Hoe streng zijn jullie met corona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:06

Nou, ik ben ook wel klaar met de supermarkt. Mensen letten echt niet op, loop niet zo dicht langs mij aub :( En dan 2 dames die het nodig vinden een heel gesprek te voeren midden in het pad, zodat niemand er met genoeg afstand langs kan lopen.

Ik ga wel online bestellen -O-

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:15

MoniqueT schreef:
Voorbeeld stellen? Hier in Spanje betaalt geen ziektekostenverzekering nog uit als je nu door een sportblessure aanspraak maakt op medische zorg.

Dat is inderdaad in een aantal landen inmiddels zo las ik hier en daar. Naast Spanje in elk geval ook Canada en Frankrijk. Als ik het goed begreep is het zelfs verboden om de wat meer risicovolle sporten te beoefenen, om de IC's niet onnodig te overbelasten. Waaronder dus paardrijden. Longeren etc mag nog steeds, in de landen waar je nog wel naar je paard mag. Ik zou het eerlijk gezegd wel kunnen begrijpen, en er ook niet zo'n probleem mee hebben als ik even niet mag rijden. 100x liever dat dan helemaal niet mogen.

Nojoukus

Re: Hoe streng zijn jullie met corona

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:17

online boodschappen doen, ja het klinkt ideaal, alleen is bij ons de supermarkt zo overvraagd dat de eerstvolgende mogelijkheid voor thuis laten bezorgen is op donderdag 9 april (dus pas over 2,5 week)

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:20

SophieO schreef:
Nou, ik ben ook wel klaar met de supermarkt. Mensen letten echt niet op, loop niet zo dicht langs mij aub :( En dan 2 dames die het nodig vinden een heel gesprek te voeren midden in het pad, zodat niemand er met genoeg afstand langs kan lopen.

Als dat nog te doen is..
Plus, picknick en AH kan hier al niet meer.
Denk de rest ook niet...
Ik ben vanmorgen naar de, overigens vrij rustige action (bij evt lockdown kunnen we in ieder geval klussen) en AH geweest... kinderen in de auto gelaten.
Maar veel lege schappen bij AH.
Laatst bijgewerkt door corine1981 op 23-03-20 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:21

corine1981 schreef:
SophieO schreef:

Als dat nog te doen is..
Plus, picknick en AH kan hier al hier meer.
Denk de rest ook niet...
Ik ben vanmorgen naar de, overigens vrij rustige action (bij evt lockdown kunnen we in ieder geval klussen) en AH geweest... kinderen in de auto gelaten.
Maar veel lege schappen bij AH.

Ik woon niet in Nederland;) Hier is een online supermarkt waar je wel kan bestellen. Die bezorgen gewoon via DHL.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:22

Dat snap ik, maar ik zou ook liever online mijn boodschappen halen nu, maar dat is praktisch gewoon niet te doen nu :(

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:27

Gewoon niet naar de Albert Heijn gaan, die hadden een storing bij het distributiecentrum waardoor er nog goed geleverd kon worden aan de supermarkten. Lidl en Aldi zijn hier overal goed aangevuld. Enige tekorten zijn wc papier en kipfilet.

Nojoukus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 14:38

zonnebloem18 schreef:
Gewoon niet naar de Albert Heijn gaan, die hadden een storing bij het distributiecentrum waardoor er nog goed geleverd kon worden aan de supermarkten. Lidl en Aldi zijn hier overal goed aangevuld. Enige tekorten zijn wc papier en kipfilet.

Mijn voorbeeld was van Jumbo, Albert Heijn zal inderdaad niet beter zijn, maar Lidl hebben we hier niet en Aldi en Dirk vd Broek bezorgen hier niet (en hebben ook geen afhaalpunt voor online boodschappen) helaas.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:12

Brainless schreef:
MoniqueT schreef:
Voorbeeld stellen? Hier in Spanje betaalt geen ziektekostenverzekering nog uit als je nu door een sportblessure aanspraak maakt op medische zorg.

Mogen ze dat dat bepalen?
Ik ben benieuwd of dat in Nederland ook zou mogen.

Particuliere verzekeraars wel en die zijn er nog heel veel. En je mag hier de straat niet op en alle sportvelden en acomodaties zijn dicht, dus sowieso ben je niet gedekt als je bijvoorbeeld van je fiets valt. Want zelfs fietsen mag niet. Lopen of in de auto, 1 persoon voor werk, apotheek of supermarkt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:18

MoniqueT schreef:
Lopen of in de auto, 1 persoon voor werk, apotheek of supermarkt.

En als je iemand moet wegbrengen, omdat men niet fietsen mag?
Mag dat ook niet?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:19

Bepaalde activiteiten zijn risicoarm. Die doe ik rustig dan hoor als ik niet verzekerd zou zijn. Fietsen valt bij mij onder vrijwel risicoloos.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:20

MoniqueT schreef:
Brainless schreef:

Mogen ze dat dat bepalen?
Ik ben benieuwd of dat in Nederland ook zou mogen.

Particuliere verzekeraars wel en die zijn er nog heel veel. En je mag hier de straat niet op en alle sportvelden en acomodaties zijn dicht, dus sowieso ben je niet gedekt als je bijvoorbeeld van je fiets valt. Want zelfs fietsen mag niet. Lopen of in de auto, 1 persoon voor werk, apotheek of supermarkt.

En als je op je fiets naar je werk moet? Geen OV mogelijk en bijv. geen auto/rijbewijs?
Ik denk, dat dit in Nederland geen stand houdt voor de rechter.
Je bent immers verzekerd, betaalt iedere maand je premie en dan kan niet éénzijdig de voorwaarden beperkt worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:21

SophieO schreef:

Moet je wel ruim van te voren in plannen. Het is jammer dat er niet tijdelijk meer bezorg capaciteit komt.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:23

Nee, iemand wegbrengen mag ook niet. Alleen taxivervoer. Twee mensen in twee taxis achter elkaar naar het vliegveld, bizar.

Germie: 600 euro boete.

Niemand gaat hier in Spanje op de fiets naar zijn werk. En anders: taxi. Taxichauffeurs mogen blijkbaar wel besmet worden.

Verzekering hoeven nooit uit te betalen als je de wet overtreedt ...
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 23-03-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:24

Ik ben net naar AH geweest.
Het viel me op, dat iedereen zich rustig bewoog en elkaar de ruimte gaf met passeren.
Er waren nog wel veel lege schappen.

Ik was gaan lopen, om wat meer te bewegen i.v.m. thuiswerken.
Ik ben heen en terug maar 1 andere wandelaar tegengekomen.
En een enkele fietser. Het was heel erg stil onderweg.

Alle kleine winkels in het centrum hebben de openingstijden aangepast, zag ik. Die zijn alleen nog maar in de middag open.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:26

MoniqueT schreef:
Nee, iemand wegbrengen mag ook niet. Alleen taxivervoer. Twee mensen in twee taxis achter elkaar naar het vliegveld, bizar.

Germie: 600 euro boete.

Niemand gaat hier in Spanje op de fiets naar zijn werk. En anders: taxi. Taxichauffeurs mogen blijkbaar wel besmet worden.

In Nederland gaan natuurlijk heel veel mensen op de fiets naar het werk.
Een taxi neemt niemand naar het werk, dat is onbetaalbaar voor 90% van de werkenden.
Zeker bedrijven die in industriegebieden liggen, zijn slecht of niet bereikbaar met OV.
Ik verwacht zo'n regel daarom niet in Nederland.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:29

Als ze dat hier zouden doorvoeren kunnen mijn kinderen niet naar school.
Zij hebben verplichte tentamens op school (examen jaar).

Buurtbus rijdt niet, fietsen mag niet.. en ik mag ze niet brengen/halen en moet ik voor beide apart een taxi bestellen.
Poeh.. hoop dat dit dan niet hier doorgevoerd gaat worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:33

Brainless schreef:
Als ze dat hier zouden doorvoeren kunnen mijn kinderen niet naar school.
Zij hebben verplichte tentamens op school (examen jaar).

Buurtbus rijdt niet, fietsen mag niet.. en ik mag ze niet brengen/halen en moet ik voor beide apart een taxi bestellen.
Poeh.. hoop dat dit dan niet hier doorgevoerd gaat worden.

Verwacht ik niet hoor.
Nederland is natuurlijk een echt fietsland in tegenstelling tot Spanje.

Ook zorgpersoneel komt en gaat vaak met de fiets, omdat na een avonddienst er soms helemaal geen OV rijdt, weet ik uit ervaring. En ook een vroege dienst is soms niet mogelijk met OV.
En dit geldt ook voor heel veel fabrieken, die afgelegen liggen en waar 3-ploegendiensten worden gedraaid.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:35

Kennis woont in Jordanië, daar geldt nu huisarrest en wordt je in de gevangenis gezet als je je op straat begeeft. Ook dus voor boodschappen.
Is op vrijdag besloten en zaterdag in gegaan, zodat iedereen een voorraad kon aanleggen.
Als je niks te eten hebt komt het leger wat brengen. Ook als je financieel slecht zit helpt het leger je om eten te krijgen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:41

In Griekenland is een lock-down.
Maar mensen mogen nog wel naar het werk en boodschappen doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 15:45

Lieve mensen, ik zeg ook niet dat je in NL niet meer zou mogen fietsen. Ik geef alleen aan dat als de overheid zegt dat sporten niet meer mag, ze ook niet meer hoeven betalen voor sportongevallen.

Paardrijden zou daar zeker onder kunnen vallen, net als een rondje op de fiets zonder doel als werk of boodschappen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:03

MoniqueT schreef:
Lieve mensen, ik zeg ook niet dat je in NL niet meer zou mogen fietsen. Ik geef alleen aan dat als de overheid zegt dat sporten niet meer mag, ze ook niet meer hoeven betalen voor sportongevallen.

Paardrijden zou daar zeker onder kunnen vallen, net als een rondje op de fiets zonder doel als werk of boodschappen.

Jij zei, dat in Spanje niemand fietst naar zijn werk. ;)

In Nederland fietst bijna iedereen, overal naar toe :D, dus je kan het niet met elkaar vergelijken.

En ik vraag me echt af, of een verzekering niet hoeft uit te betalen, terwijl je daar wel voor verzekerd bent, ten tijde van het afsluiten van de verzekering. Je kan niet éénzijdig afspraken wijzigen
Jij had het ook over particuliere verzekeringen, maar die bestaan al jaren niet meer in Nederland.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:16

Wij hebben een melkveehouderij bedrijf. Kom zo min mogelijk buiten ons bedrijf.
Boodschappen laat ik bezorgen. Alleen moest ik vandaag wel heen. Zou gisterenavond bestellen....
En toen zat de bezorgdienst al geheel vol t/m komende zaterdag! Best balen zo.
Moet nu dus een week van te voren plannen wat ik nodig heb om het de week erop te laten bestellen.
Wij zijn toch voorzichtiger geworden. Als een van ons ziek wordt........ wie doet dan de beesten?
Abeos heeft het ook verschikkelijk druk ............

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:19

MoniqueT schreef:

Fietsen is toch noodzakelijk vervoer in Nederland, dat is toch geen sport.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-20 16:20

Electra, vergelijk het even met een autoverzekering. Je bent voor van alles en nog wat verzekerd, maar als jij dronken achter het stuur stapt, hoeft de verzekering niet uit te betalen. Want dronken achter het stuur is de wet overtreden.

Als de regering dus vandaag bepaalt dat je niet op de fiets, te paard, step of wat dan ook de straat op mag, dan overtreedt je dus de wet en hoeft je verzekering niet uit te betalen. En als de uitzondering is dat je wel op de fiets naar je werk mag, dan mag dat inderdaad wel. Maar het rondje op de racefiets dus niet. Dat soort beperkingen kan iedere regering invoeren in noodsituaties.

En inderdaad: in Nederland zal fietsen voor werk niet snel verboden worden, maar voor recreatie wellicht wel.

Dit hele verhaal begon bij paardrijden, vallen en aanspraak maken op medische hulp. Misschien nu gewoon even niet verstandig.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 23-03-20 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt