Toen ik klein was...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

enjoymyhorse

Re: Toen ik klein was...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 12:28

Toen waren er ook mensen thuis.
Tegenwoordig met 2 verdieners niet snel meer.

Vroeger was de supermarkt open van half 9 tot 6.
En tussen de middag een uur gesloten.
1 dag was hij open tot 9 uur 's avonds.
Op zaterdag tot 4 open.
En toch had iedereen zijn eten in huis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:11

Britta31 schreef:
Kon je nog bij vreemde mensen aanbellen of je naar huis mocht bellen als je fiets stuk was op de weg naar school.

Of als je bijvoorbeeld je pols net had gebroken door op een onverlicht fietsende tegenligger te botsen in het donker. Het toeval wilde wel dat die tegenligger net daarvoor vanaf precies dat adres vertrokken was, en het zoontje bleek van degene bij wie ik aanbelde. Eigenlijk kwam ik dus, zonder dat te weten, vertellen: "Mevrouw, ik heb zojuist uw zoon aangereden. Mag ik even naar huis bellen?"

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 13:34

Magrathea schreef:
Toet toet boing boing

Peppi en Kokki! :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:29

enjoymyhorse schreef:
Toen waren er ook mensen thuis.
Tegenwoordig met 2 verdieners niet snel meer.

Vroeger was de supermarkt open van half 9 tot 6.
En tussen de middag een uur gesloten.
1 dag was hij open tot 9 uur 's avonds.
Op zaterdag tot 4 open.
En toch had iedereen zijn eten in huis.

En deed je je kerst-voedsel-inkopen gewoon van tevoren en hadden de medewerkers van de supermarkt ook gewoon vrij met kerst. :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:35

ikke schreef:
SusanH schreef:
Mensen die Kingcorn nog kennen? Dat was altijd de standaard zin als ik weer gegroeid was. Zeker Kingcorn gegeten. Bestond al niet eens meer volgens mij in 78.

Jaaaaa!!!! Bij Japie gaan wonen!

Ik kreeg ook te veel KingCorn volgens sommige mensen :D

Ik heb toen als kind nog tv reclame gemaakt voor Bontkracht wasmiddel :D
In de opname studio naast ons werd Kingcorn reclame opgenomen, kon ik dagen oefenen om bij Japie te gaan eten met de hoofdrolspeler *\%/*
Destijds duurden de opnames voor een tv reclame 3 dagen *\%/* en moesten wij heeeel lang wachten als de banden op de filmcameras verwisseld moesten worden. Niks digitaal

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:43

Tot ca.1960 duurde de werkweek 48 uur en werkte je 6 dagen, dus ook op zaterdag. Langzamerhand ging de werkweek naar 40 uur. We hoefden toen niet meer op zaterdag naar school jippie

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 14:53

Ik vraag me nu al een paar dagen af hoe hondenpoep wit kan zijn..? :o?

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 15:50

fohadie schreef:
Ik vraag me nu al een paar dagen af hoe hondenpoep wit kan zijn..? :o?

Ik ook. Durfte het niet te vragen dus blij dat jij dat doet :')

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:00

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:18

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:23

Ben ik de enige die nog weet dat we een kolenkachel hadden en koken op houtvuur? De, voor die tijd, moderne versie van de platte buis kachel.
Afbeelding

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:28

Nope, je bent niet de enige. Mijn oma had een kolenkachel, compleet met kolenkit uiteraard, en kool in het kolenhok in de schuur.
Mijn ouders hadden oliekachels, met een drum in de schuur. Mijn vader heeft zelf ergens in de jaren 70 CV op aardgas aangelegd. Wij hadden trouwens wel al gas om op te koken. Mijn oma sudderde vlees nog ouderwets op een petroleumstel, en kookte op Butagas.
Ook had mijn moeder een langzaamwasser met een aparte centrifuge, in de jaren 60. De eerste 'gewone' wasmachine kwam ook pas ergens in de jaren 70.
Wanneer we een koelkast kregen weet ik niet meer, ik denk halverwege jaren 60. Mijn oma had er heel lang geen, die bewaarde alles in de kelder. En wekte uiteraard haar eigen groente.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:34

Ibbel schreef:
Nope, je bent niet de enige. Mijn oma had een kolenkachel, compleet met kolenkit uiteraard, en kool in het kolenhok in de schuur.
Mijn ouders hadden oliekachels, met een drum in de schuur. Mijn vader heeft zelf ergens in de jaren 70 CV op aardgas aangelegd. Wij hadden trouwens wel al gas om op te koken. Mijn oma sudderde vlees nog ouderwets op een petroleumstel, en kookte op Butagas.
Ook had mijn moeder een langzaamwasser met een aparte centrifuge, in de jaren 60. De eerste 'gewone' wasmachine kwam ook pas ergens in de jaren 70.
Wanneer we een koelkast kregen weet ik niet meer, ik denk halverwege jaren 60. Mijn oma had er heel lang geen, die bewaarde alles in de kelder. En wekte uiteraard haar eigen groente.

Nadat we de keuken hadden verbouwd (ik was 3 of zoiets) kookten we op flessengas. Aardgas kwam later, toen we ook CV kregen; inderdaad ergens begin jaren 70 of misschien nog net 1969, daar wil ik vanaf zijn.
Olie hebben wij nooit gehad maar oma had het wel omdat ze achteraf woonde, waar nog geen gasleiding was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:39

Wij hadden in de badkamer, die achter de keuken zat, nog een lavet. Overigens is mijn oude huis Brekelsveld afgebroken.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:40

Als ik me goed herinner (van de verhalen) hadden mijn ouders in Den Haag stadsgas. Ook zo'n raar fenomeen.
Wat in ieder geval heel normaal was, was de ijsbloemen op de ramen op je slaapkamer. Want boven was geen verwarming. Dat fenomeen kwam bij ons nog een keer terug toen we in 1993 in ons huidige huis trokken: tussen de buitenlucht en ons bed zaten pannen en een laag asbestplaat, de stuifsneeuw lag op zolder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:41

O mijn oma had ook een lavet in haar maisonette woning :j badkamer kon je van 2 kanten in. Dat vond ik heel apart. Ze kookte stoofvlees op een petroliumstel. En ze hadden geen CV in huis, maar een gashaard in de woonkamer en een geiser boven de gootsteen in de keuken.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 17:48

Bouwjaar 1971

Ik zelf ben altijd nog het meest verbaasd over de tijd Voor de mobieltjes, internet en social media er waren.
Leek allemaal een stuk relaxter als ik terug denk.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:06

Firelight schreef:
Honden die veel botten eten (vroeger haalden wij heel vaak botten of mergpijpen bij de slager) krijgen witte ontlasting.
https://www.dierapotheker.nl/dierentips/hondenpoep

Dank voor het antwoord. Dit stukje zat niet bij mijn dierenopleiding..

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:26

Oh, nostalgie!
Toen ik klein was pleegde je nog ‘prankcalls’ vanuit de telefooncel een paar straten verderop...
Verzamelden we flippo’s, trollen en die plastic speentjes.
Moest je voor de radio wachten tot je favoriete nummer erop kwam en dan razendsnel op record drukken zodat je je liedje op kon nemen op je cassettebandje.
Speelden we buiten tot je moeder je riep of tot de lantaarnpalen buiten aan gingen.
Heette de Twix nog Raider en kocht je die nieuwe, net op de markt gebrachte Magnum voor een gulden per stuk (dat we echt absurd duur vonden).
Kwam de SRV wagen nog door de straat rijden en mochten we voor een kwartje een lolly uitzoeken.
Haalde je je informatie voor je werkstukken en spreekbeurten nog uit die speciale infoboekjes uit de bieb.
Telefoneerden we nog met vaste telefoons met druk- of draaitoetsen (wat een onzin vonden we de opkomst van mobieltjes toen zeg. Zeer onnodig :') )
Leuk topic :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:31

Haha, ja die infoboekjes.
De hoeveelheid boeken die de bieb had over een bepaald onderwerp bepaalde ook het onderwerp van je spreekbeurt :P

Tenminste, dat deed ik :+

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 18:32

Ibbel schreef:
Als ik me goed herinner (van de verhalen) hadden mijn ouders in Den Haag stadsgas. Ook zo'n raar fenomeen.

Stadsgas was gewoon het gas dat door de leidingen stroomde voordat we Slochteren hadden. Elke stad had toen een gasfabriek waar kolen vergast werden (d.w.z. zuurstofvrij verhit zodat ze gas afgaven). Het gas ging naar de huishoudens, het residu, de cokes, werd voor de machinestook gebruikt (met name in de scheepvaart). We zijn dus niet in één keer van kolenkachels en -fornuizen naar aardgas gegaan, althans niet in stedelijke gebieden.

In Amsterdam heb je nog de Westergasfabriek, maar de meeste van die dingen zijn na de omschakeling onmiddellijk gesloopt. En ja, dit is allemaal ver voor mijn tijd. Maar soms is het heel fijn om met een stukje parate kennis te pronken. O:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 18:41

Ik bedoelde meer dat stadsgas voor de huidige generatie een raar fenomeen is. Ik kan me al die gashouders aan de randen van de grote steden nog goed herinneren trouwens.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 19:01

Ibbel schreef:
Ik bedoelde meer dat stadsgas voor de huidige generatie een raar fenomeen is. Ik kan me al die gashouders aan de randen van de grote steden nog goed herinneren trouwens.

Vind ik, als lid van één van die latere generaties, wel meevallen. Ik vind het een raarder idee dat kort voor "Slochteren" de kolenstook nog de normaalste zaak van de wereld was. Of oliestook. Dat was "modern".

Ook een gek idee trouwens: in België is oliestook nog steeds heel populair. "Mazout" zeggen ze daar. Maar goed, dat is off-topic.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:14

musiqolog schreef:
Ibbel schreef:

Vind ik, als lid van één van die latere generaties, wel meevallen. Ik vind het een raarder idee dat kort voor "Slochteren" de kolenstook nog de normaalste zaak van de wereld was. Of oliestook. Dat was "modern".

Ook een gek idee trouwens: in België is oliestook nog steeds heel populair. "Mazout" zeggen ze daar. Maar goed, dat is off-topic.

Belgen hebben ook niet het gasnet dat we in NL hebben.

Voor "Slochteren" was er ook in NL niet veel anders dat kolen of olie. Flessengas was om te koken.
Heel simpel: dit was de goedkoopste optie die voor handen was.

leestmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:16

Overigens stoofvlees hachee rollade en andere soorten suddervlees sudder ik nog steeds gaar op het petroleumstel. Alleen brandt hij nu op lampenolie.