Ergernis in het verkeer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Re: Ergernis in het verkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:06

Hier vandaag een vrachtwagen op een 80km/h weg die 55 bleef rijden. Na een tijdje kwamen we bij het stoplicht waar 2 banen zijn en waar je na de kruising weer moet ritsen. Gaat hij dat stuk op het midden van die 2 banen rijden waardoor er niemand langs kon...

Op de terugweg ook meerdere auto's die 60 reden ipv 80 en dan op de linkerrijbaan gaan staan en er een paar 100 meter over doen om 60 te rijden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-20 20:10

Ik reed vandaag achter een politieauto die geen verlichting voerde, 50 reed op een 30 km weg en geen knipperlichten gebruikte bij afslaan. Ik snap dat dus niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:04

Goof schreef:
Ik reed vandaag achter een politieauto die geen verlichting voerde, 50 reed op een 30 km weg en geen knipperlichten gebruikte bij afslaan. Ik snap dat dus niet.

Soms zijn het net gewone mensen :Y) :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:07

lifaya schreef:
Goof schreef:

Soms zijn het net gewone mensen :Y) :')

Ja maar wel gewone mensen met een voorbeeldfunctie die boetes uitdelen voor precies dat gedrag. Het is gewoon luiheid en ik vind het echt niet kunnen als je geen zwaailicht voert.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:17

iedereen heeft wel eens zn dag niet he, al helemaal door de diensttijden. Zoals ik al zei, net mensen :D misschien hadden ze haast maar niet prio dus geen blauw blauw aan. Politie mag ten alle tijden wat harder rijden dan toegestaan, zelfs zonder blauwblauw. Ze moeten het alleen wel verantwoorden bij de chef mocht er iets gebeuren etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:19

Dingen als te hard rijden en geen knipperlichten voeren bij afslaan zijn geen dingen die te maken hebben met 'je dag niet hebben' imo. Het zijn ook net mensen, maar juist als autoriteit die boetes uitdeelt aan mensen die dit doen vind ik dat je daar veel en veel en veel alerter op moet zijn dan de gemiddelde persoon.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:22

Ik snap waar je op doelt maar ook ik vergeet mijn knipperlicht wel eens te gebruiken. Politie deelt echt niet vaak bekeuringen daarvoor uit, zou wat zijn, dat zou echt een goudmijn zijn als ze bij drukke rotondes gaan staan *D ik werk zelf als beveiliging op een luchthaven (soort douane) en ja, ook daar gebeurt wel eens dat iemand iets vergeet. Mag niet gebeuren maar we zijn nou eenmaal mensen. Wanneer het structureel “vergeten” word vind ik het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:24

lifaya schreef:
Ik snap waar je op doelt maar ook ik vergeet mijn knipperlicht wel eens te gebruiken. Politie deelt echt niet vaak bekeuringen daarvoor uit, zou wat zijn, dat zou echt een goudmijn zijn als ze bij drukke rotondes gaan staan *D ik werk zelf als beveiliging op een luchthaven (soort douane) en ja, ook daar gebeurt wel eens dat iemand iets vergeet. Mag niet gebeuren maar we zijn nou eenmaal mensen. Wanneer het structureel “vergeten” word vind ik het een ander verhaal.

Ja ik snap je hoor, maar ik vind dat we best kritisch mogen zijn op de politie als instantie en al helemaal in dit soort gevallen. Ze zitten als het goed is altijd samen in een auto, juist dan zouden dingen als te hard rijden er gewoon niet door mogen glippen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:30

Maar misschien moesten ze wel ergens snel zijn maar mocht geen prio voeren? Daar kunnen wij niet over oordelen. Hoe vaak ik geen politie op snelweg veel harder zie rijden zonder prio maar ik ga daar niet over oordelen. Ze voeren enkel prio bij drukte op de weg of onoverzichtelijke situaties. Dus dat stukje snelheid zou ik bij politie niet als een vreemd iets gaan zien. Ze mogen gewoon harder rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:39

Het priosysteem werkt gewoon zoals het werkt, als ze ergens met prioriteit heen moeten mogen ze gewoon licht- en geluidssignalen voeren en dán mogen ze verkeersregels overtreden om sneller op hun plek te komen, dat mogen ze niet 'sowieso'.

Prio wordt ook niet alleen ingezet bij onoverzichtelijke of drukke situaties. Om regels te mogen overtreden moet er altijd een visueel signaal gevoerd worden, in Nederland betekent dat dus dat priovoertuigen ALTIJD een lichtsignaal in de vorm van blauw licht moeten voeren als ze verkeersregels willen overtreden. Anders is een politieauto of ambulance gewoon hetzelfde als iedere andere auto.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:47

Emmaa_ schreef:
Het priosysteem werkt gewoon zoals het werkt, als ze ergens met prioriteit heen moeten mogen ze gewoon licht- en geluidssignalen voeren en dán mogen ze verkeersregels overtreden om sneller op hun plek te komen, dat mogen ze niet 'sowieso'.

Prio wordt ook niet alleen ingezet bij onoverzichtelijke of drukke situaties. Om regels te mogen overtreden moet er altijd een visueel signaal gevoerd worden, in Nederland betekent dat dus dat priovoertuigen ALTIJD een lichtsignaal in de vorm van blauw licht moeten voeren als ze verkeersregels willen overtreden. Anders is een politieauto of ambulance gewoon hetzelfde als iedere andere auto.

Dit was ook mijn idee van prio. Hier een straat zonder weggetjes van rechts etc. Alleen een rechte weg, rijden ze ook langs met toeters en bellen als er een prio is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:48

Marije_1997 schreef:
Dit was ook mijn idee van prio. Hier een straat zonder weggetjes van rechts etc. Alleen een rechte weg, rijden ze ook langs met toeters en bellen als er een prio is.

Klopt. Ze hoeven niet altijd geluidssignaal te voeren, dat gebeurt vaak wel alleen op drukke plekken of onoverzichtelijke situaties (omdat je anders met overlast in woonwijken komt te zitten, of midden in de nacht) maar het moet duidelijk te zien zijn dat het een voorrangsvoertuig is en dat moeten ze dus doen door licht te voeren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:49

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:50

Ibbel schreef:
Nee, politie mag altijd de verkeersregels overtreden, ook zonder zwaailicht/sirene:
https://www.infopolitie.nl/index.php/tr ... keerszaken

Is zo banketstaaf als ze naar een inbraak moeten en de inbrekers worden door de sirenes gewaarschuwd en zo...

In de praktijk gebeurt dit echt zeer weinig, juist om dit soort situaties te voorkomen. Veel mensen weigeren ook voorrang te geven als er geen visuele signalen gevoerd worden.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 14:59

Kan wel zijn dat het weinig gebeurt, maar jij stelde dat ze het niet 'sowieso' mogen, en dat mogen ze dus wel.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:01

Ik heb dagelijks te maken met de overheid met mijn werk, zo ook voertuigen die met prio rondrijden. Soms is ergens wel haast bij maar hebben ze geen toestemming om prio te voeren of moeten ze juist minder opvallen (denk aan naar een inbraakmelding gaan).

Edit; ik zal nog mooier vertellen, heb zelf eens meegemaakt dat een hele stoet kmar voertuigen zondag prio (optisch of akoestisch) met extreme haast een landingsterrein moesten verlaten maar dit ongemerkt moesten doen ( richting gevangenis) en dus niet prio konden voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:11

De KMAR is wel andere orde dan de huis-tuin-keuken politie he. Nogmaals, ik snap wat je bedoelt, maar ook bij inbraken kunnen agenten tot ze de straat bereiken vaak gewoon lichtsignalen voeren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:15

Emmaa_ schreef:
De KMAR is wel andere orde dan de huis-tuin-keuken politie he. Nogmaals, ik snap wat je bedoelt, maar ook bij inbraken kunnen agenten tot ze de straat bereiken vaak gewoon lichtsignalen voeren.

Kan maar hoeft dus niet. Politie is sowieso altijd bevoegd om harder te rijden dan de rest van het verkeer, nou gaat dat niet om 50 km harder perse, maar als het kan en nodig is om naar een melding te gaan wat niet perse een levensbedreigende situatie is maar tijd wel belangrijk is dan mogen ze gewoon harder rijden. Ik vind niet dat wij daarover mogen en kunnen oordelen waarom een politie harder rijd dan toegestaan.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 15:43

Ik miste hier net bijna de afslag omdat er een rij vrachtwagens zo strak tegen elkaar reed! Paste gewoon oprecht geen auto meer tussen. Gelukkig liet 1 vrachtwagen nog wat meer ruimte zodat ik zo de afslag kon halen := Anders had ik een best stuk kunnen omrijden :+

Normaal pak ik ruim van tevoren de rechterbaan, maar dat was niet eens mogelijk in dit geval. Zeker niet als je 8km van tevoren een vrachtwagen wil inhalen en blijkt dat die vrachtwagen niet 1 is, maar een hele rits strak achter elkaar. Op een rechte snelweg zie je dat gewoon niet totdat je al links zit :roll:

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:03

Mensen die 90 rijden waar ze 100 mogen en 100 rijden waar ze 80 mogen :')

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:29

Captain schreef:
Dat soort linkshangers moeten ze per direct executeren. Ik ben daar echt zo ongelooflijk klaar mee. Hoe moeilijk kan het zijn! >;)

Jemig als je met zo,n houding in een auto gaat zitten.... , dan komen we er nooit.
ik schrik wel van deze uitspraak zeg, jij maakt toch ook fouten of blunders in het verkeer ?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:50

Je rijdt met normale snelheid op een lege rechte baan. Je kijkt eens in je achteruitkijkspiegel. Niets.
Je niest. Je kijkt nog eens. En moest hij geen helm dragen, je had de oogkleur van de motorrijder kunnen raden. Zzzoef daar is hij weer vertrokken, zo snel als hij gekomen was.

Een keer reed ik op een vierbaansweg. Ik was net vlotjes aan een inhaalmanoeuvre bezig. Plots zie ik iets in mijn linkerzijspiegel. Was daar een idioot op twee wielen, die mij aan het inhalen was. Tussen mijn auto en de vangrail. Ik reed op dat moment iets van een goede 120 per uur en ik zag de motorrijder op nog geen 20 centimeter van mijn zijspiegel voorbijrazen. Toen heb ik hem geknepen. 1 flinke rukwind of schrikreactie van mij en ik had hem vol kunnen raken.

Ook al vaker gezien: motorrijders die tussen normaal rijdend verkeer voorbijsteken. Dus gewone baan, er is een tegenligger, maar motorrijder rijd op de tussenstreep zodat hij tussen twee auto's in voorbijsteekt.

Ik weet dat ze ieder jaar vragen om op te letten als ze weer op de baan komen, maar als ik dat soort fratsen zie denk ik toch "en je vindt het gek dat er morgen in de krant staat dat er weer eentje is aangereden"?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:54

Peetstap schreef:
Captain schreef:
Dat soort linkshangers moeten ze per direct executeren. Ik ben daar echt zo ongelooflijk klaar mee. Hoe moeilijk kan het zijn! >;)

Jemig als je met zo,n houding in een auto gaat zitten.... , dan komen we er nooit.
ik schrik wel van deze uitspraak zeg, jij maakt toch ook fouten of blunders in het verkeer ?

Misschien iets minder letterlijk nemen als dat het er staat?
Althans , doe ik wel
En maak ook wel eens een dergelijke opmerking zonder daarbij direct al klaar te staan met een 9mm met laser

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:56

Nou precies, dan moet je mij niet horen als ik in de auto zit := ik ben echt niet te genieten soms op de snelweg, is vaak puur uit schrikreactie of irritatie dat ik begin te schelden. Maar ik zal nooit, maar dan ook nooit, voor eigen rechter gaan spelen op de weg of iemand met opzet fysiek hinderen (behalve bumperklevers, dan ga ik gewoon precies de maximumsnelheid rijden). Ben gewoon verbaal agressief achter het stuur.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:59

je kan het idd beter gewoon lekker vocaal uiten in je auto waar niemand er verder last van heeft of in een topic als dit dan er iets anders mee doen
Ik zeg doen
(Kan af en toe erg fijn zijn in ieder geval )

Ik vond het af en toe heerlijk om een gruwelijk k.u.t. Opmerking te maken