De eikenprocessierups

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 00:07

k_m schreef:
In België is het zeker zo erg. Echt verschrikkelijk hier! Provincie Antwerpen toch!

Ik heb van de huisarts pilletjes gehad, ebastine. Sindsdien ben ik van de verschrikkelijke jeuk af!

In Gent/Waasmunster nergens last van. Ook op Werchter nergens last van gehad.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 00:08

Als de gemeenten het niet aankunnen, zouden ze dan geen massale oproep aan vrijwilligers doen incl training?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 00:18

Horseloverl schreef:
Hoe gaan jullie met de paarden ermee om? Mijn paard heeft steeds extreme uitslag van de processierups. Hele borst eronder, hals. Ze krabt zichzelf helemaal kapot, rent, en rolt. Het enige wat helpt tot nu toe is een doek met azijn en water over de plekken halen en daarna aloe gel. Ik word er echt gek van! Ze is steeds helemaal in paniek van de jeuk. Wat kan ik hieraan doen?

Dierenarts erbij halen.
Paard zal waarschijnlijk jeuk stillende injectie krijgen.

In jonge eiken die nog een gladde stam hebben lijken de rupsen niet te zitten.
Als men de stammen van de favoriete eiken op een hoogte van 1.20 mtr insmeert met dikke laag wax of zo, zou men dan de rupsen niet veel gemakkelijker kunnen verwijderen/bestrijden?
Desnoods blokje onder de waxring aan stam bevestigen zodat ze zich daar gaan nestelen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 03:00

poes schreef:
k_m schreef:
In België is het zeker zo erg. Echt verschrikkelijk hier! Provincie Antwerpen toch!

Ik heb van de huisarts pilletjes gehad, ebastine. Sindsdien ben ik van de verschrikkelijke jeuk af!

In Gent/Waasmunster nergens last van. Ook op Werchter nergens last van gehad.

Het verschilt ook per persoon wat voor reactie je erop krijgt.
Mijn man zit helemaal onder en krijgt echt grote rotbulten. Ik heb alleen wat kleine bultjes met een klein beetje jeuk voor een paar dagen.
Bij m’n kind zie ik nauwelijks wat en die krabt ook niet echt.

poes

Re: De eikenprocessierups

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 03:34

Maar ik hoor er ook helemaal niemand over in deze regio's.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:27

Maar die dingen zitten toch vooral in zomereiken?
We hebben ook enkele Amerikaanse eiken staan, daar zitten ze dus niet in.

Maar in nagenoeg ELKE zomereik die ik zie hier, zitten ze :(

Ik ken werkelijk waar bijna niemand die niet helemaal onder de bulten zit.
Mijn vader en mijn overbuurman zijn de enige twee mensen die ik ken die er geen last van lijken te hebben. Hier helpt overigens flink scrubben met een grove scrub (gezicht en hals met een iets fijnere scrub) best prima! Ook nog het proberen waard, nu nergens meer aan mentholgel of aloe vera creme te komen is :)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:30

Die conclusie had ik ook al getrokken, mixarre is, juist afgelopen jaren zijn heel veel amerikaanse eiken gekapt ivm niet inheems. En ja nu zitten ze overal. Maar dat berichtje over de beuken ook al. Dan kunnen we hier nergens meer veilig lopen in de bossen.

Wil zo graag weer eens met de honden naar het bos maar ik durf gewoon niet meer. Jeuk neemt af omdat ik afgelopen weekend niets nieuws heb opgepikt. Maar ga vandaag weer de rivier over naar de grote rupsharen plek -O-

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 07:38

Nee, ik woon dus letterlijk 500m vh bos, mijn ouders wonen tégen het bos aan. En mijn vader is de enige die het bos nog in durft... Beide honden zijn ook al goed ziek geweest zaterdagochtend nadat ze vrijdagavond het bos in geweest zijn... flink overgeven. Dus die voelen zich ook niet echt tof erbij.
Mijn merrie haar wei grenst aan... jawel, een rij eiken (gelukkig is de wei 300m lang en staan de eiken alleen helemaal tegen de achterkant). Veel paarden bij ons dus ook aardig onder de bulten, waarvan één met een enorm dik ontstoken oog.

Wij vinden echt dat we op een heerlijke plek wonen normaal gezien... maar sinds een week of 6 hoor je alleen maar klagende mensen op straat... De lol is er een beetje af wel op het moment. Vorig jaar waren onze grootste vijanden de teken. En daar kun je je nog redelijk op kleden en je dieren tegen beschermen. Maar hiertegen dus niet...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:01

Klopt scrubben had ik neergezet hier pas. Werkt hier het beste. De verdwaalde bult die overblijft aanstippen met koelgel. Al wil ik mocht nodig zijn ook de fohn methode gebruiken. Eerst fohnen, dan scrubben. Honden laat ik iedere dag zwemmen als kan. Helpt hun ook tegen de jeuk. Fohnen zou ook kunnen.

Ik ga zo maar met ze naar de rivier weer. Op drie plekken waar nog gaat. Twee aan niet mijn kant (auto pakken dus) en een aan mijn kant. Maar die drie plekken zijn inimini op en neer zonder schaduw. Geen echte beweging dus. En steile helling wat voor herder niet fijn meer is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:07

Ja, was naar aanleiding van jou ook dat ik het scrubben ben gestart :D

De honden hier krijgen ook héél weinig beweging momenteel. Met het warme weer wil ik ze niet te lang over stenen/ asfalt/ straat/ stoep laten lopen, grasstroken zijn klein, en de rest is bos, met rupsen. Gelukkig apporteert mijn hond graag speelgoed, dus dan maar in huis en tuin wat apporteren... Het is niet anders.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:09

Horseloverl schreef:
Hoe gaan jullie met de paarden ermee om? Mijn paard heeft steeds extreme uitslag van de processierups. Hele borst eronder, hals. Ze krabt zichzelf helemaal kapot, rent, en rolt. Het enige wat helpt tot nu toe is een doek met azijn en water over de plekken halen en daarna aloe gel. Ik word er echt gek van! Ze is steeds helemaal in paniek van de jeuk. Wat kan ik hieraan doen?

Mijn pony heeft dit ook.
Hij heeft een injectie gehad maar het helpt vrij weinig.
Nu een week later wordt hij iets rustiger.
Hij werd zo gek vorige week dat hij gewoon door de omheining rende.
Ik probeer hem dagelijks goed af te spuiten.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:12

Hier zijn de bomen met eiken al behandeld.
Alleen durf ik niet meer echt een bos rit te maken, maar blijven we wat meer langs de weg rijden...

Gemeente Arnhem had een kaart met eikenbomen, waar de rups is gemeld en waar ze zijn bestreden. In mijn straat geen eikenbomen en de volgende keer met hardlopen even de routes nakijken op de bomen.

Krijg alleen wel altijd spontaan jeuk als ik er over begin :')

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:20

Kendra schreef:
Kinke schreef:
Achterom, hoe was dat voor 1900 dan? ook al natuur uit balans?

'Tussen 1820 en 1900 was de rups er ook al, vooral onder de grote rivieren, waarna hij verdween, om pas negentig jaar later weer terug te keren.'
https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bef3cfdd/

Jep...dus toen was er ook geen diversiteit, werden er chemicaliën gebruikt etc.etc.?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:44

Nou van mij mag ie wel weer 90 jaar verdwijnen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 08:57

Op de weg naar het bos toe zit iedere eikenboom helemaal vol. Maar in het bos valt het reuze mee.
Ik ben deze week nog 2 keer naar het bos geweest. Lange (gladde) mouwen aan en paard helemaal afspoelen nadien. Gaat nog steeds goed.
Ik en de paarden hebben hier en daar wat jeuk maar daar ontkom ik zo dicht bij het bos toch niet aan. Maar tot op heden niets spannends.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:00

pol013 schreef:
Op de weg naar het bos toe zit iedere eikenboom helemaal vol. Maar in het bos valt het reuze mee.
Ik ben deze week nog 2 keer naar het bos geweest. Lange (gladde) mouwen aan en paard helemaal afspoelen nadien. Gaat nog steeds goed.
Ik en de paarden hebben hier en daar wat jeuk maar daar ontkom ik zo dicht bij het bos toch niet aan. Maar tot op heden niets spannends.

dan heb je geluk! Ik moet eerst dóór een stuk bos dat helemaal vol zit, voor ik in het grote bos kan komen waar het - door grotere biodiversiteit vermoed ik - een stuk beter is.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:04

Skippy01 schreef:
pol013 schreef:

dan heb je geluk! Ik moet eerst dóór een stuk bos dat helemaal vol zit, voor ik in het grote bos kan komen waar het - door grotere biodiversiteit vermoed ik - een stuk beter is.

Ik ken de bossen in jouw omgeving en die zijn niet perse minder qua begroeiing. Wij hebben hier veel meer een eenzijdig bod met delen productiebos. Maar het gebied is wel nog groter dus misschien toch meer vogels.
maar dan knijp ik in mijn handjes voor nu.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 09:44

Hier ondanks de mix veel rupsen.
Honden weer gezwommen gelukkig. Ze hebben wel meer beweging nodig ivm hyperdepiep kleine dame die bij te weinig uitrennen te overprikkeld wordt -O- . Die loopt dus lekker te rellen nu. Maar is vandaag even haar einweer kwijt. :j apporteren doen ze niet echt, tuin is ruim zat maár doen ze ook niet veel mee, ze hebben echt looptijd nodig.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 10:53

Het is nu een week geleden dat ik ben ´besmet´ en heb nu gelukkig ook niet echt veel jeuk meer.
Bultjes zijn voor 3/4e weg denk ik.
Nu maar hopen dat dit voor mij de eerste en de laatste keer was. :') Echt wat een klote beesten zeg.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:46

Ik moet zeggen dat deze berichten mijn "oooohw :+: het lijkt me zo heerlijk om in/bij het bos te wonen :+: " gevoelens wel aardig verzacht :o

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 13:59

pmarena schreef:
Ik moet zeggen dat deze berichten mijn "oooohw :+: het lijkt me zo heerlijk om in/bij het bos te wonen :+: " gevoelens wel aardig verzacht :o

Als ik van mijn studentenkamer lom in de stad heb ik ook bultjes, mijn ouders wonen aan de rand van het bos en geen rupsen in de bomen tegenover ons.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:54

Ik woon en werk in de stad en het is hier vreselijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 14:57

In de stad zou ik sowieso niet willen wonen. Prima dat hele volksstammen dat wel geweldig vinden, maar niks voor mij.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:02

Ik bedoel vreselijk met de rups maar verder vind ik het erg fijn, alles dichtbij :-)
Nu woon ik ook wel in een groene stad dichtbij natuur.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-19 17:28

Heb eens even geïnformeerd, de eiken langs onze oprit behandelen gaat zo'n 1500 euro kosten -O- :=