Duurzame alternatieven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Duurzame alternatieven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:19

Ja, maar het gaat nu dus om schoenen die echt niet meer kunnen zegmaar := waar de zool van loslaat en gaten in zitten enzo.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:29

Haha, oke! Volgens mij mogen die wel in de textielcontainer, voor evt hergebruik van materiaal inderdaad... :)*

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 16:32

In dat kader: ik kwam laatst het merk Emma tegen, dat bedrijf verkoopt nieuwe schoenen en neemt ze terug wanneer je ze afgedragen hebt

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:05

Je kunt ook oude kleding enzo inleveren bij H&M of C&A, krijg je nog een kortingsbon voor terug.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-19 17:14

Kapotte kleding gebruik ik altijd als poetslap :)
Spijkerstof gebruik ik ook wel om gaten van andere broeken dicht te naaien :+
Schoenen zijn inderdaad lastiger. Als ik ze weg doe dan zijn ze zo versleten dat er echt gaten in zitten, dan kan ik er weinig anders mee dan in de container.
Ik vraag me wel af wat zo’n bedrijven ermee doen die ze innemen. Kan me niet voorstellen dat er delen van een oude schoen worden hergebruikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 17:21

8nnemiek schreef:
Kapotte kleding gebruik ik altijd als poetslap :)
Spijkerstof gebruik ik ook wel om gaten van andere broeken dicht te naaien :+
Schoenen zijn inderdaad lastiger. Als ik ze weg doe dan zijn ze zo versleten dat er echt gaten in zitten, dan kan ik er weinig anders mee dan in de container.
Ik vraag me wel af wat zo’n bedrijven ermee doen die ze innemen. Kan me niet voorstellen dat er delen van een oude schoen worden hergebruikt.

Ik heb nu een kledingcontainer gevonden in de buurt. :) En op de site van de afvalverwerker staat dat alles gerecycled wordt.
Geen idee wat ze met die schoenen doen, maar ik las dat ze streven naar maximaal 100 kg afval pp per jaar hier in de gemeente, dus je kunt er vast nog wel iets mee.

Edit: inmiddels ligt het in de textielbak! Was wel nog een uitdaging, de bak zat een beetje vol. Gelukkig ben ik lang en kon ik de zakken een beetje helpen :+

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 18:39

Hier in België hebben ze bij Brantano regelmatig een actie dat je oude schoenen kan inleveren en dan krijg je een kortingsbon!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 21:15

Hier gaat alles wat stof is en droog de textielcontainer in, incl, stukke dekens. Hoeveel en of het gerecycled kan worden hangt ook af van de stof, gemengde stoffen als deel polyamide deel katoen bv zijn lastig. 100% katoen of polyester waarvoor dus geen vezels gescheiden hoeven te worden zijn makkelijker. Zoveel mogelijk recyclen is hier ook ivm maar 1x/maand legen van de grijze container.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:00

Heeft iemand hier een tip voor een goede shampoo bar? Ik heb er nu een van shampoobars, maar mijn haar is net stro. Ik had hiervoor eentje door iemand zelf gemaakt, die was helemaal top, maar na 4x wassen op.

Ik zoek dus iets voor droog haar.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:20

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:42

Metolijf heeft bars voor droog haar. De rozen heb ik momenteel, lijkt prima maar nog maar 1x gebruikt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 20:54

Freya6 schreef:
Heeft iemand hier een tip voor een goede shampoo bar? Ik heb er nu een van shampoobars, maar mijn haar is net stro. Ik had hiervoor eentje door iemand zelf gemaakt, die was helemaal top, maar na 4x wassen op.

Hier na jeuk, roosplakkaten en droog, pluis klithaar (ook met conditioner en antiklit) ipv richting de medicinale shampoo's alles er uit gegooid, zeer fijne kam gebruikt na het klitten uitborstelen (eerste tijd 2x/dag nu amper nog nodig ook) en inmiddels mooi, glanzend, reukloos, jeukvrij, roosvrij haar met weinig klitten. Spoel het bv met heet weer en zweten wel uit met water, maar anders is borstel eigenlijk het enige dat nodig is. Gewoon omdat de hoofdhuid inmiddels weer mooi in balans is.

Ik was voornamelijk de jeuk zat en was niet bepaald overtuigt van een meer chemische oplossing. Besparing aan kosten en minder ruimte nodig in badkamer en voorraadkast waren ook prettig.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 23:13

Freya6 schreef:

Gebruik je conditioner? En welke shampoo bar heb je?

Als ik mijn haar met de shampoo bars was en een klein beetje conditioner (veel minder dan ik voorheen met reguliere shampoo nodig had) is het bij mij perfect doorkambaar.

Ook gebruik ik de conditioner bar van shampoobars. Met deze is het nog steeds wat lastig doorkambaar, en wel wat stugger dan met reguliere conditioner. Deze gebruik ik op dagen dat ik toch moet werken of paard ga rijden ofzo, dan heb ik mijn haar toch op een staart.

Ik heb de shampoo bars tot nu toe met kaneel, olijf, bamboe houtskool en honing gebruikt. Ik merk dat van de olijf en honing mijn haar wel duidelijk zachter en makkelijker wordt dan van de andere 2

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:23

Renee_S schreef:
Freya6 schreef:

Gebruik je conditioner? En welke shampoo bar heb je?

Als ik mijn haar met de shampoo bars was en een klein beetje conditioner (veel minder dan ik voorheen met reguliere shampoo nodig had) is het bij mij perfect doorkambaar.

Ook gebruik ik de conditioner bar van shampoobars. Met deze is het nog steeds wat lastig doorkambaar, en wel wat stugger dan met reguliere conditioner. Deze gebruik ik op dagen dat ik toch moet werken of paard ga rijden ofzo, dan heb ik mijn haar toch op een staart.

Ik heb de shampoo bars tot nu toe met kaneel, olijf, bamboe houtskool en honing gebruikt. Ik merk dat van de olijf en honing mijn haar wel duidelijk zachter en makkelijker wordt dan van de andere 2

Dank voor je reactie, helaas zijn er maar een paar bars bij hen palmolievrij en honing gebruik ik ook niet als ik niet weet waar het vandaan komt, ik denk dat ik de tip om niet meer te wassen op ga volgen een tijdje.

In ieder geval geen shsmpoobars van dat merk meer voor mij. Wat wel goed werkt bij mij is een drupje biologisch afwasmiddel gek genoeg, maar dat zit nog in een plastic fles.
Ik zoek nog even Door.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 07:39

Ik heb een lamazuna shampooblokje
Is erg zacht en mijn haar kan het goed hebben, Ik gebruik nog steeds conditioner , want krullen ;)

Ik heb de sinaasappel voor droog haar

amsterdam10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:21

Freya6 schreef:

Lush heeft 1 bar die shampoo en conditioner in een is. Die gebruik ik en daar ben ik erg tevreden over! Weet niet hoe die heet, maar hij is geel en dit is de enige combi-bar dacht ik.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 08:42

amsterdam10 schreef:
Freya6 schreef:

Lush heeft 1 bar die shampoo en conditioner in een is. Die gebruik ik en daar ben ik erg tevreden over! Weet niet hoe die heet, maar hij is geel en dit is de enige combi-bar dacht ik.

Klinkt goed, al vrees ik voor palmolie bij lush, maar ik ga het even nazoeken.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:52

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 10:14

die van lush is godiva, ik kreeg er jeuk van

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-19 12:38

Noeps schreef:
Ik heb een greenbook. Ideaal! Na langere tijd is de tekst prima weg te halen met een vochtig doekje of wat glassex.
Het scheelt voor mij heel veel papier aangezien ik dol ben op lijstjes, overzichten etc.
Ik heb een aantal bladzijden met gewone lijntjes, 2 met to-do lijstjes en een jaarplanner.

Ik heb een correct book, net ontvangen, vooral besteld voor mijn werk ook, daar klad ik alles vol om vervolgens weg te gooien. Nu lekker niet meer :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 11:25

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-19 11:32

Jup.. al was dat al op 4 Mei als de hele wereld zo leefde als Nederland -O-

Afbeelding

Eens zien waar ik op uit kom.. Al vind ik die test vaak wat te grof, mijn antwoorden staan er meestal niet bij :+

Edit, ik kom uit op 0,93, maar gok toch dat ik eigenlijk lager zit omdat veel van ons eten gewoon uit eigen tuin komt en we qua elektra/water behoorlijk zelfvoorzienend zijn. Zo'n zaken worden meestal niet in die tests meegenomen.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 12:53

Ik kwam op 3,5 uit. Denk je goed bezig te zijn :+
Maar komt vooral door onze vliegreis naar de Dominicaanse afgelopen winter. Aankomende vakantie gaan we braaf met de auto en caravan :))

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:19

SplashIsLief schreef:
Ik kwam op 3,5 uit. Denk je goed bezig te zijn :+

Hier idem. Uitschieters zijn autogebruik (mijn nieuwe werk is vanaf mijn woonplaats nauwelijks met het ov te bereiken en te ver om te fietsen) en woonruimte (blijkbaar is 130 m2 al ver bovengemiddeld). Jammer dat de vragenlijst niets over electra- en gasverbuik vraagt, dat is bij ons dan weer erg laag (ondanks de m2).

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:31

Mijn uitslag was ook erg hoog door onze huwelijksreis deze zomer, maar denk dat ik verder relatief goed scoor.. Ik vond de gemiddelde antwoorden op de vragen rondom levensmiddelen trouwens best laag als ik het vergelijk met mijn familie en vrienden, wellicht ook een lichte bias rondom wie de vragenlijst invult..