overstap op tram in Den Haag: 10 minuten overstap, dus kapje af en 10 minuten later weer op.

Overstap op trein op NOI: weer 10 minuten overstap, dus weer kapje af en op.

Amsterdam centraal overstap op pondje: 15 minuten overstap dus wéér kapje af en op.

Na ongeveer 30 minuten begint de terug reis, schoon kapje gepakt.

Pondje: kapje op.

Station: even wat eten dus kapje af, vervolgens trein in: kapje op.

Den Haag centraal: kapje af, overstap op tram 10 minuten, kapje op.

Bushalte weer 10 minuten wachten dus kapje weer af. Bus in: kapje weer op.

Dit bij elkaar zijn al 7 x kapje op of af op de heenreis en 7x op de terugweg.

Ik heb dus al minimaal 14x!! Aan dat mondkapje gezeten.

Ik acht de kans dat ik zo besmet raak, veel groter dan 1,5m afstand houden zo veel mogelijk.

(En ik snap dat die 1,5m in het ov lastig is, maar op alle andere plekken gaat het nu wél goed met die 1,5m)

Edit:

Dan is dit alleen nog maar het ov, iets dat redelijk veel mensen nog weten te vermijden.

Als je ook mondkapjes in openbare gebouwen moet gaan dragen in Nederland, ga je nog meer krijgen dat kapjes op en af gezet worden.

En mensen gaan de mondkapjes echt niet maar één keer gebruiken en daarna weggooien of uitwassen, die gaan zn wegwerp masker misschien wel 20x gebruiken. Niemand die dat kan controleren.

Sterker nog: als een katoenen kapje aan de buitenkant nat wordt door condens in je adem, wordt het virus juist sneller verspreid als de persoon tig keer dat mondkapje op en af gaat doen en het virus zo aan zn handen komt...

Een mondkapje heeft wél zin, als het éénmalig gebruikt wordt (en zo had ik dus eigenlijk 8 mondkapjes moeten gebruiken op mijn trip naar Amsterdam) en daarna zonder het kapje aan te raken in een prullenbak gegooid of in een plastic zakje gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 17-07-20 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:13

Je kan ook gewoon mondkapje oplaten bij de korte tussenstops.
Hier is het niet alleen verplicht op het opnbaar vervoer maar ook op perrons, bus en tramhaltes, stations,...

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:14

Je kan er natuurlijk ook voor kiezen het kapje op te houden.
Nu zie ik nog geen verschil stijgingen met landen die het wel verplicht hebben gesteld dus voor nu denk ik niet dat het verplicht gaat worden. Ook ik heb liever strenger zijn op die 1,5 meter. En dan niet direct straffen maar gewoon mensen er aan herinneren. Gaat iemand daar dan tegen in. Dan die mensen aanpakken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:21

lenaa_tje schreef:
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen het kapje op te houden.
Nu zie ik nog geen verschil stijgingen met landen die het wel verplicht hebben gesteld dus voor nu denk ik niet dat het verplicht gaat worden. Ook ik heb liever strenger zijn op die 1,5 meter. En dan niet direct straffen maar gewoon mensen er aan herinneren. Gaat iemand daar dan tegen in. Dan die mensen aanpakken.

Ik ben in totaal zn 5 uur onderweg geweest, never nooit niet dat ik 5 uur met zn kapje op mn neus ga lopen!

Juist, veel strenger zijn en handhaven op die 1,5m!

Gisteren ook weer, 3 achter elkaar bij de kassa van de supermarkt. Ik had behoorlijk veel boodschappen dus was even een paar minuten bezig met de boodschappen in te pakken.

3 eikels die het vertikken om even te wachten tot ik klaar ben en gewoon naast me komen staan. En dan boos kijken als ik naar de streep op de grond wijs en zeg 1,5m afstand houden!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:22

Love_Rosie schreef:
Iemand met een bril die iets kan aanraden?

Wat denken jullie, gaan we hier straks ook verplicht mondkapjes dragen openbaar? Ik kan me zo voorstellen dat als virus weer harder verspreid en ze de winkels ect wel open willen houden dat het verplicht gaat worden.

Als je beslagen brillenglazen hebt zit je mondkapje niet goed. Ik werk de hele dag met kapje en bril en nooit beslagen.
Zorgen dat de neusbeugel goed zit, en als je die niet hebt de bovenkant van je kapje fixeren onder je bril.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:30

Mvdende, ze schrijft toch echt dat ze dan wel op de hometrainer gaat zitten...
Wil je me verder geen woorden in mijn mond leggen dat ik groot fan van mondkapjes ben?

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:45

Dat jij geen fan bent Mvdende is duidelijk. Betekent niet dat de niet tegenstanders er dus wél fan van zijn. Verplicht is verplicht soms he, en t is niet zo rampzalig als jij het voor doet komen. Fijn is anders, natuurlijk.

Vind uiteindelijk die met neusdraadje ( wat is daar slecht aan voor je bril, dan?) En met de blauwe buitenkant / witte binnenkant het minst storend

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:47

Getup schreef:
Dat jij geen fan bent Mvdende is duidelijk. Betekent niet dat de niet tegenstanders er dus wél fan van zijn. Verplicht is verplicht soms he, en t is niet zo rampzalig als jij het voor doet komen. Fijn is anders, natuurlijk.

Vind uiteindelijk die met neusdraadje ( wat is daar slecht aan voor je bril, dan?) En met de blauwe buitenkant / witte binnenkant het minst storend

Nee het afspoelen met afwasmiddel. Als dat een reactie is op mijn bericht tenminste.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:48

Er zit echt heel veel verschil in lapjes, die ik voor corona had en aan de huisarts gegeven heb waren wat dikker en wat zwaarder. Heb ze nu alleen nog niet kunnen vinden

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:49

Blij dat alle helden in de zorg het geen probleem vinden om minimaal 5 uur met een kapje te werken, voor iedereen die het misschien onzin vindt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 11:56

Echwel schreef:
Blij dat alle helden in de zorg het geen probleem vinden om minimaal 5 uur met een kapje te werken, voor iedereen die het misschien onzin vindt

Klopt. Fijn dat zorgmedewerkers het niet zo erg vinden.

Maar gelukkig kiezen die mensen daar ook zelf voor. Een chirurg staat soms wel 6+ uur te werken met mondkapje.

Ik kies er NIET voor, niet voor de zorg en NIET voor het dragen van een mondkapje.

En zeker niet in mn vrije tijd, buiten werktijden om..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 11:59

Ik koos er ook niet voor om 8 weken de zaak te sluiten.....

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:00

Heb je echt een bord voor je hoofd?
Verpleging heeft hier niet om gevraagd en vraagt er ng steeds niet om dat mensen bv onnodige marktplaats reizen met de trein maken en zich niet aan regels houden..

Hop werkelijk dat je niet ziek wordt want stel je voor

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 12:02

Lenaa_tje: oeps, totaal verkeerd gelezen. Dat lijkt me inderdaad ook niet heel goed, nee :D

Ik moet ze helaas ook nu op als ik werk. En nee, ben geen chirurg :7 . Ga er toch ook geen ontslag voor nemen, het is nu gewoon zoals het is.

Zorgmedewerkers nemen het op de koop toe, t is niet alsof ze het zo fijn vinden.

Overal kiest niemand ervoor en ze niet op willen is je goed recht. Zo lang je niet in t ov gaat, of op vakantie naar oa B, FR, Lu.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:09

mvdende schreef:
Echwel schreef:

Klopt. Fijn dat zorgmedewerkers het niet zo erg vinden.

Maar gelukkig kiezen die mensen daar ook zelf voor. Een chirurg staat soms wel 6+ uur te werken met mondkapje.

Ik kies er NIET voor, niet voor de zorg en NIET voor het dragen van een mondkapje.

En zeker niet in mn vrije tijd, buiten werktijden om..

Oke nu ben ik pissed. Mijn vriend draait lange diensten, heeft vrijwel continu dat ding op. Heeft uitslag bij zijn neus en mond vanwege het vocht van dat ding, en vindt het wel degelijk vreselijk om hem zolang op te hebben. Hij kiest er niet voor om hem op te hebben, hij draagt hem om zelf niet ziek te worden en anderen niet te besmetten, want als onze zorg helden ziek worden, hebben we namelijk een enorm probleem. En hij kiest ervoor om in de zorg te werken, omdat hij mensen wil helpen, omdat hij er soms zelf bij inschiet omdat hij altijd aan anderen denkt.

En jij kan het nog niet eens opbrengen om dat ding een paar UUR op te zetten?!! Want jouw uitje is belangrijker dan de gezondheid van anderen? Serieus joh? Wauw. Wauw....... onvoorstelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:19

Tip voor brildragers, kapje met neusstrip en deze goed vastdrukken. Bril hieroverheen en iets lager dan normaal dragen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:26

Bubblewrap schreef:
Tip voor brildragers, kapje met neusstrip en deze goed vastdrukken. Bril hieroverheen en iets lager dan normaal dragen.

Dat heb ik geprobeerd maar ik heb een vrij ronde en grote bril en een kleine neus. Als ik hem dus lager zet buigen mijn pootjes en zakt hij dus normaal af :')
Sta ik iedere week bij de opticien.
Ik heb van m’n vader nu een stoffen en klein mondkapje gekregen (misschien wel een kinder mondkapje? Geen idee) dat lijkt wel beter te gaan.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:56

Vind het echt bijzonder dat mensen zo moeilijk doen om een mondkapje.. dramaqueens.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 16:56

mvdende schreef:
3 eikels die het vertikken om even te wachten tot ik klaar ben en gewoon naast me komen staan. En dan boos kijken als ik naar de streep op de grond wijs en zeg 1,5m afstand houden!

Okee, voordat ik weer boze mods achter me aan krijg.....dit is niet persoonlijk bedoeld...........

Maareeehhhh waarom moeten zij wel rekening met jou houden terwijl jij geen rekening met ‘de rest’ wilt houden?
Door een mondkapje te dragen doe je dat namelijk........
En niet voor de zorg kiezen vind ik ook een beetje een rare opmerking :=

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:28

Om nog even aan te haken op het mondkapjes verhaal, we moeten ze hier nu ook gaan dragen in alle winkels etc, dus ik wil eigenlijk ook een paar niet-wegwerpkapjes hebben.
Zijn er hier mensen met een stoffen kapje dat werkt met een bril? De wegwerp die ik nu heb gevonden hebben een beter ijzerdraadje dan de vorige, dus die zijn ok maar ik vind de hoeveelheid afval niet zo lekker.....

Internationale shippers of eventueel NLs maakt me niet zoveel uit eigenlijk. Opsturen is simpel genoeg :D!

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-20 17:30

Jilletje schreef:
mvdende schreef:

Okee, voordat ik weer boze mods achter me aan krijg.....dit is niet persoonlijk bedoeld...........

Maareeehhhh waarom moeten zij wel rekening met jou houden terwijl jij geen rekening met ‘de rest’ wilt houden?
Door een mondkapje te dragen doe je dat namelijk........
En niet voor de zorg kiezen vind ik ook een beetje een rare opmerking :=

Uhh, sorry hoor, hier in Nederland is het dragen van een mondkapje buiten het ov om NIET verplicht en bijna niemand doet het!

1,5m afstand houden is wél verplicht en daar houdt ik me dan ook netjes aan.

Dan verwacht ik ook dat andere zich ook netjes aan de 1,5m afstand houden.

En ik mag niet discrimineren, maar alle 3 gisteren waren alwéér Oostblokkers die waarschijnlijk uit hun werk kwamen. Het zijn hier eigenlijk heel vaak de Oostblokkers die zich niet aan de 1,5m regels houden. Altijd Haast haast haast. Sorry maar je gaat toch echt afstand houden!

Ik vind mondkapjes verschrikkelijk, maar draag ze wel als ze verplicht zijn.

Als laatste, als er één beroep groep is waar je me nooit aan het werk vindt, is het de zorg.

Heel erg fijn dat er mensen zijn die zich wel geroepen voelen en die het werken in de zorg fantastisch vinden, ik vind dat niet.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:34

SophieO schreef:
Vind het echt bijzonder dat mensen zo moeilijk doen om een mondkapje.. dramaqueens.

Hoezo ik draag hem gewoon als ik boodschappen moet doen of moet tanken in Duitsland maar ik zie zonder bril niks en met beslaan ook weinig. Dus ik moet dan wel een beetje sjoemelen ...
nu is mijn sjoemelen niks met wat ik zie van de Duitsers maar goed.
Wel heb ik mijn twijfels over het effect :) en dan heb ik het niet over kleine gesloten ruimtes als het ov maar wel in grote ruimtes.

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:36

lenaa_tje schreef:
SophieO schreef:

Hoezo ik draag hem gewoon als ik boodschappen moet doen of moet tanken in Duitsland maar ik zie zonder bril niks en met beslaan ook weinig. Dus ik moet dan wel een beetje sjoemelen ...
nu is mijn sjoemelen niks met wat ik zie van de Duitsers maar goed.
Wel heb ik mijn twijfels over het effect :) en dan heb ik het niet over kleine gesloten ruimtes als het ov maar wel in grote ruimtes.

Heb ik het over jou dan als je hem gewoon draagt?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-20 17:38

Maar jij zet dit bericht wel onder een bericht van mij waarom ik het vervelend vind als bril drager (en zwaar astma patiënt) iemand mag het best vervelend vinden :)
Als ik de berichten lees zie ik er maar 1 of 2 die je misschien onredelijk kan noemen maar die het ook gewoon dragen als het moet.