Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:11

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:11

lifaya schreef:
Is online bestellen geen mogelijkheid? Ik krijg morgen mijn boodschappen van jumbo binnen.

Online is ook de helft niet te krijgen, moeders had besteld, maar groente, melk en nog wat etenswaren worden niet geleverd. De bestelling is voor donderdag, maar kreeg nu al te horen dat dat niet leverbaar is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:12

StillAngel schreef:
lifaya schreef:
Is online bestellen geen mogelijkheid? Ik krijg morgen mijn boodschappen van jumbo binnen.

Picnic is bij ons tot en met de eerstvolgende mogelijkheid vol haha (dat is tot en met volgende week dinsdag..)

Ja hier ook hoor! Had geluk met jumbo want die website lag er uit en ik keek net wanneer die weer operationeel was en kon dus bestellen hihi

BigOne

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:14

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:14

Storm schreef:
Maar sommigen hebben geen keuze. Ik ben alleenstaande moeder van 2 kleine kinderen. Als ik boodschappen doe, moeten ze mee... #)

Maar sommige mensen denken niet verder dan hun neus lang is...

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:15

Erg jammer, maar hoop toch wel dat het beter zal gaan nadat de hamsteraars klaar zijn.. Ik heb niet veel keuze, wonende in een dorp, er zijn maar 2 winkels die hier bezorgen, waarvan de 1 al aangeeft dat het te druk is en je over 3 weken pas boodschappen aan huis kan krijgen en de ander alles dus helaas niet kan leveren. Geen idee natuurlijk hoe het in de fysieke winkels er nu uit ziet, maar vanmiddag dan maar eerst op pad, anders wordt het wel kaal snacken :o Winkels kunnen er weinig aan doen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:16

Wel eens bij stilgestaan dat degene met twaalf broden dit meeneemt voor de mensen uit haar dorp? Op ons dorp is er namelijk ook een onbaatzuchtige vrouw die boodschappen doet voor dorpsgenoten die niet kunnen, willen of durven.
Wel eens bij stilgestaan dat de mensen met een volle winkelwagen een groot gezin hebben of inwonende ouders? Ik heb namelijk ook tijdelijk mijn ouders in huis.
Wel eens bij stilgestaan dat de mensen die nu meer boodschappen meenemen dan anders dit doen omdat zij zo min mogelijk nog in contact willen komen met andere mensen? Want dit is het advies toch?
Wel eens bij stilgestaan dat mensen willen voorkomen om bij een eventuele lock down uren in de rij moeten staan om eten en drinken te kopen? Want dat is wat we zien in Italië en Spanje.
Juist diegene die een negatieve lading willen geven aan hen die de boodschap wel degelijk begrijpen, juist diegene die deze situatie aangrijpen om negatieve uitlatingen te doen over de mensen die de ernst van dit maatschappelijke probleem wel degelijk begrijpen.
Juist diegene hangen achterover, juist diegene leiden hun leven alsof er niets aan de hand is, juist diegene zorgen ervoor dat het virus grip krijgt, verspreid en voor zoveel meer ellende zorgt dan noodzakelijk. Juist jullie tonen geen medeleven voor risico groepen zoals oudere mensen en mensen met een zwakke gezondheid!
Want ondertussen doen jullie niet veel meer dan je medemensen zwart maken op sociale media. Ondertussen beperken jullie geen sociale contacten.
Dit is een tijd van bezinning en beproeving.
Er kan nog zo hard geroepen worden dat er genoeg voorraad is, maar heeft nu niemand in de gaten dat als je in een vroeg stadium zorgt voor voldoende voorraad bij je thuis dit eraan bijdraagt dat we sociale contacten beperken zodat de overheid dat niet voor ons hoeft te beslissen? Hoe minder beweging onder ons mensen, hoe minder de beweging van het virus.
En als je dan toch boodschappen doet, neem dan iets mee voor diegene die niet kunnen, willen of durven. Hopelijk dit keer zonder dat je beschuldigd word van hamsteren of asociaal gedrag. Want niemand weet dat je thuis vijf kinderen hebt waarvan er eentje een zwakke gezondheid heeft of dat je boodschappen meeneemt voor je dorpsgenoten. Je bent een held, een familiemens, iemand die verder nadenkt en zo een steentje bijdraagt om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt. Een onderdeel van de tijd waarin we allemaal even stil moeten staan.... stil staan bij alles wat er om ons heen gebeurd.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:17

Vind het nu toch stiekem jammer dat ik niet gehamsterd heb, haha, durf het bijna niet te zeggen, maar als darmpatient is eten gewoon belangrijk, mag niet alles hebben helaas..

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:17

Is deze al gedeeld??
Misschien handig voor de mensen die twijfelen bij ziekte.
Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:20

corine1981 schreef:
Is deze al gedeeld??
[ [url=m/vPkeqz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Als het zo simpel was waren er geen tests nodig.
Ik denk ook bij een mild verloop dat mensen geen koorts hebben, tenminste ik heb gelezen dat die amper merken dat ze het hebben.

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:20

Wij zijn gister sinds 17u weer open gegaan met de Drive.
Wél is het alleen met pin betalingen, was nog best druk, en met afrekenen moeten wij plastice handschoenen aan.

Sommige gasten worden echt boos, omdat ze voor nu even NIET contant kunnen betalen. En voornamelijk veel buitenlanders, Let op: Ik ben geen rasist oid, maar om dan ineens maar je middelvinger op te steken oid, gaat dan ook iets te ver.

Helaas merken wij het ook in onze uren, dat iedereen weinig wordt ingepland. Dit is vanuit het hoofdkantoor. Beetje lastig, aangezien sommige écht al wel druk maken, o.a ook ik onbewust misschien, of mensen hun vaste lasten wel kunnen betalen volgende maand! -O-

Ik hoop van harte dat voor iedereen alles weer gauw normaal kan worden!

Ik zag wel een filmpje op facebook voorbij komen, iemand die nu ook het caronavirus heeft, die had het heel moeilijk met ademhalen. Misschien dat jullie die ook wel gezien hebben?

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:21

Kaja schreef:
Wel eens bij stilgestaan dat degene met twaalf broden dit meeneemt voor de mensen uit haar dorp? Op ons dorp is er namelijk ook een onbaatzuchtige vrouw die boodschappen doet voor dorpsgenoten die niet kunnen, willen of durven.
Wel eens bij stilgestaan dat de mensen met een volle winkelwagen een groot gezin hebben of inwonende ouders? Ik heb namelijk ook tijdelijk mijn ouders in huis.
Wel eens bij stilgestaan dat de mensen die nu meer boodschappen meenemen dan anders dit doen omdat zij zo min mogelijk nog in contact willen komen met andere mensen? Want dit is het advies toch?
Wel eens bij stilgestaan dat mensen willen voorkomen om bij een eventuele lock down uren in de rij moeten staan om eten en drinken te kopen? Want dat is wat we zien in Italië en Spanje.
Juist diegene die een negatieve lading willen geven aan hen die de boodschap wel degelijk begrijpen, juist diegene die deze situatie aangrijpen om negatieve uitlatingen te doen over de mensen die de ernst van dit maatschappelijke probleem wel degelijk begrijpen.
Juist diegene hangen achterover, juist diegene leiden hun leven alsof er niets aan de hand is, juist diegene zorgen ervoor dat het virus grip krijgt, verspreid en voor zoveel meer ellende zorgt dan noodzakelijk. Juist jullie tonen geen medeleven voor risico groepen zoals oudere mensen en mensen met een zwakke gezondheid!
Want ondertussen doen jullie niet veel meer dan je medemensen zwart maken op sociale media. Ondertussen beperken jullie geen sociale contacten.
Er kan nog zo hard geroepen worden dat er genoeg voorraad is, maar heeft nu niemand in de gaten dat als je in een vroeg stadium zorgt voor voldoende voorraad bij je thuis dit eraan bijdraagt dat we sociale contacten beperken zodat de overheid dat niet voor ons hoeft te beslissen? Hoe minder beweging onder ons mensen, hoe minder de beweging van het virus.
En als je dan toch boodschappen doet, neem dan iets mee voor diegene die niet kunnen, willen of durven. Hopelijk dit keer zonder dat je beschuldigd word van hamsteren of asociaal gedrag. Want niemand weet dat je thuis vijf kinderen hebt waarvan er eentje een zwakke gezondheid heeft of dat je boodschappen meeneemt voor je dorpsgenoten. Je bent een held, een familiemens, iemand die verder nadenkt en zo een steentje bijdraagt om te voorkomen dat de zorg overbelast raakt. Een onderdeel van de tijd waarin we allemaal even stil moeten staan.... stil staan bij alles wat er om ons heen gebeurd.

En wat wil je hier precies mee zeggen? Ik denk als je bij binnenkomst bij de supermarkt aangeeft dat je ook boodschappen doet voor buren e.d., ze heus wel af willen wijken van eventuele regels die ze hebben. Feit is gewoon dat de meeste mensen niet zo liefdadig zijn dat ze voor anderen boodschappen doen, maar dat ze voor zichzelf aan het hamsteren zijn. Het probleem met het hamsteren is dat er niet genoeg overblijft voor anderen. Als ik nu naar de supermarkt ga en genoeg inkoop zodat ik minder vaak heen hoef, heeft degene na mij toch niets meer? In mijn lokale supermarkt mag je nog maximaal 2 blikken groente, 2 blikken soep e.d. meenemen en alsnog is de hele supermarkt leeg.

Banyu schreef:
Wij zijn gister sinds 17u weer open gegaan met de Drive.
Wél is het alleen met pin betalingen, was nog best druk, en met afrekenen moeten wij plastice handschoenen aan.

Sommige gasten worden echt boos, omdat ze voor nu even NIET contant kunnen betalen. En voornamelijk veel buitenlanders, Let op: Ik ben geen rasist oid, maar om dan ineens maar je middelvinger op te steken oid, gaat dan ook iets te ver.

Helaas merken wij het ook in onze uren, dat iedereen weinig wordt ingepland. Dit is vanuit het hoofdkantoor. Beetje lastig, aangezien sommige écht al wel druk maken, o.a ook ik onbewust misschien, of mensen hun vaste lasten wel kunnen betalen volgende maand! -O-

Ik hoop van harte dat voor iedereen alles weer gauw normaal kan worden!

Ik zag wel een filmpje op facebook voorbij komen, iemand die nu ook het caronavirus heeft, die had het heel moeilijk met ademhalen. Misschien dat jullie die ook wel gezien hebben?

Hier in Duitsland wordt nu ook veelal om pin gevraagd en ik merk dat het toch lastig is in een land die zo gericht is op contante betalingen. Mensen moeten echt even omschakelen naar het pinnen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:25

Destination schreef:
Kaja schreef:

En wat wil je hier precies mee zeggen? Ik denk als je bij binnenkomst bij de supermarkt aangeeft dat je ook boodschappen doet voor buren e.d., ze heus wel af willen wijken van eventuele regels die ze hebben. Feit is gewoon dat de meeste mensen niet zo liefdadig zijn dat ze voor anderen boodschappen doen, maar dat ze voor zichzelf aan het hamsteren zijn. Het probleem met het hamsteren is dat er niet genoeg overblijft voor anderen. Als ik nu naar de supermarkt ga en genoeg inkoop zodat ik minder vaak heen hoef, heeft degene na mij toch niets meer? In mijn lokale supermarkt mag je nog maximaal 2 blikken groente, 2 blikken soep e.d. meenemen en alsnog is de hele supermarkt leeg.

Ik merk dat je je aangesproken voel, daarom wil ik je vragen om mijn bericht nogmaals te lezen. En dit keer vanuit een ander perspectief, niet vanuit je eigen referentiekader.
Laatst bijgewerkt door Kaja op 17-03-20 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:25

Kaja schreef:

Dat dus. Wij zitten in Spanje en hebben zaterdag voor dik 600 euro boodschappen ingeslagen, waaronder heel veel drinkwater (want niet te drinken hier uit de kraan). We hopen zo minstens twee weken of hopelijk langer de deur niet eens uit te hoeven. Ik ga liever één keer flink boodschappen doen, dan elke dag of om de dag mezelf bloot te stellen aan het virus of anderen te kunnen besmetten. We zijn vorige week uit Amerika gekomen en proberen alle contact met anderen te vermijden, niet alleen voor onze eigen veiligheid.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:26

_Penotti schreef:
corine1981 schreef:
Is deze al gedeeld??

Als het zo simpel was waren er geen tests nodig.
Ik denk ook bij een mild verloop dat mensen geen koorts hebben, tenminste ik heb gelezen dat die amper merken dat ze het hebben.

Gaat niet om de simpelheid, wel over wanneer je wel of niet belt met je huisarts. Sommige mensen kunnen nu eenmaal slecht onderscheid maken.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:29

Kaja schreef:
Ik merk dat je je aangesproken voel, daarom wil ik je vragen om mijn bericht nogmaals te lezen. En dit keer vanuit een ander perspectief, niet vanuit je eigen referentiekader.

Ik voel me helemaal niet aangesproken hoor, ik heb standaard voldoende voorraad in huis. Feit is gewoon dat niet iedereen ineens kan gaan hamsteren om sociaal contact te gaan verminderen. Er is dan een hele grote groep die helemaal geen boodschappen meer krijgt, omdat de winkels niet snel genoeg bevoorraad worden. Het is niet voor niets dat veel winkels met regels komen om de hamsteraars in te perken. Die regels zijn niet bedoeld om grotere gezinnen of liefdadige mensen te pesten, daarvoor zullen ongetwijfeld na uitleg uitzonderingen voor gemaakt worden. Het gaat om kleinere gezinnen/paren die ineens flink gaan hamsteren.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:30

corine1981 schreef:
Is deze al gedeeld??

Hmmm. Volgens dit plaatje ben in niet besmet. Zal ik de microbioloog geloven of een plaatje op internet....

Dit soort plaatjes zijn gevaarlijk vind ik. Zo krijg je dat mensen denken niet besmet te zijn terwijl ze het wel zijn met alle gevolgen van dien.

Air

Wat is eigenlijk een mild verloop? Welke symptomen moet je sowieso hebben om te weten/vermoeden dat het corona is?

Want als ik naar die tabel heb ik wel een paar symptomen, maar heb zelf niet het idee dat het corona is(zit overigens wel thuis, boodschappen nog genoeg en naar kantoor mag je niet met klachten).
Hoest niet, geen koorts.. wel keelpijn, hoofdpijn, vermoeid. Maar verder niets.

Benzz

Kaja schreef:
Wat een mentaliteit heeft onze minister president toch! Hij kan het op een mooie wijze vertellen en zo proberen het verhaaltje te verkopen. Maar zachte heelmeesters maken stinkende wonden!
Waarom! Waarom moeten wij toch altijd afwijken van het gebruikelijke? Waarom het braafste jongetje van de klas? Omringende landen sluiten de scholen, maar Nederland niet. Na maatschappelijke druk wel. Omringende landen gaan in lockdown, maar Nederland niet. WHO roept op alles en iedereen te testen. Je kunt geen brand geblinddoekt blussen. Maar Nederland heeft een andere visie.
Italië vind dat we een groot risico nemen... en ik ben het helemaal met ze eens.

Ik blijf het nog steeds niet handig vinden dat die scholen gesloten zijn. Die kids kunnen beter naar school gaan dan wat er nu gebeurd, overal rondhangen, bij grootouders verblijven enz enz. De kans dat doordat de kinderen niet naar school gaan de verspreiding nog groter wordt is ook aanwezig.

En dat heb ik niet zelf verzonnen, dan zeggen de virologen ook.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:32

raket schreef:
corine1981 schreef:
Is deze al gedeeld??

Hmmm. Volgens dit plaatje ben in niet besmet. Zal ik de microbioloog geloven of een plaatje op internet....

Dit soort plaatjes zijn gevaarlijk vind ik. Zo krijg je dat mensen denken niet besmet te zijn terwijl ze het wel zijn met alle gevolgen van dien.

Wat mis je dan aan symptomen raket??
Want ik vind dat best schokkend aangezien deze nb van ANP komt. Zou je van mogen verwachten dat het klopt.

Jammer overigens dat je gelijk zo denigrerend reageert, nergens voor nodig, we doen allemaal ons best dit serieus te nemen en mensen te waarschuwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:33

Ze gaven ook aan dat de scholen niet zijn gesloten om verspreiding tegen te gaan maar dat het organisatorisch gewoon niet meer mogelijk was om les te geven met uitvallende leraren en half volle klassen. Nu weten ze wat iedereen mist aan les en kunnen ze straks gezamenlijk de zaken weer oppakken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:33

Destination schreef:
Kaja schreef:

Ik voel me helemaal niet aangesproken hoor, ik heb standaard voldoende voorraad in huis. Feit is gewoon dat niet iedereen ineens kan gaan hamsteren om sociaal contact te gaan verminderen. Er is dan een hele grote groep die helemaal geen boodschappen meer krijgt, omdat de winkels niet snel genoeg bevoorraad worden. Het is niet voor niets dat veel winkels met regels komen om de hamsteraars in te perken. Die regels zijn niet bedoeld om grotere gezinnen of liefdadige mensen te pesten, daarvoor zullen ongetwijfeld na uitleg uitzonderingen voor gemaakt worden. Het gaat om kleinere gezinnen/paren die ineens flink gaan hamsteren.

Dan heb je makkelijk praten met je standaard voorraad toch?! Je gaat totaal voorbij aan hetgeen waar het nu om draait, je mist de essentie van mijn post maar laat je ondertussen wel zeer negatief uit over mensen zoals Monique hierboven. Maar ja, makkelijk praten als je standaard voldoende voorraad hebt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:34

raket schreef:
corine1981 schreef:
Is deze al gedeeld??

Volgens dit plaatje heb je bij corona geen last van keelpijn of bijna niet, laat de arts van het amc nu gezegd hebben dat het meestal met keelpijn begint.

Mjelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:35

Air schreef:
Wat is eigenlijk een mild verloop? Welke symptomen moet je sowieso hebben om te weten/vermoeden dat het corona is?

Want als ik naar die tabel heb ik wel een paar symptomen, maar heb zelf niet het idee dat het corona is(zit overigens wel thuis, boodschappen nog genoeg en naar kantoor mag je niet met klachten).
Hoest niet, geen koorts.. wel keelpijn, hoofdpijn, vermoeid. Maar verder niets.

Onder een mild verloop verstaan ze alles tussen een kuchje en je verder goed voelen tot met hoge koorts in bed liggen maar nog net te goed zijn voor het ziekenhuis.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-20 13:35

Kaja schreef:
Dan heb je makkelijk praten met je standaard voorraad toch?! Je gaat totaal voorbij aan hetgeen waar het nu om draait, je mist de essentie van mijn post maar laat je ondertussen wel zeer negatief uit over mensen zoals Monique hierboven. Maar ja, makkelijk praten als je standaard voldoende voorraad hebt.

Je bent me nu helemaal kwijt. Welk punt probeer je nu te maken?