De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 09:49

Ik reed bij de Belgische grens eens achter een notoire linksrijder. Prima, maar rij dan wel minimaal de toegestane snelheid.

Na een poging “ik rij links achter u”, gebeurde er vrij weinig. En die poging heb ik toch echt een flink aantal meters volgehouden. Toen ben ik er rechts voorbij gegaan. Op de linkerbaan ervoor gaan rijden en met knipperlicht aan heel belerend weer naar rechts.

Beetje opletten, bedankt.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 10:26

Ik ben vrachtwagenchauffeuse en maak een heleboel mee. En zie ook veel gebeuren waarvan ik denk dat had helemaal niet gehoeven... Maar ook als ik bijvoorbeeld achteruit aan het rijden ben en ik maak een bocht achteruit hoeveel automobilisten er dan wel niet achterlangs vliegen niet beseffende dat ik toch behoorlijk wat dode hoek momenten heb waarop ik je niet kan zien. Geduld in het verkeer en een beetje begrip voor elkaar in het verkeer zou volgens mij al de helft schelen om de weg een stukje veiliger te maken. Op landweggetjes bijvoorbeeld rijd ik meer in het midden dit ivm mijn hoogte(bomen) en het feit dat je niet in de berm wil komen met de vrachtwagen want dan lig ik om. Dit begrijpen heel veel mensen niet. En vliegen soms als gekken om me heen. Jammer genoeg begrijpen veel mensen dat niet en dan zie ik ze op het laatst aan de kant gaan en de berm in vliegen. Ik zou zeggen als je bijzondere dingen in het verkeer wil zien en acties waarvan je hoofd automatisch nee schuddend heen en weer gaat, ga een dagje mee :D .

Ricie

Re: De mensen in het verkeer van tegenwoordig...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 11:44

Wat ik van de week had....ook echt n debiel op de weg. Reed op de snelweg vlak bij Breda. 2 rijstroken. Ik reed met ongeveer 120 een vrachtwagen voorbij....komt er een motor met ik denk minimaal 140 ff tussendoor nog. Hij mag heeeel blij zijn dat ik m op tijd zag in mn spiegel.....levensgevaarlijk. Dat rijbewijs hadden ze van mij gelijk in mogen nemen....

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-18 14:28

Emmaa_ schreef:
Marjoow schreef:
In Duitsland zie je die middenbaancruisers ook heel veel.

Als ik ze tegenkom moet ik dan ook 2 banen in 1x opschuiven en weer 2 banen in 1x terug. Heel soms valt het kwartje.

Waarom? Als iemand op de linkerbaan langzaam rijdt kan je daar toch ook gewoon rechts langs als je niet bewust een inhaalactie doet? Dat is tenminste hoe ik het altijd geleerd heb.. Je mag op de rechterbaan wel harder rijden dan op de linkerbaan, als je maar niet bewust inhaalt op rechts. Anders zou je met files ook behoorlijk in de problemen komen.

Als automobilist mag je in bepaalde situaties rechts inhalen:

- Als er tussen jou en de ander een blokmarkering ligt, bij in/uitvoegstroken bijvoorbeeld
- Als de ander een tram is
- Als de ander voorgesorteerd heeft om linksaf te slaan
- Als er sprake is van het rechts inhalen van een file

Deze staan letterlijk in de wet. Leuke is dat er in de wet geen definitie gegeven wordt van 'file', daar is ook altijd behoorlijk wat discussie over. De één vindt een bovengrens van 20 km/u, een ander 50 km/u en weer een ander redeneert zoals jij. (en ik)

Persoonlijk rij ik hetzelfde. Ik rij dagelijks over de A15 en rij dan meestal zo'n 20 km/u onder de maximumsnelheid (110 i.p.v. 130). De A15 is een veelgebruikte route door vrachtwagens om van de haven van Rotterdam in het Rührgebied te komen, dus er is altijd veel vrachtverkeer. Het is een tweebaansweg en vrachtverkeer heeft een inhaalverbod, maar dat wordt vaak overtreden.

Omdat ik een stuk langzamer dan Vmax rij, rij ik standaard rechts. Wat dus op weg naar m'n werk regelmatig gebeurt is dat ik rechts rij, dat een vrachtwagen een heel stuk voor me in gaat halen en verkeer op de linkerbaan daardoor vertraagt tot 80-85 km/u. Ik heb dan eigenlijk drie opties:

1) Links achteraan sluiten, maar dat conflicteert met een andere wettekst (zoveel mogelijk rechts houden)
2) Rechts houden en afremmen zodat ik de auto die links rij niet inhaal. Los van dat het er idioot uit ziet, kan het ook gevaarlijke situaties opleveren omdat mensen het niet verwachten
3) Snelheid indien nodig iets laten zakken zodat het snelheidsverschil niet te groot is en pas naar links gaan op het moment dat ik zelf de (vracht)auto voor me in wil gaan halen

Ik kies dan voor de derde optie, tenzij de afstand tot de auto die ik in wil halen niet zo heel groot meer is, dan ga ik voor de eerste.

Rechts inhalen op de aso-manier (dus van links naar rechts, auto inhalen en gelijk weer naar links) doe ik zelden, enkel als iemand bewust links blijft hangen en geen aanstalten maakt om naar rechts te gaan. In dat geval heb ik al wel een tijdje gewacht en zowel een keer met m'n lichten geseind als kort getoeterd.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 07:57

Snorlex schreef:
Ik reed bij de Belgische grens eens achter een notoire linksrijder. Prima, maar rij dan wel minimaal de toegestane snelheid.

Na een poging “ik rij links achter u”, gebeurde er vrij weinig. En die poging heb ik toch echt een flink aantal meters volgehouden. Toen ben ik er rechts voorbij gegaan. Op de linkerbaan ervoor gaan rijden en met knipperlicht aan heel belerend weer naar rechts.

Beetje opletten, bedankt.

Wellicht dezelfde als ik net had. Meneer was druk, zeg maar heeeeeel druk in gesprek met degene op de stoel naast hem. En zo gingen we van 120 naar 100 naar 90 naar 85.....en dat alles op de linkerbaan. Na pakweg 3 kilometer schoot hij wakker voordat we echt stilstonden en schoof hij naar rechts.....oetl*l!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 09:54

De enige overtreding die ik bewust maak (verder ben ik een akelig brave rijder) is door blijven rijden op de rechterbaan als er links of in de middenbaan iemand zit te sukkelen. Ik haal dus niet in maar blijf mijn wegvervolgen in die baan. Nog verder links is vaak niet in te halen door drukke rommelige onrustige chronisch links rijders. Dan blijf ik liever op mijn gemak mijn baan vervolgen en haal dan idd rechts in.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 11:55

Gisteren weer dik 400km op de teller erbij gezet.

Toppunt was toch wel op de A2. 2 rijstroken en beginnende spits. We waren net een paar km uit de file na een vrachtwagen die pech had en het begon lekker door te lopen.

Ik haal een auto in (ong 120/130 op) en schuif naar rechts want er is plaats zat. De wagen achter mij blijft links hangen op dezelfde hoogte. Een paar km verder zie ik dat ik die vrachtauto voor me ging benaderen en dat ik tenzijnertijd weer naar links moest. Tegelijkertijd houdt de Audi ineens wat in dus ik denk 'wat aardig maar vreemd, die dame laat ruimte voor mij'. Dus ik geef een dot gas bij en voeg in voor de Audi.

Wat gebeurt: de dame was helemaal niet bezig met het verkeer maar met haar medepassagier en gsm en bedacht ineens dat ze toch wel aan het vertragen was en geeft ook gas bij net op het moment dat ik invoeg (wat echt niet vlak er voor was + altijd pinkers, anders heb ik een auto die zeurt en tegenstuurt). Ze schrikt zich wezenloos en begint te claxonneren en in mijn gat te hangen. Na de vrachtauto is er weer ruimte en ga ik netjes naar rechts waarop zij mij als een idioot voorbijstuift.

NOTE: ik het NIET rechts ingehaald. Zij heeft mij links nooit ingehaald en liet net wat ruimte. Mijn snelheid is altijd 120/130 geweest. Mensen zoals haar zijn levensgevaarlijk op de weg. Als je dan ineens andere dingen te doen hebt dan rijden, blijf je rechts en niet links op een steeds druk wordende baan. Ik ben ook van mening dat als er iemand rechts gaat en jij blijft links dat je dan ook effectief voorbij gaat en er voor invoegt of verder andere weggebruikers gaat inhalen.

Ik ben iemand die heel erg anticipeert in het verkeer. Ruim van te voren kijken wat ik moet doen en daaarop mijn acties afwegen. Als ik soms zie wat anderen doen, ook gisteren op datzelfde stuk weg een klein busjes (berlingo) die hem keer op keer er links tussengooide. Letterlijk 130 rijden en dan als die bijna tegen een vrachtwagen stond, huppa naar links. Dat was dus iedere keer op de rem want ik reed daar 5 wagens achter.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:38

Ik heb een leuke! Vanavond rond 20.00 op de snelweg.

We rijden met 4 auto’s achter elkaar op de linkerbaan. Halen een vrachtwagen in. Ik achteraan. Ik zie al een auto met hoge snelheid aankomen, schiet rechts voorbij maar niet genoeg ruimte om links in te voegen (ik reed het gat ook een beetje dicht).

Snelle auto pakt de afrit om vervolgens via de vluchtstrook de vrachtwagen rechts in te halen. Voorste auto van de linkerbaan was echter de vrachtwagen al voorbij en reed weer op de rechterbaan. Snelle auto slingerde, want niet verwacht, en haalde toen ook via de vluchtstrook die auto in.

Ik wist echt niet waar ik moest kijken, zo bizar :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:44

Dat soort mensen moeten echt per direct hun rijbewijs inleveren.

Vandaag ook een stuk of 4 (!) mensen die op de doorgetrokken streep op de N36 richting de N48 een vrachtwagen inhaalden, en er vervolgens op hoge snelheid er vandoor trokken. Tot de volgende vrachtwagen natuurlijk :roll: Eentje kon ook nog nét weer naar de rechterbaan voor er een tegenligger aan kon. Bizar gewoon. Wat dat betreft rijd ik daar liever in de ochtendspits. Dan weet je dat je niet harder dan 80 gaat, maar is het ook zo druk dat dit soort fratsen niet uitgehaald worden.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-18 22:56

Ik maak soms ook fouten in het verkeer, laat ik dat eerst vooropstellen. Niemand rijdt altijd perfect.

Maar vandaag weer mijn claxon gebruikt uit schrik en ergenis. Een tegenligger wilde een trekker inhalen maar schatte de situatie compleet verkeerd in. Hij ging te langzaam waardoor ik hem recht op me af zag komen en ik in de ankers moest, met een auto achter mij. Niks gebeurd, maar tijdens het remmen toch maar even mijn ongenoegen over de situatie geuit via de toeter.

Waarom wachten mensen niet gewoon even met inhalen tot het echt veilig is. Die 1 minuut tijdswinst die je er mee haalt is toch niks waard...
Zelfde met mensen die een 80km weg opdraaien terwijl je dan zelf vol in de ankers moet omdat ze niet even 1 seconde konden wachten tot de weg vrij is om erop te draaien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 10:20

Het is nog vreemder: zo af en toe rij ik op smalle landweggetjes (die je ook rond Utrecht hebt) en omdat ik die weggetjes ken weet ik dat er weinig ruimte is om in te halen en weet ik ook waar de bochten zijn. En vlak voor zo'n bocht kun je uiteraard niet inhalen.

Dus als dat me overkomt, neem ik lekker afstand (dan heb ik meer zicht en meer ruimte om snelheid te maken om wel in te halen als het kan), pas mijn snelheid aan, en geniet van de omgeving, want ik kan er toch niet langs.
Daar zijn al verscheidene automobilisten zo boos over geworden. Die gaan dan drammen, bumperkleven, willen er voorbij (om dan tot de conclusie te komen dat het niet kan) en als de weg het dan wel toelaat en ik al begonnen ben met de inhaalmanouvre willen ze toch nog per se mij voorbij.
WHY.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 20:30

Ik haal ook wel een rechts in hoor. Voorbeeld is de A50 van noord naar zuid over de brug bij Nijmegen/A73. De splitsing van snelwegen is 2 banen voor a50 en 2 voor A73. Die hele splitsing duurt een kilometer of 2... maar nee hoor auto’s en vrachtwagens vinden het nodig om helemaal aan het begin van de brug al te gaan lopen voorsorteren. Vrachtwagens die dan al naar de derde baan gaan en zo. Ik moet daar altijd de A73 hebben. Mahoela dat ik dan mee ga lopen dringen op de meest linkse baan. Nee. Dan ga ik er echt rechts langs. Of die blokken er dan al liggen of nog niet.

En inderdaad. Als de baan links ineens snelheid mindert, en jou baan niet, hoef je zelf echt niet bovenop je rem.

Gister nacht pas een idiote actie gehad. Eerst ingehaald door een BMW met een flinke kar erachter. Hij was al flink aan het seinen terwijl ik echt niet langzaam ging zeg maar. We draaien oprit naar snelweg op en ik trek écht wel vlot op. Gaat die idioot ineens inhalen, terwijl dat dus écht niet kon. Uiteindelijk bovenop de rem gemoeten omdat hij me gewoon de weg af drukte.

Vervolgens. Eenmaal op de snelweg ging ik harder dan hij. Dus ik ben hem aan het inhalen zit naast hem. Neus aan neus. Naderen we een vrachtwagen. Gast geeft ineens gas bij en komt naar links terwijl hij me dus níet voorbij was. Ik zat naast zijn kar toen hij weer naar links kwam. Drukte hij me gewoon wéér de weg af. Ik was zó woest. Wat een ongelofelijke kloot viool. Oh jee. Je zou toch vaart moeten minderen voor een vrachtwagen. Op zulke momenten zou je willen dat er zon undercover agent langsrijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 06:56

Ben trouwens nieuwsgierig of iedereen hier een dashcam in zijn auto heeft. Voor bovenstaand geval (Shiloh) zou het toch niet in beeld komen, of slechts beperkt, maar veel andere gevallen zou wat mooi beeldmateriaal op kunnen leveren (uploaden naar social media, gebruiken voor een aangifte, etc).

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:26

Shiloh schreef:
Ik haal ook wel een rechts in hoor. Voorbeeld is de A50 van noord naar zuid over de brug bij Nijmegen/A73. De splitsing van snelwegen is 2 banen voor a50 en 2 voor A73. Die hele splitsing duurt een kilometer of 2... maar nee hoor auto’s en vrachtwagens vinden het nodig om helemaal aan het begin van de brug al te gaan lopen voorsorteren. Vrachtwagens die dan al naar de derde baan gaan en zo. Ik moet daar altijd de A73 hebben. Mahoela dat ik dan mee ga lopen dringen op de meest linkse baan. Nee. Dan ga ik er echt rechts langs. Of die blokken er dan al liggen of nog niet.

En inderdaad. Als de baan links ineens snelheid mindert, en jou baan niet, hoef je zelf echt niet bovenop je rem.

Gister nacht pas een idiote actie gehad. Eerst ingehaald door een BMW met een flinke kar erachter. Hij was al flink aan het seinen terwijl ik echt niet langzaam ging zeg maar. We draaien oprit naar snelweg op en ik trek écht wel vlot op. Gaat die idioot ineens inhalen, terwijl dat dus écht niet kon. Uiteindelijk bovenop de rem gemoeten omdat hij me gewoon de weg af drukte.

Vervolgens. Eenmaal op de snelweg ging ik harder dan hij. Dus ik ben hem aan het inhalen zit naast hem. Neus aan neus. Naderen we een vrachtwagen. Gast geeft ineens gas bij en komt naar links terwijl hij me dus níet voorbij was. Ik zat naast zijn kar toen hij weer naar links kwam. Drukte hij me gewoon wéér de weg af. Ik was zó woest. Wat een ongelofelijke kloot viool. Oh jee. Je zou toch vaart moeten minderen voor een vrachtwagen. Op zulke momenten zou je willen dat er zon undercover agent langsrijdt.

Heb je niet keihard op je toeter gestampt? Ik zou in dat geval dus proberen om mijn neus naast de zijne te houden door ook gas bij te geven.

Of (als je iemand naast je hebt) even de politie inlichten met zijn kenteken. Als genoeg mensen dat doen dan krijgt hij het wel te horen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 08:29

Shiloh schreef:

Deze situatie is toch geen enkel probleem? Vanaf het punt waar het aangegeven is mag iedereen voorsorteren. En jij mag vanaf dat punt ook rechts voorbij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:16

enzino schreef:
Ben trouwens nieuwsgierig of iedereen hier een dashcam in zijn auto heeft. Voor bovenstaand geval (Shiloh) zou het toch niet in beeld komen, of slechts beperkt, maar veel andere gevallen zou wat mooi beeldmateriaal op kunnen leveren (uploaden naar social media, gebruiken voor een aangifte, etc).

Wij hebben dat idd al een aantal keer overwogen. Hebben er nog niet 1, maar wellicht dat we dat wel doen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:46

Wat ik erg vind.. Dat ik mijn 45 km auto die al 51 kon heb laten opvoeren omdat mensen op een weg waar je max 50 mag rare toeren uithalen.
Die weg mag je i.v.m. geluidshinder en korte stukjes tussen stoplichten 50, maar als ik er 50 rijd heb ik op fiets 300 meter 8 inhalers over een doorgetrokken streep.
En waar gaat het om? 4 kilometer per uur harder, en ik sta bij het stoplicht weer achter ze, kunnen zij mooi op het ‘knopje’ drukken.
Nu kan het ding 60, dan rijd ik dus op een 50 weg bewust 55 om te voorkomen dat mensen gevaarlijke toeren uithalen.
Ik mag geen 55, maar het is voor de verkeersveiligheid gewoon beter.
Nu komen zo de opmerkingen ja maar die dingen zijn ook irritant, wedden?
Nou ik kan zeggen, brommobielen zijn zo duur dat áls je fysiek een rijbewijs kunt halen dat goedkoper is dan een brommobiel aanschaffen.
In mijn geval kan ik fysiek de lessen en het examen niet aan, ruim les gehad, ik rijd gewoon prima, maar dat examen is voor mij niet vol te houden.
Toen ik afreed voor brommobiel kreeg ik de complimenten dat alle handelingen voor rijbewijs B zo keurig erin zaten.
Maar nee, als ik 50 rijd waar ik 50 mag moet er om die 45 sticker levensgevaarlijk gedrag vertoond worden.
Ze geven daar ook heel graag boetes, het politiebureau zit om de hoek.
Ik rijd dus bewust wat te hard, liever veilig zijn en een boete riskeren dan gladiolen die link inhalen.
Wat men vergeet is dat ze halsbrekende toeren uithalen om in te halen, en dat ik op de rem mag om te zorgen dat ze zichzelf, mij, en de tegenligger niet ter pletter rijden.
Nu ben ik wel wat gewend inmiddels, maar ik zou graag zien dat mensen iets toleranter zijn tegen langzamere weggebruikers in 45 km voertuigen.
Ik heb dat ding niet voor niets, dat is omdat ik door pijnklachten niet kan fietsen en een scooter teveel kou op mijn lichaam geeft.
Gún mij dan alsjeblieft gewoon mijn vervoer, ik neem heus logische routes en indien mogelijk laat ik mensen passeren.
Simpel door op tactische punten bijvoorbeeld even die rotonde extra rond te rijden, of even de weg af te gaan bij een tankstation.
Op een polderweg met een vrachtwagen achter me zoek ik ook geregeld even een mogelijkheid dat vrachtwagenchauffeurs door kunnen rijden.
Onderweg zijn er veel bedrijven met grote brede opritten, dan sla ik daar even af a’la fileparkeren zodat de chauffeurs weer gas kunnen geven.
Dat levert eigenlijk altijd waardering op, voor mij een kleine moeite en ik doe niks waar ik een ander mee hinder.
Normale auto’s kunnen daar perfect inhalen zonder moeite, en als het daar te druk voor is kan je er toch geen 80 rijden, hooguit 50 en dat kan ik meerijden.
Maar het is eigenlijk idioot dat ik daar zo over na moet denken.
Als ik een normaal fiatje gehad had zou niemand me op een 50 km weg inhalen als ik netjes 50 rijd, maar die sticker hé?
Snel er voorbij, of je nou bijna een ongeluk veroorzaakt of niet maakt niet uit. >;)
Bij de rijschool waar ik afreed leren ze mensen mee te rijden met het verkeer, dus inderdaad 55 rijden waar je 50 -voor mij officieel 45- mag.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-05-18 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 09:59

Eerlijk ik vind die 45km/uur dingen vaak een gevaar op de wg. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België moeten mensen totaal geen proeven afleggen om daarmee te mogen rijden. Je ziet vaak mensen in die dingen die helemaal niet van de verkeersregels op de hoogte zijn en belachelijke toeren uithalen. Bv op een weg waar je90 mag eens gehad. Ik kom aan met 90 en staat zo’n 45 karretje langs de weg. En als ik bijna bij hem ben voegt die aan een slakkengang de weg in. Zulke manoeuvres zie je bij die auto’tjes in deze omgeving zo vaak.
Ik zeg helemaal niet dat jij zo bent maar dat is wat ik in mijn omgeving zie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:02

Ik lees hier dingen die mijn vriend wel eens doet en waar ik dan altijd boos over word. Ben blij dat ik niet de enige ben die het vreselijk vind. _O- Dat gedruk, gedram en gejaag. :=
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-05-18 10:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:14

Ik kwam deze tegen en vond hem wel toepasselijk Afbeelding

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:17

Ik was een keer onderweg naar stal en op de weg daar naar toe mag je 60 km/h. Ik reed gewoon die snelheid en ik zag dat er achter mij een bestelbus met volle snelheid aan kwam. Ik bleef op mijn plek rijden en de baan is niet geschikt om in te halen. Je kunt wel tegemoetkomend verkeer passeren als je beide een beetje meer opzij gaat. Dan hoef je de berm niet in, maar bij groot verkeer (vrachtwagens en trekkers) zul je altijd de berm in moeten. Dus heel breed is de weg niet.

De bus bleef maar seinen en richting aangeven dat hij mij voorbij wilde, nou sorry.. Je mag hier 60, ik reed ruim 60 en het is een weg met allemaal zijwegen die voorrang hebben en ik ga je er niet voorbij laten. Hij moet maar gewoon z'n gemak houden. :+
Ik laat mij niet opjagen en blijf gewoon mijn snelheid rijden, maar dan wel heel precies.

Ik lees hier rare verhalen van wat mensen meemaken, maar ik lees ook dat deze mensen zelf ook soms rare dingen uithalen, zoals rechts inhalen oid.
Tegenwoordig is het geduld in het verkeer ver te zoeken.. Iedereen die vind van zichzelf dat ie het beste kan rijden en het anderen 'wel even zal leren op een agressieve manier'. :roll:

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:20

enzino schreef:

Jazeker, al een tijdje. Bevalt prima. Hij neemt ook geluid op en regelmatig zeg ik een kentekennummer even hardop om later terug te kunnen halen indien nodig. Ook met situaties mbt bv inbraak of auto's op vreemde plaatsen.

Wel even rekening houden dat het niet in elk land gewaardeerd wordt.

Zo'n idioot bij Shiloh had ik inderdaad even gemeld bij politie (gewoon bellen, uitleggen waar je bent, wat er gebeurd is met alle info die ik heb incl kenteken en kleur en bestuurder etc. Ze pakken hem echt niet meteen op maar bij voldoende meldingen schijnen ze toch kort praatje te maken)

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:21

Hier een x meegemaakt dat een 'belerende hufter' mij op mijn links rijden probeerde te wijzen. Ik reed gewoon rond/net boven max. snelheid, met auto's op de baan rechts van me. Ik ga wel naar rechts wanneer er ruimte voor is, maar ga me niet snel achter een vrachtwagen naar rechts laten drukken, dus ik reed meerdere auto's voorbij.

De meneer achter mij vond duidelijk wel dat ik me ergens rechts tussen had moeten wringen voor zodat hij erlangs kon. Nou eenmaal de ruimte om naar rechts te gaan, vliegt meneer de rechter baan op bijna voor ik dat zelf kon, dus snel terug sturen....

En hij moest even duidelijk maken dat ik toch echt verkeerd bezig was (volgens hem), dus wilde hij mij (denk ik) afsnijden, zijn inschatting was alleen niet helemaal goed, hij raakte mijn auto, waardoor ik bijna in de vangrail terecht kon. Gelukkig net op tijd bij kunnen sturen.. En natuurlijk reed meneer gewoon door.

Een toevallige getuige heeft mij laten 'staande gehouden' omdat ze het zag gebeuren en zijn kenteken genoteerd. En wat denk je, politie kan niks doen, schade kan ik ook zelf betalen..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:23

Zoe_97 schreef:
Eerlijk ik vind die 45km/uur dingen vaak een gevaar op de wg. Ik weet niet hoe het in Nederland is maar in België moeten mensen totaal geen proeven afleggen om daarmee te mogen rijden. Je ziet vaak mensen in die dingen die helemaal niet van de verkeersregels op de hoogte zijn en belachelijke toeren uithalen. Bv op een weg waar je90 mag eens gehad. Ik kom aan met 90 en staat zo’n 45 karretje langs de weg. En als ik bijna bij hem ben voegt die aan een slakkengang de weg in. Zulke manoeuvres zie je bij die auto’tjes in deze omgeving zo vaak.
Ik zeg helemaal niet dat jij zo bent maar dat is wat ik in mijn omgeving zie.

In Nederland zit het anders, sowieso moet je theorie examen doen en praktijk.
Je moet op verkeersluw terrein afrijden met manouvres die serieus tactisch gekozen voertuigbeheersing vragen.
Het lijkt makkelijk maar de oefeningen zijn slim gekozen.
Maar de instructeur moet beoordelen of je af mag rijden, bij mijn rijschool moeten mensen eerst rijles nemen op de weg. :j
Ik kreeg vrijstelling van rijles omdat ik zat les gehad had, en na mijn lessen ook nog 2,5 jaar, -en daardoor 20.000 km rijervaring- een rijbewijsvrij autootje gehad heb.
Maar wel met de waarschuwing dat als mijn instructeur mijn rijvaardigheid onvoldoende vond dat ik gewoon mijn examen niet mocht doen.
Prima aanpak, mijn instructeur had ook nooit mensen voor het examen in de auto die hij niet vooraf eerst had laten lessen.
Minimaal een les ter beoordeling is daar de regel, anders niet afrijden.
Ik heb gezegd aan de telefoon dat als ik de dag zelf niet af mocht rijden dat dan wel heel erg slecht zou zijn na mijn lessen die ik gehad heb.
Nu konden ze door registratie van het CBR gok ik ook zien dat ik nooit afgereden had ook waarschijnlijk, en het was wegens ziekte deze keus, niet door onkunde.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 11-05-18 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

BarryPlopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 10:25

Oh ik ben absoluut niet heilig en doe zelf gek genoeg op momenten maar ik kan erg slecht tegen mensen die niet doorrijden,

Pasgeleden kwam ik op een rotonde met 1 inhaal baan, voor mij 2 auto’s met oude mensen erin en ze nemen allebei een aparte rijbaan, Opzich niet zo erg als je dan een beetje gas geeft zodat je ook daadwerkelijk inhaalt maar dat was denk eng en ze gingen beiden met ongeveer 10km/h de rotonde op en af :roll: ja dan geef ik wat extra gas bij zodat ik wr voorbij kan.

Vaak wordt ik totaal niet gezien door mensen die gewoon aan het bellen/appen zijn achter het stuur -:(- en dan boos worden als je toeters of de bekende vinger opsteekt

Dat is ook de reden dat ik een gopro op de helm heb