Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:24

Hoe veel tijd zit er tussen de beslissing om een trein te schrappen en dat het wordt aangepast op de borden en in de app?

De conducteur vanmiddag zei "het lijkt misschien alsof wij gewoon verder zullen rijden, maar ik heb al te horen gekregen dat dat niet het geval is".

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-20 23:37

JorineV schreef:
Hoe veel tijd zit er tussen de beslissing om een trein te schrappen en dat het wordt aangepast op de borden en in de app?

De conducteur vanmiddag zei "het lijkt misschien alsof wij gewoon verder zullen rijden, maar ik heb al te horen gekregen dat dat niet het geval is".

Hangt er vanaf hoe snel ProRail de trein uit het systeem haalt.

xMissMonroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:13

Waarom rijd een trein soms niet verder dan een bepaald station terwijl er geen storing is? De stoptrein voor mij stopt namelijk halverwege het traject en ik ben nieuwsgierig waarom.

Edit: Bleek toch een storing te zijn maar die stond nog niet in de NS app.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 09:43

Marijke_1995 schreef:
Ik lees sinds het begin van dit topic mee en heb al wat vragen beantwoord gekregen, maar nu parkeerde ik vanavond mijn auto toevallig bij het Railcenter in Amersfoort! Wat googlewerk levert me vooral op dat het een centrum is voor opleidingen? Zijn jullie er wel eens te vinden? Je ziet ook echt een spoorwegovergang enzo, heel tof!

Railcenter is een opleidingslocatie voor spoorwerkers. Dus de mensen die buiten aan de baan werken.

De NS heeft een stukje verderop richting het station een eigen opleidingslocatie waar oa 2 hele grote simulatoren staan.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 10:43

Cookie222 schreef:
Waarom rijd een trein soms niet verder dan een bepaald station terwijl er geen storing is? De stoptrein voor mij stopt namelijk halverwege het traject en ik ben nieuwsgierig waarom.

Edit: Bleek toch een storing te zijn maar die stond nog niet in de NS app.

Afgezien daarvan kan het bijvoorbeeld ook met vertraging te maken hebben, kan je trein een defect hebben of kan er domweg te weinig personeel zijn om de trein te rijden.

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-20 19:36

Vandaag, en ik heb het wel eens eerder gezien, zag ik een Duitse trein langs Almere rijden. Maar het lijkt me niet dat er een traject is waarbij een internationale trein via Almere rijdt.

Rijdt de Duitse trein om via Almere als er bijvoorbeeld werkzaamheden zijn op zijn eigen traject?

Ik zag namelijk dat er wel werkzaamheden zijn bij Amsterdam/Weesp/Naarden Bussum, wat normaal ook binnen een stukje internationaal traject valt als ik het goed heb.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 08:47

Waarom heb je in treintunnels geen telefoonbereik maar in metrotunnels (en stations) wel?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 11:38

Marijke_1995 schreef:
Ik lees sinds het begin van dit topic mee en heb al wat vragen beantwoord gekregen, maar nu parkeerde ik vanavond mijn auto toevallig bij het Railcenter in Amersfoort! Wat googlewerk levert me vooral op dat het een centrum is voor opleidingen? Zijn jullie er wel eens te vinden? Je ziet ook echt een spoorwegovergang enzo, heel tof!

Zal het eens aan mijn man vragen. Die komt daar ook geregeld voor werk.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:45

Geen vraag maar ook geen ergernis dus ik zet hem maar hier.. zit in de trein naar school (IC Den Haag) en voel hem vertrekken. HC over de intercom: "dames en heren welkom in de Intercity naar Maastricht.. grapje" en ik hoor hem grijnzen door de intercom. Dagelijkse hartverzakking gehad maar kan er wel om lachen _O-

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:50

xPabloBokt schreef:
Geen vraag maar ook geen ergernis dus ik zet hem maar hier.. zit in de trein naar school (IC Den Haag) en voel hem vertrekken. HC over de intercom: "dames en heren welkom in de Intercity naar Maastricht.. grapje" en ik hoor hem grijnzen door de intercom. Dagelijkse hartverzakking gehad maar kan er wel om lachen _O-

Hahahaha ik mag dat wel :-p

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:51

HAHA Ik hou van dat soort medewerkers :')

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 14:53

Castilja schreef:
HAHA Ik hou van dat soort medewerkers :')

Je hoorde ook echt die hele coupé door de grond zakken gewoon :') heerlijk hahaha. Ik kan het ook wel waarderen.

Nu ook weer: blijkbaar ergens een verzakking onder het spoor dus we rijden al een tijdje wat langzamer dan normaal. Roept hij net om: "ik hoop dat u geen verzakking heeft gekregen, echter door een andere verzakking rijden we wat langzamer dan normaal"

En kwamen we net in Tilburg aan: "goedemiddag, dankzij de verzakking heeft u 8 minuten langer kunnen genieten van deze trein"

Wat een man hahaha, geweldig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:22

We hebben hier even een discussie: als je voor 6.30 uur incheckt met je kruitvat-dalurenkaartje, mag je dan gewoon door blijven reizen tot je bestemming? Nee toch?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:35

safina schreef:
We hebben hier even een discussie: als je voor 6.30 uur incheckt met je kruitvat-dalurenkaartje, mag je dan gewoon door blijven reizen tot je bestemming? Nee toch?

Als er op je kaartje staat dat het voor 06.30 geldig is, en je echt voor 06.30 incheckt, mag je idd blijven zitten tot je eindbestemming.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 15:39

xPabloBokt schreef:

Ik heb toch ook een vraag aan de machinisten en/of conducteurs onder ons: WAAROM wordt er pas omgeroepen in welke trein je zit als de trein al onderweg is? Dan moet je wachten tot het volgende station tot je er pas uit kan. Handiger zou zijn om het om te roepen VOOR de trein vertrekt.

Nu tot drie keer toe meegemaakt dat er op het bord een andere trein stond. Er was een spoorwijziging maar die werd niet omgeroepen. Dus ga je er vanuit dat de trein waar je instapt ook de trein is die op het bord staat. Zo ben ik eens in Belgie gestrand terwijl ik dacht de ic direct naar Rotterdam te hebben vanaf Breda.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:30

fohadie schreef:
safina schreef:

Als er op je kaartje staat dat het voor 06.30 geldig is, en je echt voor 06.30 incheckt, mag je idd blijven zitten tot je eindbestemming.

Wauw! Dat is echt enorm ideaal als je in een uithoek woont, zoals ik. :+ Thanks!

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 16:31

Zoals ik het lees op de site van Kruidvat moet je voor 6.30 uit de trein zij en mag ja na 09 tot 16 weer reizen.

Kruidvat.nl:
De daluren zijn vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en ná 18.30 uur.

Ik zou het als ik jou was even goed checken, het is recent veranderd.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 17:03

lucifertje schreef:
Zoals ik het lees op de site van Kruidvat moet je voor 6.30 uit de trein zij en mag ja na 09 tot 16 weer reizen.

Kruidvat.nl:
De daluren zijn vóór 6.30 uur, tussen 9.00 en 16.00 uur en ná 18.30 uur.

Ik zou het als ik jou was even goed checken, het is recent veranderd.

Maar je checkt voor hlf 7 in. Moet je natuurlijk wel een enkele reis maken, en niet ergens opnieuw in hoeven te checken.
Dus niet van vervoerder wisselen.

Heb zelf in het verleden met wandeltochten regelmatig zo,n kaartje gebruikt. Vaak gecontroleerd, klopte altijd.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:28

Volgens mij mag het niet hoor.. Waarom zijn die tijden er anders?

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:30

Ik heb bij de klantenservice van de NS gewerkt en kregen vaak die vraag. Als het om een daluren kaartje gaat mag je idd alleen reizen in de daluren. Als je voor 6.30 incheckt en daarna gaat reizen reis je dus in de spits.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:49

Nee, kaartje is niet geldig tijdens de spitsuren, dus ook niet als je voor de spits ermee incheckt.
Je dient je reis te onderbreken totdat de spitsuren weer voorbij zijn.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 18:53

Staat ook duidelijk aangegeven als je je coupon code van het kruidvat kaartje gaat verzilveren :
Afbeelding

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:52

Wat ik dan wel een beetje flauw daaraan vindt is dat als je een reis tijdens de spits begint maar die voor een deel buiten de spits valt, je voor het hele stuk vol tarief betaalt. Zo valt het wel steeds in het voordeel van de NS uit. (Bij die Kruidvatkaartjes snap ik het nog een beetje, maar bij in- en uitchecken kan dat gewoon verrekend worden.)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 19:59

Is er bij gewone treinkaartjes ook verschil met spits en daltarief dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-20 22:03

maaike5581 schreef:
Staat ook duidelijk aangegeven als je je coupon code van het kruidvat kaartje gaat verzilveren :
[ [url=m/HvzhrN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ah, das balen! Het leek me al onwaarschijnlijk mooi!